Stretnutia s Petrom Schreierom, ktorý zatajoval dych poslucháčom na celom svete

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Peter Schreier zomrel v roku 2019 na Prvý sviatok vianočný vo veku 84 rokov. Bol umelcom, ktorý zanechal po sebe svätožiaru na opernom a koncertnom nebi. Jeho interpretácie Bacha, Mozarta či Schumanna boli ukážkové, hraničili s hviezdnymi hodinami. Nová knižná publikácia Begegnungen mit Peter SchreierStretnutia s Petrom Schreierom, nás vracia do jeho aktívnych rokov. Jeho európski, americkí a japonskí kolegovia v nej spomínajú na veľkého nemeckého tenoristu a dirigenta.

Nie je zvykom rekapitulovať aktívne roky hudobných velikánov iba pár mesiacov po smrti. Sumarizácia a analýza potrebujú obyčajne čas a odstup. Ale v tomto prípade vyšla kniha, v ktorej sú zozbierané reprezentatívne spomienky. Spomienky tých, ktorí mali možnosť s Petrom Schreierom stáť na domácich a svetových pódiách, ktorí sú povolaní za čerstva prehovoriť o nezabudnuteľných umeleckých i ľudských stretnutiach.

Prečítajte si tiež:
Zomrel Peter Schreier, ktorý svojim hlasom dobyl svet
(nekrológ)

Editorovi Matthiasovi Herrmannovi sa podarilo zozbierať 30 spomienkových textov renomovaných dirigentov, spevákov, klaviristov, rôznych inštrumentalistov a doplniť ich textami prejavov, ktoré odzneli pri príležitosti udelení rôznych vyznamenaní Petrovi Schreierovi. Tak vznikla zbierka zaujímavých reminiscencií.

Obálka knihy Begegnungen mit Peter Schreier – Stretnutia s Petrom Schreierom

Jeden zo synov Petra Schreiera, Torsten, je zvukovým majstrom v Bavorskom rozhlase v Mníchove. Zažil mnohé uvedenia Matúšovych a Jánovych pašií, v ktorých bol jedinečným Evangelistom Peter Schreier. Spočiatku bol k myšlienke, že jeho otec by mal tieto diela aj dirigovať skeptický, ale napokon uznal, že Peter Schreier dal aj ako dirigent týmto Bachovým dielam neopakovateľnú pečať, a že v jeho „hudobnej organizácii“ sa stali oratóriami na úrovni javiskových diel.

Z jeho hrdla šlo iba zlato“, píše dirigent Herbert Blomstedt. S Petrom Schreierom sa stretol pri Beethovenovej Misse solmenis či Deviatej symfónii, Mozartovej Čarovnej flaute i pri nahrávaní zriedka uvádzaných ôsmich Mozartových koncertných árií. Napriek tomu, že bývali v Drážďanoch takmer vedľa seba, videli sa zriedka, obaja boli činní na celom svete. Ale keď sa stretli, „stal sa na pódiu veľký zázrak“, spomína dnes 93-ročný dirigent Blomstedt.

Mozartovo Rekviem s Petrom Schreierom, to bola „hviezdna hodina“, spomína dirigent a klavirista Daniel Barenboim na koncert v Londýne, kedy prvýkrát dirigoval toto dielo. Vtedy skúsenejší Peter Schreier mu bol veľkou oporou. 

Fotografia z knihy Begegnungen mit Peter Schreier – Stretnutia s Petrom Schreierom. Screen z knihy povolilo vydavateľstvo Sax-Verlag zverejniť výlučne pre tento článok Opera Slovakia.

Bývalý sólo hornista Sächsische Staatskapelle Dresden, Peter Damm, zasa hovorí, že Peter Schreier bol spevákom so srdcom a ničím neporovnateľnou inteligenciou. Spomína na opakované uvedenie Brittenovej Serenády op. 31 pre tenor, lesný rok a komorný orchester. Pri spoločnom hosťovaní 1983 v Bratislave vznikol aj spoločný kompaktný disk so Slovenským komorným orchestrom.

Klavirista Helmut Deutsch, jeden z dlhoročných Schreierových partnerov pri interpretáciách piesní, bol neustále fascinovaný jeho dikciou, technickou suverenitou a absolútne bezpečnou intonáciou. „Pieseň ako Schumannova Mondnacht – pred ktorej technickými nárokmi majú mnohí rešpekt alebo sa jej aj boja – spieval Peter Schreier ako by to bolo niečo najľahšie na svete.“spomína v knižnej novinke Deutsch.

Dirigent a muzikológ Peter Gülke nazval svoju spomienku veľavýznamne: „Špičkové výkony s absolútne skromnou samozrejmosťou Petra Schreiera“.

Obálka knihy Begegnungen mit Peter Schreier – Stretnutia s Petrom Schreierom

Pre sopranistku Edith Mathis sú križovatky s Petrom Schreierom v koncertných sieňach a operných domoch nezabudnuteľné. Jedinečné ostane pre ňu spoločné turné od mesta k mestu a od krajiny ku krajine s piesňovou tvorbou Huga Wolfa, ale i koncert v Lucerne, kde stál Schreier v Haydnovom Stvorení za dirigentským pultom.

Pre klaviristu Andrása Schiffa bola spolupráca s Petrom Schreierom muzicírovaním na rovnakej úrovni. „Pán Schiff, nechceli by sme si raz spolu zamuzicírovať?“, opýtal sa ho Schreier po stretnutí na jednej zo Schubertiád vo Feldkirchu. To bol začiatok ich spoločných piesňových cyklov na Schubertiádach a v rámci Mondsee Musiktage. András Schiff žije podnes pod dojmom Schreierovej interpretácie Janáčkovho Zápisníka zmizelého v nemeckom preklade Maxa Broda.

Schreierov dvorný klaviristka Norman Shetler je názoru, že Peter Schreier sa stal súčasťou svetového kultúrneho dedičstva. Predtým, čo Schreier Shetlera vôbec počul hrať, sa ho vo viedenskom Musikvereine spýtal, či by mal záujem o veľký piesňový projekt z odkazu Roberta Schumanna. Bol to veľmi zvláštny štart 30-ročnej dôvernej a plodnej spolupráce, uskutočnila sa na základe doporučenia kolegom Dietrichom Fischerom-Dieskauom.

Fotografia z knihy Begegnungen mit Peter Schreier – Stretnutia s Petrom Schreierom. Screen z knihy povolilo vydavateľstvo Sax-Verlag zverejniť výlučne pre tento článok Opera Slovakia.

Pre dirigenta Christiana Thielemanna je Peter Schreier niekto, kto ho doslova formoval v čase jeho detstva a mladosti, v Berlíne navštevoval jeho piesňové recitály. A od Evangelistu cez Schumannove piesne až po Wagnerovho Logeho zanechal Peter Schreier v Thielemannovi nezmazateľné momenty. „Viete, veľa spevákov zanechá na scéne veľkolepý dojem, ale mimo scény to vyzerá inak. Peter Schreier bol na javisku ako umelec rovnako veľkolepý ako privátny človek. Bol úprimný a sympatický. Len jedna vec mi na ňom vadila: ako sa môže volať človek s takýmto nádherným hlasom Schreier“, vyslovil sa Thielemann. Slovo Schreier znamená v nemčine krikľúň, meno naozaj nehodné práve pre takéhoto umelca.

Peter Schreier precestoval celý svet, desaťročia zatajoval dych poslucháčov na všetkých kontinentoch.

Nová publikácia, ktorej sa práve venujeme uvádza, že Japonsko bolo jeho druhou domovinou. Muzikológ Kazuo Fujino odhaduje, že Peter Schreier piesňami, opernými áriami a duchovnou hudbou oslovil na živých koncertoch v Japonsku viac ako 500 000 poslucháčov. Od svojej prvej návštevy v Japonsku (1974) navštevoval túto krajinu takmer každý rok, niekedy aj dvakrát. V roku 1979 v Tokiu koncertoval s NHK Symphony Orchestra pod taktovkou Wolfganga Sawallischa spolu s Juliou Varady a Fischerom-Dieskaom v Brittenovom Vojnovom requiem. O niekoľko týždňov neskôr stál Peter Schreier na pódiu s Berlínskou filharmóniou a Herbertom von Karajanom ako sólista v Beethovenovej Deviatej symfónii, Haydnovom Stvorení, v Mozartovom Requiem a Brucknerovem diele Te Deum.

To je len zlomok výpovedí a autentických príbehov, ktoré čitateľovi ponúkajú texty zaradené do knihy o Petrovi Schreierovi. Ono to vlastne nie sú texty, sú to chválospevy, laudácie, snažiace sa obyčajnými slovami vyjadriť umeleckú a ľudskú veľkosť Petra Schreiera.

Fotografia z knihy Begegnungen mit Peter Schreier – Stretnutia s Petrom Schreierom. Screen z knihy povolilo vydavateľstvo Sax-Verlag zverejniť výlučne pre tento článok Opera Slovakia.

Publikácia obsahuje tiež najdôležitejšie osobné a umelecké dáta maestra a množstvo čiernobielych fotografií dokumentujúcich ho ako interpreta piesní, kantát, stvárniteľa operných postáv a jeho činnosti ako dirigenta. Jedna z fotografií dokumentuje aj jeho spoluprácu s Luciou Popp, zachytáva ich v Lukaskirche v Drážďanoch počas nahrávania Bachových Matúšových pašií. Kniha má vyše 250 strán, vyšla vo vydavateľstve Sax-Verlag. Listovanie v nej je ako prechádzka hudobným svetom, na ktorého mimoriadnych interpretáciách sa podieľal jeden z najväčších umelcov našej doby, Peter Schreier.

Knižnú novinku predstavila 1. novembra 2020 Vysoká hudobná škola Carla Mariu von Webera v Drážďanoch počas Dňa Petra Scheiera. Schreier bol jedným z jej najznámejších absolventov, neskôr honorárnym profesorom. Veľkosť a pokora Petra Schreiera je v tejto hudobnej akadémii dodnes prítomná a v podobe nahrávok zatajuje dych a dotýka sa sŕdc jeho početných obdivovateľov.

Autor: Agata Schindler

Kniha: Begegnungen mit Peter Schreier
Vydavateľstvo: Sax-Verlag
Jazyk: nemčina
256 strán, cena 24,80 €

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Agata Schindler

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku