Dnes je: nedeľa, 23. 9. 2018, meniny má: Zdenka, zajtra: Ľubor

Talianska opera v Štátnej filharmónii Košice

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Košice – História talianskej opery siaha až do renesančnej Florencie a tvoria ju viacerí skladatelia, tí najvýznamnejší nechýbajú ani v programe abonentného koncertu Štátnej filharmónie Košice pod taktovkou talianskeho dirigenta Paola Gatta. V podaní sólistov Veroniky Holbovej a Martina Gurbaľa zaznejú v košickom Dome umenia obľúbené árie a duetá z opier Don Giovanni, Norma, Manon Lescaut, Turandot, Macbeth už tento štvrtok 26. mája 2016. S ,,Talianskou operou” sa filharmonici predstavia aj na tohtoročnej 51. Michalovskej hudobnej jari.

W. A. Mozart síce nebol talianskym skladateľom, ako zázračné dieťa však precestoval takmer celú Európu vrátane Talianska, kde sa bližšie zoznámil s talianskym hudobným štýlom, ktorý bol vtedy uznávaný za jediný a dokonalý. Komický príbeh o komplikáciách v láske a nakoniec povolenej Figarovej svadbe, ako aj o čosi vážnejší námet o nenapraviteľnom milovníkovi žien Don Giovannim, Mozart skomponoval v originálnom talianskom jazyku. Tvorba súčasníkov Vincenza Belliniho a Gioachina Rossiniho sa do dejín zapísala ako vrchol predverdiovskej talianskej opery. Belliniho slávna cavatina Normy „Casta diva” je nesmierne ťažkým, až povestne „vražedným” spievaním, ale tiež najslávnejšou scénou z opery Norma. O renesanciu Normy sa v 50. rokoch minulého storočia zaslúžila slávna Maria Callas. Od tej doby je s ňou každá ďalšia interpretka pochopiteľne nemilosrdne porovnávaná…

Maria Callas, (1923 - 1977)

Maria Callas,
(1923 – 1977)

Operných velikánov Giuseppe Verdiho a Giacoma Pucciniho nemožno obchádzať nielen vo vývoji talianskej opery, ale ani vo vývoji opery ako takej. Verdi sa vďaka svojim operám stal symbolom talianskeho romantizmu, ale najmä v duchu doby je Verdi, “Re d’Italia” symbolom boja za zjednotenie Talianska. V jeho tvorbe zaznamenala opera výrazný kvalitatívny skok súvisiaci najmä s tým, že v nich autor zachytáva reálnych ľudí s ich vášňami, zápasmi aj prehrami. Zaujímavosťou večera bude uvedenie predohry Verdiho, v našich končinách zriedkavo hranej opery Luisa Miller. Verdiho mladší nasledovník Giacomo Puccini sa do dejín opery zapísal ako predstaviteľ vrcholného verizmu. Ako skvelý hudobník, ale aj ,,manažér” atakoval vkus publika, ktoré ho milovalo a dá sa povedať, že miluje dodnes.

Paolo Gatto

Paolo Gatto

Rodák z Bergama, Paolo Gatto, študoval hru na klavíri a kompozíciu. Neskôr sa začal venovať dirigovaniu – absolvoval Hudobnú akadémiu vo Viedni, kde študoval u prof. K. Osterreichera. P. Gatto hosťoval ako dirigent v operných i symfonických orchestroch v rodnom Taliansku, Holandsku, Nemecku, Rusku, Rakúsku, Poľsku, Španielsku, v Českej republike i na Slovensku. Jeho spolupráca sa viaže s Národným divadlom v Prahe, Janáčkovou operou v Brne, s Divadlom Moravsko-sliezskym v Ostrave, Janáčkovou filharmóniou Ostrava, Operou SND v Bratislave. V roku 2009 sa stal o. i. šéfdirigentom Opery Štátneho divadla v Košiciach, v sezóne 2010/2011 zastával post umeleckého riaditeľa  Opery ŠD.

Veronika Holbová

Veronika Holbová

Sopranistka Veronika Holbová ukončila v roku 2010 štúdiá na ostravskom gymnáziu a Janáčkovom konzervatóriu. V štúdiu spevu pod vedením Evy Dřízgovej-Jirušovej pokračovala na Ostravskej univerzite (2014). Zúčastnila sa mnohých interpretačných súťaží doma i v zahraničí, najvýznamnejšou z nich je Medzinárodná spevácka súťaž  Antonína  Dvořáka v Karlových Varoch, kde v roku 2015 získala 1. miesto v kategórii „Opera-ženy“ (informovali sme o tom TU…). V. Holbová pravidelne spolupracuje s opernými scénami v Českej a Slovenskej republike a vo Francúzsku (predstavenia: Predaná nevesta, Káťa Kabanová, Figarova svadba, Traviata, Rusalka, Nabucco, Armida, Così fan tutte a i.), a tiež s orchestrami ako Janáčkova filharmónia Ostrava, Moravská filharmónia Olomouc, Janáčkov komorný orchester.

Martin Gurbaľ, foto: archív NDM

Martin Gurbaľ,
foto: archív NDM

Martin Gurbaľ študoval spev u prof. L. Šomorjaiovej na košickom konzervatóriu (1991-1997). V roku 1995 sa stal laureátom speváckej súťaže M. Schneidera-Trnavského, v roku 1996 sa stal absolútnym víťazom na Medzinárodnej speváckej súťaži Antonína Dvořáka v Karlových varoch, v roku 1999 laureátom speváckej súťaže Lucie Popp v Bratislave. Už počas štúdií sa stal sólistom Opery Štátneho divadla Košice, od roku 2001 je sólistom opery Národného divadla Moravsko-sliezskeho v Ostrave. Pravidelne hosťuje na operných scénach Českej a Slovenskej republiky, v Maďarsku a v Poľsku. Je vyhľadávaným sólistom oratoriálnych kompozícií (Dvořák: Stabat Mater, Te deum, Requiem, Verdi: Requiem, Janáček: Glagolská omša…)

Talianska hudba
Štátna filharmónia Košice
26. máj 2016

Paolo Gatto, dirigent
Veronika Holbová, soprán
Martin Gurbaľ, bas

program koncertu

Wolfgang Amadeus Mozart
Don Giovanni: Predohra
Ária Leporella “Madamina, il catalogo è questo”
Recitatív a Ária Donny Anny “Crudele?… Non mi dir, bell’idol mio”
Figarova svadba: Duet Grófa a Zuzanky “Crudel perché finora”

Gioachino Rossini: Viliam Tell, predohra
Vincenzo BELLINI: Norma – Ária Normy “Casta diva”

Giacomo Puccini
Manon Lescaut: Intermezzo z 3. dejstva
Turandot :Ária Liù “Signore ascolta”
Bohéma: Ária Colline “Vecchia zimarra”

Giuseppe Verdi
Luisa Miller, predohra
La traviata : Ária Violetty”E’ strano… Sempre libera”
Macbeth: Ária Banco “Studia il passo, o mio figlio…come dal ciel precipita”
Trubadúr: Duet Leonóry a Grófa “Udiste, come albeggi”

www.sfk.sk

S programom sa účinkujúci predstavia aj 27. mája 2016 o 18:00 hod. v MsKS Michalovce, v rámci 51. ročníka festivalu Michalovská hudobná jar.

Informovala: Mariana Lechmanová, ŠFK

Podporte časopis Opera Slovakia a získajte vstupenky do Opery SND alebo knihu
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

redakcia

Zanechajte komentár