Sviatok vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu uviedol v piatok 8. apríla 2022 Requiem, zádušnú omšu pre sóla, zbor a orchester b mol, Op. 89 Antonína Dvořáka. Bol to mimoriadny koncert sezóny 2021/2022 vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu v Bratislave.

Na čele Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu stál jeho šéfdirigent Ondrej Lenárd, spoluúčinkoval Český filharmonický zbor Brno, ktorý vedie zbormajster Petr Fiala. Sólové party spievali sopranistka Eva Hornyáková, mezzosopranistka Terézia Kružliaková, tenorista Richard Samek a basista Peter Mikuláš. Vysoko profesionálna, česko-slovenská dramaturgia.

Veľké vokálno-inštrumentálne diela sa vždy tešia mimoriadnemu záujmu publika. Bolo to tak aj v piatok 8. apríla. V plnej sále zavládlo počas koncertu v publiku dôstojné ticho. Slovenský rozhlas vysielal koncert v priamom prenose. Ostane teda v archíve inštitúcie, tak nesmierne cennom, postupne budovanom počas existencie tohto 90-ročného umeleckého telesa.

Eva Hornyáková, Terézia Kružliaková, Ondrej Lenárd, Richard Samek, Peter Mikuláš, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Český filharmonický zbor Brno, 2022, foto: Milan Krupčík / SOSR

V reakcii na ostatné koncerty Slovenskej filharmónie sa jeden hudobný kritik vyjadril, že mali atmosféru Bratislavských hudobných slávností. Filharmonici sa totiž so svojím šéfdirigentom Danielom Raiskinom a sólistom Alexeiom Volodinom vrátili z umeleckého turné a predviedli festivalový výkon v dielach Brahmsa a Dvořáka. A aj tu bola Koncertná sieň Slovenskej filharmónie po obidva dni (7. a 8. apríla) plná. (pozn. red.: o koncerte si prečítate TU…)

V ten istý čas aj rozhlas úspešne pripomenul festivalové dianie, ktoré sa nám po ostatné dva roky odopieralo. Verím, že sa pandémia postupne utíši, aj keď pokoj ešte výraznejšie a dramatickejšie ruší zúriaca vojna za našou východnou hranicou, namierená nielen proti Ukrajine, ale aj proti celému západnému svetu a jeho demokratickým hodnotám.

Možno aj preto na koncerte zaznelo dielo, zvyčajne uvádzané v čase okolo novembrových dušičiek, kedy intenzívnejšie ako počas roka myslíme na tých, ktorí nás predišli do večnosti. Ak Ondrej Lenárd s dramaturgiou SOSR-u siahli pred veľkonočnými sviatkami po Requiem Antonína Dvořáka, kedy sa zvyčajne pre zamyslenie nad príbehom ukrižovania Krista a žiaľu Božej matky, umocnenom krásnou hudbou, hráva skôr napríklad jeho Stabat mater, skôr to súvisí s obeťami vojny a nesmiernym utrpením ukrajinského ľudu. Žiadna deklarácia v rozhlase nebola, ale posolstvo sme precítili všetci, ba priam hlbšie, ako keby sme o tomto žiali hovorili.

Eva Hornyáková, Terézia Kružliaková, Ondrej Lenárd, Richard Samek, Peter Mikuláš, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, 2022, foto: Milan Krupčík / SOSR

Hudba má čaro pohládzať a so zaužívaným textom Requiem nás posúva do meditácie a hĺbky, do úvah o živote a smrti. Je modlitbou a prosbou o prijatie u Pána a odpustenie hriechov. Tak sa to vyvinulo v stredoveku a pretrváva storočia. Za 500 rokov vzniklo vyše 2000 skladieb tohto druhu, asi každý sa už stretol s Requiem Mozarta, Verdiho, ale aj Brahmsa či Berlioza. To Dvořákovo je ako väčšina diel českého majstra melódie a harmónie zaujímavé spevnosťou a čistou hudobnou výpoveďou.

Hoci bol Dvořák ako autor opier a piesní znalcom hlasu a tvorcom radu vokálno-inštrumentálnych skladieb, dielo nie je ľahké na interpretáciu. V Requiem sú najmä sólové party mimoriadne náročné – hlboký bas, či neľahké sopránové kantilény. Všetky štyri sóla musia byť výrazné, aby dokázali vyznieť aj vtedy, keď orchester hrá a zbor spieva naplno. O to väčším zážitkom sú kontrastné časti, kde kvarteto znie sólovo alebo v popredí stíšeného orchestra a zboru.

Zvláštnym pocitom ma naplnil výrazný jeden zvučný bas v zbore, mohol to byť zámer s cieľom farebnosti, jednotlivé hlasy v zbore však majú znieť v súzvuku s ostatnými hlasmi v zbore spoločne a vyčnievajú iba v súlade s koncepciou celku. Ináč bol Český filharmonický zbor Brno veľmi dobrou oporou koncertu, krásne zneli soprány.

Eva Hornyáková, Terézia Kružliaková, Ondrej Lenárd, Richard Samek, Peter Mikuláš, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, Český filharmonický zbor Brno, 2022, foto: Milan Krupčík / SOSR

Tóny všetkých štyroch sólistov mali potrebný objem, jemnosť a oblosť. Hlbšie hlasy Terézie Kružliakovej a Petra Mikuláša zneli zamatovo s veľkou výrazovou citlivosťou, vyššie hlasy Evy Hornyákovej a Richarda Sameka disponujú suverénnymi výškami a prieraznosťou. A hlavne, všetci spolu krásne ladili.

SOSR pod skúsenou taktovkou svojho šéfdirigenta Ondreja Lenárda podal veľmi dobrý výkon. Po dlhom čase od redukcie počtu orchestrálnych hráčov sme si mohli užiť veľký orchester naplno (iste s externými hráčmi) a bol to naozaj zážitok. Teleso znelo kompaktne a plasticky, s dostatočnou dynamickou diferencovanosťou a drobné nepresnosti v súzvuku sa okamžite doladili. Veď na čele stál majster dirigovania.

Dvořákovo Requiem je majestátne dielo, ktoré sa hráva hlavne v koncertných sálach, v kostoloch o niečo menej kvôli svojej rozsiahlosti. Pochádza z roku 1890, teda z obdobia, keď sa začínala majstrova vrcholná tvorivá etapa. Hoci mal skladateľ neľahký osobný život a prišiel o mnohých blízkych, Requiem sa neviaže k žiadnej z týchto strát, ale je výsledkom jeho hlbokej viery. Má spolu trinásť obvyklých častí zádušnej omše (prvý diel osem, druhý päť), vrátane časti Dies irae (Deň hnevu), ktorú Druhý vatikánsky koncil zrušil. Okrem toho Dvořák medzi Sanctus a Angnus Dei vložil časť Pie Jesu, skomponovanú na základe záverečného textu sekvencie Dies irae.

Eva Hornyáková, Terézia Kružliaková, Ondrej Lenárd, Richard Samek, Peter Mikuláš, Symfonický orchester Slovenského rozhlasu, 2022, foto: Milan Krupčík / SOSR

Premiéra diela sa uskutočnila v roku 1891 v Birminghame, dirigoval autor. Prvá časť Requiem znela aj na pohrebe československého a neskôr českého prezidenta Václava Havla v roku 2011. Toto majstrovské dielo zaujíma popredné miesto v svetovom repertoári a v podaní rozhlasových symfonikov a ich hostí bolo skutočným hlbokým umeleckým zážitkom. Rozhlasový koncert s Dvořákovým Requiem sa určite zapíše do úspešnej histórie telesa a jeho hostí.

Poznámka na záver – všimla som si aj veľmi kvalitnú výstavu výtvarného umenia vo foyer rozhlasovej pyramídy pred koncertným štúdiom, zostavenú z diel popredných slovenských výtvarníkov ako Ján Berger či Daniel Fischer.

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 8. apríla 2022

Antonín Dvořák: Requiem
Veľké koncertné štúdio Slovenského rozhlasu
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu
8. apríla 2022

Ondrej Lenárd, dirigent
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu
Český filharmonický zbor Brno
Petr Fiala, zbormajster
Eva Hornyáková, soprán
Terézia Kružliaková, mezzosoprán
Richard Samek, tenor
Peter Mikuláš, bas

Antonín Dvořák: Requiem – zádušná omša pre sóla, zbor a orchester b mol, op. 89

Koncert uviedlo Rádio Devín v priamom prenose.

www.sosr.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár