V Bratislave uviedli dve CD novinky s klavírnou a piesňovou tvorbou Eugena Suchoňa

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Klub slovenských skladateľov v Hudobnom fonde zažil už toho veľa. Bujarého, veselého, diskusného, poctu vzdávajúceho, reprezentatívneho… To, čo sa tu naposledy dialo 21. novembra 2018, bola oficiálna prezentácia dvoch CD albumov, venovaných klavírnemu a vokálno-piesňovému odkazu nášho významného skladateľa, národného umelca Eugena Suchoňa. Usporiadateľom bol Hudobný fond a jeho riaditeľ Matúš Jakabčic a pozývateľmi „supervízor“ akcie – básnik Peter Štilicha (zať skladateľa) a dcéra Eugena Suchoňa – Danica Štilichová. Spoločne ju nazvali: Eugen Suchoň – Gentis felicitas (v preklade: Eugen Suchoň – šťastie národa).

Pre malý národ uprostred Európy je naozaj šťastím, ak má vo svojej histórii a kultúre takú osobnosť, akou bol a pre nás naveky zostáva prof. Eugen Suchoň. Je však príznačnou vlastnosťou nepriebojných Slovákov, že Suchoňove operné, kantátove, orchestrálne i komorné dielo sme po jeho smrti nedokázali dostatočne šíriť doma a v zahraničí. Naši blízki susedia (a väčšie národy) to vedia (Maďari, Poliaci, Česi i Nemci). No, azda prišla aj ku nám doba opätovného posunutia skladateľov všetkých generácií, v danom prípade odkazu jubilujúceho Eugena Suchoňa, do povedomia domova i zahraničia v 110. výročí narodenia a 25. výročí smrti tohto, prinajmenej európskeho skladateľa (nar. 25. septembra 1908, Pezinok – zomr. 5. augusta 1993, Bratislava). Pri príležitosti oboch výročí sme v septembri t.r. priniesli rozhovor S Petrom Štilichom o Eugenovi Suchoňovi.

Eugen Suchoň (1908 – 1993)

Predikát „profesor“ pred meno Eugena Suchoňa možno vyvoláva niečo vzdialené umeniu. Ale z našich zakladateľských osobností profesionálnej hudobnej tvorby (Moyzes, Suchoň, Cikker a ďalší) boli takmer všetci súčasne aj pedagógmi – či na bratislavskom konzervatóriu, alebo na Vysokej škole múzických umení. Prof. Eugen Suchoň po začiatkoch vyučovania na Konzervatóriu v Bratislave však dlhé roky pôsobil na Vysokej škole pedagogickej, kde vychoval desiatky hudobných pedagógov a tiež na katedre muzikológie FFUK. Pedagogicko-umelecký moment však vniesol aj do niektorých svojich skladieb (Obrázky zo Slovenska – z r. 1957, Kaleidoskop z r. 1966 – 1969). V nich podával ruku interpretom a poslucháčom na ceste zbližovania s vysokými métami hudby 20. storočia.

CD novinky

Iniciátorom prvého kompletného vydania klavírnych skladieb z r. 1928 – 1984 od Eugena Suchoňa, ktoré tvoria album zo štyroch CD, je Peter Štilicha. Ako sám povedal v Klube skladateľov, čiastočne bol inšpirovaný už odkazom i prianím Suchoňovho takmer súčasníka a priateľa – bývalého riaditeľa Slovenskej filharmónie doc. dr. Ladislava Mokrého. Neskôr k tomu pribudli ďalšie okolnosti – určite samotná blízkosť k Eugenovi Suchoňovi cez manželku Petra Štilichu – dcéru skladateľa (o. i. autorku viacerých kníh, venovaných osobnosti majstra Suchoňa), záujem o „quasi novo objavené“ pramene Suchoňovej hudby – a ďalšie podnety. Tieto ideály by sa nedali realizovať bez veľkorysej podpory Hudobného fondu, VŠMU, jeho absolventov – klaviristov a spevákov, ale aj tamojšej koncertnej Dvorany, kde klavírne nahrávky vznikli. O kompletnom diele pre klavír od Eugena Suchoňa na CD albume: Eugen Suchoň – Complete Works for Piano 1928 – 1984, sme podrobne písali TU….

Prezentácia CD noviniek z tvorby Eugena Suchoňa, 2018,
foto: Jena Šimková

Na stretnutí 21. novembra sa v Klube Hudobného fondu vítalo aj druhé ucelené dielo Eugena Suchoňa: jeho Piesňové cykly. Hlavným donátorom bol opäť Hudobný fond, prispievateľmi RTVS – Rádio Slovensko, SOZA, MULTI ART, VŠMU a občianske združenie Slávik.

Naposledy vyšli nahrávky Suchoňových piesňových cyklov pred tridsiatimi rokmi (OPUS 1988), kedy nastúpila mladá spevácka generácia, ktorá aj v neprajnej dobe doslova prerazila na svetové operné pódiá: Peter Dvorský, Magdaléna Hajóssyová, Sergej Kopčák a Magdaléna Blahušiaková. Dnes je doba, kedy máme ďalšiu skupinu mladých, pritom už medzinárodných speváckych osobností. Tie sa pozreli na Suchoňove vokálne cykly z uhla svojej generácie. Tak vzniklo ďalšie suchoňovské CD: Eugen Suchoň – Piesňové cykly (HF 2018).

Eugen Suchoň – Piesňové cykly,
obálka CD

Sú na ňomnahraté Bačovské piesne (1929), Nox et solitudo (1938), Ad astra (1961), Pohľad do neznáma (1977) a Tri piesne pre bas (1984). Interpretmi sú: Terézia Kružliaková, Pavol Bršlík, Simona Houda-Šaturová, Jozef BenciGustáv Beláček – za spoluúčinkovania Symfonického orchestra Slovenského rozhlasu pod vedením Maria Košíka.

Prezentácia CD noviniek z tvorby Eugena Suchoňa, 2018,
Róbert Smiščík, Danica Štilichová, Peter Štilicha,
foto: Jena Šimková

Na prezentácii sa obe CD nielen „pokropili“ čečinou, omočenou v pravom pezinskom víne z rodného mesta Eugena Suchoňa, no predtým bol uvedený aj komentovaný program z ukážok oboch titulov. V prostredí malej, záujemcami priam nabitej klubovne Hudobného fondu tak zazneli ukážky z klavírneho albumu v predvedení Eduarda Lennera, Petry Hollaender-Pogády a Mayuko Kida Takine – a potom dve piesne z najnovšieho albumu v interpretácii mezzosopranistky Terézie Kružliakovej a tenoristu Roberta Smiščíka (s klavírnym sprievodom Roberta Pechanca a Branka Ladiča). Oživením skorého večera bol krátky filmový dokument z nahrávania klavírnych skladieb E. Suchoňa.

Prezentácia CD noviniek z tvorby Eugena Suchoňa, 2018,
Róbert Pechanec, Terézia Kružliaková,
foto: Jena Šimková

Recenziu CD novinky Eugen Suchoň – Piesňové cykly prinesieme čoskoro.

Z ďalšieho programu na poctu k 110. výročiu narodenie Eugena skladateľa pripomíname koncert z úprav a diel E. Suchoňa, inšpirovaných slovenskou ľudovou piesňou, ktorý – pod názvom Spevy a spievanky – bude 7. decembra o 18. hod. v Koncertnej sieni Slovenského rozhlasu.

Pripravila: Terézia Ursínyová

www.suchon.info

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Terézia Ursínyová

muzikologička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár