Štátna opera v Banskej Bystrici uvádza slovenskú premiéru detskej opery Malý princ od Rachel Portman

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Treťou a zároveň poslednou novou inscenáciou aktuálnej sezóny banskobystrickej Štátnej opery bude titul venovaný nielen detskému divákovi. Na Slovensku po prvýkrát zaznie operná adaptácia kultového Exupéryho diela Malý princ v hudobnom spracovaní súčasnej britskej oscarovej skladateľky Rachel Portman. Príbeh zvedavého chlapca, ktorý vo svete detskej fantázie hľadá odpovede na otázky o svete dospelých, zaznie v hudobnom naštudovaní Igora Bullu a v réžii Dany Dinkovej v premiére 27. mája 2022.

,,Malý princ (Le petit prince) je najznámejšie a najobľúbenejšie dielo francúzskeho pilota a spisovateľa Antoina de Saint-Exupéryho (1900 – 1944). Jeho vznik sa viaže na rok 1935, keď s navigátorom Andrém Prévotom havarovali v líbyjskej púšti. Núdzové pristátie síce prežili, ale hrozila im smrť dehydratáciou a trápili ich halucinácie. Začiatok Malého princa je teda časťou odkazu na túto skúsenosť. Dielo prvýkrát publikoval v Reynal & Hitchcock v New Yorku v roku 1943, vo Francúzsku vyšlo až v roku 1946. Knihu začal Exupéry písať v lete 1942 a sám ju i ilustroval. Dielo sa v priebehu písania vyvíjalo a autor ho opakovane prepracovával. Sú známe jeho štyri rukopisy.“ uvádza k dielu Alžbeta Lukáčová, dramaturgička Štátnej opery v Banskej Bystrici.

R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Martin Popovič (Pilot), foto: Zdenko Hanout / ŠOBB

Stále aktuálny, mimoriadne populárny a známy príbeh Malého princa bol preložený do viac ako tristo jazykov a dialektov, slúžil ako predloha muzikálu, animovanému seriálu, divadelnej hre, bábkovému divadlu, baletu i operám.

,,Dvojdejstvová opera Malý princ je svojím námetom aj hudobným spracovaním divácky v podstate univerzálne dielo. Dokáže osloviť deti aj dospelých. V tomto zmysle je aj pre Štátnu operu prísľubom ideálnej rodinnej inscenácie. Výhodou Malého princa je to, že doňho netreba režijne alebo libretisticky dodatočne vkladať inotaje, ktoré by si „vychutnal“ aj dospelý divák. Generačnú univerzálnosť totiž obsahuje už skvelá literárna predloha, ktorou je rovnomenná kultová kniha Antoina de Saint Exupéryho.

V kombinácii s podmanivou, skoro až filmovou hudbou britskej skladateľky Rachel Portman vzniklo dielo, ktoré je mimoriadne inšpiratívne a lákavé na uvedenie. Ak všetky inscenačné aj interpretačné zložky do seba správne zapadnú, verím, že vznikne titul atraktívny naozaj pre široké divácke spektrum.“ uviedla k zaradeniu titulu pre Opera Slovakia Alžbeta Lukáčová. Jej slová o diváckej atraktivite potvrdzujú už teraz vypredané najbližšie naplánované reprízy.

Rachel Portman, foto: internet

Vznik opernej adaptácie Malého princa iniciovali Kathryn a David Bergovci na pamiatku ich priateľa Larryho Pfeffera. Podarilo sa im získať svetoznámu skladateľku Rachel Portman, ktorá vstúpila do spolupráce s libretistom Nicholasom Writhom. Vytvorili dielo, ktoré okamžite zaujalo opernú verejnosť.

Oscarom ovenčená súčasná skladateľka Rachel Portman (Oscar za hudbu k filmu Emma, nominácie za hudbu k filmom Pravidlá muštárneČokoláda) skomponovala dielo, ktoré je vhodnou príležitosťou priviesť do opery deti a predstaviť im nový svet. „Chcela som napísať operu, na ktorú by som mohla vziať svoje deti,“ povedala v jednom z rozhovorov po svetovej premiére Malého princa v roku 2003. Rachel Portman má na svojom konte viac ako 100 partitúr pre film, televíziu a divadlo. Má silný vzťah k prírode a preto v roku 2007 vytvorila „ekooperu“ o klimatických zmenách The Water Diviner’s Tale (Príbeh veštca vody). Viac o skladateľke si prečítate na www.rachelportman.co.uk.

Malý princ mal svetovú premiéru v Houston Grand Opera 31. mája 2003 a prvú inscenáciu produkovali a spolufinancovali viaceré operné spoločnosti: Houston Grand Opera, New York City Opera, Boston Lyric Opera, Tulsa Opera a Skylight Opera Theatre. Na Slovensku ju po prvýkrát uvedie banskobystrická Štátna opera na premiére 27. mája 2022.

R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Juraj Abrman (Malý princ), foto: Zdenko Hanout / ŠOBB

,,Dej opery sa odohráva v púšti na Zemi a na rôznych planétkach a je v podstate jednoduchý: každá z kapitol nesie v sebe nejaké tajomstvo, ktoré sa na jej konci vysvetlí. Tým tajomstvom je podstata života. Dielo hovorí aj o tom, že život je plný kríz, ktoré však k životu nevyhnutne potrebujeme. Aj keď si v nich pripadáme osamotení „ako na púšti“, formujú nás a zoceľujú. Malého princa preto môžeme chápať aj ako príbeh o kríze a vykúpení človeka.“ predstavuje operu Alžbeta Lukáčová a pokračuje:

,,Portmanovej Malý princ je formálne klasifikovaný ako detská opera. Ide o zhudobnenie fantastickej rozprávky, ktorú pozná snáď každý, kto absolvoval základné vzdelanie. Takéto dielo je vždy veľmi vítaným a zároveň potrebným doplnením dramaturgie divadla. Výskumy hovoria, že ak človek nemá divácky zážitok v detskom, najneskôr adolescentnom veku, je len veľmi malá pravdepodobnosť, že divadlo navštívi v dospelosti. Preto sa veľmi usilujeme nadviazať kontakt s deťmi a tínedžermi a pripraviť ponuku, ktorá je pre nich atraktívna.

Naša nová inscenácia je koncipovaná ako rodinné predstavenie, vhodné aj pre rodičov s menšími školopovinnými deťmi. Aj preto sme dali pripraviť prebásnenie pôvodne anglického libreta do slovenčiny – jeho autorom je Jozef Slovák. Veríme, že návštevníkom pripravíme pekné dopoludnia a popoludnia v divadle.“

R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Ivan Zvarík (Kráľ), Michaela Almášiová (Myš), foto: Zdenko Hanout / ŠOBB
R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Peter Račko (Márnivec), Balet ŠO, foto: Zdenko Hanout / ŠOBB

Snahou vedenia Štátnej opery bolo pripraviť magickú, farebnú, vizuálne podmanivú, hudobne zaujímavú a divácky atraktívnu inscenáciu a preto sa vedenie divadla rozhodlo pre inscenačný tím, ktorého výsledky považuje za dlhoročne overené. ,,Naša domáca režisérka, ktorá je zároveň riaditeľkou Baletu – Dana Dinková – má veľké pochopenie pre detské videnie sveta a jej detské inscenácie aj stabilne patria k najvyhľadávanejším. Hudobne Malého princa naštudoval a diriguje náš skúsený šéfdirigent Igor Bulla. Môžem povedať, že s Danou Dinkovou si po mnohých úspešných inscenačných spoluprácach dobre rozumie. Toto konštatovanie patrí aj prominentnej slovenskej kostýmovej výtvarníčke Ľudmile Várossovej a známej scénografke Lucii Šedivej. Tento ženský tandem pripravil vizuálne veľmi zaujímavú realizáciu, ktorá bude pastvou pre oči.“ predstavila inscenačný tím Alžbeta Lukáčová.

Autor hudobného naštudovania, šéfdirigent Štátnej opery Igor Bulla, sa s tvorbou Rachel Portman stretol po prvýkrát. ,,Hudba operného Malého princa je poslucháčsky prístupná nielen pre detského diváka, ale príťažlivá aj pre dospelých. Je melodická a predstavuje zmes rôznych žánrov, či už napríklad rapu, jazzu, muzikálu alebo filmovej hudby. Okrem samostatných hudobných čísel sa jednotlivé postavy a zbor predstavia aj vo finálových častiach. Dielo obsahuje aj tanečnú hudbu. Malý princ je napísaný pre klasický orchester obohatený o farbu vibrafónu, čelesty či rôznych bicích nástrojov. Dielo uvádzame bez škrtov ale pristúpili sme k drobným rytmickým prispôsobeniam speváckych partov, predovšetkým kvôli slovenskému prekladu textu.“ uviedol pre Opera Slovakia.

R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, foto: Zdenko Hanout / ŠOBB
R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Katarína Procházková (Líška), foto: Zdenko Hanout / ŠOBB

Režisérkou a zároveň aj choreografkou Malého princa je Dana Dinková, ktorá v Banskej Bystrici začínala ako choreografka a dnes je riaditeľkou samostatného, od tejto sezóny novovzniknutého baletného súboru. Režisérka príbeh spoznala ako väčšina ľudí na základnej škole, neskôr ho čítala v rôznom veku, ale dnes sa naň pozerá očami skúsenej ženy. ,,V tomto diele je veľa myšlienok, ktoré nám dospelým nastavujú akoby zrkadlo, a preto je aktuálne nielen pre dnešného čitateľa, ale dúfam, že aj pre diváka nášho predstavenia. Pri inscenovaní som sa inšpirovala knihou, držala sa hlavnej dejovej línie predlohy a dala som sa unášať jej nádhernou hudbou, ktorá je magická a niekedy až romantická.

Malý princ je pre mňa návratom do detstva. V prvom rade preto, že ide o rozprávku, ktorú som po prvý raz čítala už ako dieťa, ale najmä preto, lebo som sa z nej učila prednes prózy na Hviezdoslavov Kubín. Doteraz si pamätám niektoré úryvky z tejto Exupéryho knižky. Už vtedy na mňa príbeh pôsobil tajomne. Spytovala som sa samej seba, či má Malý princ naozaj pravdu o dospelosti. Naozaj sú dospelí takí, ako čítam? Naozaj sa najskôr opýtajú na fakty a ekonomickú hodnotu vecí a až potom skúmajú, čo cítia? Vtedy som si ešte nevedela odpovedať na tieto otázky. Dnes mi neostáva nič iné, ako len smutne skonštatovať, že vo väčšine prípadov áno – Malý princ mal skoro vo všetkom pravdu. Príbeh je stále aktuálny a som vskutku poctená, že som dostala príležitosť realizovať ho na divadelných doskách. Mohla som sa tak vrátiť k jeho myšlienkam a nanovo hľadať odpovede na otázky o svete dospelých.

R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Helena Becse Szabó (Ruža), foto: Zdenko Hanout / ŠOBB

Exupéryho dielo je vlastne fiktívna biografia autora z roku 1943. Exupéry si retrospektívne oživuje svoje spomienky na čas, keď bol letcom. Predostiera pred nami svet detskej fantázie, ktorú my dospelí strácame. Veľký dôraz kladie na význam priateľstva a rozdielnosť ľudských charakterov, ktorým sa usiluje Malý Princ porozumieť. Všetky tieto úvahy, otázky a odpovede dokázala britská hudobná skladateľka Rachel Portmanová dokonale pretaviť vo svojej hudbe. Hudobná dojemnosť a magickosť opery podčiarkuje neopakovateľný vzťah medzi Princom a Pilotom a nabáda nás celému príbehu uveriť. Keď uveríte, prevedie vás do farebného sna, kde sa navonok z komornej opery stáva veľké operné dielo plné lyrickej krásy.

Vo svojej režijnej koncepcii nevybočujem z Exupéryho a Portmanovej myšlienok a duchovného odkazu, lebo sa verne nesú v jednej línii. Keďže tomuto dielu nič nechýba – je sýte príbehom, hudobnou farebnosťou a emóciami – usilujem sa dodržať ich kontext a vyplniť tento rozprávkový vesmír divadelným slovníkom. Sama mám doma desaťročnú dcérku, čo ma núti ustavične sa konfrontovať s dnešným detským svetom.

R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Juraj Abrman (Malý princ), Tomáš Dedič (Lampár), foto: Zdenko Hanout / ŠOBB

Pravda, realita dnešných detí sa už vymyká Exupéryho posolstvu, lebo je zahltené sociálnymi sieťami ako Tik tok, Facebook, Instagram. Tam si teraz naše deti hľadajú svoj vesmír, svoj svet, svoje životné idoly, a to možno len preto, že my dospelí nemáme čas. Tak trochu to pripomína pohyb na veľmi tenkom ľade. Všetko mi tam pripadá dvojnásobne rýchlejšie a prvoplánové. Ja som do určitej miery schopná prispôsobiť sa dnešnému modernému vnímaniu sveta, ale dnešné deti sú už naučené najmä na dynamické animácie a videá. Ako môže potom opera konkurovať týmto novodobým trendom? Sama si odpovedám, že nie, nemusí konkurovať.

Opera má mať originálne posolstvo, má nás naučiť zastaviť sa a zamyslieť sa. Preto som si vo svojej koncepcii dovolila pridať do nej postavu rozprávača. Nebol to však celkom môj nápad, v podstate sa mi ponúkol sám v podobe Exupéryho knižky, kde je Pilot rozprávačom príbehu. Osloví tými najznámejšími citátmi alebo úvahami z Exupéryho knižky. Malý princ nie je len takou „obyčajnou“ rozprávkou. Je i filozofickým rodinným príbehom, ktorý nám všetkým nastavuje zrkadlo.“ uvádza k inscenácii Dana Dinková.

Scénu navrhla slovenská scénografka Lucia Šedivá. ,,Scénografia je inšpirovaná vesmírom a jeho štruktúrou, ktorú vytvárajú planéty, hmloviny, hviezdny prach a podobne. Vrstvením som chcela navodiť pocit hĺbky, perspektívy s otvormi pripomínajúcimi planéty a vzdialené galaxie. Takto vzniknutý snový priestor následne ponúka veľa zmien a možností pre rozvíjanie fantázie detského diváka aj prostredníctvom projekcie a nasvietenia.“ uviedla pre Opera Slovakia Lucia Šedivá.

R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Šimon Svitok (Obchodník), foto: Zdenko Hanout / ŠOBB

Autorkou kostýmov je známa slovenská kostýmová výtvarníčka Ľudmila Várossová, ktorá pre túto banskobystrickú inscenáciu vytvorila okolo 140 návrhov. „Malý princ je, dalo by sa povedať, filozofická rozprávka s príbehom veľkej múdrosti a v tomto duchu som navrhla aj kostýmy, ktoré nie sú primárne rozprávkové, ale bizarné, no zároveň veľmi čitateľné. Inscenáciu sme vytvorili ako rodinné predstavenie. Kostýmy sú mierne historizujúce, ale aj súčasné, avšak nie príliš dekoratívne, pretože príbeh Malého princa je veľmi priehľadný a čistý. Podľa môjho názoru ho preto netreba vo výtvarnom koncepte príliš zdôrazňovať ozdobnými prvkami.

Vo farebnosti sme spolu so scénografkou a režisérkou vychádzali zo základnej svetlo sivej holubej farby, pretože aj samotná autorka Rachel Portman do malebnej hudobnej poetiky diela vložila vtáčikov ako oslobodzujúci prvok. Do tohto základu sme následne pridávali farebnosť podľa scén a konkrétnych situácií, napríklad podľa toho, ako Malý princ cestuje po jednotlivých planétkach, ponúkajúcich pestrosť a rôznorodosť.

Oceňujem, že banskobystrická opera prináša slovenskú premiéru takéhoto vo svete atraktívneho titulu súčasnej autorky, ktorý prostredníctvom umelecky hodnotného hudobnodramatického diela ponúka príležitosť nahliadnuť do sveta opery nielen detskému divákovi.“ uviedla pre čitateľov Opera Slovakia Ľudmila Várossová.

R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Juraj Abrman (Malý princ), Zoltán Vongrey (Opilec), foto: Zdenko Hanout / ŠOBB
R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, foto: Zdenko Hanout / ŠOBB

Zbor Štátnej opery ako aj Detský spevácky zbor Vodopádik pri ZUŠ Jána Cikkera Banská Bystrica pripravil Daniel Simandl, od tejto sezóny druhý zbormajster Štátnej opery, pre ktorého je to prvé samostatné naštudovanie zborových partov novej inscenácie v tomto divadle. Autorom slovenského prebásnenia je scenárista a hudobný skladateľ Jozef Slovák.

V predstavení účinkujú domáci aj hosťujúci umelci. Titulnú postavu v alternáciách stvárnia Juraj Abrman, Simon Giertli a Viliam Tužák, ďalej sa predstavia Martin Popovič (Pilot), Katarína Procházková (Líška), Dušan Šimo (Had), Patrícia Malovec (Voda), Michaela Kušteková / Helena Becse Szabó (Ruža), Šimon Svitok (Obchodník), Ivan Zvarík / Gabriel Sárossy (Kráľ), Zoltán Vongrey (Opilec), Peter Račko (Márnivec), Tomáš Dedič (Lampár) a Michaela Almášiová (Kozmonaut, myš, líška).

Spoluúčinkuje orchester, zbor a Balet Štátnej opery, detský spevácky zbor Vodopádik pri ZUŠ J. Cikkera v Banskej Bystrici pod vedením Evy Laukovej a Márie Nečesanej.

R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Dušan Šimo (Had), foto: Zdenko Hanout / ŠOBB
R. Portman: Malý princ, Štátna opera v Banskej Bystrici, 2022, Patrícia Malovec (Voda), zbor, foto: Zdenko Hanout / ŠOBB

Vypočujte si tiež:
MALÝ PRINC – stručný sprievodca detskou operou Rachel Portmanovej (podcast)
Režisérka Dana Dinková: „Nechala som sa unášať Portmanovej hudbou.“ (podcast)

„Detské tituly patria k našim najobľúbenejším. Stabilne majú stopercentnú návštevnosť a myslím, že aj keby sme ich do hracieho plánu nasadzovali častejšie, boli by stále plné. Ešte stále máme v repertoári dlhoročne úspešný detský balet Ferdo Mravec Jiřího Pauera, detskú operu katalánskeho skladateľa Xaviera Montsalvatgeho Kocúr v čižmách a z repertoáru sme tento rok stiahli hudobnú rozprávku Ružové kráľovstvo tvorcov Jozefa Slováka a Vladislava Šarišského. Ako rodinné predstavenie uvádzame aj známu operu Wolfganga Amadea Mozarta Čarovná flauta. Obyčajne to býva tak, že keď sa inscenácia „morálne“ opotrebuje alebo sa hrá dlho, stiahneme ju z repertoáru a pribudne ďalšia. Takto Malý princ nahradí Ružové kráľovstvo.“ dodala k uvádzaniu žiadaných detských titulov v Štátnej opere Alžbeta Lukáčová.

Vedenie divadlo predpokladá, že tento titul bude v repertoári dlho a keďže u chlapcov nastáva mutácia, už teraz začínajú hľadať ďalších predstaviteľov Malého princa, ktorí by do inscenácií neskôr doskočili.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

www.stateopera.sk

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár