Dnes je: pondelok, 20. 8. 2018, meniny má: Anabela, zajtra: Jana

Suppého Requiem na záverečnom koncerte Košickej hudobnej jari 2018

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Krátko pred uctením si budúcoročného 200. výročia narodenia rakúskeho skladateľa Franza von Suppého zaznela na záverečnom koncerte 63. Košickej hudobnej jari 17. mája 2018 jeho doposiaľ na Slovensku nehraná skladba Requiem d mol. V kvartete sólistov sa predstavili Eva Hornyáková, Michaela Zajmi, Michal Lehotský a Jevhen Šokalo. Český akademický sbor (zbormajster Michal Vajda) a Štátnu filharmóniu Košice dirigoval Zbyněk Müller.

Rodák z chorvátskeho Splitu (1819 – 1895) používal v období svojej mladosti meno Francesco Ezechiele Ermenegildo Cavaliere Suppe Demelli. Za vzdelaním odišiel do Viedne a stal sa žiakom takých osobností ako boli Simon Sechter a Ignaz von Seyfried. Riaditeľ viedenského divadla Theater an der Wien Franz Pokorny ho r. 1845 angažoval do úlohy speváka ale aj kapelníka, jemu z vďačnosti skomponoval Requiem r. 1855 na zádušnú spomienkovú slávnosť. Až po roku 1860, kedy postupne prešiel do Karltheater začal komponovať operety, módny žáner vtedajšej Viedne.

Franz von Suppé (1819 – 1895),
zdroj: internet

Suppé bol nielen mimoriadne talentovaným hudobníkom, z jeho hudobného kompozičného prejavu je cítiť aj hlboké náboženské cítenie. Grandiózne Requiem dedikoval aj pápežovi Piovi IX., ktorý potvrdil liturgickosť diela – dozvedáme sa z programového bulletinu a textu Dr. A. Meščanovej. S týmto poznaním zrejme pristupovali k štúdiu diela hlavne šéfdirigent Štátnej filharmónie Košice Zbyněk Müller a zbormajster hosťujúceho Českého akademického sboru z Brna Michal Vajda. K dispozícii mali kvalitný veľký ansámbel, početný spevácky zbor, veľký orchester (Štátna filharmónia Košice), štyroch sólistov: sopranistku Evu Hornyákovú a tenoristu Michala Lehotského zo Slovenska, mezzosopranistku Michaelu Zajmi z Českej republiky a Jevhena Šokala – bas z Ukrajiny. V sólach i kvartetách ladili vo vzájomnej harmónii aj s nástrojovými farbami orchestra. Zvláštnosťou koncertu bola aj hosťujúca japonská huslistka v orchestri, hrajúca vedľa koncertného majstra M. Mézeša Ayako Yonetani. (Počas festivalu hrala sólový part v Čajkovského husľovom koncerte na samostatnom koncerte ŠFK pod taktovkou Leoša Svárovského v Spišskej Novej Vsi 10. mája.)

Košická hudobná jar, 2018,
foto: Jaroslav Ľaš

Orchester, spevácky zbor a sólisti pre nás objavili monumentálne, melodicky a tematicky hudobne zaujímavé dielo s intonáciami naznačujúcimi vzťah k talianskemu romantizmu. Ale podľa doby vzniku usudzujeme, že vzniklo ešte pred Verdiho, alebo Dvořákovym requiem, Berliozovo z roku 1837 sotva mohol Suppé poznať, ani stopy podôb so sedemčasťovým Cherubiniho requiem sme nezaznamenali. Ústrednou myšlienkou latinského textu a celého monumentu je bolesť zo straty blízkeho človeka, dotyk smrti, hrôza a strach zo smrti, prekonávanie smútku, upokojenie vo viere. Objavenie skladby bolo poučné a pôsobivé, darilo sa vo všetkých zložkách, dirigent viedol celý interpretačný súbor s nadhľadom, pevnou rukou, presne a so zanietením.

Košická hudobná jar, 2018,
Zbyněk Müller, Štátna filharmónia Košice,
foto: Jaroslav Ľaš

Skladba má 13 častí s pravidelnými časťami klasickej omše za zomrelých. Úvodné tóny Requiem aeternam v lesných rohoch a ich dynamické stúpanie dali tušiť sústredený kvalitný výkon všetkých zložiek. Polyfónia hlasov zboru predstavila skladateľov zmysel pre viachlas, nasledujúca sekvencia Dies irae (Deň hnevu) s gradáciami v rovnakom tempe nepôsobila desivo, trombóny v Tuba mirum zneli hymnicky s leskom a rovnako ako všetky nástroje s veľkým zaujatím a krásnym tónom. Ďalšie časti upútavali striedavými vstupmi sólistov, zboru, zneli ako oslava a dojímavá modlitba, boj s pekelnými silami. Upútavala nádhera hlasov a duchovnej intimity, spoločné tóny sólistov, orchestra a zboru pod sústredeným vedením šéfdirigenta. Libera me altistky vystriedalo kvarteto sólistov, miestami prieraznejším sopránom a vyrovnanými mužskými hlasmi. Hostias et preces boli naplnené vstupom basového sóla a skvelými dychmi, Sanctus prinášal radosť nad oslobodením. Benedictus znel povznášajúco, Agnus Dei vďačnosťou a nezabudnuteľné Libera me vyvrcholením v zvolaní Vysloboď nás, Pane, od večnej smrti! S podobnými pocitmi a dojatím, s veľkou úctou prijímali poslucháči nevšedný umelecký výkon všetkých účinkujúcich.

Košická hudobná jar, 2018,
Eva Hornyaková, Michaela Zajmi, Zbyněk Müller, Michal Lehotský, Jevhen Šokalo,
Štátna filharmónia Košice, Český akademický sbor,
foto: Jaroslav Ľaš

Doznel tak 63. ročník hudobného festivalu Košická hudobná jar trvajúci od 19. apríla – 17. mája 2018, ktorým sa opäť podarilo vytvoriť mimoriadne, krásne až nezabudnuteľné umelecké zážitky. Škoda len, že oproti predchádzajúcim ročníkom sme hostí zo zahraničia privítali len v komorných zostavách, chýbal hosťujúci symfonický orchester, ktorý by program obohatil o ďalšie večery. Dramaturgicky veľa pozornosti si zaslúži aj v budúcnosti záverečný koncert, hlbší ponor do literatúry symfonicko-vokálnych diel by poskytol ďalšie nepoznané alebo naopak často hrávané skvosty. Pozornosť, s akou sa filharmonici stretli u divákov počas tohtoročnej Košickej hudobnej jari svedčí o veľkom záujme, potrebe a podpore ich tvorivého zápasu a radosti prejaviť im vďačnosť a uznanie.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z koncertu 17. 5. 2018

O programe 63. ročníka Košickej hudobnej jari sme písali TU…

Všetky články o Košickej hudobnej jari nájdete TU…

Košická hudobná jar 2018

Záverečný koncert KHJ
Dom umenia, 17. mája 2018

Štátna filharmónia Košice
Zbyněk Müller, dirigent
Eva Hornyáková, soprán
Michaela Zajmi, mezzosprán
Michal Lehotský, tenor
Jevhen Šokalo, bas
Český akademický sbor
Michal Vajda, zbormajster

program koncertu

F. von Suppé: Requiem

www.sfk.sk

Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lýdia Urbančíková

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár