Štefan Kocán: Verdi je pre mňa najlepší operný skladateľ

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Štefan Kocán patrí medzi tých slovenských svetobežníkov, ktorí sú pravidelnými hosťami svetových operných scén. V súčasnosti je to milánska La scala, Metropolitná opera New York, Bavorská štátna opera, Štátna opera v Berlíne, Lyric Opera Chicago a mnohé iné významné scény, kde sú jeho javiskovými partnermi tí najlepší z najlepších. 13. júna 2013 vystúpi tento rodák z Dolného Dubového pri Trnave po prvýkrát aj v opernej produkcii SND v Bratislave, kde stvárni postavu Banca v repríze Verdiho opery Macbeth.

V Opere SND stvárnite postavu Banca v repríze Verdiho inscenácie Macbeth. S akými pocitmi vchádzate na javisko Opery SND?

Na účinkovanie v Opere SND sa veľmi teším, ale na druhej strane musím povedať, že mám trému. Je to asi tým, že budem vystupovať doma. Už ako študent som si chcel zaspievať v historickej budove SND, takže má to pre mňa aj takú nostalgickú hodnotu. Z mojej strany je tam veľké očakávanie ako budem prijatý a ako sa budem cítiť, lebo pravdupovediac mám väčšiu trému, ako keby som vystupoval v inom zahraničnom divadle, lebo je to predsa domov. Mnohí poslucháči ma vôbec nepoznajú a majú určité očakávania. Ja dúfam, že ich očakávania naplním a verím, že to dopadne dobre a nesklamem.

V Bratislave ste vystupovali v rámci rôznych koncertov, ako je to s vašim účinkovaním v opernej produkcii na Slovensku?

V Bratislave som v opernej produkcii naposledy vystupoval v roku 2005 v rámci Bratislavských hudobných slávností, bolo to predstavenie Dona Carlosa a ja som spieval Veľkého inkvizítora v HB SND. Bolo to pozvanie vtedajšieho riaditeľa pána Mariána Chudovského, ale nebola to akcia SND, spadalo to pod Bratislavské hudobné slávnosti. Pod hlavičkou Opery SND som ešte nespieval v žiadnom opernom predstavení. Po vystúpení v rámci BHS som dostal ponuku od pána Chudovského aj do operných inscenácií SND s dramaturgickým programom na nasledujúce tri roky. Mohol som si vybrať, ale bohužiaľ, potom sa v SND menili vedenia a už nedošlo k žiadnej dohode.

V Bratislave vás diváci uvidia v postave Banca. Aký je váš vzťah k tejto postave?

Banca mám veľmi rád, je to typická Verdiho postava, aj keď bohužiaľ nie je veľmi veľká, Verdi ho dal príliš skoro zabiť Macbethom. Mojim favoritom Verdiho opier je síce Don Carlos, ale Macbeth je podľa mňa druhá z jeho opier, ktorá je asi hudobne najlepšia, len pre mňa ako basistu nie je až taká zaujímavá ako Don Carlos, pretože Filip je vynikajúca úloha, ale Macbeth je jedna z mojich najobľúbenejších opier, jedna z mojich favoritov.

Čo znamená postava Banca vo vašej kariére?

Táto postava znamená v mojej kariére dosť veľa. Bola to moja prvá profesionálna postava, ktorú som stvárnil po mojich štúdiách, kedy som začal spievať v rakúskom Linzi ako člen stáleho ansámlu. Tam som ju spieval dva roky, potom som si ju zopakoval v iných divadlách, takže táto postava sa tiahne celou mojou kariérou.

Macbeth, Lyric Opera Chicago, Štefan Kocán (Banco)

Macbeth, Lyric Opera Chicago,
Štefan Kocán (Banco)

Tento rok si celý operný svet pripomína 200. výročie narodenia Giuseppe Verdiho. Účinkujete po celom svete a mňa by zaujímalo, ako reagujú rôzne divadlá na toto výročie. Prispôsobujú nejako špeciálne svoju dramaturgiu tejto udalosti?

Samozrejme, je to významná udalosť, ktorá sa neopakuje. Každé divadlo si Verdiho, ale aj Wagnera berú v súčasnosti ako hlavnú tému. V tejto sezóne som si aj ja zaspieval veľa Verdiho a taktiež ma čaká na budúcu sezónu, na čo sa teším.

Čím je pre vás Verdi ako speváka významný a dôležitý?

Verdi je pre mňa najlepší operný skladateľ, čo sa týka klasickej talianskej opery, klasickej opernej dramaturgie, dramatizmu, výrazovosti, či nárokov na spevácku techniku. Tým pádom nie je najľahší, ale pre speváka je to naozajstná výzva. Je pre mňa číslo jeden.

Dá sa považovať Verdi sa kľúčového skladateľa z pohľadu vašej kariéry?

Áno, považujem ho za kľúčového skladateľa v mojej kariére. Z hľadiska môjho hlasu, môjho nástroja, ktorý je prijímaný v divadlách do Verdiho postáv, je Verdi pre mňa kľúčový a hlavný skladateľ môjho repertoáru.

Ktoré verdiovské postavy sú vo vašom repertoári?

Banco bol mojou prvou Verdiho postavou, potom nasledoval Filip z Dona Carlosa, ku ktorým som sa niekoľkokrát vrátil, ďalej je to Veľký inkvizítor z Dona Carlosa, dokonca som si v tejto opere zaspieval aj Mnícha. Mám za sebou niekoľko inscenácií s postavou Sparafucile z Rigoletta, Feranda z Trubadúra, Zachariáša z Nabucca, Attilu z rovnomennej opery Attila. Ďalej sú to postavy Fiesco (S. Boccanegra), samozrejme Ramfis v Aide či otec Guardiano zo Sily osudu.

Trubadúr, Metropolitná opera New York, 2011, Štefan Kocán (Ferrando)

Trubadúr, Metropolitná opera New York, 2011,
Štefan Kocán (Ferrando)

Čo vás bude čakať po Bancovi v SND?

Po Bancovi v SND ma čaká ešte Banco v Banskej Bystrici, čo je taká šťastná a príjemná zhoda náhod, že si zaspievam v dvoch rôznych operných divadlách na Slovensku, potom si dám mesiac voľna a bude nasledovať Ramfis v Los Angeles a začiatkom sezóny v septembri budem spievať v La scale Veľkého inkvizítora a Filipa. Potom idem do Metropolitky, kde budem spievať Sparafucila a Gremina.

Hovoríte o Metropolitnej opere, La scale. Je to pre vás veľký rozdiel spievať v týchto veľkých operných divadlách a v malých, povedzme u nás na Slovensku?

Čo sa týka objemu operných domov, ak porovnávam La scalu, či Metropolitnú operu s menšími, ako je napr. aj naše SND, musím povedať, že odlišné spievanie, alebo techniku nepoužívam. Spievam všade rovnako. Ani v obrovských priestoroch sa nemôže forsírovať a spievať inak ako sa spieva v tých menších. Nezáleží to len od veľkosti, ale aj od kvality akustiky. Ak je dobrá akustika, tak väčší, či menší priestor, nehrá žiadnu rolu. Je to skôr také psychické, ale s tým sa musí vyrovnať každý spevák sám. Niekedy je na speváka aj vyvíjaný tlak, ako je ho počuť, pretože spievame s veľkým orchestrom a nie je to vždy ľahké, aj keď spievame v menšej miestnosti.

Čo vy a SND do budúcnosti?

Čo ja a SND do budúcnosti? Dúfam že niečo zaujímavé. Momentálne som v jednaniach, kde som povedal ako by som si to predstavoval a ktoré postavy by som rád ponúkol. Takže ak budú úlohy, ktoré spadajú do môjho repertoáru vyhovovať dramaturgii SND a nájdeme aj voľné termíny, čo nie je vždy jednoduché, do SND sa veľmi rád vrátim.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár