Medzinárodný festival organového umenia MOFIS sa ponesie s pietou voči jeho zakladateľovi Ivanovi Sokolovi a potrvá od 14. do 30. septembra 2023. Jeho realizátorom je od prvých ročníkov Štátna filharmónia Košice. Dnes je jeho dramaturgom organista Štefan Iľaš, absolvent košického konzervatória u profesorky Emílie Dzemjanovej a viacerých vysokých hudobných škôl v Nemecku. Generálna riaditeľka ŠFK Lucia Potokárová v úvodnom príhovore bulletinu zdôraznila medzinárodný význam podujatia a bohatú paletu koncertov, ktoré nás zavedú do „tajomného a nádherného sveta zvukov organa“.
Kvalitný a profesionálne zvládnutý programový bulletin uvádza bohatý a prehľadný program koncertov vo viacerých mestách kraja, kde sa nachádzajú nástroje na patričnej úrovni a vhodné prostredie. Nielen v Rimavskej Sobote, Markušovskom letohrádku Dardanely, Kostole sv. Košických mučeníkov v Humennom, v Sabinove, Jasove, Prešove, Spišskej Novej Vsi, oboch Kežmarských kostoloch – v drevenom artikulárnom a Novom evanjelickom, v Seminárnom kostole sv. Antona Paduánskeho v Košiciach, ale aj v Dome umenia Košice.

Ku každému koncertu zvlášť bulletin ponúka fotografické zábery a dispozície nástrojov, ako aj údaje o spoluorganizátoroch jednotlivých koncertov, ako napr. Židovská náboženská obec Košice, Rimskokatolická cirkev – farnosť Rimavská Sobota, Múzeum Spiša, Rád premonštrátov – Opátstvo Jasov, občianske združenie Prešovská gotika, Mesto Kežmarok a ďalší.
Nechýba ani popis skladieb, program uvádzaný na úvodnom koncerte v Synagóge na Zvonárskej ul. v Košiciach, minibibliografie účinkujúcich, ako aj zoznam skladieb, ktoré zaznejú na koncertoch v štyroch košických chrámoch v rámci „Organového maratónu“ v predvečer osláv 100. výročia Medzinárodného maratónu mieru v Košiciach.

Z tohto výpočtu podujatí možno získať prehľad o rozľahlom a neobvyklom festivale vo veľkomeste aj miestnych kostoloch, ale aj o medzinárodne uznávaných umelcoch zväčša aktívnej generácie. Dôležitou ideou festivalu, obsiahnutou v bulletine je spomienka na zakladateľa festivalu prof. Ivana Sokola, ale nie slovom či osobnými impresiami, lež dramaturgiou – výberom z tvorby Johanna Sebastiana Bacha „In memoriam Ivan Sokol“. Dramaturg Štefan Iľaš viackrát zdôraznil, ako chystá kompletizáciu Bachovho organového diela, ktorú sa Majster Sokol snažil vytvoriť, ale už ju nestihol.
Otvárací koncert 52. ročníka MOFIS pozýval záujemcov do pôsobivej Synagógy na Zvonárskej ulici v Košiciach, kam usporiadatelia pre tento účel priniesli dva organy – pozitívy (malé prenosné organy), vhodné na interpretáciu diel starých majstrov zo 14., 17. a 18., ale aj niektorých skladieb 20. storočia. Kvalitný zvukový výstup sme zaznamenali z pozitívu z dielne slovenských organárov bratov Biesovcov z Hranovnice a rovnako cenný bol nástroj z hradu Vinné, ktorý zaujal nielen kvalitnou mechanikou ale i dobovou vizážou.


Program sa niesol v znamení nových cieľov dramaturgie festivalu zahľadieť sa do najhlbšej minulosti organovej hudby, predstaviť jej možnosti a zvukovo-hudobnú tvár aj v spojení s pohybom a sólovým tancom. Š. Iľaš sa predstavil ako organista a ideový autor celého programu s americkou tanečnicou Hope Dougherty zo štátu Colorado (USA), v súčasnosti sólistkou baletného súboru nemeckého divadla v Saarbrückene, spoluvytvárajúcou pohyb a improvizácie.
Divákov a poslucháčov zaujala celková koncepcia programu, ktorý prebiehal bez choreografa vo vzájomnej súhre organu a sólového tanca. Myšlienka o súhre organovej hudby z obdobia renesancie, predchodcov baroka a diel 20. storočia si žiadala veľa tvorivosti a štýlového odlíšenia vo vzájomnom prejave. Publiku sa dostalo veľa podnetov na zamyslenie a vnútorného precítenia súhry oboch prvkov, hudby a tanca.


Interpretačné kvality oboch umelcov svojou profesionalitou dokázali získať pozornosť a vyvolať v publiku hlboké zamyslenie. Mimoriadny význam mal Iľašov výkon v Robertsbridge Codex, ktorý predstavil nielen v bulletine, ale aj naživo na jednomanuálovom organe, aby zaznel „najstarší zachovaný prameň stredovekej hudby pre klávesové nástroje“.
Z ďalšieho repertoáru duchovného sveta starých majstrov zazneli diela Johanna Kaspara Kerlla, Georga Muffata, ale aj diela tvorcov 20. storočia Franza Danksagmüllera a Henriho Pousseura v zvláštnych farbách a súvislostiach.
Autor: Lýdia Urbančíková
písané z koncertu 14. 9. 2023
Medzinárodný organový festival Ivana Sokola, 2023
„Ad Malleorum Ictus Allusio”
Synagóga na Zvonárskej
14. septembra 2023
Hope Dougherty, tanec
Štefan Iľaš, organ
Johann Kaspar Kerll: Toccata 1
Robertsbridge Codex (GB-Lbl, Add. 28550, okolo r. 1360) Estampie
Franz Danksagmüller: Estampie
Johann Kaspar Kerll: Toccata 4
Passacaglia
Henri Pousseur: Ombres enlacées
Georg Muffat: Apparatus Musico-Organisticus
Nova Cyclopeias Harmonica
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.