Aj keď slovenský barytonista Dalibor Jenis účinkoval 26. 10. v bratislavskej Redute v rámci cyklu Veľké slovenské hlasy, svojou umeleckou úrovňou, silou prežitia každého čísla programu „Tutto Verdi“ (ako pomenoval svoj koncert), ale najmä dlhoročným pôsobením na svetových operných pódiách dokazuje, že jednoznačne patrí medzi Svetové operné hviezdy, čo je názov iného cyklu agentúry Kapos, vedenej dr. Jánom Koreckým. Nejde však o názov cyklu, v ktorom spieval, či mal spievať Dalibor Jenis, ale o celkové postavenie tohto nášho umelca v súčasnom opernom svete, kde je stály pohyb a konkurencia mladých, dravých a stále nových talentov.
Dalibor Jenis si medzi silnou strednou generáciou spevákov dlhodobo upevňuje pozíciu prvoradého barytonistu lyrico – spinto až dramatického odboru. Napríklad vo viedenskej Štátnej opere (okrem iného ako Figaro v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly a Germont v La traviate), v londýnskej Covent Garden (ako Guglielmo v Così fan tutte), berlínskej Deutsche Oper (Eugen Onegin a Don Giovanni), v Štátnej opere v Hamburgu (Silvio v Komediantoch, Eugen Onegin, Figaro), alebo v parížskej Opéra Bastille (Marcello a Figaro), v milánskej opere La Scala (Don Carlos vo Verdiho Sile osudu) a i. Do Bratislavy prišiel z Mníchova po sérii predstavení Donizettiho Lucie di Lammermoor (Enrico) v Bavorskej štátnej opere. Na javisku Opery SND sa v posledných rokoch predstavil ako Konzul v Pucciniho Madama Butterfly v réžii Petra Konwitschneho, Jago v opere Giuseppe Verdiho Otello (spoluúčinkoval aj s hosťujúcim José Curom).
V sobotu 29. 10. bude Dalibor Jenis účinkovať v hlavnej úlohe Mozartovej opery Don Giovanni, ktorá má v Bednárikovej réžii (+) na javisku Opery SND 100. reprízu. Po oddychu s rodinou v Bratislave odcestuje do Tokia, kde bude spievať Figara v Rossiniho Barbierovi zo Sevilly.

Tutto Verdi, koncert agentúry Kapos, 2016,
Dalibor Jenis, Peter Feranec,
Slovenská filharmónia, spev. zbor Lúčnica,
foto: © PANER
Hosťom bratislavského koncertu Dalibora Jenisa bola mladá ruská sopranistka Svetlana Kasyan (ová), s ktorou účinkoval v Teatro alla Scala v Miláne pri hosťovaní vo Verdiho Donovi Carlosovi. Sopranistka pochádza z gruzínskeho Batumi, no prezentuje sa ako ruská speváčka. Útla čiernovláska vyštudovala Moskovské štátne konzervatórium a dva roky bola členkou Akadémie mladých spevákov Veľkého divadla. V sľubnej kariére pokračuje vo Veľkom divadle, ale aj v zahraničí ako sólistka hlavných úloh v ruskom a tiež talianskom repertoári. Dalibor Jenis jej kolegiálne ponúkol spoluprácu na svojom veľkom bratislavskom koncerte.
Koncert sa uskutočnil v spolupráci so Slovenskou filharmóniou pod taktovkou Petra Feranca, slovenského dirigenta, ktorý má za sebou tiež zaujímavú domácu i zahraničnú kariéru – zvlášť vo Veľkom divadle v Moskve, s ktorým naštudoval viacero inscenácií a s ktorými účinkoval aj v zahraničí. So Symfonickým orchestrom Veľkého divadla zasa absolvoval turné po USA, Európe a Japonsku. V r. 1997-2000 bol šéfdirigentom Petrohradského filharmonického orchestra a samostatne dirigoval veľa koncertov v zahraničí.
V spolupráci so spevákmi vyplnilo dramaturgiu večera celkovo 16 čísel + 3 prídavky. Interpretovať 19 hudobných čísel je náročné najmä pre orchester, ktorý však skvele účinkoval nielen v sprievodoch árií, duet, zborových čísel, ktoré realizoval Spevácky zbor Lúčnice (v naštudovaní zbormajsterky E. Matušovej), ale aj v dvoch samostatných predohrách (k Luise Miller a Sile osudu) a v jednej baletnej hudbe (z Aidy). Orchester presvedčil stavbou dramatického celku i jemnými pianissimami v sláčikoch (zvlášť v árii Elisabetty z Dona Carla) i dravosťou sekcie plechových nástrojov, niekedy až príliš výraznej (v predohre k Sile osudu). Dirigent sa väčšinou citlivo prispôsobil hlasom spevákov, no niekedy sa predsa len nechal príliš strhnúť dramatickým prúdom hudby.
Ak som nadpísala článok „Svetový Dalibor Jenis“ tak sa to vzťahuje na všetky vokálne čísla barytonistu, v ktorých zanechal dojem zo svojej sugestívnej osobnosti. Jenis si vedome udržiava imidž čiernovlasého nestarnúceho bohéma, čím zvyšuje účinok na divákov (diváčky?), no v umeleckom zážitku je podstatný nie vzhľad, ale vokálno-umelecký zážitok. A ten je v podaní Jenisa predchnutý vášňou i lyrikou, podporený nádherným, zvučným, okrúhlym, mäkkým hlasom, ktorý precízne intonuje, ani jednu notu nespieva nad či „pod tónom“ (vďaka skvelej vokálnej technike, pevne opretej o dych). Jeho frázy sú klenuté, hladké, vyjadrujúce rovnako obsah hudby i textu, čo u Verdiho vzájomne súvisí. Recitatívy dokáže „sypať“, ale so zrozumiteľnosťou slov aj v najprudšom tempe. Vie ich aj postupne zvláčniť pri prechodoch do árie (cavatiny), ktoré Verdi vo veľkých hudobných scénach finalizuje cabalettou, prudkým, efektným, vokálne náročným finále (ukážkovo predvedené v ári Millera z 1. dejstva Luisy Miller a grófa Lunu z 2. dejstva Trubadúra). Obdivuhodne čisto nasadzoval tóny aj v áriách, ktoré začínali bez orchestra (ária Renata z Maškarného bálu). V jeho duetách so Svetlanou Kasyanovou bolo cítiť dialóg a citlivé hudobné i obsahové vnímanie partnera (dueto grófa Lunu a Leonory z Trubadúra).
Zvláštna imaginatívnosť Jenisovho zjavu i vokálneho umenia je podčiarknutá spevákovou schopnosťou vybudovať obraz, scénický celok, za ktorým je nielen melódia, ale premyslená formová výstavba s náležitými kontrastmi. Toto spojenie hudobnej krásy s istou rozvahou, možno podvedomým, ale zaiste i rozumovým nadhľadom nad celkom je produktom zrelej a inteligentnej osobnosti. Dôkazom takéhoto premysleného celku bola napríklad ária Dona Carla z 3. dejstva Sily osudu („Morir! Tremenda cosa“). Jenis dobre vie, že vyrábať „iba“ tóny, úspešne zvládnuté smerom hore a dole, nestačí. Hudba má svoj jazyk a tým aj posolstvá, ktoré dokáže sprostredkovať len ten, ktorý im rozumie a vie ich vyjadriť v plnej sile. Jenis túto vlastnosť má. Zvlášť mnohovrstevne ju predviedol (nielen) v prídavku: Jágovom Kréde z Otella. Absolútnou hudobno-vokálnou (a ľudskou) drámou bola ária Macbetha zo 4. dejstva rovnomennej opery „Perfidi!…“. Ukážkou pevnej intonácie pri nástupe (bez orchestra) – v celkovom výrazovom oblúku a s finále, ktoré v najvypätejšom tóne vytvaroval do messa di voce – bola ária Renata z 3. dejstva Maškarného bálu („Alzati…Eri tu!).
Ak mám maličkú výhradu (veď, na čom by človek ďalej pracoval?), tak na uvoľnení niektorých tónov v hlbšej polohe, ktoré dostávajú na krátky okamih stiahnutú, kŕčovitú kvalitu, akoby bol tón v tom okamihu posadený príliš vzadu. Ale to sú krátke momenty, ktoré neuberajú z celkovo impozantného dojmu.
Spoluúčinkujúci Spevácky zbor Lúčnice robil predely medzi sólovými číslami, podobne ako Slovenská filharmónia predohrami (Luisa Miller a Sila osudu), resp. baletnou hudbou z Aidy, kde nasadil dirigent trochu rýchle tempo, bez potrebnej gracióznosti. Zo zborových čísel cca 50 členného Speváckeho zboru Lúčnice zapôsobil ľahký, svieži, rytmizovaný zbor z 3. dejstva Traviaty „Noi siamo zingarelle“, vygradovaný v orchestri aj v speve do fortissima. Nezabudnuteľný bol aj zbor škótskych utečencov zo 4. dejstva opery Macbeth „Patria oppressa!“ – vystavaný s precítenou dynamikou a zvukovým bohatstvom.
Zvláštnou kapitolou zážitku z koncertu – vedľa dominujúceho Dalibora Jenisa – bola mladá sopranistka Svetlana Kasyan (ová), ktorá má v hlase skôr lyrické než dramatické farby, do ktorých siaha azda príliš skoro (napríklad v duete Lady Macbeth a Macbetha z 3. dejstva: „Ove son io?“). Aj prednes árie Aidy z 3. dejstva rovnomennej opery „Oh, patria mia“ mal znaky skôr chceného, než z citu vychádzajúceho pátosu. Viackrát (najmä vo výškach) jemne distonovala – zrejme z technických dôvodov, nie intonačnej lability. Má krásnu, medovú farbu hlasu, ktorý si musí strážiť pre role, prislúchajúce jej mladosti. Najkrajšie zapôsobila v čísle z Trubadúra, kde s D. Jenisom spievala dueto Lunu a Leonory zo 4. dejstva: „Udiste? Conmme albeggi“ – v prudkom rytmickom spáde, pričom jej farebný soprán vyspieval všetky zložité ozdoby. Účinný dojem zanechala aj v árii Elisabetty zo 4. dejstva Dona Carla: „Tu che le vanitá“ – keď po veľkom orchestrálnom úvode vystavala veľký hudobný obraz podopretý jemným pianissimami v orchestri, s patričnou vokálnou lyrikou a mäkkosťou v hlase.
Koncert uzavreli vytlieskané prídavky: ária Nabucca – zaspievaná Jenisom s neobyčajným vnútorným ponorom do hudobného obsahu, ária Leonory zo Sily osudu v interpretácii Svetlany Kasyan (ovej) a napokon spomínané Krédo Jaga z Otella v „intrigánskom“ podaní Dalibora Jenisa.
Záver? Koncerty agentúry Kapos majú trochu snobský charakter, stačí sa poobzerať po publiku. Pre organizátora je však podstatné, že sú naplnené do posledného miesta (i vďaka dlhodobej propagácii letáčikmi a upozorneniami pred jednotlivými koncertmi), ale aj dôverou v overenú kvalitu vybraných umelcov, ktorú dlhodobo vyberá a ponúka organizátor. Pre milovníkov hudby sú obohatením zážitkov z pomerne rovnomennej domácej ponuky spevákov a získaním sebavedomia z takých osobností, akou je na scénach najznámejších operných domov svetový slovenský barytonista Dalibor Jenis.
Autor Terézia Ursínyová
Tutto Verdi
koncert agentúry Kapos z cyklu Veľké slovenské hlasy
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
26. októbra 2016
Dalibor Jenis, barytón
Svetlana Kasyan, soprán
Peter Feranec, dirigent
Elena Matušová, Zbormajsterka
Slovenská filharmónia
Spevácky zbor Lúčnica
program koncertu
Giuseppe Verdi: Luisa Miller
Predohra
Sacra la scelta è d’un consorte, ária Millera, Luisinho otca z 1. dejstva
(Dalibor Jenis)
Giuseppe Verdi: Il trovatore (Trubadúr)
Vedi, le fosce notturne spoglie, zbor Cigánov z 2. dejstva
(Spevácky zbor Lúčnica)
Tutto è deserto… Il balen del suo sorriso, ária grófa Lunu z 2. dejstva
(Dalibor Jenis)
Giuseppe Verdi: Aida
Baletná hudba
Qui Radames verra, ária Aidy z 3. dejstva
(Svetlana Kasyan)
Giuseppe Verdi: La traviata
Noi siamo zingarelle… Di Madride noi siamo, zbor z 3. dejstva
(Spevácky zbor Lúčnica)
Giuseppe Verdi: Il trovatore (Trubadúr)
Udiste? Come albeggi, duet grófa Lunu a Leonory zo 4. dejstva
(Dalibor Jenis a Svetlana Kasyan)
prestávka
Giuseppe Verdi: La forza del destino (Sila osudu)
Predohra
Morir! Tremenda cosa, ária Dona Carla di Vargas z 3. dejstva
(Dalibor Jenis)
Giuseppe Verdi: Don Carlo
Tu che le vanità, ária Elisabetty zo 4. dejstva
(Svetlana Kasyan)
Giuseppe Verdi: Nabucco
Va, Pensiero…, zbor Židov z 3. dejstva
(Spevácky zbor Lúčnica)
Giuseppe Verdi: Un ballo in maschera (Maškarný bál)
Alzati… Eri tu, ária Renata z 3. dejstva
(Dalibor Jenis)
Giuseppe Verdi: Macbeth
Ove son io?, duet Lady Macbeth a Macbetha z 3. dejstva
(Dalibor Jenis a Svetlana Kasyan)
Patria oppressa!, zbor škótskych utečencov zo 4. dejstva
(Spevácky zbor Lúčnica)
Perfidi! All´anglo contro me v´unite, ária Macbetha zo 4. dejstva
(Dalibor Jenis)
prídavky:
Giuseppe Verdi: Nabucco
Dio di Giuda, ária Nabucca zo 4. dejstva
(Dalibor Jenis)
Giuseppe Verdi: La forza del destino (Sila osudu)
Pace, pace mio Dio, ária Leonory zo 4. dejstva
(Svetlana Kasyan)
Giuseppe Verdi: Otello
Vanne, la tua meta già vedo, ária Jaga z 2. dejstva
(Dalibor Jenis)
fotogaléria
- Tutto Verdi, koncert agentúry Kapos, 2016, Dalibor Jenis, Svetlana Kasyan, foto: © PANER
- Tutto Verdi, koncert agentúry Kapos, 2016, Dalibor Jenis, foto: © PANER
- Tutto Verdi, koncert agentúry Kapos, 2016, Dalibor Jenis, Svetlana Kasyan, foto: © PANER
- Tutto Verdi, koncert agentúry Kapos, 2016, Dalibor Jenis, Peter Feranec, Slovenská filharmónia, spev. zbor Lúčnica, foto: © PANER
- Tutto Verdi, koncert agentúry Kapos, 2016, Dalibor Jenis, Svetlana Kasyan, foto: © PANER
- Tutto Verdi, koncert agentúry Kapos, 2016, Svetlana Kasyan, Dalibor Jenis, foto: © PANER
- Tutto Verdi, koncert agentúry Kapos, 2016, Dalibor Jenis, foto: © PANER
- Tutto Verdi, koncert agentúry Kapos, 2016, Peter Feranec, Dalibor Jenis, Svetlana Kasyan, Slovenská filharmónia, spev. zbor Lúčnica, foto: © PANER