Prvý z ďalšej dvojice abonentných koncertov Slovenskej filharmónie v Redute dňa 2. júna 2022 sa niesol v znamení pomoci Ukrajine. V spolupráci so Slovenským Červeným krížom a s podporou RTVS odzneli diela W. A. Mozarta Rekviem d mol a Koncert pre klavír a orchester č. 20 d mol. Ten istý program sa zopakoval aj v piatok 3. júna. Záštitu nad štvrtkovým koncertom prevzala prezidentka SR Zuzana Čaputová. Účinkovali Slovenská filharmónia, Slovenský komorný orchester a Slovenský filharmonický zbor (v naštudovaní zbormajstra Thomasa Langa). Ako sólisti sa predstavili Lenka Máčiková, Terézia Kružliaková, Martin Gyimesi, Gustáv Beláček a klavirista Marian Lapšanský. Dirigoval Martin Leginus.
Je obdivuhodné, s akou nevídanou energiou pokračuje v práci Slovenská filharmónia po náročnom hosťovaní v Nemecku, Rakúsku a na festivale InClassica v Dubaji, kde práve 2. júna turné ukončila. Napriek tomu stáli na pódiu všetky tri telesá – Slovenská filharmónia, Slovenský komorný orchester a Slovenský filharmonický zbor. Naplánovaný Mozart vyšiel dobre – najskôr (1. 6.) ako slávnostný úvodný koncert 67. festivalu v Piešťanoch, druhého najstaršieho na Slovensku, a potom ako dvojička v bratislavskej Redute. Mozartovo dielo je vďačné a práve na recenzovaný koncert sa veľmi hodilo.

Prezident Slovenského Červeného kríža doc. MUDr. Viliam Dobiáš, PhD., ktorý nedávno prevzal z rúk prezidentky Slovenskej republiky Zuzany Čaputovej Rad Ľudovíta Štúra I. triedy za mimoriadne zásluhy o rozvoj Slovenska v oblasti zdravotníctva, prijal s potešením návrh generálneho riaditeľa Slovenskej filharmónie Mariána Turnera na spoluprácu pri práve prebiehajúcej zbierke pre Ukrajinu.
Mozartovo Rekviem tak pripomenulo tisíce obetí v susednej, vojnou zmietanej krajine a aj milovníci hudby môžu prejaviť svoju solidaritu konkrétnym, azda nie prvým činom. Koncert zaznamenala RTVS a Rekviem v hodinovom posune odvysielal kanál Dvojka. Prenos ovplyvnil aj poradie skladieb – Klavírny koncert zaznel až druhý v poradí. Konečne bola televízia znova v Redute! Vďaka iniciatíve Mariána Turnera je aj toto unikátny posun v kontexte dlhodobej absencie televízie v našej erbovej inštitúcii.
Mozart svoje Rekviem d mol, KV 626 nestihol dokončiť, diela sa ujal jeho žiak Franz Xaver Süssmayr. V tejto verzii si získalo mimoriadnu obľubu. Prispeli k tomu mnohé legendy, ba i oscarový film Amadeus Miloša Formana. Tentoraz interpretácii vtlačili svoj rukopis predovšetkým dirigent Martin Leginus a zbormajster Thomas Lang. Leginus prináša na pódium svoju bohatú skúsenosť z Prahy, kde bol hudobným riaditeľom Štátnej opery, ale aj z Opery SND a rôznych hosťovaní doma a v zahraničí. Jeho ruka je pevná, znalosť partitúry excelentná. Uvítala by som viac emócií, pravdaže, pri zachovaní klasicistického štýlu. Pod jeho taktovkou bol totiž zvuk rázny, disciplinovaný a presný, avšak kantiléna orchestra nevyznela plasticky.

Sólisticky ma zaujali predovšetkým dámy – trblietavý soprán Lenky Máčikovej a nádherne zamatový mezzosoprán veľkej muzikantky Terézie Kružliakovej. Tenorista Martin Gyimesi ma prekvapil výkyvmi v nasadzovaní tónov a basbarytonista Gustáv Beláček trochu menej nosným hlasom, ako som ho poznala. Ako celok bol Mozart korektný, orchestre sú oba skúsené a na Mozarta zvyknuté, možno by si zaslúžil viac drámy. Zbor ako celok podal ako vždy slušný výkon, hoci bol koncepčne rovnako úsečný – pravdepodobným interpretačným vzorom bola Gardinerova verzia diela v historicky informovanej interpretácii.
Z dvadsiatich siedmich Mozartových klavírnych koncertov sa Koncert pre klavír a orchester č. 20 d mol, KV 466 teší veľkej obľube už od svojej premiéry v roku 1785. Spolu s dramaturgiou Slovenskej filharmónie si ho Marian Lapšanský vybral pre svoj júnový koncert. Od čias môjho pôsobenia na Bratislavských hudobných slávnostiach a v TIJI UNESCO má tento klavirista u mňa veľký obdiv. Vtedy ma napĺňalo hrdosťou, že sa stal laureátom veľmi prestížnej Medzinárodnej tribúny mladých interpretov UNESCO (1975). Podobne ako predtým Peter Toperczer a neskôr aj Peter Dvorský, Sergej Kopčák a ďalší. Vnímala som silu jeho interpretácie romantického repertoáru, ale aj Mozarta, veď od roku 1972 bol nositeľom ceny Nadácie Gézu Anda (Anda-Bührle Preis) za najlepšiu interpretáciu diel tohto skladateľa. Z dostupnej dokumentácie som sa dozvedela, že existuje iba jediná jeho nahrávka Mozartových klavírnych koncertov, a to č. 11 F dur, KV 413 a č. 14 Es dur, KV 449. Vinylovú platňu vydal Opus v roku 1981.

Sledujem prácu Mariana Lapšanského desiatky rokov a obdivujem šírku jeho repertoáru – veľmi rád hráva napríklad aj Prokofievove klavírne koncerty a má na svojom konte aj nejednu premiéru slovenského diela. A k tomu sústavne spolupracuje so spevákmi, kde je citlivým partnerom. To je popri práci manažéra, pedagóga a vedeniu významných poradných orgánov a združení pozoruhodná bilancia. Pred dvomi rokmi mal na BHS sólový recitál a venoval sa poetickým miniatúram, teraz uviedol neľahký Mozartov Klavírny koncert d mol.
Jeho poňatie je veľmi striedme, ba priam zámerne o zlomok sekundy pomalšie, nemecky disciplinované, ale poeticky vyspievané. Zo štyroch možných kadencií si zvolil Beethovenovu (potvrdila mi to SF). Zvýraznil tak dynamickosť diela a jeho dramatický náboj. Už po druhý raz od odovzdania vedenia Slovenskej filharmónie v januári t. r. vyšiel na záver nekonečných ovácií pre majstra klavíra (po prídavku z pera E. H. Griega, ktorého má Lapšanský veľmi rád) na pódium generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie Marián Turner, aby prejavil úprimnú radosť z koncertu svojho predchodcu, klaviristu, pôsobiaceho na pódiu celých 50 rokov.

Lapšanský síce v svojich koncertných začiatkoch ešte študoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a na Čajkovského Konzervatóriu v Moskve a definitívne absolvoval až v roku 1974, ale do povedomia sa dostal už v roku 1972 ako najlepší účastník Prehliadky slovenských klaviristov a výherca prestížnej súťaže vo Švajčiarsku (Anda-Bührle Preis). Marián Turner zdôraznil spoluprácu so Slovenským Červeným krížom a vyzval publikum, aby sa do zbierky – pokiaľ môže – zapojilo.
Dodávam, že zbierku Slovenského Červeného kríža na humanitárnu pomoc obyvateľom Ukrajiny môžete podporiť príspevkom na číslo účtu: SK65 0200 0000 0000 0066 5555, variabilný symbol 2402. Organizátori prosia uviesť do poznámky SF.
Autor: Viera Polakovičová
písané z koncertu 2. 6. 2022
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
2. a 3. júna 2022
Slovenská filharmónia
Slovenský komorný orchester
Slovenský filharmonický zbor
Martin Leginus, dirigent
Thomas Lang, zbormajster
Marian Lapšanský, klavír
Lenka Máčiková, soprán
Terézia Kružliaková, mezzosoprán
Martin Gyimesi, tenor
Gustáv Beláček, bas
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pre klavír a orchester č. 20 d mol, KV 466
Rekviem d mol, KV 626