V Bregenzi uviedli svetovú premiéru opery Impresario Dotcom od Ľubice Čekovskej

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Bregenz – V rakúskom meste Bregenz sa konala svetová premiéra novej opery Ľubice Čekovskej Impresario Dotcom. Komickú operu na Goldoniho námet uviedli v skrátenej adaptovanej podobe 20. a 21. augusta 2020 v rámci Bregenzer Festtage, ktoré nahradili zrušený tohtoročný medzinárodný festival.

Nové operné dielo slovenskej skladateľky Ľubice Čekovskej (1975) vzniklo z iniciatívy festivalu Bregenzer Festspiele, Slovenského národného divadla v Bratislave a nemeckého vydavateľa Baerenreiter Verlag-Kassel, ktorý patrí medzi najznámejších na svete a zároveň je aj súčasným vydavateľom Ľubice Čekovskej. Podnet prišiel z Bregenzu po uvedení svetovej premiéry opery Dorian Gray v Slovenskom národnom divadle v roku 2013 (prvé operné dielo Ľubice Čekovskej), ktoré navštívili aj organizátori festivalu Bregenzer Festspiele. Po určitom čase sa skladateľke ozvali s ponukou skomponovania novej opery.

Ľ. Čekovská: Impresario Dotcom, Bregenzer Festtage, 2020, Simeon Esper (Tamino), Terézia Kružliaková (Carmen), foto: Karl Forster
Ľ. Čekovská: Impresario Dotcom, Bregenzer Festtage, 2020, foto: Karl Forster

Pri hľadaní námetu si skladateľka a dramaturg Olaf Schmitt povedali, že ľudom dnes chýba humor, a tak sa zamerali na tento žáner. Opera napokon vznikla na motívy divadelnej hry Impresário zo Smyrny (1761) od Carla Goldoniho. Jeho dielo je v podstate satirickou freskou vtedajšieho hudobného divadla, štipľavým portrétom klebetnej a vrtošivej fauny virtuózov.

Autorkou talianskeho libreta operného spracovania námetu je talianska libretistka a dramaturgička mníchovského Residenztheater Laura Olivi. ,,Goldoniho Impresário zo Smyrny mi dal štruktúru, ale príbeh, ktorý rozprávame je nový a zasadený do súčasnosti. Päť zo siedmich postáv našej opery predstavuje skutočných spevákov a zároveň stelesňujú slávne operné postavy s ich známymi áriami” uvádza Laura Olivi.

Vo výslednom Čekovskej tvare je opera komédiou v štyroch obrazoch o dobre situovanom človeku, ktorý chce založiť opernú spoločnosť, ale do umenia sa až tak veľmi nerozumie. ,,Komická opera je žáner, ktorý mi stál za to, aby som načrela do jeho vôd, pretože humor v hudbe je veľká výzva a je súčasťou môjho života. Počas komponovania opery som si prešla dobrodružnou cestou, na ktorej som sa, okrem iného, zapodievala aj konkrétnymi citáciami árii z iných opier, ale na pôde svojej vlastnej hudobnej rétoriky.” uviedla pre Opera Slovakia autorka opernej novinky Ľubica Čekovská.

Laura Olivi, Ľubica Čekovská, 2020, foto: súkr. archív Ľ. Čekovskej

Svetová premiéra opery Impresario Dotcom bola pôvodne naplánovaná na 23. a 25. júla 2020 v Theater am Kornmarkt v rámci medzinárodného festivalu Bregenzer Festspiele 2020 ako koprodukcia so Slovenským národným divadlom, v ktorom mali dielo následne uviesť 9. a 10. októbra 2020. Obe uvedenia spoločnej inscenácie sa však kvôli pretrvávajúcej celosvetovej pandémii koronavírusu v pôvodne plánovaných termínoch zrušili.

V Bregenzi sa napokon rozhodli svetovú premiéru uviesť v novom termíne 20. a 21. augusta 2020 v rámci Bregenzer Festtage, ktoré kvôli pandémii koronavírusu nahradili zrušený tohtoročný medzinárodný festival Bregenzer Festspiele. Dielo tu, po dohode so Slovenskám národným divadlom, zinscenovali mimo pôvodne plánovanej koprodukčnej spolupráce, zredukovane, a výlučne na náklady Bregenzer Festtage.

Dielo plánujú zinscenovať aj v pôvodnej koprodukcii, ale nové termíny uvedenia či už na Bregenzer Festspiele alebo v Opere Slovenského národného divadla, zatiaľ nie sú známe a závisia od vývoja epidemiologickej situácie.

Ľ. Čekovská: Impresario Dotcom, Bregenzer Festtage, 2020, Adriana Kučerová (Violetta), foto: Karl Forster
Ľ. Čekovská: Impresario Dotcom, Bregenzer Festtage, 2020, Eva Bodorová (Olympia), Christoph Pohl (Conte Lasca), foto: Karl Forster

Na odporúčanie nemeckej režisérky Elisabeth Stöppler a jej tímu novú opernú inscenáciu Impresario Dotcom v Bregenzi uviedli vo Festspielhause (kapacita cca 1700 miest) v skrátenej verzii, špeciálne adaptovanej pre Bregenzer Festtage 2020, keďže priestranné javisko Veľkej sály poskytlo možnosť dodržať rozostupy medzi účinkujúcimi v súlade s protipandemickými opatreniami.

Hudobníci aj speváci museli dodržiavať bezpečný odstup, do budovy mohol vstúpiť len nevyhnutný personál, čas na prípravu inscenácie bol prísne limitovaný. Opera v taliančine bola kvôli bezpečnostným opatreniam skrátená zo 136 na približne 85 minút. Hlavným mottom uvedenia sa stal mimoriadne aktuálny citát z libreta: „Che bella la vita quando c’e lavoro“ – voľne preložené „Aký krásny je život, keď môžeme pracovať“.

,,Príbeh sa točí okolo ambicióznych spevákov, ktorí snívajú o sláve a peniazoch. Príležitosť na kariérny rast im ponúka bohatý impresário Dotcom s pomocou agenta Contého Lasca.” uvádza režisérka Elisabeth Stöppler, a k aktuálnosti témy dodáva: ,,Kríza spevákov hľadajúcich zamestnanie v našej komickej opernej inscenácii je momentálne aktuálna téma aj pre skutočných umelcov, siahajúca ďaleko za svet opery. Mala som to privilégium, že som mohla v tomto čase koronakrízy pracovať, a mohla som reagovať na terajšiu smutnú situáciu svojho povolania divadelne.”

Ľ. Čekovská: Impresario Dotcom, Bregenzer Festtage, 2020, Hagen Matzeit (Orfeo), Zeynep Buyraç (Dotcom), foto: Karl Forster

Autorom prvého hudobného naštudovania Čekovskej opery Impresario Dotcom bol britský dirigent Christopher Ward s Voralberským symfonickým orchestrom v komornom, osemnásť člennom obsadení pod vedením slovenského koncertného majstra Michala Majerského. Christopher Ward uviedol aj Čekovskej opernú prvotinu Dorian Gray v Opere SND v roku 2013.

V hlavných postavách sa predstavili: turecko-rakúska herečka Zeynep Buyraç (Dotcom), nemecký barytonista Christoph Pohl, (Dotcomov agent Conte Lasca), nemecký kontratenorista Hagen Matzeit (Orfeo), slovenská sopranistka Eva Bodorová (Olympia), slovenská mezzosopranistka Terézia Kružliaková (Carmen), slovenská sopranistka Adriana Kučerová (Violetta) a americký tenorista Simeon Esper (Tamino). Dramaturgom inscenácie bol Olaf A. Schmitt, scénu navrhol Hermann Feuchter, kostýmy Nicole Pleuler a autorom videoprojekcii bol Fabio Stoll.

Záznam svetovej premiéry odvysiela Ö1 Radio v utorok 8. septembra 2020 o 19.30 h. Viac informácií TU…

,,Som nesmierne poctená a šťastná, že sa Bregenz rozhodol uviesť túto operu i napriek pandémii, hoc aj v skrátenej podobe kvôli navrhnutým opatreniam. V tejto zložitej situácii prebehol celý skúšobný proces v entuziastickom duchu a mali sme aj výborné obsadenie. Predovšetkým by som chcela vyzdvihnúť naše tri slovenské operné umelkyne, Teréziu Kružliakovú, Adrianu Kučerovú a Evu Bodorovú, ktoré odviedli profesionálnu prácu. uviedla k premiére diela pre Opera Slovakia Ľubica Čekovská.

Recenziu nového operného diela prinesieme na Opera Slovakia pri jeho uvedení v Opere Slovenského národného divadla.

Ľ. Čekovská: Impresario Dotcom, Bregenzer Festtage, 2020, Adriana Kučerová (Violetta), Eva Bodorová (Olympia), foto: Karl Forster

Každý skladateľ očakáva, ako obecenstvo prijme jeho novú kompozíciu. ,,Z reakcií publika či kritík sa teším a pevne verím, že Impresario Dotcom zaznie, hoc aj v skrátenej forme, na doskách Slovenského národného divadla”. dodala známa skladateľka, ktorá aktuálne pracuje na ďalších dvoch nových skladbách. ,,Momentálne komponujem organovú skladbu, ktorá by mala zaznieť na festivale v nemeckom Kasseli a tiež skladbu pre Pavel Haas Quartet a Martinu Soloists ktorá je na programe Medzinárodného hudobného festivalu Lípa Musica v Českej Lípe.”

V najbližšej dobe ju okrem iného čaká aj uvedenie diela Ascent/Descent pre sláčikový oktet, ktoré skomponovala tiež pre Pavel Haas Quartet. Jeho svetová premiéra zaznie 5. októbra 2020 v Českej filharmónii. V hre je aj ďalšia opera, ktorej skomponovaniu, ako pri každom veľkom diele, predchádza náročný prípravný proces. Aj preto ju Ľubica Čekovská zatiaľ konkrétnejšie nepriblížila.

Slovenská skladateľka Ľubica Čekovská je absolventkou Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Kompozíciu študovala u profesora Dušana Martinčeka, neskôr na Royal Academy of Music v Londýne u profesora Paula Pattersona. Absolvovala tiež kompozičné kurzy u Róberta Saxtona, Thomasa Adésa, Arva Pärta a Harrisona Birtwistlea. V sezóne 2010/2011 bola rezidenčnou skladateľkou Filharmonického orchestra Altenburg-Gera a od roku 2008 je členkou umeleckej rady svetoznámeho festivalu Pražská jar. Je domovskou skladateľkou renomovaného nemeckého vydavateľstva Baerenreiter.

Ľubica Čekovská, foto: Ivana Lipovská

Žánrový rozptyl skladateľky je neobyčajne veľký, zahŕňa komorné, symfonické, inštrumentálne i vokálne diela, ako aj scénickú a filmovú hudbu. Jej kompozície boli uvedené na rôznych hudobných festivaloch: Festival Davida Oistracha v Pärnu v Estónsku, Festival Spitalfields v Londýne, Pražská Jar, ISCM World New Music Days, festival Melos-Étos v Bratislave, Salzburský festival Aspekte a iné. Skladateľka je nositeľkou viacerých ocenení: Cuthbert Nunn Composition Prize of the Royal Academy of Music za skladbu Fragment a elégia pre sólo bajan, Elsie Owen Prize of the Royal Academy of Music, Mosco Carner Award, Leverhulme Award (Londýn) a Ceny Jána Levoslava Bellu za dielo Koncert pre klavír a orchester.

Prvou skúsenosťou skladateľky s hudobno-dramatickým žánrom bol kolektívny skladateľský projekt As Time Goes By v Štátnej opere Hannover (2005). V roku 2013 uviedla v Opere SND svoje prvé celovečerné operné dielo Dorian Gray.

Pripravil: Ľudovít Vongrej

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Ľudovít Vongrej

šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku