Štátne divadlo Košice uvádza premiéru Straussovej klasickej operety Noc v Benátkach

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Košice – Operný súbor Štátneho divadla Košice pripravil pre svojich divákov premiéru klasickej operety kráľa valčíkov Johanna Straussa ml. Noc v Benátkach v hudobnom naštudovaní Igora Dohoviča a v réžii Dagmar Hlubkovej. Premiéry sa uskutočnia 24. a 25. februára 2017.

Do repertoáru košickej opery pribudne po dva a pol rokoch ďalší operetný titul. V piatok 24. februára a v sobotu 25. februára 2017 bude mať v Historickej budove Štátneho divadla Košice premiéru nové naštudovanie operety rakúskeho skladateľa, dirigenta a huslistu, najslávnejšieho člena povestnej Straussovskej dynastie Johanna Straussa ml. (1825 – 1899) Noc v Benátkach, ktorá sa na javisko košického divadla vracia po 63 rokoch. Štátne divadlo Košice ju prvý raz a naposledy uviedlo 3. februára 1954.

J. Strauss: Noc v Benátkach, Opera ŠD Košice, 2017,
Danica Hanáková, Dagmar Hlubková, Václav Morys,
fotografia zo skúšky predstavenia,
foto: Dáša Juhanová

Svetová premiéra diela sa uskutočnila 3. októbra 1883 v Berlíne (Neues Friedrich Wilhelmstädtisches Theater) a je jedinou Straussovou operetou, ktorá mala premiéru mimo Viedne – príčinou boli Straussove osobné dôvody. Autormi libreta sú Friedrich Zell, vlastným menom Camillo Walzel (1829 – 1895) a Richard Genée (1823 – 1895). Finálna verzia operety sa však od tej pôvodnej líši. Strauss po premiére spoločne s libretistami do diela ešte zasahovali a prepracovávali ho. ,,Reakcie publika po premiére v Berlíne boli však prekvapivo vlažné, navyše v priebehu tretieho dejstva vypukol nečakaný škandál: Keď vojvoda Urbino začal spievať svoj slávny Lagúnový valčík, otextovaný pôvodne „Nachts sind sie Katzen ja grau, nachts tőnt es zärtlich miau“ („V noci sú predsa všetky mačky šedé, nocou sa rozlieha ich nežné mňau“), z hľadiska za začalo ozývať posmešné mňaukanie, ktoré vyprovokovalo k búrke smiechu celé publikum a priebeh i atmosféru predstavenia úplne zničilo! Posmechom a iróniou nešetrila vzápätí ani berlínska kritika, zameriavajúca sa však takmer výlučne na slabiny libreta. Napriek tomu sa recenzent denníka Kreuzzeitung diví, „ako sa mohol Johann Strauss premôcť ku komponovaniu takého množstva nezmyslov a hlúpostí“ a jeho kolega z Berliner Fremdenblatt zas konštatuje: „Nami vysoko cenený Johann Strauss bol, žiaľ, tentokrát od svojich literárnych krajčírov obslúžený zle; splietli sa tak v látke, ako aj v strihu… Škoda len tej nádhery melodických kvetov, ktoré, priviazané na plesnivú tapetu, do rána zvädnú“, – uvádza dramaturg Peter Hochel, ktorého celý článok o operete Noc v Benátkach si prečítate TU…

Johann Strauss ml., (1825 – 1899)
skladateľ v čase vzniku Noci v Benátkach

Johann Strauss pred viedenskou premiérou Noci v Benátkach operetu s dvojicou libretistov Zell/Genée narýchlo prepracoval a 9. októbra 1883 v Theater an der Wien (uvedenej len šesť dní po jej svetovej premiére v Berlíne) tak nakoniec slávili triumf. Noc v Benátkach sa stala jedným z najúspešnejších diel kráľa valčíkov Johanna Straussa mladšieho, ktorý je autorom množstva klasických operiet ako napr.: Indigo a štyridsať lúpežníkov, Karneval v Ríme, Netopier, Caligostro vo Viedni, Princ Matuzalem, Slepá baba, Cigánsky barón a mnohé ďalšie.

Dej klasickej operety Noc v Benátkach sa odohráva v priebehu jednej noci, počas ktorej dôjde k niekoľkým milostným nedorozumeniam a zámenám – to všetko v exotickom prostredí vyššej spoločnosti zabávajúcej sa na karnevale plnom masiek a bujarého veselia. Príbeh je pretkaný množstvom neočakávaných situácií, v ktorých sa ocitá mladá zamilovaná dvojica – rybárske dievča Annina a princov holič Caramello.

Ako v súvislosti s touto premiérou uviedol pre Opera Slovakia riaditeľ opery Karol Kevický, hoci je košický súbor v prvom rade operný, operetu robí aj preto, že je v Košiciach mimoriadne obľúbená. „Samozrejme, opereta je pre nás zaujímavá aj z umeleckého hľadiska, pretože nás môže niekam posunúť. Predsa len – je to iné spievanie, iné hranie. Ak sa rozhodujem pre operetu, volím takú, ktorá je pomerne známa. Loviť v neznámych vodách a pokúšať sa tak o nejaký zvláštny dramaturgický počin by zrejme nemalo zmysel. Keď siahnete po ktorejkoľvek operete od trojice Kálmán, Lehár, Strauss, je to stávka na istotu. Pri operete je rozhodujúce urobiť dobré obsadenie. S našimi spevákmi a činohercami, ale aj s hosťami z iných divadiel. Nestačí spievať a hrať, treba na javisku aj tancovať. Inak opereta nemá ten správny šmrnc,” povedal Kevický. Celý rozhovor s Karolom Kevickým si prečítate TU…

J. Strauss: Noc v Benátkach, Opera ŠD Košice, 2017,
Eva Nováková (Ciboletta), Filip Tůma (Pappacoda),
foto: Joseph Marčinský

Hudobné operetu Noc v Benátkach naštudoval domáci dirigent Igor Dohovič. ,,Z hudobného hľadiska je v tejto operete veľa zaujímavých motívov, zapamätateľných melódií a opereta ako taká má výrazný spád, ako keby ju Strauss písal pre diváka 21. storočia. Príbeh operety je nenáročný, milý, vtipný, plný rôznych zámen a omylov, ktoré vedú k humorným situáciám. Obsahuje presne to, čo publikum od opery očakáva – príjemné melódie, oddych, úsmev na tvári… Existuje niekoľko verzií, my sme si vybrali tú kratšiu verziu aby sa opereta zdynamizovala. Aby ostal v divákoch ten správny zážitok, no zároveň aby sme to časovo nenaťahovali. Ostali nám základné valčíky, polky, známe melódie. Noc v Benátkach obsahuje aj veľa talianskych tarantel, keďže dej sa odohráva v Taliansku. Táto opereta ponúka zaujímavú zmes krásnej hudby”, – uviedol v rozhovore pre Opera Slovakia autor hudobného naštudovania Igor Dohovoč. Celý rozhovor s Igorom Dohovičom si prečítate TU…

J. Strauss: Noc v Benátkach, Opera ŠD Košice, 2017,
Igor Dohovič, Dagmar Hlubková,
fotografia zo skúšky predstavenia,
foto: Dáša Juhanová

Noc v Benátkach zinscenovala v ŠDKE česká režisérka Dagmar Hlubková, ktorá v tejto operete ešte ako speváčka účinkovala, ale ako režisérka ju zinscenovala po prvýkrát ,,Veľmi dobre viem, aké úskalia táto opereta prináša, takže som sa im snažila dramaturgickými zásahmi vyhnúť a trúfam si povedať, že sa mi to podarilo. Či však dostatočne dobre, to posúdi zrejme až divák. Ale poviem pravdu, že keď sme sa už dohodli na tomto titule, povedala som si – v poriadku, ale bude to riadne ťažký oriešok. Na druhej strane – myslím si, že tvrdý oriešok netreba zahodiť, ale rozlúsknuť! V prvom rade si treba uvedomiť, že ak by sa Noc v Benátkach robila tak, ako je napísaná, bola by nesmierna nákladná. Malo by to totiž byť benátske rokoko, čo znamená veľké biele parochne pre každého, kto je na scéne, veľkolepé kostýmy. Nuž, bola tu výzva – urobiť to tak, aby divák nepoznal, že sme sa museli pokúsiť o kompromis. Striedajú sa tu rôzne prostredia, viackrát musíte prezliecť celý zbor aj tanečníkov a to nie do hocijakých ´handier´, ale do maškarných kostýmov. A nemôžu to byť ani obyčajné kostýmy, pretože hovoríme o karnevale v Benátkach. A ten si už storočia drží istú tradíciu, isté postavenie. Preniesť benátsky karneval so všetkým jeho leskom a pestrosťou na javisko – to nie je lacný špás. A to ešte nehovorím o scéne, ktorú bolo treba urobiť tak, aby skutočne pripomínala Benátky, aby na nej plávali gondoly…, povedala o novej inscenácii operety Noc v Benátkach v rozhovore pre Opera Slovakia režisérka Dagmar Hlubková. Celý rozhovor s režisérkou si prečítate TU…

J. Strauss: Noc v Benátkach, Opera ŠD Košice, 2017,
Lilla Dégner (Ciboletta), Péter Nádasdi (Pappacoda),
foto: Joseph Marčinský

Zbormajstrom je Lukáš Kozubík, scénu košickej inscenácie Noc v Benátkach navrhol Jaroslav Milfajt, autorkou kostýmov je Danica Hanáková a choreografie zostavila Ivanka Kučerová.

V hlavných postavách sa predstavia domáci aj hosťujúci umelci. Spolu so spevákmi účinkujú v operete Noc v Benátkach aj činoherci. Na javisku Štátneho divadla Košice sa po prvýkrát predstaví hosťujúci Péter Nádasdi.

J. Strauss: Noc v Benátkach, Opera ŠD Košice, 2017,
foto: Joseph Marčinský

Johann Strauss ml.: Noc v Benátkach (Eine Nacht in Venedig)
Štátne divadlo Košice
premiéra 24. februára 2017

Hudobné naštudovanie: Igor Dohovič
Dirigenti: Igor Dohovič, Jan Novobilský
Réžia: Dagmar Hlubková
Zbormajster: Lukáš Kozubík
Preklad a texty piesní: Dalibor Heger
Úprava: Dagmar Hlubková
Scéna: Jaroslav Milfajt
Kostýmy: Danica Hanáková
Choreograf: Ivana Kučerová
Dramaturgická spolupráca: Peter Hochel

osoby a obsadenie

Quido z Urbina, vojvoda a sukničkár: Václav Morys / Titusz Tóbisz
Caramello, jeho holič, sluha a spoločník: Anton Baculík / Zsolt Vadász
Delaqua, benátsky senátor: Marek Gurbaľ / Marián Lukáč
Barbara, jeho mladá manželka: Lucia Bujňáková / Aneta Hollá
Enrico, Delaquov synovec a Barbarin milenec: Martin Kovács
Annina, rybárske dievča, Barbarina priateľka a Caramellova milenka:
Oľga Bezačinská / Tatiana Paľovčíková – Paládiová
Ciboletta, Barbarina komorná: Lilla Dégner / Eva Nováková
Pappacoda, predavač makarónov, Cibolettin milý: Péter Nádasdi / Filip Tůma
Testaccio, benátsky senátor: Attila Bocsárzky
Barbaruccio, benátsky senátor: Ivan Krúpa
Agricolla, jeho manželka: Beáta Drotárová
Francesco, gondoliér: Peter Raši
Centurio: Tomáš Beličák
Spevák: Jaroslav Dvorský / Maksym Kutsenko
Spoluúčinkuje balet, orchester a zbor Štátneho divadla Košice

www.sdke.sk

Pripravil: Ľudovít Vongrej

fotogaléria

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár