Dnes je: pondelok, 20. 8. 2018, meniny má: Anabela, zajtra: Jana

V Londýne uviedli svetovú premiéru Donizettiho opery L’Ange de Nisida

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Dňa 18. júla 2018 sa v londýnskej Royal Opera House uskutočnila svetová premiéra štvordejstvovej Donizettiho opery L’Ange de Nisida (Anjel z Nisidy), ktorej libreto napísali Alphonse Royer and Gustave Vaëz. Niektoré peripetie sprevádzajúce vznik opery, dôvody jej doterajšieho nerealizovania a rekonštrukcie partitúry sú opísané  TU… Na doplnenie možno uviesť, že Donizetti do partitúry začlenil aj časť svojej nedokončenej opery Adelaida. Dôvodom predpokladaného predvedenia opery v divadle Théatre de la Renaissance v liberálnejšom Paríži bolo pochopenie, že v Neapole by cenzúra nedovolila predstaviť príbeh, v ktorom má kráľ milenku.

Vo viacerých zdrojoch sa uvádza, že Donizetti operu L’Ange de Nisida neskôr prepracoval a vytvoril na jej základe dnes známu operu La Favorite, často uvádzanú v talianskom jazyku ako La Favorita. Treba konštatovať, že La Favorite a L’Ange de Nisida nie sú si príliš hudobne blízke. V opere L’Ange de Nisida sa nevyskytuje žiadna zo známych árií nachádzajúcich sa v La Favorite. Nakoľko pri novodobej rekonštrukcii opery sa v archívoch nenašla ária hlavnej hrdinky, do opery bola včlenená kavatína a kabaleta z opery Maria di Rohan. Na rozdiel od opery serie La Favorite, v L’Ange de Nisida vystupuje aj komická postava kráľovho komorníka Dona Gaspara, ktorý neustále kuje pikle a je hlavným hýbateľom deja. Komorník ako jediný v tomto koncertnom predvedení opery mimikou a pohybmi vyjadroval aj obsah spievaného partu. Postava komorníka vedie ku kategorizácii opery ako semi-seria.

Gaetano Donizetti na portréte Ponziana Loveriniho.
zdroj: internet

Dej opery, ako v mnohých romantických operách, obsahuje mnoho nepravdepodobných situácií a bude zrejme tvrdým orieškom pre javiskových inscenátorov diela. Obe opery, La Favorite a L’Ange de Nisida majú spoločnú črtu, ktorou je základný milostný trojuholník. V L’Ange de Nisida však pozostáva zo sopránu – kráľovej milenky (v La Favorite je to mezzosoprán), tenora – zaľúbenca do sopránu a barytóna – kráľa. Spoločný je aj part mnícha (bas), ktorý tu má funkciu pápežovho vyslanca s cieľom umravniť kráľa a ukončiť jeho škandalózny privátny život. Komická postava komorníka je v opere L’Ange de Nisida napísaná pre barytón (v La Favorite je Don Gaspar tenor).

Z návštevy svetovej premiéry a vypočutí si diela mám niekoľko postrehov. Prvým je, že napriek vznešenosti miesta predvedenia diela (Royal House Opera) a skutočnosti, že išlo o unikátnu udalosť svetovej premiéry diela jedného z najväčších operných skladateľov, boli mnohí návštevníci oblečení spôsobom, ktorý nepokladám za dôstojný pre žiadny operný dom. Je síce pravda, že nikto nechrúmal pukance a nezapíjal ich kolou (v Royal House Opera sa nepredávajú), ale množstvo mužov v tričkách, krátkych nohaviciach s ruksakmi na chrbte pôsobilo na mňa neprimerane. K oblečeniu dám sa z dôvodu galantnosti nevyjadrujem.

G. Donizetti: L’Ange de Nisida, Royal Opera House, 2018, koncertné uvedenie opery,
foto: Russell Duncan

Ďalší postreh sa týka samotného diela. V opere nie sú vypäté vysoké party ani pre tenor (až na jedno cis2) ani soprán, ktorý do trojčiarkovej oktávy nemusí vôbec zablúdiť, a to dokonca ani v spomínanej kabalete v 3. dejstve. Na rozdiel od Belliniho, Donizettiho tenori málokedy museli spievať vyššie ako cis2 (výnimkou je Edgardo, ktorý v duete s Luciou v opere Lucia di Lammermoor má bežne vynechávané es2). Rozsah a tesitúra oboch barytónových partov (kráľ a komorník) a basového partu mnícha sú pre interpretov nenáročné.

Na rozdiel od viacerých romantických opier, L’Ange de Nisida sa nekončí záverečnou ekvilibristickou bravúrou sopránu. Sylvia de Linares totiž zomiera od žiaľu, Leone di Casaldi sa stáva mníchom a čo si o všetkom myslí kráľ Don Fernando d’Aragon zostáva pre diváka tajomstvom.

Sólisti predviedli výborné výkony a ťažko ich za niečo kritizovať.

G. Donizetti: L’Ange de Nisida, Royal Opera House, 2018, koncertné uvedenie opery,
foto: Russell Duncan

Hlavnú postavu, kráľovu milenku, grófku Sylviu de Linares, stvárnila kanadsko-libanonská sopranistka Joyce El-Khoury. Jej homogénne hlasové stvárnenie vyjadrovalo kombináciu zraniteľnosti a dôstojnosti. Part vojaka prichádzajúceho z cudziny, Leona di Casaldi spieval mladý (debutoval v 2015 ako Rodolfo v Pucciniho Bohéme) kórejský tenorista David Junghoon Kim príkladným belcantovým jasným, nosným ale neforsírovaným hlasom. Obaja barytonisti, kráľ Don Fernando d’Aragon skutočne zamilovaný do grófky, ktorého stvárnil  taliansky spevák Vito Priante a komorník Don Gaspar (francúzsky Laurent Naouri) sa neodlišovali farbou hlasu, pri sledovaní textu si ich však divák nepomýlil. Výraznou speváckou osobnosťou, aj keď s najmenším sólistickým partom, bol ruský basista Jevgenij Stavinskij s krásnym bohatým temným tembrom. Jeho spev odrážal význam a moc stvárnenej postavy Mnícha.

G. Donizetti: L’Ange de Nisida, Royal Opera House, 2018, koncertné uvedenie opery,
foto: Russell Duncan

Musím priznať, že viac, ako sólové výkony mi učarili ansámble, najmä kvartet na konci druhého dejstva a vynikajúci duet kráľa s komorníkom v treťom dejstve.

Orchester Kráľovskej opery pod oduševneným vedením Sira Marka Eldera podal vynikajúci výkon s plastickým formovaním intenzity zvuku, neprekrývajúcim sólistov. Rovnako možno oceniť aj zbor.

Celé predstavenie sa nahrávalo a bude zrejme jedným zo zvukových podkladov pri príprave vydania opery spoločnosťou Opera Rara na CD.

Posledná poznámka sa týka výberu sólistov. Z uvedeného prehľadu je zrejmé, že ani jeden sólista nepochádza zo Spojeného kráľovstva. Pre Kráľovskú operu je totiž prvoradým kritériom kvalita. Z tohto hľadiska sa hrať na národovca nie je správna cesta. Samozrejme, získavanie špičkových sólistov je podmienené finančnými zdrojmi, ktoré však aktívnym spôsobom musia spoluvytvárať aj vedenia operných domov.

Autor: Jozef Šima

písané zo svetovej premiéry 18. 7. 2018

 

Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Zanechajte komentár