Thomas Hampson a Luca Pisaroni v galérii operných postáv

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Dvaja svetoznámi speváci, barytonista Thomas Hampson a basbarytonista Luca Pisaroni, prevedú divákov 4. decembra 2013 v SND celou galériou operných postáv, ktoré im majstri vysokých cé môžu len závidieť.

Mimochodom, aj v kategórii milovníkov majú barytonisti nad tenoristami navrch: najslávnejšieho zvodcu všetkých čias, Dona Giovanniho, pridelil totiž Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) práve im. Z tejto opery sa však dnes zoznámíme s iným skvelým chlapíkom, sluhom Dona Giovanniho Leporellom, ktorý v árii Madamina, il catalogo è questo vypočítáva úctyhodný zoznam žien zvedených jeho pánom.

Záletníkom je aj gróf Almaviva vo Figarovej svadbe, ktorý nadbieha Zuzanke, neveste svojho sluhu Figara. Keď už si myslí, že víťazstvo je na dosah, vypočuje si ich plán, ktorým chcú na neho vyzrieť. Ihneď zatúži po pomste (Hai già vinta la causa).

K najslávnejším diabolským postavám patrí Mefistofeles v opere Faust Charlesa Gounoda (1818–1893). Vráti Faustovi mladosť a predstaví mu pôvabnú, nevinnú Margarétu. Pod oknami jej domu spieva vo 4. dejstve posmešnú milostnú serenádu Vous qui faites l‘endormie.

Ďalší z dnešných barytonových hrdinov, tetrarcha Herodes v opere Hérodiade Julesa Masseneta (1842–1912), se zamiluje do krásnej dievčiny Salome, netušiac, že je to stratená dcéra jeho ženy Herodiady. V 2. dejstve na ňu spomína v jednej z najkrajších barytónových árií Vision fugitive.

Filip II. je v opere Don Carlo Giuseppe Verdiho (1813–1901) síce všemocným panovníkom, ale tiež veľmi osamelým mužom. Dúfa, že by mohol v Rodrigovi, markízovi z Posy nájsť priateľa. Zdôveruje sa mu so svojím neľahkým údelom vládcu aj s podozrením, že jeho syn Don Carlos má milostný pomer s kráľovnou Alžbetou. Rodrigo sa snaží kráľa presvedčiť, aby dal slobodu Španielmi utláčaným Flámom (Restate! Al mio regal cospetto).

Iný Verdiho hrdina Macbeth sa na trón dostane zásluhou svojej ctižiadostivej manželky a likvidáciou všetkých, ktorí mu prekážajú na ceste k moci. V 1. dejstve si škótsky generál Macbeth a jeho druh Banco vypočujú veštbu čarodejníc, že sa Macbeth stane najprv šľachticom a potom kráľom a Banco otcom budúcich kráľov. Vzápätí sa Macbeth dozvedá, že sa stal pánom na hrade Cawdor. Obaja bojovníci užasnú z napĺňania veštby (Due vaticini compiuti or sono). Vo 4. dejstve sa Macbeth dozvie, že škótski šľachtici sa pridali na stranu Angličanov a blížia sa k jeho hradu. Uvedomuje si, že ľudia ho nenávidia, a že aj keby bitku vyhral, všetci ho budú preklínať (Pietà, rispetto, amore).

O trón sa všemožne usiluje aj asýrsky princ Assur v opere Semiramide Gioachina Rossiniho (1792–1868). Verí, že babylónska kráľovná Semiramis ho vymenuje za nového kráľa: veď jej manžela, kráľa Nina, otrávil jedom, ktorý mu dala Semiramis. Objaví sa však ďalší kandidát, Arsace; nikto netuší, že tento veliteľ asýrskej armády je v skutočnosti synom Semiramidy a Nina. V 2. dejstve čaká Assur v Ninovej hrobke na Arsaceho, aby ho zabil. Cíti, že nejaká podivná sila mu bráni, ale len na chvíľu; je odhodlaný zničiť svojho nepriateľa (Deh! Ti ferma… Que‘ numi furenti).

Jago je kráľom zla. Majstrovský manipulátor obratne mení skvelého vojvodcu Othella v Shakespearovej dráme i v opere Giuseppe Verdiho (1813–1901) na zaslepeného žiarlivca a neskôr na vraha. V 2. dejstve odhaľuje v slávnej árii Credo in un Dio crudel svoju filozofiu nenávisti.

Turecký sultán Mohamed II. bol veľký štátnik, vzdelaný muž, ktorý sa zaujímal o astronómiu, filozofiu a umenie; bol však tiež bojovník usilovne rozširujúci svoju ríšu. V Rossiniho opere Maometto II príde s vojskom pred brány mesta Negroponte (dnes Chalkis) na gréckom ostrove Euboia, ktoré hodlá dobyť. Povzbudzuje vojsko k útoku; so svojimi vojakmi si dokáže podrobiť celý svet (Sorgete… Duce di tanti eroi)!

Riccardo Forth a Giorgio Valton sú anglickí šľachtici, prívrženci puritánov. V opere Puritáni Vincenza Belliniho (1801–1835) sa stretnú kvôli Giorgiovej neteri Elvíre, ktorú Riccardo miluje. Elvíra však dala prednosť royalistovi Arturovi Talbotovi. Keď Arturo utečie a Elvíra je pre jeho domnelú zradu zúfalá, snaží sa Giorgio presvedčiť Riccarda, aby Artura zachránil, inak Elvíra od žiaľu zomrie. Riccardo nakoniec súhlasí, ale s tým, že Arturo zomrie, keď bude v nadchádzajúcej bitke bojovať na strane royalistov (Il rival salvar tu dei… Suoni la tromba).

Autor textu: Jitka Slavíková

Koncert Thomasa Hampsona a Lucu Pisaroniho v Bratislave

Slovenské národné divadlo, Bratislava, nová budova

4. decembra 2013 o 19.30 h

PKF – Prague Philharmonia

Dirigent: Julian Kovačev

Thomas Hampson, Luca Pisaroni

banner_933x248 SND.indd

Po skvelej americkej mezzosopranistke Joyce DiDonato, ktorú mohli návštevníci SND zažiť 7. novembra v rámci jesenného koncertného turné s úspešným a oceneným programom Drama Queens, prichádzajú na Slovensko vďaka agentúre Kapos ďalšie svetové operné hviezdy. 4. decembra 2013 sa v Bratislave po prvýkrát predstavia špičkoví interpreti Thomas Hampson a Luca Pisaroni, ktorí v novej budove Slovenského národného divadla uvedú jedinečný koncert vrcholných operných árií.

V koncerte s názvom Tenorom vstup zakázaný!, zaspievajú operné sóla a duety. Duo barytónov je základom operného repertoáru. Dobrý a zlý chlap, dlhoroční priatelia, rivali v láske, šľachtic a sluha, otec a syn – duety barytónov sú už dlho silným a emocionálnym operným prvkom. Jedinečná šanca zažiť zvuk a vzrušenie nezvyčajného mixu dvoch podobných a predsa rozdielnych hlasov. Umelcov bude sprevádzať orchester PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou vynikajúceho bulharského dirigenta Juliana Kovačeva. Tohto dirigenta mohli diváci zažiť na fantastickom koncerte Mariusza Kwiecieńa v bratislavskej Redute (17. 6. 2013, organizovaný agentúrou Kapos), ktorého hosťom bola slovenská sopranistka žijúva v Prahe Simona Houda – Šaturová.

Julian Kovatchev

Julian Kovatchev

Julian Kovatchev študoval v Sofii hru na husle a už v piatich rokoch vystúpil na svojom prvom verejnom koncerte. Potom, keď sa jeho rodina odsťahovala do Nemecka, pokračoval v štúdiách v salzburskom Mozarteu (u Franza Samohyla), ktoré absolvoval v roku 1973. Štipendium nadácie Karajan-Stiftung mu umožnilo štúdium dirigovania v Berlíne u Herberta Ahlendorfa a Herberta von Karajana. Cenné skúsenosti získaval v rokoch 1975 a 1980 ako člen Berlínskych filharmonikov po boku vynikajúcich koncertných majstrov, huslistov Michela Schwalbého a Thomasa Brandisa. V roku 1979 zahájil dirigentskú kariéru a v roku 1984 získal prestížnu Krajanovu cenu v poslednom ročníku dirigentskej súťaže, ktorú Karajan osobne organizoval a riadil. V roku 1985 debutoval v Teatro Verdi v Terste s Janáčkovou operou Její pastorkyňa a odvtedy pravidelne pôsobí na popredných talianskych operných scénach a festivaloch vrátane La Scaly, San Carlo v Neapoli, Teatro dell’Opera v Ríme, Teatro La Fenice v Benátkách, Teatro Massimo v Palerme, Teatro Comunale v Bologni, Teatro Carlo Felice v Janove, Teatro Comunale v Cagliari, vo Veronskej aréne, na Pucciniho festivale v Torre del Lago i v operných domoch vo Frankfurte, Drážďanoch, San Francisku, Seattli, Toronte, Soule atď. Nemalú pozornosť venuje Julian Kovatchev taktiež symfonickej tvorbe. Často spolupracuje s talianskymi orchestrami (Emilia Romagna „Arturo Toscanini”, Symfonický orchester v Parme, Národný orchester RAI v Turíne, Symfonický orchester Giuseppe Verdiho v Miláne, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino) a mimo Talianska napr. s Kolínskym rozhlasovým orchestrom, Orchestre de la Suisse Romande v Ženeve, Symfonickým orchestrom Českého rozhlasu a KBS v Soule. Julian Kovatchev je umeleckým a hudobným riaditeľom Teatro del Giglio v Lucce.

Thomas Hampson

Thomas Hampson

Svetovo uznávaný barytonista Thomas Hampson je veľmi univerzálna osobnosť. Je spevákom, hercom, pedagógom, editorom radu piesňových cyklov, vášnivým zberateľom kníh, zasväteným znalcom nemeckej ľudovej poézie a tiež skvelým hráčom golfu. V Českej republike je známy z radu koncertov (vrátane festivalu Pražská jar 2007). Bol tiež jednou z prvých svetových osobností, ktoré finančne podporili obnovu rodného domu Gustava Mahlera v Kalištiach pri Humpolci. Thomas Hampson vystupoval vo všetkých najdôležitejších svetových koncertných sálach a operných domoch s radom významných spevákov, klaviristov, dirigentov a orchestrov. Patrí k najrešpektovanejším a najvyhľadávanejším sólistom a navyše sa neustále snaží prísť s niečím novým – ako to vystihol denník New York Times, ktorý vyzdvihol jeho „neutíchajúcu zvedavosť“.

V sezóne 2013/2014 Thomas Hampson uskutoční svoj debut v titulnej role Bergovho Wozzecka, a to v Metropolitnej opere. Ako Verdiho Simon Boccangera sa vráti do Viedenskej štátnej opery a ako Amfortas vo Wagnerovom Parsifalovi do Lyrickej opery v Chicagu. Giorgia Germonta (Verdi: La traviata) bude spievať v Bavorskej štátnej opere v Mníchove, Mandrika (R. Strauss: Arabella) na festivale v Salzburgu a Scarpiu (Puccini: Tosca) v berlínskej Nemeckej opere aj londýnskej Covent Garden. Koncertná sezóna zahŕňa o. i. stvárnenie Eislerovho cyklu Ernste Gesänge so Staatskapelle Dresden pod taktovkou Christiana Thielemanna, európske turné s piesňami Brahmsa, Schuberta a Wolfa s orchestrom Amsterdam Sinfonietta, koncertné turné s Lucom Pisaronim (Praha, Bratislava, Essen, Baden-Baden a Paríž) či piesňové recitály v londýnskej Wigmore Hall, lipskom Gewandhause, v Coburgu, Bruseli a Berne.

Piesňová tvorba má v aktivitách Thomasa Hampsona, ktorý bol v roku 2010 zvolený za člena Americkej akadémie umenia a vedy, centrálnu rolu. Rovnako jeden z jeho veľkých projektov – Nadácia Hampsong, čo je internetová platforma sprístupňujúca výsledky jeho práce v tejto oblasti, je venovaný žánru piesní. Ďalší veľký projekt Song of America, ktorý spevák pripravil v spolupráci s Knižnicou Kongresu, sa zameriava na pieseň, v tomto prípade americkú.

Thomas Hampson vyrastal v meste Spokane v štáte Washington. Získal celý rad významných ocenení a vyznamenaní a jeho bohatá diskografia (vyše 150 albumov) zahŕňa nahrávky ocenené cenami Grammy Award, Edison Award a Grand Prix du Disque. V roku 2011 mu udelili cenu Echo Klassik v kategórii Spevák roku; tento titul spevák získal už po štvrtýkrát.

www.hampsong.com

Luca Pisaroni

Luca Pisaroni

Taliansky basbarytonista Luca Pisaroni, ktorý sa narodil vo Venezuele a vyrastal vo Verdiho rodnom meste Bussete, je jedným z najvšestrannejších spevákov svojej generácie. Debutoval vo svojich 26 rokoch (v roku 2001) na Salzburskom festivale s Viedenskými filharmonikmi a Nikolausom Harnoncourtom a odvtedy je vyhľadávaným hosťom všetkých prestížnych operných domov aj koncertných sál na celom svete. Luca Pisaroni sa preslávil hlavne ako skvelý mozartovský spevák. V role Leporella (Don Giovanni) žal obrovské úspechy v roku 2010 v Glyndebourne (DVD, EMI Classics), v lete 2011 na festivale v Baden-Badene pod taktovkou Yannicka Nézet-Séguina (CD, Deutsche Grammophon) a v októbri toho istého roku touto rolou debutoval v Metropolitnej opere (predstavenie 29. 10. 2011 bolo vysielané v rámci projektu Met: Live in HD). V máji 2013 spieval Leporella po boku Anny Netrebko v role donny Anny na festivale v Baden-Badene. Figara (Figarova svadba) spieval v San Francisco Opere, Parížskej národnej opere, vo Viedenskej štátnej opere, v Metropolitnej opere, Bavorskej štátnej opere v Mníchove a na Salzburskom festivale. Okrem týchto a ďalších mozartovských rol má Luca Pisaroni aj veľmi všestranný repertoár, s ktorým vystupuje na mnohých veľkých operných scénach. K vrcholom jeho sezóny 2013/2014 patria okrem celého radu koncertov a recitálov aj operné roly Guglielma (Mozart: Così fan tutte) na Salzburskom festivale, Figara v londýnskej Covent Garden, Henricha VIII. (Donizetti: Anna Bolena) vo Viedenskej štátnej opere, Figara vo Viedenskej štátnej opere aj na jej turné do sultanátu Omán (Kráľovská opera v hlavnom meste Maskatu). Spevák sa takisto vráti do Metropolitnej opery ako Kaliban (Kúzelný ostrov) a Alidoro (Rossini: Popoluška, vrátane predstavenia 10. 5. 2014, ktoré bude vysielané v rámci projektu Met: Live in HD).

Rozsiahla je tiež spevákova koncertná činnosť vrátane piesňových recitálov, na ktorých sa predstavil o. i. v newyorskej Carnegie Hall, na Ravinia Festivale v Chicagu, v amsterdamskej Concertgebouw či londýnskej Wigmore Hall. Jeho diskografia zahŕňa okrem radu CD a už spomenutého DVD s Donom Giovannim (EMI) aj sériu DVD firmy Deutsche Grammophon „Mozart 22“ – nahrávky zo Salzburského festivalu (La clemenza di Tito a Don Giovanni). Na ďalších DVD sú o. i. Così fan tutte z Glyndebournu (Opus Arte); Figarova svadba z Théâtre des Champs-Élysées (Bel Air Classiques) a z produkcie Holandskej opery Così fan tutte a Figarova svadba (obidve Kultur Video), Ercole amante (Opus Arte) a pod.

Luca Pisaroni žije vo Viedni so svojou manželkou Catherine, dcérou Thomasa Hampsona.

www.lucapisaroni.com

 

Pre čitateľov Opera Slovakia ponúkame zľavu vo výške 30% TU…

Vstupenky na www.kapos.sk, v pokladniciach SND, on-line prostredníctvom www.snd.sk, alebo v sieti Ticketportál

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Autor úvodného textu: Jitka Slavíková

Publikované v spolupráci s agentúrou Kapos

foto: Kapos, internet

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár