V Košiciach zaznel organový recitál Štefana Iľaša – Bach vs. Reger in D

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Pravidelné koncerty, ktoré Štátna filharmónia Košice vzhľadom k pandemickej situácii v krajine usporadúva pod názvom „Hráme komorne“, majú účinný ohlas a získavajú na čoraz väčšej popularite. Posledným z nich bol (24. 9. 2020) organový recitál mladého organistu Štefana Iľaša, ktorý svoje umelecké začiatky získal u prof. Emílie Dzemjanovej na Konzervatóriu v Košiciach.

V súčasnosti študuje koncertnú hru na organe a cirkevnú hudbu na Vysokej škole pre hudbu v nemeckom Saarbrückene. Dva roky študijného pobytu na inštitúte hudby a umenia vo francúzskom meste Toulouse mu otvorili cestu k tvorivým pobytom v triedach svetoznámych organistov.

Program, ktorý si pre svoj recitál pripravil, evidentne tvoril podľa vedomostí o charaktere, možnostiach a kvalitách organu v koncertnej sieni košického Domu umenia. Firma Rieger-Kloss Krnov nástroj postavila r. 1976 ako svoj opus č. 3462. Má dva hracie stoly, 49 registrov a tri manuály. V čase inštalovania bol najmodernejším koncertným nástrojom v bývalom Československu. Jeho premiéru si pamätáme ako prvé uvedenie novej skladby Jozefa Grešáka Organová symfónia zo 16. novembra 1977.Organový part hral Ivan Sokol, Štátnu filharmóniu Košice dirigoval Bystrík Režucha.

Organový recitál Štefana Iľaša, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Dávid Hanko

Tieto a ďalšie asociácie sa vynárali v mysli mnohých poslucháčov, ktorí sa nedali odradiť od návštevy organového koncertu. Vnucovali sa nám spomienky na mnohé ďalšie ročníky organového festivalu (v tomto roku neuskutočnenom kvôli pandémii koronavírusu), od roku 1971 ich bolo každoročne najmenej 4 až 6 v Košiciach, ale aj v okolitých mestách, všade tam, kde bol hrateľný nástroj s modernou alebo historickou dispozíciou.

Iniciátorom a dramaturgom, zakladateľom festivalu bol organista Ivan Sokol (1937 – 2005), ktorému sa podarilo v Košiciach vytvoriť centrum organovej hudby. Pozýval významné osobnosti, sám často koncertoval za hranicami takmer na celom svete, propagoval tvorbu slovenských skladateľov, ako pedagóg vychoval viacerých organistov, nahral veľké množstvo nahrávok organovej hudby. Festival dodnes nesie jeho meno na počesť veľkej tvorivej atmosféry, ktorú tu od roku 1970 vytváral a pripomína jeho pamiatku. 50. ročník Medzinárodného organového festivalu Ivana Sokola v Košiciach sa uskutoční r. 2021.

Organový recitál Štefana Iľaša, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Dávid Hanko

Tieto myšlienky sa nám vynárali ako vnútorný dialóg s interpretom Štefanom Iľašom, ktorého program naznačil zaujatie pre monument, akým je tvorba Johanna Sebastiana Bacha (1685 – 1750) a ako sám priznáva v titule svojho koncertu, vyhľadal hudbu Maxa Regera, ktorá stavia takisto na dokonalosti Bachovho hudobného myslenia a nachádza skladby Bach „versus“ Reger in D.

Ústredným pilierom večera bola 2. sonáta d mol op. 60 Maxa Regera (1873 – 1916), ktorej protipólom bola Bachova Tokáta a fúga d mol BWV 565. Chorál,ukrytý vo vianočných skladbách oboch autorov sa zakladá na choráli „Vom Himmel hoch, da komm ich her“ (Zhora z neba, odtiaľ pochádzam). Texty oboch chorálov boli priložené k programu.

Organový recitál Štefana Iľaša, Štátna filharmónia Košice, 2020, foto: Dávid Hanko

Iľašov dramaturgický zámer bol prístupný a zreteľný, jeho reprodukcia skladieb oboch velikánov vyznela presvedčivo, do veľkého oblúku, zvukového plenéru, farebne rozmanito, v tempe a s potrebnými kontrastmi. Jeho dispozícia tvoriť od jediného tónu pianissimom začínajúc úspešne pokračovala hlavne v Regerovej sonáte plným temperamentom, gradáciami, bohatou registráciou. Nočná sviatočná nálada Vianoc bola adekvátnou upokojujúcou náladou príjemného večera.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z koncertu 24. 9. 2020

Bach „versus“ Reger in D / Hráme komorne VI.
Organový recitál v Dome umenia
24. septembra 2020

Štefan Iľaš, organ sólo

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Orgelbüchlein
– Vom Himmel hoch, da komm ich her BWV 606
Weihnachts-Oratorium BWV 248
-Choral: “Vom Himmel hoch, da komm ich her”

Johann Sebastian Bach
Toccata et Fuga in d BWV 565

Max Reger (1873-1916)
Zweiundfünfzig leicht ausführbare Vorspiele zu den gebräuchlichsten evangelischen Chorälen op. 67
– Nr. 40 »Vom Himmel hoch, da komm ich her«

Johann Sebastian Bach
Praeludium d-moll BWV 539/1
Fuga d-moll BWV 539/2

Max Reger
Dreißig kleine Choralvorspiele zu den gebräuchlichsten Chorälen op. 135a
– Nr. 24 »Vom Himmel hoch, da komm ich her«

Max Reger
Sonate d-moll op. 60

www.sfk.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lýdia Urbančíková

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku