Bratislava – Balet SND uvádza svetovú premiéru diela ,,Nižinskij – Boh tanca“. Pôvodná baletná inscenácia na hudbu legendárneho anglického skladateľa, autora slávnych muzikálov a baletov Carla Davisa, ponúka v réžii spoluautora Daniela de Andrade jedinečný pohľad na život a dielo slávneho ruského tanečníka a choreografa Václava Nižinského (12. 3. 1889 Kyjev – 8. 4. 1950 Londýn). Premiéry sa uskutočnia 27. a 28. novembra 2015 v novej budove SND. Dielo zaznie v hudobnom naštudovaní Dušana Štefánka.
Do Bratislavy prišiel zinscenovať svetovú premiéru baletu medzinárodný autorský tím. Autor hudby Carl Davis, Daniel de Andrade (libreto, choreografia a réžia), Patricia Doyle (spolurežisérka), Mark Bailey (scéna a kostýmy). Balet zaznie v hudobnom naštudovaní Dušana Štefánka, zbormajstrom je Pavel Procházka. Dielo je v Bratislave uvádzané so súhlasom BOOSEY & HAWKES MUSIC PUBLISHER LIMITED. Účinkujú sólisti a zbor Baletu Slovenského národného divadla, žiaci Tanečného konzervatória Evy Jaczovej v Bratislave, sólisti, zbor a orchester Slovenského národného divadla.

(1889 – 1950)
Predstavenie venované pamiatke Christophera Gabla
Predstavenie venuje SND spolu s inscenátormi pamiatke tanečníka, choreografa, herca a umeleckého šéfa v Northern Ballet Christophera Gabla, (1940 – 1998), ktorý chcel ako prvý uviesť balet o Nižinskom. Vtedy sa jeho nápad nestretol s pochopením a krátko po tom zomrel. ,,Žiaľ, zomrel v roku 1998 a spolu s ním odišli rôzne jeho predstavy, nápady a túžby o inscenáciách, vrátane Nižinského,“, povedal na stretnutí s novinármi jeho bývalý spolupracovník Daniel de Andrade, ktorý jeho nápad napokon zrealizoval a dielo o Nižinskom zinscenoval pre Balet SND. ,,Nižinskij ma zaujal nielen ako fenomenálny tanečník, ale zároveň ako človek s veľkou a veľmi výraznou víziou o tomto svete. Možno ho porovnať s inými mysliteľmi tohto typu, či už je to Charlie Chaplin, John Lennon alebo Martin Luther King, dodal autor choreografie, réžie a libreta Daniel de Andrade.
Hudba baletu Nižinskij – Boh tanca
Inscenátori mali k dispozícii celú klenotnicu hudby Ballets Russes, ktorú mohli využiť na ilustráciu jednotlivých častí, ktorú tvoria skladby z tvorby Čajkovského, Chopina, Borodina, Musorgského, Ravela, Stravinského, atď. V balete však zaznie zmes rôznych štýlov aj dobová populárna hudba – tango, ragtime, rumba či samba. ,,Ide o vyrozprávanie celého príbehu Ballets Russes počas jeho púte z Ruska cez Paríž až do Južnej Ameriky,“ povedal skladateľ Carl Davis, ktorý vo svojom diele využíva aj zbor. Zbor má v diele veľmi silné zastúpenie a zaznie v interpretácii zboru Opery SND, ktorý pripravil hlavný zbormajster Opery SND Pavel Procházka.

Igor Leushin (Nižinskij),
foto: Peter Brenkus
Carl Davis
,,Moja hudba k Nižinskému má akoby tri úrovne. Tou prvou je Chopinovo Prelúdium, skladba, na ktorú Nižinskij posledný raz tancoval. Bolo to v roku 1919 v sanatóriu vo švajčiarskom St. Moritzi, kde vystupoval pre pacientov sanatória. Tento hudobný motív sa vinie celým príbehom, aby cez Chopina zároveň pripomínal poľské korene Nižinského. Zaznieva v zlomových momentoch príbehu. Druhú úroveň hudobného materiálu tvoria skladby z tvorby Ballets Russes, baletné hudby od Čajkovského, Chopina, Borodina, Musorgského, Ravela, Stravinského atď. Nižinskij bol jedným z najkľúčovejších členov Ballets Russes, patrí do tejto epochy rovnako ako Stravinskij, Picasso či Miró. Je autorom najrevolučnejšieho a najavantgardnejšieho diela všetkých čias – Svätenia jari. Treťou úrovňou je môj hudobný vklad, som to ja Carl Davis – hudobník, skladateľ. Mojím cieľom je vytvoriť nové baletné dielo v čo najkomplexnejšej podobe. Poznačený tvorbou pre film, divadlo a balet chcem priniesť do hudby všetky elementy, ktoré ju urobia silnejšou, dojímavejšou, strhujúcou. Používame rôzne zvukové efekty, ale predovšetkým využívam silu ľudského hlasu – zbor je v hudbe mimoriadne zastúpený a dôležitý. Hudbu, rovnako ako v choreografiu, tvorí zmes rôznych štýlov a období – od baletnej hudby cez hudobnú modernu až po tango. Z môjho pohľadu je Nižinskij – Boh tanca viac než len baletom, je svedectvom jednej etapy, ktorá zmenila históriu tanca.“
Prečítajte si rozhovor s Carlom Davisom, v ktorom sa s ním Ján Marták rozprával nielen o jeho práci na tomto balete, ale aj o výskume viacerých aspektov Nižinského búrlivého životného príbehu a o podstatných historických súvislostiach. Rozhovor si prečítate TU…
Daniel de Andrade
,,Príbeh baletu Nižinskij – Boh tanca sa začal odvíjať v období môjho tanečného pôsobenia v Northern Ballet a spolupráce s umeleckým šéfom Christopherom Gablom, bolo to koncom 90. rokov. Pamätám si, ako nám Gable na stretnutí o budúcej sezóne hovoril o tom, že by chcel uviesť balet o Nižinskom. Reakcie boli rozporuplné – niektorí boli nadšení, iní skeptickí. Zrazu sme sa dozvedeli, že divadlo sa rozhodlo balet nerealizovať. O rok nato Christopher Gable zomrel. A odvtedy som o Nižinskom nepočul. Až o niekoľko rokov prišla za mnou Patricia Doyle, ktorá spolupracovala s Northern Ballet a povedala mi, že našla v dokumentácii divadla Gablove podklady k Nižinskému. Dala mi ich so slovami: možno ich raz budete potrebovať… Začal som pátrať po všetkom, čo súviselo s menom Nižinskij – v knihách, vo filmoch, v dokumentoch. Čoraz väčšmi som cítil, aký smutný je tento príbeh. Príbeh o mužovi, ktorý dal tak veľa tanečnému svetu a ktorý nakoniec ochorel, trpel a zomieral v chudobe.
Vďaka pátraniu po Nižinskom som zistil, akú obrovskú silu môže mať umelec, performer. V jeho šialenstve alebo tesne pred tým, ako ochorel, mal vízie o tom, kam sa rúti náš svet. Vnímal všetko to zlo a nespravodlivosť, krízy v ekonomike, ohrozené životné prostredie, svet, v ktorom mnohí hladujú a iní sú veľmi bohatí, šialenstvo politikov, vojny, nezmyselné zabíjanie. Bolo to preňho neznesiteľné a zničujúce, nevedel sa s tým zmieriť.
V podtitule názvu je Boh tanca. Myslím, že spôsob, akým tancoval, ho predurčoval na to, aby ho ľudia začali nazývať bohom tanca. Nebol iba geniálnym tanečníkom, cítil sa byť Bohom, ktorý môže zachrániť svet. Chcel tento odkaz odovzdať svetu. Jeho obavy z budúcnosti sa, žiaľ, naplnili. Bol géniom, ktorý veril, že umenie a umelci nesú zodpovednosť za svet, musia pomôcť ľuďom myslieť inak. Jeho skutočný odkaz pre dnešný svet je: „Som Boh a všetko, čo chcem, je žiť v kráse.“
Carl Davis, Daniel de Andrade: Nižinskij – Boh tanca
svetová premiéra 27. a 28. novembra
Balet SND
Námet: Christopher Gable
Choreografia, réžia : Daniel de Andrade
Libreto: Daniel de Andrade
Hudba: Carl Davis
Scéna a kostýmy: Mark Bailey
Hudobné naštudovanie, dirigent: Dušan Štefánek
Réžia príbehu diela, druhý režisér: Patricia Doyle
Zbormajster: Pavel Procházka
osoby a obsadenie
Václav Nižinskij: Igor Leushin, Artemyj Pyzhov
Romola de Pulszky/ Myrtha: Romina Kołodziej, Maria Rudenko
Sergej Pavlovič Ďagilev: Peter Dedinský, Andrej Szabo
Eleanora: Viola Mariner, Blanka Paldi
Bronia: Sarah Millner, Barbora Bláhová
Rubinstein – Zobeide: Silvia Najdená, Chelsea Andrejic
Tomasz Nižinskij: Yuki Kaminaka, Dansaran Vandanov
Enrico Ceccetti: Adrian Ducin, Dominic Ballard
Stassik Nižinskij – Chaplin: Juraj Žilinčár, Andrej Cagáň
Michail Fokin: Samuel Price, Igor Leushin
Bolm: Andrej Cagáň
Jekaterina Oblokova: Tatum Shoptaugh, Ilinca Gribincea
Anna Pavlova / Giselle: Reona Sato, Abigail Bushnell
Tamara Karsavinová: Erina Akatsuka, Alexandra Shalimova
Rumiantseva: Silvia Najdená, Tatum Shoptaugh
Sestrička/Slúžka Anne: Viktória Šimončíková, Viktória Árvová, Cosmina Maria Sobota Zaharia
Video
video: Nižinskij a revolúcia v balete (Carl Davis)
Nižinskij bol génius (Patricia Doyle)
Nižinskij – Boh tanca očami choreografa a režiséra (Daniel de Andrade)
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.