Po dvojročnej vynútenej pauze, v presunutom termíne tentokrát od 20. do 25 septembra 2021, sa koná v žilinskom Dome umenia Fatra sviatok mladého koncertného umenia. Aj tak by sme mohli nazvať Stredoeurópsky festival Allegretto Žilina. Prvý otvárací koncert patril hostiteľskému telesu, Štátnemu komornému orchestru Žilina. Na jeho čele stál dirigent Marco Vlasák a sólistom v Saint Saënsovom koncerte bol klavirista Pavol Praženica. Okrem toho odzneli dve orchestrálne skladby, premiéra od Jevgenija Iršaia a symfónia Arthura Honeggera.
Tak sme sa napokon dočkali. 30. jubilejný ročník festivalu Allegretto sa úspešne a reálne začal 20. septembra 2021 a my sa môžeme tešiť na nasledujúcich pár dní. Na koncerty s lákavou ponukou príťažlivých programov a najmä s prezentáciou mladých, no už etablovaných interpretov. Aj keď sa dramaturgia mierne zredukovala a oproti minulým ročníkom modifikovala, predsa však hovorí zreteľnou rečou a avizuje reťaz zážitkov.

Hlavným usporiadateľom je už tradične Štátny komorný orchester Žilina, partnermi sú Hudobné centrum, Spolok koncertných umelcov, Rozhlas a televízia Slovenska a ďalší. Keďže sa festival musel uskromniť, aj účastníkov a orchestrálnych koncertov je pomenej. Tie v podobe otváracieho a záverečného „obstaráva“ ŠKO Žilina. Prevahu teda majú komorné koncerty – recitály a prezentácie komorných ansámblov.
Prečítajte si tiež:
Festival Allegretto Žilina 2021 ponúkne šesť koncertných večerov
Dvanásti mladí účinkujúci umelci sú reprezentantmi zo 6 krajín. Okrem domácich je takmer paritné zastúpenie z Česka, ďalší sú z Chorvátska, Moldavska, ale aj Holandska, Kanady a Brazílie, ktorí kooperujú v medzinárodnom súbore so špecializáciou na starú hudbu. Ide o inštrumentálno-vokálne združenie s programom nazvaným Le petit Concert d’Apollon (24. 9.).

Stará hudba má na 30. ročníku priam výsadnú pozíciu, 22. septembra bude s naším špecializujúcim sa orchestrom Musica aeterna spoluúčinkovať čembalistka Ľubica Paurová. 21. septembra bol na programe Kukal Quartet, a 23. septembra je pripravený koncert chorvátskeho kontratenoristu Franka Klisovića, ktorý nadchol na tohtoročnej súťaži M. Schneidera-Trnavského (23. 9.). V programe s ním budú participovať aj Julia Gubajdullina a Roko Silić.
Celé toto týždňové defilé 25. septembra ukončí záverečný koncert so žilinským ŠKO, českým dirigentom Františkom Macekom, našou violončelistkou Kristínou Chalmovskou a hviezdnym klarinetistom Martinom Adámkom. Ponuku jubilejného festivalového ročníka v akokoľvek zmenšenom „objeme“ teda možno sotva považovať za skromnejšiu – v nejednom prípade sa máme na čo tešiť…
Vrátim sa však ešte k úvodnému koncertu. Jeho dramaturgia bola mimoriadne náročná, ale dirigent Marco Vlasák aj sólista Pavol Praženica si skladby pre svoju prezentáciu volili sami. Začiatok s premiérou Iršaiovej kompozície Walking with Maher nastavil latku poriadne vysoko.

Nesmierne členitý hudobný terén s celou škálou technických rôznorodostí, inštrumentálnych „špecialít“ a expresívne zvrásneného reliéfu postavil pred dirigenta aj hráčov značne náročnú úlohu. Vlasák sa však od začiatku identifikoval ako ambiciózny líder s prehľadom, sebaistotou, impozantným gestom aj muzikalitou. Má už solídnu dávku skúseností, naznačil, že aj mentálne patrí k umelcom, ktorí si radi zadávajú nemalé výzvy.
To potvrdil aj v záverečnej 4. symfónii Arthura Honeggera, skladbe s nepredvídateľnými až provokujúcimi hudobnými sukcesiami, no s hudbou výsostne výrečnou a výdatnou. Zaiste by prípravnej komunikácii s telesom prospelo viac času, ale pravdou je, že ešte stále nie sme v štandardných podmienkach a obidve skladby nie sú práve oddychovou zónou pre interpretov. Dirigent naznačil, že má veľké predsavzatia, danosti a zaiste perspektívy. Zaslúžene mu patril aplauz…

Rovnako ako mladému klaviristovi Pavlovi Praženicovi, ktorého curriculum je už dnes vrchovato naplnené zoznamom cien a medzinárodných uznaní. Repertoár zatiaľ len dvadsaťročného umelca je ešte stále v štádiu „výstavby“, ale už teraz sa obdivuhodne rozšíril. Tentokrát siahol po enormne náročnom opuse – Druhom klavírnom koncerte g mol Camilla Saint-Saënsa, ktorý vzhľadom na svoj až ekvilibristicky vystavaný sólový part patrí do kategórie najvyhľadávanejších – najmä typmi extrovertných pianistov.
Praženica disponuje skvelým technickým vybavením, fyzickým potenciálom, umeleckou bázňou a imagináciou. Jeho stvárnenie preto bolo vzdialené od manierizmu či exhibícií. Imponoval inými danosťami, ktoré skladbe dodali osobitý „krehký“ pôvab a čaro mladíckej poézie. Takže znova veľké bravo!! aj pre sólistu…
Autor: Lýdia Dohnalová
písané z koncertu 20. 9. 2021
Fotografie: Roderik Kučavík
Festival Allegretto Žilina
otváraní koncert
Dom umenia Fatra, 20. septembra 2021
Štátny komorný orchester Žilina
Marco Vlasák, dirigent (SK)
Pavol Praženica, klavír (SK)
Jevgenij Iršai: Walking with Mahler
Camille Saint-Saëns: Koncert pre klavír a orchester č. 2 op. 22 (1868)
Andante sostenuto / Allegro scherzando / Presto
Arthur Honegger: Symfónia č. 4 (1946)
Lento e misterioso / Allegro Larghetto / Allegro
Archív Festival Allegretto Žilina
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.