Úspešná misia zboru Collegium Technicum s Mariánom Vachom v Thajsku

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Košice – Miešaný spevácky zbor Technickej univerzity v Košiciach Collegium Technicum s hosťujúcim dirigentom Mariánom Vachom sa s veľkým úspechom v dňoch 20. – 24. júla 2016 zúčastnil na 9. Medzinárodnom zborovom festivale Grand Prix Thailand v Thajskom meste Pattaya. Okrem účasti na otváracom koncerte, kde spolu s ďalšími piatimi zbormi účinkoval v oratóriu Carla Orffa Carmina Burana pod vedením dirigenta Samtowa Sucharitkula, súťažil v dvoch kategóriách Folklór a Miešané zbory a v každej z nich získal po jednej zlatej medaile. Absolútnym víťazom Grand Prix Thailand sa v záverečnom kole, do ktorého sa prebojovali tri najúspešnejšie zbory vrátane Collegium Technicum, stal PSM Universitas Negeri Makassar Pinisi Choir s dirigentom Aanom Rabdyianzahom.

Na začiatku to bola Carmina burana, ktorá dala prvotnú ideu účasti zboru na 9. Medzinárodnom zborovom festivale Grand Prix Thailand v Juhovýchodnej Ázii. Jeho program v dňoch 20. – 24. júla 2016 mal príťažlivú štruktúru s otváracím koncertom Carminy burany v spolupráci s profesionálnym Siam Philharmonic Orchestra v Bangkoku a následnou samotnou medzinárodnou súťažou v meste Pattaya. Takže nastal pokus o nemožné – zabezpečiť zbor predovšetkým finančne, aby mohol vycestovať na ázijskú misiu a samozrejme vytvoriť „extra režim“ prípravy dramaturgie na medzinárodnú súťaž v dvoch kategóriách. Tá sa nakoniec s podporou Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu a Fondu na podporu umenia realizovala s hosťujúcim dirigentom Mariánom Vachom, ktorý prevzal prípravu zboru na zahraničný festival po 33. výročnom koncerte Collegium Technicum (dirigentka Tatiana Švajková), len mesiac pred vycestovaním. Opakované sústredenia s konzultáciou profesionálneho choreografa Vladimíra Urbana pre kategóriu Folklór trvali až do posledného víkendu pred odchodom.

Po úspešných 18 uvedeniach Carminy – naposledy minulý rok v medzinárodnom zbore na Budapest International Choral Celebration 2015 pod vedením Gábora Hollerunga – bola účasť na tomto festivale ,,jedinečnou príležitosťou“, ktorá vzhľadom na každoročnú obmenu dramaturgie na otváracom oratoriálnom koncerte v Bangkoku limituje reálnu účasť zborov na celom festivale. V tomto roku to bola nakoniec pre zbor aj „európska misia“ s oficiálnym prijatím na otváracom koncerte ako Guest choir: Collegium Technicum. Zbor na koncerte bol 100 – členný, vytvorený z vybraných spevákov z piatich subjektov, vrátane Siam Orpheus Choir, ktorý participuje v operných a koncertných produkciách v Bangkoku. K tomu netradične malý detský zbor Immanuel Childrens Choir. Všetci speváci boli veľmi dobre pripravení, takže aj staronemecké texty zvládali so cťou. Collegium Technicum bolo poctené centrálnym postavením na pódiu a úplným menným uvedením všetkých spevákov v oficiálnom programe koncertu. Takmer 1400 poslucháčov v nádhernej a akusticky dokonalej koncertnej sieni Thailand Cultural Centre v Bangkoku počúvalo Carminu buranu s výbornými opernými sólistami s medzinárodnou kariérou : Nancy Yuen – soprán, Kyu Won Han – barytón a celkom ojedinelý „prirodzený“ kontratenor Putwitt Asawadeimetakul. Úspech na koncerte pod vedením dirigenta Samtowa Sucharitkula bol zaslúžený a historickú účasť slovenského zboru povýšila prítomnosť viacerých ambasadorov na koncerte. Ten náš slovenský Stanislav Opiela bol poctený odovzdávaním kvetinových stúh na pódiu hlavným protagonistom koncertu. Takže aj srdečná debata po koncerte s veľvyslaneckým párom bola pohodovou bodkou za otvorením festivalu.

Carmina Burana v Thailand Cultural Centre v Bangkoku 21.07.2016, dirigent Somtow Sucharitkul (TH), Collegium Technicum, foto: FB dirigenta Somtow Socharitkula

Carmina Burana v Thailand Cultural Centre v Bangkoku 21.07.2016,
dirigent Somtow Sucharitkul (TH), Collegium Technicum,
foto: FB dirigenta Somtow Socharitkula

Celý festival je pod umeleckou gesciou, ktorú zaštiťuje skladateľ a dirigent Somtow Sucharitkul (1952) – svetovo najznámejší umelec thajského pôvodu a významný propagátor európskej hudobnej tradície v Juhovýchodnej Ázii. Absolvent Cambridge, stále aktívny operný autor i veľmi sugestívneho Requiem in Memoriam 9/11. Po návrate do Thajska vytvoril Bangkok Opera Foundation, stojí v čele Opera Siam a založil a vedie Siam Philharmoic Orchestra s výbornými vysoko kultivovanými mladými profesionálnymi umelcami. Kreovaním zborovej súťaže v Thajsku otvoril ďalší priestor i európskej hudbe. Trojčlennú medzinárodnú porotu doplnili významné dirigentské a hudobné autority svojich krajín Ian Lim Kean Seng z Malayzie a Cool Jae Hut z Južnej Kórey. Obaja umelci s medzinárodným renomé a opakovanými aktivitami v Európe a USA.

Samotná súťaž sa konala v priestoroch kongresového centra Ambassador City Jomtien v letovisku Pattaya. Na festivale súťažilo 12 zborov z Thajska, Malajzie, Južnej Kórey, Indionézie a Slovenska. Už po podaní prihlášky a akceptácii na festival sme rozhodli o súťaži v dvoch kategóriách Mixed Choirs a Folklor a cappella. Súťažná dramaturgia, ktorú si Collegium Technicum zvolilo, bola predovšetkým moderná slovenská zborová tvorba od druhej polovice 20. storočia a dvoma skladbami z posledného obdobia (Stepurko, Krajči,). ,,Vychádzali sme zo skutočnosti, že pásmový systém hodnotenia dáva priestor byť úspešný len pri vysokej originalite a nových kompozičných prístupoch. Pre úplnosť uvádzame oba súťažné programy. V kategórii miešaných zborov Mirko Krajči: Ave Maria, ukrajinský súčasný skladateľ Viktor Stepurko: Divno Divneje (Stvorenie sveta) a Zdenek Lukáš: Magna est vis veritatis (venovaná Collegium Technicum a premiérovaná Marianom Vachom na IFAS v Pardubiciach 1990). Vo folklóre a cappella Ivan Hrušovský: Ó, láska, láska, Eugen Suchoň: Povej, vetrík, povej (sólo Lucia Marinčáková) a Ivan Hrušovský: Jaka naša sobotočka. V tejto kategórii sa menilo postavenie zboru a choreografia, čiastočne rozpohybovaná, najmä v tretej Hrušovského skladbe imitujúcej Svätojánsku noc, bola umocnená folklórnymi kostýmami kombinácie Šariš a Zemplín.” – uviedol Michal Kostelný (Collegium Technicum)

Collegium Technicum na súťažnom vystúpení v kategórii Folklore a cappella, 2016, dirigent Marián Vach, sólo Lucia Marinčáková, foto: Festa Musicale

Collegium Technicum na súťažnom vystúpení v kategórii Folklore a cappella, 2016,
dirigent Marián Vach, sólo Lucia Marinčáková,
foto: Festa Musicale

Michal Kostelný prezradil pre Opera Slovakia aj niekoľko postrehov pred záverečným rezultátom. ,,Na súťaži sa thajské a indonézske zbory prezentovali aj skladbami Monteverdiho, Mendelssohna, Brahmsa a iných európskych skladateľov. Dominantnou sa stáva úspešná indonézska zborová misia už aj na zavedených európskych festivaloch. V dokonalej tímovej opatere s maskérmi, kostymérkou, choreografom a dirigentom predvádzajú skvelé zborové choreografie, prakticky v stálom pohybe, ktoré však nekladie vysoké nároky na mnohohlasné štruktúry s náročnou intonačnou a vokálnou interpretáciou. Tieto aspekty porota v našej dramaturgii však akceptovala. Porota ocenila len tri zbory dvoma zlatými medailami.”

Marián Vach preberá zlatú medailu na 9. Grand Prix Thailand v Ambassador City Jomtien v meste Pattaya, 2016, foto: Festa Musicale

Marián Vach preberá zlatú medailu na 9. Grand Prix Thailand v Ambassador City Jomtien v meste Pattaya, 2016,
foto: Festa Musicale

Pod vedením dirigenta Mariána Vacha Collegium Technicum získalo v obidvoch kategóriách zlaté medaily. V kategórii folklór (91 bodov) a v kategórii Mixed Choirs (93 bodov). Stalo sa víťazom tejto kategórie, čo posunulo zbor do finále súťaže o absolútneho víťaza Grand Prix Thailand 2016. V záverečnom trojčlennom „indonézsko – slovenskom rozstrele“ s interpretáciou jednej ľubovoľnej skladby, získal celkom zaslúžene celkový festivalový triumf PSM Universitas Negeri Makassar Pinisi Choir, ktorý dirigoval Aan Rabdyianzah. Prezentoval i s mnohými nástrojmi v rukách „profesionálnu“ pohybovú zborovú choreografiu a pobláznil celú sálu. Po štyroch medailových umiestneniach na súťažiach v Indonézii zaslúžene dominoval aj v Thajsku. Určite stojí za povšimnutie zapamätať si meno tohto indonézskeho univerzitného zboru.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

Informoval: Michal Kostelný

www.collegiumtechnicum.tuke.sk

Operné gala v Kežmarku 2019
Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár