Štátne divadlo Košice vstúpilo do novej, jubilejnej 75. divadelnej sezóny neprehliadnuteľnými podujatiami venovanými širokému spektru obyvateľov všetkých generácií. Najväčšou udalosťou otvorenia sezóny bol 4. septembra 2020 galakoncert pod holým nebom v centre Košíc, ktorý bol v priamom prenose vysielaný cez live stream.
Podujatia boli venované nielen najmenším, ktorí sa predstavili alebo zabavili v rámci Dňa otvorených dverí divadla (5. 9.) ale aj starším, ktorí sa so súbormi divadelníkov stretávajú častejšie, alebo tým, ktorí si spoločne s obyvateľmi mesta pripomenuli výročie ukončenia 2. svetovej vojny galakoncertom na pódiu pri Immaculate v historickom centre pod titulom „Úcta hrdinom“.
Prečítajte si tiež:
• Štátne divadlo Košice vstupuje do novej sezóny 2020/2021 s novým vedením a množstvom vízií
• Glosa na nedeľu. Košičanom k jubileu – za hrsť osobných spomienok
Generálny riaditeľ Štátneho divadla Ondrej Šoth vo svojom príhovore vyzval na pietne spomienky a súčasne aj pohľady do budúcnosti, „nech z nás umenie robí lepších ľudí“!


V tomto duchu vytvorili dramaturgiu večera Roland Khern Tóth (riaditeľ opery), Anton Korenči (riaditeľ činohry) a riaditeľ baletu Andrej Petrovič. Okrem oficialít, pozdravov, spomienkových zastavení sme uvítali program, delený na dve hlavné časti. Historickú, protivojnovú tému priblížila časť nazvaná „Z TMY KU SVETLU“, kde prevládali diela s tematikou túžby po slobode, kým v druhej s názvom „JOIE DE VIVRE“ (Radosť zo života) prevládali optimistické, náladové skladby.
K naplneniu týchto predstáv mali autori večera k dispozícii orchester Štátneho divadla Košice so svojím šéfdirigentom Viniciusom Kattahom, zbor Štátneho divadla Košice so zbormajstrom Lukášom Kozubíkom, interných dirigentov Igora Dohoviča a Karola Kevického, ako aj hosťujúceho Petra Valentoviča. Spoluúčinkujúcimi boli speváci sólistického ensemblu a členovia baletného súboru Štátneho divadla Košice.
Fotografie, krátke biografie účinkujúcich v programovom letáčiku boli vynikajúcim počinom bližšieho zoznámenia sa s budúcimi návštevníkmi divadla. Technické kvality ozvučenia, osvetlenia, obrazová projekcia a mnohé ďalšie aktivity potrebné k nerušenému priebehu výkonu umelcov a rovnako aj na strane publika boli nadmieru uspokojujúce.

Úvodnou skladbou večera bola orchestrálna medzihra z opery Peer Gynt od Wernera Egka, ktorá bola reálnym pripomenutím predvojnového obdobia v Nemecku, kedy skladba vznikla. Dirigentovi Petrovi Valentovičovi sa darilo vytvoriť atmosféru napätia, hoci v interpretačných nárokoch boli znaky neúplnosti. Až nástupom do atmosféry Beethovenovho operného sveta spĺňali účinkujúci nároky kvalitného výkonu, či už orchester, zbor, alebo sólista Marián Lukáč pod taktovkou Viniciusa Kattaha.

Lukáčov barytón sa vynímal ako dramaticky a výrazovo adekvátny, tónovo a vyznením pôsobivý part. Celok, myšlienkové bohatstvo a posolstvo mierového slobodného myslenia a konania vyznelo hudobne naplno všetkými interpretmi v nasledujúcom finále opery Fidelio so sólistami Janette Zsigovou, Tituszom Tóbiszom, Michalom Onuferom, Anetou Hollou, Maksymom Kutsenkom a Martinom Kovácsom, predstaviteľmi jednotlivých postáv v naštudovanej košickej inscenácii opery.
Poézia majstra slova Miroslava Válka (Domov sú ruky, na ktorých smieš plakať) v podaní Jakuba Kuku bola cestou, po ktorej sa opäť ozývala túžba po slobode v hudobnom vyjadrení Verdiho zboru Židov z opery Nabucco. Rovnako aj Regina coeli a Inneggiamo z Mascagniho opery Sedliacka česť pod taktovkou Petra Valentoviča ulahodila obdivovateľom operného spevu. So zborom ŠDKE sa tu predstavila česká sopranistka Eliška Weissová, naplno nechala vyznieť svoj prenikavý krásny hlas, schopný výrazového vývoja, dramatičnosti. Sólistka v ďalšej skladbe, Wagnerovej árii Mild und Leise z opery Tristan a Izolda spoločne s dirigentom Valentovičom vytvorili nádherný plnohodnotný spoločný výkon celého interpretačného aparátu.

V Uspávanke pre malých vojakov, choreografky Natálie Horečnej, sa predstavili sólisti Sergii Iegorov a Mariano Covone (spev a gitara: A. Ballová a Ľ. Gerusová).
Druhá časť večera bola venovaná „ľahšiemu“ žánru, zväčša operetám (Čardášová princezná, Grófka marica, Moskva Čerjomusky, Netopier), ešte predtým si uctili nedožité 80. narodeniny skladateľa Svätozára Stračinu hudobno-tanečným stvárnením tanca „Pri ľane“ pod taktovkou Petra Valentoviča. Štyri páry tanečníkov v ľudovom oblečení zaujali v súhre s orchestrom ako živý obraz radosti a mladosti.


Balet Štátneho divadla Košice presvedčil o svojich schopnostiach aj v ďalších číslach, v Šostakovičovom Valčíku z operety Moskva Čerjomusky a Straussovej záverečnej „Šampanskej“ z Netopiera. Zo spevákov v tomto čísle, pod taktovkou šéfdirigenta Viniciusa Kattaha, divákov najviac upútali sólisti Michaela Várady, Titusz Tóbisz, Taťjana Paľovčíková-Paládiová, Aneta Hollá či Jaroslav Dvorský. V druhej časti koncertu dostali príležitosť aj dirigenti Igor Dohovič a Karol Kevický.
Autor: Lýdia Urbančíková
písané z koncertu 4. 9. 2020
Úcta hrdinom
Galakoncert Štátneho divadla Košice
4. septembra 2020, Centrum Košíc
Dirigenti: Vinicius Kattah, Karol Kevický, Igor Dohovič, Peter Valentovič
Sólisti: Tatiana Paľovčíková-Paládiová, Michaela Várady, Janette Zsigová, Myroslava Havryliuk, Aneta Hollá, Eliška Weissová, Marián Lukáč, Michal Onufer, Titusz Tóbisz, Jaroslav Dvorský, Maksym Kutsenko, Martin Kovács
Orchester a zbor ŠDKE
Balet ŠDKE
program
INTRO
W. Egk: Medzihra zo siedmeho obrazu z opery PEER GYNT, dirigent: Peter Valentovič
I. ČASŤ – Z TMY KU SVETLU
L. van Beethoven: Ha! Welch ein Augenblick z opery Fidelio, sólista: Marián Lukáč, zbor Opery ŠDKE, dirigent: Vinicius Kattah
L. van Beethoven: Wer ein holdes Weib errungen – finále z opery Fidelio, sólisti: Janette Zsigová, Titusz Tóbisz, Michal Onufer, Aneta Hollá, Maksym Kutsenko, Martin Kovács, zbor Opery ŠDKE, dirigent: Vinicius Kattah
M. Válek: Domov sú ruky, na ktorých smieš plakať, prednes: Jakub Kuka
G. Verdi: Va pensiero, zbor Židov z opery Nabucco, zbor Opery ŠDKE, dirigent: Peter Valentovič
P. Mascagni: Regina coeli a Inneggiamo z opery Sedliacka česť, sólistka: Eliška Weissová, zbor Opery ŠDKE, dirigent: Peter Valentovič
N. Horečná: Uspávanka pre malých vojakov, sólisti: Sergii Iegorov a Mariano Covone, spev a gitara: A. Ballová a Ľ. Gerusová
R. Wagner: Mild und Leise, ária Izoldy z opery Tristan a Izolda, sólistka: Eliška Weissová, dirigent: Peter Valentovič
II. ČASŤ – JOIE DE VIVRE
Svetozár Stračina: Pri ľane, orchester a Balet ŠDKE, choreografia: Š. Stariňák, dirigent: Peter Valentovič
E. Kálmán: Vstupná pieseň Sylvy z operety Čardášová princezná – sólistka: Tatiana Paľovčíková-Paládiová, zbor Opery ŠDKE, dirigent: Karol Kevický
E. Kálmán: duet Edwina a Sylvy z operety Čardášová princezná, sólisti: Aneta Hollá, Jaroslav Dvorský, dirigent: Karol Kevický
J. Strauss: ária Adely z operety Netopier, sólistka: Michaela Várady, dirigent: Karol Kevický
D. Šostakovič, Valčík z operety Moskva Čerjomusky, orchester a Balet ŠDKE, choreografia: A. Petrovič, dirigent: Peter Valentovič
E. Kálmán: Joj cigán z operety Grófka Marica, sólista: Titusz Tóbisz, dirigent: Igor Dohovič
E. Kálmán: Vstupná pieseň Marice z operety Grófka Marica, sólistka: Tatiana Palovčíková – Paládiová, zbor Opery ŠDKE, dirigent: Igor Dohovič
FINÁLE
J. Strauss: „Šampanská“ z operety Netopier, sólisti, zbor Opery ŠDKE a Balet ŠDKE, choreografia: O. Khablo, dirigent: Vinicius Kattah
videozáznam koncertu Úcta hrdinom