Bratislava – V Bratislave sa uskutoční svetová premiéra súčasnej komornej opery v štyroch chodoch slovenských autorov Slavomíra Solovica a Viliama Klimáčka Haydn večeria s Mozartom. Dielo bude uvedené v rámci festivalu Radio_Head Awards v sobotu 12. marca o 19.30, v Komornom štúdiu Slovenského rozhlasu a v priamom prenose v Rádiu Devín.
Skladateľ a hudobník Slavomír Solovic a dramatik, básnik, režisér, scenárista a herec Viliam Klimáček sa autorsky stretli pri viacerých hudobných projektoch. Tentokrát 12. marca 2016 v svetovej premiére uvedú súčasnú komornú operu Haydn večeria s Mozartom. Vznikla aj nahrávka opery, ktorá nebola nikdy zverejnená, takže pôjde o jej prvé naštudovanie a verejné prezentovanie.
Libreto vychádza zo skutočného stretnutia skladateľov v Haydnovom byte vo Viedni 15. decembra 1790, v predvečer Haydnovho odchodu do Londýna, kde dosiahol fenomenálny úspech. Mozart do roka po jeho odchode zomiera…
,,V hudbe opery dominuje výrazné prepojenie s libretom. Inšpirácia dobovými prvkami sa používa veľmi voľne, bez presných historických súvislosti, objavia sa tu aj citácie z diel oboch velikánov. S Viliamom Klimáčkom sme si predstavovali mať na pódiu hudobníkov aj spevákov ako súčasť predstavenia so snahou priblížiť sa k atmosfére autentického domáceho muzicírovania bežného v tých časoch, kde aj sám autor je súčasťou interpretačného ansámblu uvedenia svojho diela. Taktiež partitúra je písaná bez snahy o prísne dodržanie autorského zápisu, čím vie pružne reagovať na okolnosti uvádzania.
Večera sa odohráva v Haydnovom byte, kde určite nebola núdza o nejaký ten klavír, či čembalo, preto používam oba. Súčasťou hudobného ansámblu sa stava aj postava slúžky hrajúcej vidličkou na naladené poháriky. Sláčikové kvarteto, za ktorého súčasnú podobu vďačíme práve Haydnovi a má aj v jeho tvorbe významu rolu, dopĺňa elektronická stopa ktorá dokresľuje dramatické roviny deja.“, povedal o svojom novom diele pre Opera Slovakia autor Slavomír Solovic.
Postava dvorného vicekapelníka Haydna je pre autora hudby Slavomíra Solovica sympatická nielen kvôli obdivu k jeho hudbe, ale aj svojimi osudmi. ,,Vzišiel z biednych pomerov, býval neďaleko dnešnej Bratislavy a na zámku Eisenstadt strávil väčšinu najlepších rokov ako dvorný kapelník Esterházyovcov. V librete sú uvedené originálne fragmenty jeho pracovnej zmluvy. Rakúska izolácia, kedy denne musel komponovať pre potechu šľachtickej rodiny množstvo „úžitkovej“ hudby a nesmel zámok opustiť ho prinútila, ako sám vravel – „stať sa originálnym“. Jeho osud mi pripomína osudy generácií československých umelcov, ktorí po druhej svetovej vojne ostali izolovaní za Železnou oponou a bez kontaktov so svetovým umením sa napriek tomu mnohí stali vynikajúcimi.“, dodal Slavomír Solovic.
Haydn bol umelec s rentou, ale Mozart sa prebíjal ťažko. To je ďalší motív libreta – potrebuje umelec v každej dobe mocného ochrancu? Čo je skutočná cena za to, že niekto má na svoju tvorbu sponzora? Dokáže tvoriť kvalitnú hudbu aj „na objednávku“, alebo je to možné iba v stave vnútornej slobody bez ekonomického tlaku? Tieto otázky si dnes kladie snáď každý, kto komponuje, spieva, maľuje, píše…
Tretím motívom libreta je oslava jedla a života, blízka obom skladateľom. Toto je komická rovina opery, v ktorej by mali byť hore uvedené témy prítomné ako nenápadné hviezdy na oblohe, pod ktorou večeriame.
Bezprostredný impulz pre vznik tohto projektu bola pre autorov slávnostná hostina, ktorú usporiadali Esterházyovci v Carltone po premiére Haydnovej opery v SND. Štyri hlavné chody dali mená jednotlivým obrazom libreta a sú oslavou radosti a hravosti mozartovsko-haydnovského génia. Podávať sa bude Spargelstrudel, špargľová polievka, šalát z halušiek a riečnych rakov a ďalšie pochúťky pre vyberané jazýčky.
Operu zinscenovala režisérka Maja Hriešik, autorka výpravy je Zuzu Hudek a Šimon Horna – videoart. Jednotlivé postavy stvárnia Gustáv Beláček (Haydn), Matúš Šimko (Mozart), Eva Šušková (Slúžka) a Andera Vizvári (Artemis). Inštrumentálnu zložku tvorí sláčikové kvarteto, čembalo alebo klavír a elektronická stopa.
Novú operu môžu milovníci hudby spoznať v sobotu 12. marca 2016 o 19.30, v Komornom štúdiu Slovenského rozhlasu a v priamom prenose v Rádiu Devín.
Viac o programe festivalu Radio_Head Awards na www.radiohlavy.sk
Tandem Solovic – Klimáček od roku 2000 spolu vytvoril päť opier:
- Cirostratus (opera v Boeingu) – premiéra v divadle GUnaGU v roku 2001, vydanie CD 2003.
- Hippocampus – prezentovaná v marci 2004 v Lilian Baylis Theatre London. Tandem Klimáček-Solovic nadácia Genesis vybrala z 200 skladateľov celého sveta, aby prezentoval fragment novej opery medzi šiestimi finalistami: dvomi Angličanmi, Nemcom, Ruskou, Číňanom, Slovákom. Suita z opery bola uvedená na Benátskom bienále. Libreto sa hralo ako divadelná hra v divadle GUnaGU.
- Aaaron black (pätnásťminútová opera pre hru Komix) – premiéra v divadle GUnaGU v roku 2005
- Alica v pekle (2007) – pripravená je demo nahrávka. Operu si objednalo Národní divadlo Praha, po personálnej výmene riaditeľa sa projekt nekonal.
- Haydn večeria s Mozartom
video
Pripravil: Ľudovít Vongrej