Záverom roka 2020 sme v ponuke záplav zvukových nosičov zaevidovali nový CD album nevšednej kvality a atraktívneho obsahu – Príbeh vojaka od Igora Stravinského v naštudovaní našich umelcov, z produkcie hudobného festivalu Konvergencie.
Umelecký garant festivalu Jozef Lupták spolu s organizačným tímom rád vsadil na osvedčený titul a do programu Konvergencií v roku 2019 znova zaradil Stravinského magický opus. A nielen to. Z úspešných repríz scénického stvárnenia diela vznikol nielen záznam, ale zrodil sa excelentný, príkladne vybavený CD album.
Prečítajte si tiež:
Stravinského Príbeh vojaka opäť na Konvergenciách
Príbeh vojaka patrí do širšej sústavy Stravinského scénických diel. Svojím osobitným koncíznym ustrojením (sedemčlenný inštrumentálny ansámbel + rozprávač + scénický pohyb) s apelatívnym sujetom, vyvierajúcim z prameňa archetypálnej ruskej kultúry, má ambície osloviť a ,,osvojiť si“ poslucháča.

Stravinskij sa rád vracal k rodným prameňom. Aj v Príbehu vojaka sa stretneme s námetom prevzatým z ruskej ľudovej ,,skazky-legedy“ (z Afanasievovej zbierky) do francúzštiny prevedenej Charlesom F. Ramuzom. Rozprávka s typicky slovanskou rétorikou, vnútorným rytmom aj zápletkami – bez katarzie – je v porovnaní s ,,inokrajnými“ literárnymi paradigmami netypická, plná mystérií, vypätého pátosu, symbolov, aj odkazov.
Samotná hudobná zložka, určujúca a sledujúca ,,epiku“ sedemnásťdielneho celku, pôsobí okrem sugestívnosti až pitoresknou jednoduchosťou. Za prostou ,,fasádou“ a stráviteľným tokom hudby však tkvie neobyčajný, až sofistikovane členitý hudobný proces.
Ak sme v iných Stravinského scénických dielach prijímali až hedonisticky hýrivé farby, v Príbehu sa ,,uskromníme“. Počnúc týmto opusom (1918) skladateľ definitívne opúšťa ruskú orchestrálnu opulentnosť a vydáva sa na cestu nových, priezračnejších farebných objavov. Ako sám autor priznal (podľa Rozhovorov s R. Craftom) pri vzniku komorne poňatej kompozície bol jednak determinovaný finančnými prostriedkami, no hudobne iste relevantnejší je fakt, že ho motivovala ,,významná udalosť v osobnom živote, ktorou bolo objavenie amerického jazzu…“ V čase komponovania Príbehu to boli ,,dotyky“ skôr letmé, sekundárne, o to viac zazneli v súvislosti s ruskou bázou objavne, inovatívne, priam neodolateľne.

Aktuálny kompaktný disk vznikol ako rezultát zostrihu dvoch rozhlasových záznamov. Vzhľadom na mimoriadnu zvukovú kvalitu je to fakt priam neuveriteľný, ktorý vskutku ctí profesionálny kredit technického/masteringového tímu.
Pozrite si tiež:
Videozáznam uvedenia CD Príbeh vojaka (2020)
Podstatnou a bazálnou je však zložka interpretačná: aparát združuje výsostne špičkových hráčov. Na ploche vyše hodinového príbehu pôsobí každý ako sólista a zároveň mimoriadne senzitívny komorný hráč reagujúci na ,,mikropodnety“, signály a aj tušené námety spoluhráčov. Líder, huslista Igor Karško pôsobí na aparát inšpiratívne. Vklad každého z hráčov je maximálne angažovaný, znalý dikcie, postulátov aj ,,nástrah“ autorových požiadaviek a originálneho štýlu. Jednotlivé party súznejú, sólisticky exhibujú, aj komplementárne dotvárajú kontrapunkt fráz.
Neobyčajne vyrovnaný ansámbel pôsobí ako monolit pozostávajúci z množiny delikátnych, vzájomne súvisiacich elementov. (Juraj Griglák – kontrabas, Róbert Šebesta – klarinet, Peter Kajan – fagot, Zoltán Molnár – kornet, Branislav Belorid – trombón a Peter Kosorín – bicie). V role rozprávača si len sotva možno predstaviť ideálnejšieho protagonistu než je skvelý, v absolútnych výrazových hodnotách kreujúci Robo Roth (trojrola Vojak-Diabol-Rozprávač).

Aktuálny titul je výnimočný. Zaujme perfektným vybavením, skvelou interpretačnou a zvukovou stránkou. K superlatívom možno prirátať aj informačný segment: v priloženej publikácii (nie ,,iba“ booklete) sa stretneme s podrobnými textami o skladateľovi, o skladbe a jej genéze, osudoch (Andrej Šuba, Peter Zagar, Silvester Lavrík)…, ale aj so slovenskou verziou libreta (Ján Štrasser, Elena Flašková).
Autor: Lýdia Dohnalová
Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!
video
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.