Štátna opera v Banskej Bystrici otvorila svoje brány koncertom pod názvom Začíname s nádejou

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V stredu 19. januára 2022 sa v banskobystrickej Štátnej opere konal koncert, na ktorom naša najmladšia operná scéna opäť privítala svojich divákov. Rozlúčili sa s Čajkovského operným Eugenom Oneginom a Dinkovej tanečnou Carmen a v marci uvedú premiéru Donizettiho Favoritky. Štátna opera vyhlásila konkurz do operného zboru a pripravila aj ďalšie podcasty. Jej historickú budovu čaká rekonštrukcia.

,,Na základe rozhodnutia vlády SR o uvoľnení protipandemických opatrení a vyhlášky Úradu verejného zdravotníctva mohla Štátna opera znovu otvoriť svoje brány divákom. Začali sme s nádejou, že epidemiologická situácia divadlá už nezavrie a my budeme môcť pravidelne hrávať pre všetkých milovníkov umenia. Vstup do budovy Štátnej opery bude umožnený v režime OP, obsadených bude 50% kapacity hľadiska.“ uviedla Katarína Uhríková, vedúca propagácie Štátnej opery.

Prečítajte si tiež:
Na kultúrnych podujatiach bude môcť byť až 50% kapacity (MK SR).

Štátna opera v Banskej Bystrici, foto: Zdenko Hanout

Koncert Začíname s nádejou sa konal 19. a v reprízach 21. a 25. januára 2022. Predstavili sa na ňom domáci operní sólisti Patrícia Malovec, Katarína Procházková, Michaela Šebestová, Šimon Svitok, Dušan Šimo a Ivan Zvarík, sólistka baletu Beata Gaálová, členky baletu Nina Ilievová a Alexandra Dundová. S literárnym prednesom sa uviedla Lucia Vráblicová. Umelci vystúpili s klavírnym sprievodom Martiny Svitkovej.

Na koncerte zazneli diela Suchoňa, Smetanu, Dvořáka, Čajkovského, Pucciniho, Belliniho, Bizeta a ďalších. Program obohatil aj hudobný blok venovaný 230. výročiu úmrtia W. A. Mozarta, umelecký slovný prednes či baletné čísla.

,,Na úvod sme pripravili komorné koncerty, ktoré nie sú náročné z hľadiska počtu pracovníkov na zabezpečenie produkcie. Postupne plánujeme odohrať aj repertoárové predstavenia s menším počtom účinkujúcich.“ dodala Katarína Uhríková.

Koncert Začíname s nádejou, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, foto: Zdenko Hanout / ŠO

Divadlo tiež oznámilo zrušenie predstavenia Verdiho Rigoletta, ktoré plánovalo uviesť v piatok 28. januára. Štátna opera zverejnila aj program na február. Prípadné zmeny divadlo komunikuje prostredníctvom svojej webstránky a sociálnych sietí.

Derniéry Štátnej opery

Štátna opera oznámila stiahnutie dvoch inscenácií zo svojho repertoáru – Čajkovského operného Eugena Onegina a Dinkovej tanečnú Carmen. Ich oficiálne derniéry sa nemohli uskutočniť kvôli aktuálnej pandemickej situácii.

,,Po deviatich rokoch opúšťa repertoár Štátnej opery mimoriadne obľúbená a úspešná opera P. I. Čajkovského Eugen Onegin. Inscenácia mala premiéru 15. 3. 2013 a vznikla v hudobnom naštudovaní Igora Bullu a v spolupráci s ruským tímom pod vedením režisérky Anny Osipenko. Žiaľ, pandemická situácia znemožnila jeho derniéru.“ uvádza Alžbeta Lukáčová, dramaturgička Štátnej opery.

P. I. Čajkovskij: Eugen Onegin, Štátna opera v Banskej Bystrici, Šimon Svitok (Eugen Onegin), Peter Berger (Lenskij), foto: Archív ŠOBB
D. Dinková: Carmen, Štátna opera v Banskej Bystrici, foto: Archív ŠOBB

Z repertoáru Banskobystričania stiahli aj autorský titul režisérky, choreografky a umeleckej riaditeľky baletu Štátnej opery Dany Dinkovej Carmen. ,,Táto jednodejstvová dráma mala premiéru 27. 4. 2012. Námet výrazného ženského typu reprezentovaného postavou Carmen je spracovaný v mnohých podobách – v literárnej Prosperom Merimém, v opernej Georgesom Bizetom, či v baletnej na hudbu Rodiona Ščedrina, ktorý vo svojej kompozícii vychádzal najmä z opery.

Dana Dinková známy príbeh pretavila predovšetkým do tanca, no režisérka ho obohatila o spev a hovorený monológ. Vytvorila predstavenie, ktoré popri symbióze týchto umeleckých skvostov zahŕňa v sebe aj čaro flamencového rytmu. Ten do predstavenia vnášali členovia kapely Los remedios.“ uviedla Alžbeta Lukáčová.

Najbližšia premiéra – Donizettiho Favoritka

Už v marci obohatí repertoár nová inscenácia a na javisko banskobystrickej Štátnej opery vstúpi po 30 rokoch opäť Donizettiho Favoritka. Zo slovenských operných divadiel toto dielo zatiaľ inscenovala len banskobystrická operná scéna, ktorá ho v slovenskej premiére uviedla 31. januára 1992.

Skúška Donizettiho opery Favoritka, Štátna opera v Banskej Bystrici, foto: Zdenko Hanout

K novej inscenácii A. Lukáčová hovorí: „Štvordejstvová ranoromantická talianska opera sa odohráva v Španielsku v roku 1340. Jej ústrednou postavou je reálna historická postava Leonora de Guzman, milenka kráľa Alfonza XI. Jej život dodnes obklopuje mnoho mýtov a zrejme práve preto sa stala vhodným dramatickým námetom opery. Bola známa ako aktérka mnohých politických intríg: jej vzťah s kráľom bol odhalený, a tak našla útechu v opätovanej láske kláštorného novica Ferdinanda. Ten kvôli nej dokonca opustil mníšsky život. Leonora si však dostatočne neuvedomila svoju pozíciu kráľovej favoritky, a tak sa dvojica stala obeťou konšpiračného procesu medzi cirkvou a štátom. Donizettiho opera o žene rozorvanej medzi duchovnými a svetskými hodnotami mala premiéru v roku 1840 v Paríži. Ide pritom o mimoriadne melodické dielo, o ktorom slávny dirigent Arturo Toscanini povedal: „Celé je to krásne, ale posledné dejstvo – každá nota je majstrovské dielo!“

Prečítajte si tiež:
Skladateľ z pivnice Gaetano Donizetti

Premiéra novej inscenácie bola pôvodne naplánovaná na jar 2021. Kvôli pandémii bolo vedenie divadla nútené preložiť jej uvedenie na 10. december 2021 a do tretice na 4. a 5. marec 2022. Dielo zaznie v hudobnom naštudovaní Jána Procházku a v inscenačnom spracovaní mladého divadelného tvorcu Pavla Viechu. Po Favoritke divadlo plánuje uviesť aj slovenskú premiéru detskej opery americkej skladateľky Rachel Portmanovej Malý princ.

Konkurz do zboru Štátnej opery

Generálny riaditeľ Štátnej opery Banská Bystrica vypisuje konkurz na obsadenie pracovného miesta člen interného zboru Štátnej opery (mužské hlasy – tenor, barytón, bas) a člen/členka externého zboru (všetky hlasové skupiny) Konkurz sa uskutoční 9. februára 2022. Viac informácii TU…

Rekonštrukcia budovy

Budovu Národného domu, ktorá je sídlom Štátnej opery v Banskej Bystrici, čaká rekonštrukcia. Architektom je slovenský architekt Emil Belluš, ktorý uviedol „Bola to na svoju dobu (1924) pre mňa úloha veľká, zložitá, ale aj znamenitá škola života. Všetky úkony architekta som vykonal bez pomoci sám, od náčrtku stavebných plánov, všetkých detailov, podrobných rozpisov až po superkolaudáciu mnohých úsekových dodávok.“ V priestoroch Národného domu (postaveného v rokoch 1927 1929) sa odohrali mnohé historické udalosti a od roku 1959 má v budove svoje sídlo Štátna opera. Stavba bola vyhlásená za národnú pamiatku.

Štátna opera v Banskej Bystrici, foto: internet

V júli 2019 vláda schválila rekonštrukciu historickej budovy Štátnej opery a jej prevádzkových priestorov, na ktorú vyčlenila takmer 30 miliónov eur. V rámci nej sa má okrem iného vytvoriť aj bezbariérový prístup. Rekonštrukcia sa mala začať v roku 2021 a trvať do roku 2025. Plány narušila pandémia koronavírusu, a tak sa proces posúva. V tomto období je vyhlásená verejná súťaž na architekta.

V roku 2008 bola zrekonštruovaná a modernizovaná zadná časť objektu Štátnej opery. V prístavbe s modernou presklenou fasádou sú nové pracovné priestory pre celé umelecké zázemie s vedením opery či podkrovie s ubytovaním pre hosťujúcich umelcov. Nachádzajú sa tu moderné skúšobne, na prízemí služobný vchod a nové priestory pre kaviareň. Prevádzková – historická časť budovy sa okrem havarijných opráv nerekonštruovala.

Prečítajte si tiež:
60 rokov operného umenia v Banskej Bystrici

Opera Viva! podcasty Štátnej opery

Štátna opera pripravila ďalšie nové podcasty venované (nielen) opernému umeniu. Ich autorkou je dlhoročná dramaturgička Alžbeta Lukáčová, ktorá sa každé dva týždne zhovára so významnými hosťami a hostkami o témach z prostredia operného divadla, o dianí vo svete súčasnej opery, operety či tanca a ponúka aj výhľad do histórie. Podcasty sú dostupné na webe Štátnej opery.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

zdroj: ŠOBB

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár