Dnes je: streda, 19. 9. 2018, meniny má: Konštantín, zajtra: Ľuboslav, Ľuboslava

Štefan Kocán a tí druhí v Trnave

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Parafrázou názvu hry Petra Karvaša začínam svoju informáciu o adventnom koncerte v kostole sv. Jakuba v Trnave konanom 29. novembra 2015.

Advent je časom, v ktorom hudobní umelci, ale najmä vokalisti a spevácke zbory majú podstatne viac príležitosti na prezentovanie sa pred verejnosťou než v ostatných obdobiach kalendárneho roka. Predvianočná atmosféra i repertoár dokážu pritiahnuť do kostolov či koncertných sál aj také publikum, ktoré nemôžeme charakterizovať ako bežných a pravidelných návštevníkov koncertov vážnej hudby. Speváci, ktorí zasa na svojich materských javiskách nemajú až toľko možností na potvrdzovanie svojich kvalít (napríklad v SND v mesiaci november sa konalo len deväť operných predstavení) radi takúto príležitosť využijú. Trnavský koncert mal však ešte naviac isté špecifikum. Ako prvé podujatie z plánovaných štyroch adventných koncertov sa zameral na spevákov spätých s regiónom a jeho organizátori (mesto Trnava) koncert nazvali Operné hviezdy nášho kraja.

Operný koncert v Trnave, 2015, Štefan Kocán, zbor Technik Akademik, foto: Aneta Balážová

Operný koncert v Trnave, 2015,
Štefan Kocán, zbor Technik Akademik,
foto: Aneta Balážová

Pravou opernou hviezdou nielen regiónu, Slovenska ale aj v celosvetových reláciách je basista Štefan Kocán. Jeho tri vstupy do programu koncertu boli ozaj zlatým klincom večera. Hoci na svetových javiskách sa uplatňuje predovšetkým ako ideálny basso cantante vo Verdiho operách, teraz v interpretácii Suchoňových Bačovských piesní ukázal, že mu nie je vzdialený ani prejav založený na priamočiarosti pôsobenia hlasových kvalít, ktoré sú u speváka nemalé. V záverečnom Česnokovovom Blažen muž za sprievodu zboru jeho hlas perlil farebnosťou a údernosťou vyvolávajúc priam mrazenie. Ako prídavok spevák zaradil Rossiniho Áriu o klebete, ktorú si budeme v decembri môcť vypočuť v predstavení Barbiera zo Sevilly v SND s jeho účasťou.

Operný koncert v Trnave, 2015, Lucia Kubeková, Lucia Duchoňová, foto: Aneta Balážová

Operný koncert v Trnave, 2015,
Lucia Kubeková, Lucia Duchoňová,
foto: Aneta Balážová

Opera SND mala v Trnave dvoch „vyslancov“ barytonistov rozdielneho zamerania. Daniel Čapkovič zaujme predovšetkým peknou farbou a postupným (no ešte neukončeným) dozrievaním do polohy dramatického barytonistu, zatiaľ čo v interpretačnej zložke výkonu je striedmy. Najviac ma zaujal v úvodnom prológu z Komediantov. Na opačnom póle stojí Pavol Remenár, ktorý je výrazovým spevákom s bohato používanou dynamikou. Škoda, že v známej Valentinovej rozlúčke z Fausta jej strednú časť zbytočne predramatizoval. Trnavská mezzosopranistka Lucia Duchoňová viac pôsobí v zahraničí než na Slovensku. Paradoxne najviac zapôsobila v najnáročnejšou čísle svojho programu. V ronde Angeliny z Rossiniho Popolušky jej spev znel príkladne vláčne, poradila si aj s náročnou koloratúrou, chýbala len sýtejšia hlboká poloha. Habaneru Carmen pochopila až príliš šansónovo, čo jej prevažne ako koncertnej speváčke zrejme viac vyhovovalo, no vo výsledku pôsobilo trocha monotónne. U sopranistky Lucie Kubekovej som ocenil, že v interpretácii Ó mio babbino caro na rozdiel od speváckych hviezd si nevymýšľala korunky tam, kde ich majster Puccini nenapísal, ale snažila sa spievať dievčensky prosto. Jej lyrický soprán znel pomerne príjemne aj v ostatných výstupoch, pričom jej ambicióznosť potvrdzuje fakt, že dnes tak populárny duet Lakmé a Maliky z Delibesovej Lakmé spievala spamäti. Popri klaviristoch (Martina Tomašovičová, Maroš Klátik) spevákov sprevádzal resp. zborové čísla interpretoval Miešaný spevácky zbor Technik Akademik so zbormajstrom Pavlom Procházkom. Kvalitatívnym vrcholom zboru bolo Bortňanského Tebe pojom (krásnymi pianami), kým náročný zborový sprievod k Mojmírovej prísahe zo Svätopluka (dramaticky interpretovaným Pavlom Remenárom) vyznel trocha rozpačito.

Operný koncert v Trnave, 2015, Pavol Remenár, Daniel Čapkovič, foto: Aneta Balážová

Operný koncert v Trnave, 2015,
Pavol Remenár, Daniel Čapkovič,
foto: Aneta Balážová

Umelecky vydarený koncert potvrdil, že tak ako je hlúposť posmievať sa patriotizmu, tak aj pestovanie lokálpatriotizmu prostredníctvom umenia a umelcov – rodákov treba len pochváliť.

Autor: Vladimír Blaho

recenzia písaná z koncertu 29.11.2015

fotogaléria

Podporte časopis Opera Slovakia a získajte vstupenky do Opery SND alebo knihu
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista

Zanechajte komentár