V bratislavskej Redute zaznel koncert solidarity v spolupráci so Slovenským Červeným krížom

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Prvý z ďalšej dvojice abonentných koncertov Slovenskej filharmónie v Redute dňa 2. júna 2022 sa niesol v znamení pomoci Ukrajine. V spolupráci so Slovenským Červeným krížom a s podporou RTVS odzneli diela W. A. Mozarta Rekviem d mol a Koncert pre klavír a orchester č. 20 d mol. Ten istý program sa zopakoval aj v piatok 3. júna. Záštitu nad štvrtkovým koncertom prevzala prezidentka SR Zuzana Čaputová. Účinkovali Slovenská filharmónia, Slovenský komorný orchester a Slovenský filharmonický zbor (v naštudovaní zbormajstra Thomasa Langa). Ako sólisti sa predstavili Lenka Máčiková, Terézia Kružliaková, Martin Gyimesi, Gustáv Beláček a klavirista Marian Lapšanský. Dirigoval Martin Leginus.

Je obdivuhodné, s akou nevídanou energiou pokračuje v práci Slovenská filharmónia po náročnom hosťovaní v Nemecku, Rakúsku a na festivale InClassica v Dubaji, kde práve 2. júna turné ukončila. Napriek tomu stáli na pódiu všetky tri telesá – Slovenská filharmónia, Slovenský komorný orchester a Slovenský filharmonický zbor. Naplánovaný Mozart vyšiel dobre – najskôr (1. 6.) ako slávnostný úvodný koncert 67. festivalu v Piešťanoch, druhého najstaršieho na Slovensku, a potom ako dvojička v bratislavskej Redute. Mozartovo dielo je vďačné a práve na recenzovaný koncert sa veľmi hodilo.

Koncert Slovenskej filharmónie, foto: Alexander Trizuljak / SF

Prezident Slovenského Červeného kríža doc. MUDr. Viliam Dobiáš, PhD., ktorý nedávno prevzal z rúk prezidentky Slovenskej republiky Zuzany Čaputovej Rad Ľudovíta Štúra I. triedy za mimoriadne zásluhy o rozvoj Slovenska v oblasti zdravotníctva, prijal s potešením návrh generálneho riaditeľa Slovenskej filharmónie Mariána Turnera na spoluprácu pri práve prebiehajúcej zbierke pre Ukrajinu.

Mozartovo Rekviem tak pripomenulo tisíce obetí v susednej, vojnou zmietanej krajine a aj milovníci hudby môžu prejaviť svoju solidaritu konkrétnym, azda nie prvým činom. Koncert zaznamenala RTVS a Rekviem v hodinovom posune odvysielal kanál Dvojka. Prenos ovplyvnil aj poradie skladieb – Klavírny koncert zaznel až druhý v poradí. Konečne bola televízia znova v Redute! Vďaka iniciatíve Mariána Turnera je aj toto unikátny posun v kontexte dlhodobej absencie televízie v našej erbovej inštitúcii.

Mozart svoje Rekviem d mol, KV 626 nestihol dokončiť, diela sa ujal jeho žiak Franz Xaver Süssmayr. V tejto verzii si získalo mimoriadnu obľubu. Prispeli k tomu mnohé legendy, ba i oscarový film Amadeus Miloša Formana. Tentoraz interpretácii vtlačili svoj rukopis predovšetkým dirigent Martin Leginus a zbormajster Thomas Lang. Leginus prináša na pódium svoju bohatú skúsenosť z Prahy, kde bol hudobným riaditeľom Štátnej opery, ale aj z Opery SND a rôznych hosťovaní doma a v zahraničí. Jeho ruka je pevná, znalosť partitúry excelentná. Uvítala by som viac emócií, pravdaže, pri zachovaní klasicistického štýlu. Pod jeho taktovkou bol totiž zvuk rázny, disciplinovaný a presný, avšak kantiléna orchestra nevyznela plasticky.

Sólisticky ma zaujali predovšetkým dámy – trblietavý soprán Lenky Máčikovej a nádherne zamatový mezzosoprán veľkej muzikantky Terézie Kružliakovej. Tenorista Martin Gyimesi ma prekvapil výkyvmi v nasadzovaní tónov a basbarytonista Gustáv Beláček trochu menej nosným hlasom, ako som ho poznala. Ako celok bol Mozart korektný, orchestre sú oba skúsené a na Mozarta zvyknuté, možno by si zaslúžil viac drámy. Zbor ako celok podal ako vždy slušný výkon, hoci bol koncepčne rovnako úsečný – pravdepodobným interpretačným vzorom bola Gardinerova verzia diela v historicky informovanej interpretácii.

Z dvadsiatich siedmich Mozartových klavírnych koncertov sa Koncert pre klavír a orchester č. 20 d mol, KV 466 teší veľkej obľube už od svojej premiéry v roku 1785. Spolu s dramaturgiou Slovenskej filharmónie si ho Marian Lapšanský vybral pre svoj júnový koncert. Od čias môjho pôsobenia na Bratislavských hudobných slávnostiach a v TIJI UNESCO má tento klavirista u mňa veľký obdiv. Vtedy ma napĺňalo hrdosťou, že sa stal laureátom veľmi prestížnej Medzinárodnej tribúny mladých interpretov UNESCO (1975). Podobne ako predtým Peter Toperczer a neskôr aj Peter Dvorský, Sergej Kopčák a ďalší. Vnímala som silu jeho interpretácie romantického repertoáru, ale aj Mozarta, veď od roku 1972 bol nositeľom ceny Nadácie Gézu Anda (Anda-Bührle Preis) za najlepšiu interpretáciu diel tohto skladateľa. Z dostupnej dokumentácie som sa dozvedela, že existuje iba jediná jeho nahrávka Mozartových klavírnych koncertov, a to č. 11 F dur, KV 413 a č. 14 Es dur, KV 449. Vinylovú platňu vydal Opus v roku 1981.

Marian Lapšanský, Slovenská filharmónia, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Sledujem prácu Mariana Lapšanského desiatky rokov a obdivujem šírku jeho repertoáru – veľmi rád hráva napríklad aj Prokofievove klavírne koncerty a má na svojom konte aj nejednu premiéru slovenského diela. A k tomu sústavne spolupracuje so spevákmi, kde je citlivým partnerom. To je popri práci manažéra, pedagóga a vedeniu významných poradných orgánov a združení pozoruhodná bilancia. Pred dvomi rokmi mal na BHS sólový recitál a venoval sa poetickým miniatúram, teraz uviedol neľahký Mozartov Klavírny koncert d mol.

Jeho poňatie je veľmi striedme, ba priam zámerne o zlomok sekundy pomalšie, nemecky disciplinované, ale poeticky vyspievané. Zo štyroch možných kadencií si zvolil Beethovenovu (potvrdila mi to SF). Zvýraznil tak dynamickosť diela a jeho dramatický náboj. Už po druhý raz od odovzdania vedenia Slovenskej filharmónie v januári t. r. vyšiel na záver nekonečných ovácií pre majstra klavíra (po prídavku z pera E. H. Griega, ktorého má Lapšanský veľmi rád) na pódium generálny riaditeľ Slovenskej filharmónie Marián Turner, aby prejavil úprimnú radosť z koncertu svojho predchodcu, klaviristu, pôsobiaceho na pódiu celých 50 rokov.

Marián Turner,, Martin Leginus, Marian Lapšanský, Slovenská filharmónia, Slovenský komorný orchester, 2022, foto: Alexander Trizuljak / SF

Lapšanský síce v svojich koncertných začiatkoch ešte študoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a na Čajkovského Konzervatóriu v Moskve a definitívne absolvoval až v roku 1974, ale do povedomia sa dostal už v roku 1972 ako najlepší účastník Prehliadky slovenských klaviristov a výherca prestížnej súťaže vo Švajčiarsku (Anda-Bührle Preis). Marián Turner zdôraznil spoluprácu so Slovenským Červeným krížom a vyzval publikum, aby sa do zbierky – pokiaľ môže – zapojilo.

Dodávam, že zbierku Slovenského Červeného kríža na humanitárnu pomoc obyvateľom Ukrajiny môžete podporiť príspevkom na číslo účtu: SK65 0200 0000 0000 0066 5555, variabilný symbol 2402. Organizátori prosia uviesť do poznámky SF.

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 2. 6. 2022

Wolfgang Amadeus Mozart
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
2. a 3. júna 2022

Slovenská filharmónia
Slovenský komorný orchester
Slovenský filharmonický zbor
Martin Leginus
, dirigent
Thomas Lang, zbormajster
Marian Lapšanský, klavír
Lenka Máčiková, soprán
Terézia Kružliaková, mezzosoprán
Martin Gyimesi, tenor
Gustáv Beláček, bas

Wolfgang Amadeus Mozart

Koncert pre klavír a orchester č. 20 d mol, KV 466
Rekviem d mol, KV 626

www.filharmonia.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár