Stravinského neodolateľný Príbeh vojaka

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Záverom roka 2020 sme v ponuke záplav zvukových nosičov zaevidovali nový CD album nevšednej kvality a atraktívneho obsahu – Príbeh vojaka od Igora Stravinského v naštudovaní našich umelcov, z produkcie hudobného festivalu Konvergencie.

Umelecký garant festivalu Jozef Lupták spolu s organizačným tímom rád vsadil na osvedčený titul a do programu Konvergencií v roku 2019 znova zaradil Stravinského magický opus. A nielen to. Z úspešných repríz scénického stvárnenia diela vznikol nielen záznam, ale zrodil sa excelentný, príkladne vybavený CD album.

Prečítajte si tiež:
Stravinského Príbeh vojaka opäť na Konvergenciách

Príbeh vojaka patrí do širšej sústavy Stravinského scénických diel. Svojím osobitným koncíznym ustrojením (sedemčlenný inštrumentálny ansámbel + rozprávač + scénický pohyb) s apelatívnym sujetom, vyvierajúcim z prameňa archetypálnej ruskej kultúry, má ambície osloviť a ,,osvojiť si” poslucháča.

Konvergencie 2019, Príbeh vojaka, foto: Martina Šimkovičová

Stravinskij sa rád vracal k rodným prameňom. Aj v Príbehu vojaka sa stretneme s námetom prevzatým z ruskej ľudovej ,,skazky-legedy” (z Afanasievovej zbierky) do francúzštiny prevedenej Charlesom F. Ramuzom. Rozprávka s typicky slovanskou rétorikou, vnútorným rytmom aj zápletkami – bez katarzie – je v porovnaní s ,,inokrajnými” literárnymi paradigmami netypická, plná mystérií, vypätého pátosu, symbolov, aj odkazov.

Samotná hudobná zložka, určujúca a sledujúca ,,epiku” sedemnásťdielneho celku, pôsobí okrem sugestívnosti až pitoresknou jednoduchosťou. Za prostou ,,fasádou” a stráviteľným tokom hudby však tkvie neobyčajný, až sofistikovane členitý hudobný proces.

Ak sme v iných Stravinského scénických dielach prijímali až hedonisticky hýrivé farby, v Príbehu sa ,,uskromníme”. Počnúc týmto opusom (1918) skladateľ definitívne opúšťa ruskú orchestrálnu opulentnosť a vydáva sa na cestu nových, priezračnejších farebných objavov. Ako sám autor priznal (podľa Rozhovorov s R. Craftom) pri vzniku komorne poňatej kompozície bol jednak determinovaný finančnými prostriedkami, no hudobne iste relevantnejší je fakt, že ho motivovala ,,významná udalosť v osobnom živote, ktorou bolo objavenie amerického jazzu…” V čase komponovania Príbehu to boli ,,dotyky” skôr letmé, sekundárne, o to viac zazneli v súvislosti s ruskou bázou objavne, inovatívne, priam neodolateľne.

I. Stravinskij: Príbeh vojaka, obal CD, zdroj: Konveregencie

Aktuálny kompaktný disk vznikol ako rezultát zostrihu dvoch rozhlasových záznamov. Vzhľadom na mimoriadnu zvukovú kvalitu je to fakt priam neuveriteľný, ktorý vskutku ctí profesionálny kredit technického/masteringového tímu.

Pozrite si tiež:
Videozáznam uvedenia CD Príbeh vojaka
(2020)

Podstatnou a bazálnou je však zložka interpretačná: aparát združuje výsostne špičkových hráčov. Na ploche vyše hodinového príbehu pôsobí každý ako sólista a zároveň mimoriadne senzitívny komorný hráč reagujúci na ,,mikropodnety”, signály a aj tušené námety spoluhráčov. Líder, huslista Igor Karško pôsobí na aparát inšpiratívne. Vklad každého z hráčov je maximálne angažovaný, znalý dikcie, postulátov aj ,,nástrah” autorových požiadaviek a originálneho štýlu. Jednotlivé party súznejú, sólisticky exhibujú, aj komplementárne dotvárajú kontrapunkt fráz.

Neobyčajne vyrovnaný ansámbel pôsobí ako monolit pozostávajúci z množiny delikátnych, vzájomne súvisiacich elementov. (Juraj Griglák – kontrabas, Róbert Šebesta – klarinet, Peter Kajan – fagot, Zoltán Molnár – kornet, Branislav Belorid – trombón a Peter Kosorín – bicie). V role rozprávača si len sotva možno predstaviť ideálnejšieho protagonistu než je skvelý, v absolútnych výrazových hodnotách kreujúci Robo Roth (trojrola Vojak-Diabol-Rozprávač).

Konvergencie 2019, Príbeh vojaka, Robert Roth, foto: Martina Šimkovičová

Aktuálny titul je výnimočný. Zaujme perfektným vybavením, skvelou interpretačnou a zvukovou stránkou. K superlatívom možno prirátať aj informačný segment: v priloženej publikácii (nie ,,iba” booklete) sa stretneme s podrobnými textami o skladateľovi, o skladbe a jej genéze, osudoch (Andrej Šuba, Peter Zagar, Silvester Lavrík)…, ale aj so slovenskou verziou libreta (Ján Štrasser, Elena Flašková).

Autor: Lýdia Dohnalová

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár