Triumfálny záver 65. ročníka festivalu Košická hudobná jar

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Od posledných taktov festivalu Košická hudobná jar uplynulo niekoľko dní, napriek tomu mnohým z poslucháčov záverečného koncertu (29. 7. 2021) v mysli dodnes doznievajú nadšené ovácie po skončení Symfónie č. 5 od Piotra Iľjiča Čajkovského v košickom Dome umenia, ktorou sa uzatváral rad ôsmich koncertov 65. ročníka Košickej hudobnej jari – kvôli pandémii koronavírusu výnimočne konanej v lete. Štátna filharmónia Košice zaznela pod taktovkou Rastislava Štúra, sólistkou bola ruská violončelistka Anastasia Kobekina.

Žánrovo a štýlovo celkom odlišným a predsa rovnako úspešným bol predchádzajúci komorný večer (27. 7.) v najstaršej košickej synagóge na Zvonárskej ulici s program z obdobia renesancie s priliehavým názvom „Liutato in caprice“. Mladí umelci Jakub Mitrík (rodák zo Spišskej Novej Vsi) a Richard Závada z ČR tvoria lutnové duo, obaja hrajú na renesančných osemstrunových lutnách, barokových gitarách, teorbách, spoločne s perkusionistom z Čiech Vladimírom Třebickým.

Košická hudobná jar, 2021, Jakub Mitrík, Vladimír Třebický, Richard Závada, foto: Jaroslav Ľaš

Historicky a duchovne pôsobivé prostredie bolo vhodným priestorom pre uvádzanie skladieb majstrov od renesancie až po barok. Zazneli obdivuhodné diela tvorcov starej hudby, prevažne lutnistov a spevákov z obdobia renesancie ako napríklad Angličanov Francisa Pilkingtona z roku 1602 či Thomasa Robinsona (1560 – 1610), súkromného učiteľa hudby dánskej princeznej Anny. Ich skladby, podobne ako aj diela anonymných majstrov, zaujali viachlasom, tanečnosťou, niekde aj akordikou, mnohými ozdobami, a to všetko v lineárnej podobe kompozícií.

Prečítajte si tiež:
Štartuje 65. ročník Košickej hudobnej jari
65. Košická hudobná jar sa začala „letným“ programom

Marko Letonja a Adam Plachetka na Košickej hudobnej jari
Vydarený druhý festivalový týždeň Košickej hudobnej jari

Viac pozornosti si získal skladateľ nemecko-talianskej proveniencie Giovanni Girolamo Kapsberger (1580 – 1651) skladbami pre staré, dnes už zriedka používané, ale obdivované nástroje teorbu a lutnu. Veľký obdiv si umelci získali interpretáciou skladieb španielskych majstrov s obdivuhodnou atmosférou, noblesou a tanečnosťou, ako napr. gitaristu a kňaza Gaspara Sanza (1640 – 1710) a jeho gitarových skladieb. Hrkálky, tamburína a iné bicie elementy vytvárali adekvátny farbistý obraz hudby minulých storočí a majstrovstva tých, ktorí ich pretvorili na koncertné pódiové uvádzanie aj v súčasnosti.

Košická hudobná jar, 2021, Jakub Mitrík, Vladimír Třebický, Richard Závada, foto: Jaroslav Ľaš

Typicky ruský kolorit hudby zaujal na záverečnom koncerte 29. júla v Dome umenia. Monotematický program tohto festivalového koncertu bol venovaný tvorbe a výnimočnému odkazu Piotra Iľjiča Čajkovského. Sólistka, violončelistka Anastasia Kobekina, rodáčka z Ruska, študentka Parížskeho konzervatória a absolventka Univerzity umení v Berlíne patrí k tým mladým umelcom, ktorých BBC menovalo „interpretmi novej generácie“ na roky 2018 – 2021. Ako uvádza programový bulletin, hrala na vzácnom nástroji od Giovanni Battistu Guadagniniho z roku 1743.

Najprv zazneli Variácie na rokokovú tému pre violončelo a orchester, op. 33, po nich – bez prestávky – Symfónia č. 5 e mol, op. 64. Svojím hudobným myšlienkovým bohatstvom a krásou sólového partu violončela boli „rokokové variácie“ obdivuhodné, orchester pod taktovkou Rastislava Štúra vytvoril adekvátneho spoluhráča sólistke s nádherným tónom jej violončela a melodickým bohatstvom.

Košická hudobná jar, 2021, Anastasia Kobekina, Rastislav Štúr, Štátna filharmónia Košice, foto: Jaroslav Ľaš

Prv, než zahrala prvé tóny, objavili sa prekrásne sóla lesného rohu, nádhera romantického ducha skladateľa. Kobekina spoločne s dirigentom formovali melodiku, štýl a obsah každej variácie, súlad drevených dychových nástrojov so sólovým nástrojom. Sólistka má nielen cit pre presnú súhru, rytmické obmeny a súhru s orchestrom, ale v kadenciách, sólových vstupoch a melodických témach, razantných alebo naopak snivých tónoch vytvárala lahodný melodický oblúk. V prídavku z tvorby J. S. Bacha opäť dokázala svoju vysokú úroveň technického a umeleckého ovládania nástroja a zmysel pre hudobnú krásu.

Košická hudobná jar, 2021, Rastislav Štúr, Štátna filharmónia Košice, foto: Jaroslav Ľaš

Čajkovského Piata symfónia patrí k frekventovaným dielam na koncertných pódiách, často ju hrávali aj košickí filharmonici počas slávnostných alebo výnimočných príležitostí. Dielo je známe vyjadrením vnútorných pocitov skladateľa, tragickou a osudovou tematikou. Spočiatku tmavé tóny autor dramaticky rozvíja a postupne uvádza tóny smútku, šťastia. Prenikavé nádherné sólo v lesnom rohu ale neskôr aj hoboji a klarinete či vo flautách boli dojímavé. Náročné dielo vyznelo v naštudovaní dirigenta Štúra koncízne, dramaticky, ľubozvučne a efektne, dokázal zosúladiť všetky znejúce nástroje od sláčikov počínajúc až k veľkým plechovým dychovým a bicím nástrojom. Dokázal vyjadriť „láskavý lúč svetla“, ako si to prial skladateľ a vytvárať zimomriavky v poslucháčových zážitkoch z celej symfónie.

Publikum na záver triumfálnym spôsobom ďakovalo za umelecký výkon, ale aj za hodnoty celého festivalu Košická hudobná jar (leto).

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z koncertov 27. 7. a 29. 7. 2021

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Košická hudobná jar 2021

Koncert starej hudby 
Synagóga, Zvonárska, 27. júla 2021

Jakub Mitrík / Richard Závada, renesančné lutny, barokové gitary, teorby
Vladimír Třebický, perkusie

Lutnové duety – od renesancie po barok
Francis Pilkington: Echo for two lutes
Thomas Robinson: A Toy, Fantázia, The Queen´s treble
Anonymous: Drewries accordes
Santiago de Murcia: Fandango
Giovanni Girolamo Kapsperger: Toccata Arpeggiata, Corrente, Toccata settima
Robert de Viseé: Suite et La mineur
Giovanni Girolamo Kapsperger: Bergamasca, Canario
Gaspar Sanz: Canarios

Čajkovskij
Dom umenia Košice, 29. júla 2021

Štátna filharmónia Košice
Rastislav Štúr, dirigent
Anastasia Kobekina, violončelo

P. I. Čajkovskij: Variácie na rokokovú tému pre violončelo a orchester, op. 33
P. I. Čajkovskij: Symfónia č. 5 e mol, op. 64

www.sfk.sk

Archív Košická hudobná jar

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár