V Žiline uviedli diela Wissmera, Kráka a Beethovena – dve z nich premiérovo

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Na pódiu Domu umenia Fatra zaznel koncert, ktorý kvôli opatreniam súvisiacich s pandémiou koronavírusu uviedli bez prítomnosti publika a odvysielali ho on-line. Na programe koncertu bola, okrem iného, jedna slovenská a jedna svetová premiéra pod taktovkou Leoša Svárovského.

Štátny komorný orchester Žilina začínal aj svoju  47. koncertnú sezónu, tak ako tradične, už v septembri. Aj preto sme mali šťastie zažiť dva koncerty autenticky, s kompletnou atmosférou a ,,živým” auditóriom. Po dvoch pekných septembrových programoch s dirigentmi Leošom Svárovským a Theodorem Kucharom a skvelými sólistami Jakubom Čižmarovičom a Aratom Yumiom, sme sa však opakovane ocitli v ,,tmavej zóne”, s obmedzeniami a nevedno ako dlho trvajúcim ak nie pôstom, tak zaiste aspoň diétou…

Leoš Svárovský, Štátny komorný orchester Žilina, 2020, foto: Roderik Kučavík

Pripravené dramaturgické koncepty sa v mnohých prípadoch musia rušiť, v lepšom prípade odkladať – ak to ide – ad infinitum. Znova sa hľadajú východiská, formy, ako celkom nepremárniť už ohlasované, v mnohých prípadoch očakávané umelecké príležitosti. Našťastie, žijeme v dobe vyspelých médií schopných nielen zaznamenávať veľké okamihy, ale ich aj sprostredkovať verejnosti.

Nie, celkom isto nemôžu nahradiť plnokrvné zážitky, ktoré len v priamom bezprostrednom živom dialógu s umením dokážu elektrizovať. Dokážu vstupovať priamo do vedomia a rozvibrovať amplitúdy emócií, napojených na vyššie sféry duchovna…

Ďalší koncert z radu abonentných sa uskutočnil 8. októbra, na pódium nastúpil orchester znova pod vedením svojho čestného šéfdirigenta Leoša Svárovského. Koncert v reálnom čase, v reálnych priestoroch znel sálou Domu umenia Fatra – bez účasti publika. Záznam koncertu bol následne streamovaný a ,,vyslaný” on-line k poslucháčom o týždeň 15. októbra 2020.

Leoš Svárovský, Štátny komorný orchester Žilina, 2020, foto: Roderik Kučavík

Nespomenúť tento koncert by bolo nespravodlivé: okrem pôvodnej slovenskej skladby odznelo aj slovenské premiérové uvedenie kompozície u nás neznámeho švajčiarsko-francúzskeho autora tvoriaceho v minulom 20. storočí Pierrea Wissmera.

Ak ,,vybavím” orchester iba lapidárnym konštatovaním pekného výkonu v záverečnej Beethovenovej Symfónii č. 1 C dur op. 21, niekoľko slov o realizovaných premiérach si neodpustím…

Wissmerova skladba Divertissement sur un choral reflektuje myslenie fundovaného, kultivovaného autora, ktorý ctil najmä klasický kompozičný arzenál, tradičné hodnoty a logické postupy. Je autorom solídneho počtu skladieb, s rozpätím od symfonických, komorných aj hudobno-dramatických opusov. Značný diel zasvätil inštrumentálnej koncertantnej hudbe obrátiac zvýšenú dávku pozornosti dychovým nástrojom. To napokon nebolo náročné vypozorovať aj z partitúry Divertimenta, kde sme obdivovali decentnú kombinačnú prácu a farebné tieňovanie s využitím špecifík práve v dychovej sekcii.

Matej Arendárik, Štátny komorný orchester Žilina, 2020, foto: Roderik Kučavík

Osobitnú pozíciu v skladbe má klavírny part (Matej Arendárik), s koncertantnými dialógmi aj komplementárnymi komentármi. Určujúci motivický reliéf skladby tvorí štruktúra chorálu, prítomná nielen ako symbol, ale ako estetický akcent v priebehu päťčasťového celku. Autor napokon, ako sme sa dočítali, značný podiel svojich aktivít determinoval estetikou a ideami Scholy cantorum.

Ako druhá (svetová) premiéra zaznela skladba Egona Kráka Beethoven di nuovo, ktorá vznikla priamo na objednávku Štátneho komorného orchestra Žilina k tohtoročnému jubileu hudobného génia.

Prečítajte si tiež:
Ludwig van Beethoven (seriál)

Skladateľ, ktorý bol prítomný počas koncertu v Dome umenia, sa pochopiteľne obracia k beethovenovskej paradigme, nie však naratívnou formou, siaha viac k jadru a bytostnej podstate jej filozofického jadra. Orchester, tiež ,,skompletizovaný” klavírnym partom hovorí skôr v podobenstvách, v tušených alúziách na Beethovenove dielo, ku ktorému sa svojou výpoveďou Krák obracia s bázňou a tichým obdivom.

Egon Krák, Leoš Svárovský, Štátny komorný orchester Žilina, 2020, foto: Roderik Kučavík

Dodáva… ,,Skladba…. vznikla z pohnútky – vzdať úctu Beethovenovi, ktorý ľudstvu zanechal jedinečnú hudbu a súčasne je svedectvom, že vedomie o výnimočnej tvorivosti sa v súčasnej spoločnosti úplne nestratilo. Lebo, ako sa zdá, dnešný svet akoby zasa potreboval, aby sme mu také niečo pripomenuli…”

Autor: Lýdia Dohnalová

písané z koncertu 8. 10. 2020

Koncert Štátneho komorného orchestra Žilina
Dom umenia Fatra, 8. októbra 2020, koncert bol vysielaný on-line 15. 10. 2020

Štátny komorný orchester Žilina
Leoš Svárovský, ČR, čestný šéfdirigent ŠKO Žilina

Pierre Wissmer: Divertissement sur un choral – slovenská premiéra
Egon Krák: Beethoven di nuovo (A znovu Beethoven) – svetová premiéra
Ludwig van Beethoven: Symfónia č. 1 C dur op. 21

www.skozilina.sk

videozáznam koncertu

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Avatar

muzikologička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku