Jubilujúci dirigent, atraktívny hosť a krásny program, tak by sa dal charakterizovať koncert SOSR s dirigentom Ondrejom Lenárdom a huslistom Jurajom Čižmarovičom na festivale BHS 2022 v utorok 27. septembra, na ktorom odzneli diela Jána Cikkera, Sergeja Prokofieva a Richarda Straussa. Bol venovaný jubileu Juraja Čižmaroviča.
Orchester zaplnil Redutu nielen počtom hráčov veľkého symfonického telesa, ale aj s tým súvisiacim mohutným zvukom, ktorý je pri interpretácii diel neskorého romantizmu a 20. storočia nanajvýš potrebný. Išlo o repertoár, ktorý si vyžaduje dlhodobú prípravu a veľkú profesionálnu skúsenosť – Variácie na slovenskú ľudovú pieseň Jána Cikkera, Koncert pre husle a orchester č. 2 g mol, op. 63 Sergeja Prokofieva a Život hrdinu, symfonická báseň, op. 40 Richarda Straussa.

O jubilujúcom osemdesiatnikovi a jeho interpretácii Mahlerovej 2. symfónie sme písali v septembri TU…. Neprešiel ani mesiac a už sme mohli zažiť ďalší veľký opus pod jeho taktovkou, tentokrát na prestížnom medzinárodnom festivale Bratislavské hudobné slávnosti.
Pri Cikkerovi som ocenila dramaturgiu BHS (organizátor Slovenská filharmónia), ktorá sa nevzdáva svojej úlohy štátnej inštitúcie pripomínať velikánov slovenskej hudby a ich diela uvádza v kontexte so skladbami inej proveniencie. Variácie na slovenskú ľudovú pieseň skomponoval Cikker v roku 1970. Oprel sa o ľudovú pieseň To moje srdiečko, ktorú našiel v Bartókovej zbierke a v ktorej dievčina vyjadruje svoj žiaľ z nenaplnenej lásky. Pre skladateľa to bolo vyjadrenie smútku z okupácie v roku 1968. Dielo je stále aktuálne, znie zaujímavo a pre orchester môže byť aj istou parketou, kde môže znieť vrúcne.
Prečítajte si tiež:
• Bratislavské hudobné slávnosti 2022 bravúrne otvorila Slovenská filharmónia s Danielom Raiskinom
• Slovenské piesne na BHS boli výborným nápadom dramaturgie
• BHS 2022: Prvý zahraničný orchester prišiel z Prahy, prvý vrchol pripravilo Monte Carlo
• Recenzie BHS 2022
Koncert pre husle a orchester g mol, op. 43 Sergeja Prokofieva odkazuje na čas jeho intenzívneho cestovania – mladý ruský skladateľ jednotlivé časti komponoval vždy v inom meste – prvú časť v Paríži, druhú vo Voroneži a tretiu v Baku. Dielo malo premiéru r. 1935 v Madride. 44-ročný skladateľ hľadal pokoj i samého seba. Že je Jurajovi Čižmarovičovi blízky, o tom svedčí aj jeho životná púť a najmä zaradenie tohto skvelého diela do rámca festivalu.

Prokofievovo dielo je predovšetkým krásna hudba. Čižmarovič je majstrom tónu, výrazu, má rad dramatickosť a sedí mu aj náročný rytmus, ktorý zdôrazňuje jeho zmysel pre detaily a nuansy diela. Jeho interpretácia je oduševnená a citlivo diferencovaná. Koncert je však náročný na súhru s orchestrom, kde v prehľadnej faktúre počuť drobné zaváhania alebo príliš veľký zvuk telesa. Išlo iba o sekundy – žiadalo sa, aby sa orchester jemne stlmil, aby sólo vyznelo v celej kráse.
Sólista si svoju výrazovú líniu držal, vyspieval jednotlivé témy, zdôraznil dramatickosť diela a sústredil sa aj na vrcholy jednotlivých častí. Jeho neskrývaná radosť z hudby a konkrétnych diel bola nákazlivá. Veľmi mi imponuje zvuk jeho nástroja, mäkký a poddajný, akoby stvorený pre veľkú koncertnú sálu bratislavskej Reduty.

Juraj Čižmarovič je medzinárodne etablovaný, všestranný umelec a významný koncertný majster. V tejto funkcii pôsobí vo WDR orchestri v Kolíne n. Rýnom a v orchestri Bayreutského festivalu. Wagner sa stal jeho láskou. Zažila som ho na pódiu Berlínskej filharmónie s orchestrom Nemeckej opery Berlín, ktorá ho opakovane pozvala ako hosťujúceho koncertného majstra a nedokážem zabudnúť na dojímavý moment, keď si dirigent, Sir Donald Runnicles pred ním kľakol, aby mu vyhovel a dal orchestru pokyn postaviť sa.
Aj Symfonický orchester Slovenského rozhlasu ho pozval do spomínaného koncertu 10. septembra v Slovenskom rozhlase a jeho hosťovanie na BHS a v Prokofievovom diele spojil s možnosťou zapojenia ako koncertného majstra v symfonickej básni Richarda Straussa Život hrdinu. To bola skvelá voľba. Čižmarovič expresívnej hudbe dobre rozumie a vkladá do nej všetok svoj um i cit.
Majstrovstvo Čižmaroviča vyniklo v sólach – husle majú podľa Straussa znázorňovať skladateľovu partnerku, s ktorou majster Strauss kráča životom a po mnohých turbulenciách nachádza na záver tejto cesty pokoj. Ten pokoj alebo katarzia má však iste aj hlboko ľudské a duchovné korene.

Život hrdinu je silné autobiografické dielo, premiéru malo vo Frankfurte n. Mohanom v roku 1899. Kritici sa vyjadrili, že mohutnosť zvuku je omnoho väčšia ako hluk Oktoberfestu v Mníchove. Muzikológovia vidia v diele hlavne zápas s kritikmi a tými, ktorí cestu skladateľa sťažovali. Ten boj je neľútostný. V symfonickej básni sa premieta celý dovtedajší život a tvorba majstra – citácie z predošlých symfonických básní lemujú hlavne jej poslednú časť.
Podujať sa na Richarda Straussa a jeho symfonickú báseň Život hrdinu sa zapisuje presne do radu veľkých symfonických skladieb, ktoré potrebujú zapojenie každého jedného hráča, ako keby nehral orchester, ale vyše 90 sólistov. SOSR je vo výbornej forme, orchester znie mohutne, ale s dávkou vkusu a vie sa aj utíšiť. Veľký romantický repertoár mu sedí a vie okúzliť nielen u seba v koncertom štúdiu bratislavskej rozhlasovej pyramídy, ale aj na koncertnom pódiu Slovenskej filharmónie. Nesporne je to zásluhou jeho skúseného šéfdirigenta Ondreja Lenárda. Za zmienku stojí zaujímavé riešenie zvuku trúbiek z iného priestoru – hudobníci hrali za paravánom na pódiu vpravo vzadu. Dirigent tak docielil oddelenie zvuku od zvuku orchestra.

SOSR ukázal svoje kvality i silný vzťah k svojmu šéfdirigentovi, ktorý svoju úprimnú radosť z dobre odvedeného koncertu dal nadšenému publiku najavo. Mladého jubilanta Juraja Čižmaroviča podporil jubilant Ondrej Lenárd.
Autor: Viera Polakovičová
písané z koncertu 27. 9. 2022
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu
Bratislavské hudobné slávnosti 2022
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
27. septembra 2022
Symfonický orchester Slovenského rozhlasu
Ondrej Lenárd, dirigent
Juraj Čižmarovič, husle
Ján Cikker: Variácie na slovenskú ľudovú pieseň
Sergej Prokofiev: Koncert pre husle a orchester č. 2 g mol, op. 63
Richard Strauss: Život hrdinu, symfonická báseň, op. 40
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.