Symbolický odkaz filharmonikov z Košíc

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Štátna filharmónia Košice pod taktovkou Zbyňka Müllera uviedla diela Mendelssohna, Brucha a Liszta. Ako sólisti sa predstavili bratia Marek a Peter Zwiebelovci. Koncert zaznel v Dome umenia 3. decembra 2020 a o týždeň neskôr si ho mohli vychutnať aj milovníci klasickej hudby na Facebooku ŠfK či na obrazovkách košickej televízie.

Každý, kto dlhodobo vníma aktivity, životaschopnosť a profesionálnu umeleckú úroveň Štátnej filharmónie v Košiciach súhlasí s názorom, že v posledných rokoch dosiahla mnoho mimoriadnych úspechov, doma i v zahraničí, s vlastnými i hosťujúcimi dirigentmi alebo sólistami, s omladeným orchestrom a čo je najdôležitejšie, má stále publikum, mnoho fanúšikov a obdivovateľov. Presvedčili sme sa o tom v priebehu roka na sociálnych sieťach ŠfK, kde boli ich koncerty pravidelne recenzované, propagované a bohato sledované.

Miki Skuta, Zbyněk Müller, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Miriama Fency Fenciková/ŠfK

Od vzniku pandémie sa snažili obstáť v boji s chorobou a účinkovaním bez publika. Spočiatku zaviedli zmeny v dramaturgii, pripravili cyklus „Hráme komorne“ za prítomnosti poslucháčov, neskôr aj symfonické koncerty streamovane na sieťach Facebooku a v televízii TelKE (Televízia Košice).

Práve o tieto koncerty bol u divákov televízie alebo internetu enormný záujem, keď napr. Mozartov Koncert pre klavír a orchester č. 23 A dur so sólistom Mikim Skutom sledovalo na Facebooku takmer 4000 záujemcov (12. 11.) a podobne aj večer so sólistom Jurajom Bartošom v dramaturgicky objavnej skladbe J. B. G. Nerudu (1708 – 1780) v závere novembra (26. 11.).

Juraj Bartoš, Leoš Svárovský, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Jaroslav Ľaš

V rade viacerých plánovaných – a zrušených programov sa v tejto sezóne kvôli covidu uskutočnil prvý koncert so živým obecenstvom – hoci v obmedzenom počte až 3. decembra. Tento koncert zopakovali o týždeň neskôr ako nahrávku pre televízny kanál TelKe 10. decembra. Tí, ktorí sa tohto programu zúčastnili na živom koncerte osobne si dnes môžu gratulovať, keďže ďalšie, vianočné a novoročný koncert sú z bezpečnostných dôvodov zrušené.

Ako informovala PR manažérka filharmónie Lucia Radzová, program, ktorý naštudovali, si diváci môžu pozrieť a vlastne vypočuť aspoň streamovane na Facebooku košickej filharmónie a v televízii TelKE 25. decembra, na 1. sviatok Vianočný o 19. hod.

Jedinečným a strhujúcim profesionálnym výkonom, ktorý sme zachytili 10. decembra na televíznej obrazovke TelKE, teda s regionálnym dosahom zaujala Štátna filharmónia Košice v tomto roku naposledy. V podstate išlo o odvysielanie nahrávky programu spred týždňa, teda výkonu, ktorý pod „dozorom“ réžie Karola Kevického vznikol ako quasi štúdiová nahrávka.

Marek Zwiebel, Peter Zwiebel, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Miriama Fency Fenciková/ŠfK

Umenie, aké svojím výkonom vytvorili členovia orchestra Štátnej filharmónie pod taktovkou svojho šéfdirigenta Zbyňka Müllera a sólisti bratia Zwiebelovci, zaznelo v podstate dvakrát – ale porovnať, posúdiť do akej miery a v akej podobe či v muzikantskom nadšení sa im podarilo zopakovať naštudovaný program nie je vôbec jednoduché ani samozrejmé. Ak sa zameriame na streamovanú podobu, potom musíme hodnotiť výkony ako mimoriadne, veď hrali bez publika, bez prerušovania, aké by bolo možné očakávať pri štúdiovej nahrávke, s vytváraním „obrazu“ hudobného diela vo vlastnej hudobnej inšpirácii.

Dirigent Zbyněk Müller dokázal celý kolektív účinkujúcich udržať v koncertnom napätí, ba až nadšení, využívajúc výsledky sústredeného naštudovania každučkej noty, úseku či tvaru všetkých troch hraných skladieb. Darilo sa mu v romantizujúcom duchu Mendelssohnovej symfonickej predohry Hebridy sústrediť pozornosť na pôsobivé party sláčikov i dramatických oblúkov.

Marek Zwiebel, Peter Zwiebel, Zbyněk Müller, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Miriama Fency Fenciková/ŠfK

Dvojkoncerte pre husle, violu a orchester, op. 88 Maxa Brucha sa predstavili rodáci a absolventi z Košíc a košického konzervatória, dnes už významné osobnosti – Marek Zwiebel člen Pavel Haas Quarteta, violista Peter Zwiebel člen Slovenského komorného orchestra, ktorí vniesli do interpretácie extrémne náročnej skladby nielen dokonalosť hráčskeho umenia, ale hlavne ducha skladby, jej dynamiku, vrúcnu lyriku, jemnosť a krásu melodiky, alebo výrazovej sily v exponovaných protipóloch obsahu diela.

Na záver koncertu zaznela 3. symfonická báseň Franza Liszta Prelúdiá „Lés préludes“. Zhodou okolností (alebo cielene?) si tým pripomenuli aj 250. výročie narodenia Ludwiga van Beethovena, keďže skladba začína osudovou otázkou z jeho posledného sláčikového kvarteta F dur op. 135 „Musí to byť? (Muss es sein?), na ktorú si aj sám odpovedal, „Áno, musí to byť!“

Peter Zwiebel, Marek Zwiebel, Zbyněk Müller, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Miriama Fency Fenciková/ŠfK

V ďalšom priebehu skladby sa hudbou stávame príjemcami odkazu o potrebe duchovnej sily v životne náročných chvíľach jednotlivca aj celého národa. A po tomto odkaze musíme poďakovať umelcom Štátnej filharmónie Košice a pozornosť upriamiť na ich najbližší streamovaný koncert počas Vianoc ako posledný spoločný večer pri hudbe majstrov. Poďakovanie patrí súčasne aj moderátorovi večera Petrovi Katinovi, lektorovi dramaturgie.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z televízneho záznamu koncertu 10. 12. 2020
záznam koncertu je k dispozícii TU…

Štátna filharmónia Košice
Dom umenia Košice, 3. 12. 2020
Odvysielaný záznam 10. 12. 2020

Zbyněk Müllerdirigent
Marek Zwiebel, husle
Peter Zwiebel, viola

F. Mendelssohn-Bartholdy: Hebridy, koncertná predohra op. 26
M. Bruch: Dvojkoncert pre husle, violu a orchester op. 88
F. Liszt: Les préludes, symfonická báseň S. 97

www.sfk.sk

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lýdia Urbančíková

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku