V Žiline vzdali hold Beethovenovi

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Programy aktuálnej koncertnej sezóny celkom isto vo všetkých hudobných telesách sveta predznamenáva beethovenovské jubileum – 250. výročie narodenia hudobného génia. K vrcholom týchto osláv patril v Štátnom komornom orchestri Žilina koncertný večer 30. septembra 2020 (pôvodne naplánovaný na Medzinárodný deň hudby 1. 10.) s tromi Beethovenovými skladbami, pod taktovkou dirigenta Theodora Kuchara so sólistom, huslistom Arata Yumi-om.

Neblahé okolnosti súvisiace s pandémiou koronavírusu opäť vstúpili do už zdanlivo konsolidujúceho a rozbiehajúceho sa rytmu všetkých kultúrnych podujatí. Obmedzenia a ,,stopka” zavesili aj nad chod žilinského orchestra chmúrne otázky, na ktoré nevie nik, ani dnes – ani zajtra odpovedať…

Všetci zúčastnení na koncerte 30. septembra 2020 (a nebolo nás málo) sme ocenili vedenie Štátneho komorného orchestra za pružné, operatívne reagovanie na ohlasovanú situáciu výrazného obmedzenia podujatí od 1. októbra 2020. Koncert bol zachránený zmenou termínu, uskutočnil sa deň vopred, a tak predišiel hraničný termín nových opatrení pandemickej komisie!!! Nemuseli sme teda oželieť stretnutie s kvalitným umením: s konšteláciou skladieb, s mladým sólistom, ale celkom isto s lídrom večera.

Theodore Kuchar, umelec americko-ukrajinského pôvodu (aktuálne stály hosťujúci dirigent v Štátnom komornom orchestri) sa do Žiliny rád vracia už zopár rokov. Jeho umelecké curriculum je preplnené množstvom angažmánov v rôznych telesách, pôsobí pedagogicky, podpísal sa pod desiatky vysoko cenených nahrávok. Čo ho priviedlo a čo mu poskytujú návraty k nášmu orchestru? Pýtame sa… Kuchar nepatrí k experimentátorom, jeho kreácie reflektujú klasickú estetiku, široký rozhľad, stabilitu aj civilný rozmer. Pri ,,otvorenosti” aj flexibilnosti žilinského orchestra mu evidentne nerobilo problém už v prvopočiatkoch nadviazať s ním zmysluplný dialóg. Spoločne ho ,,na pokračovanie” rozvíjajú, s radosťou tvoria a vzájomne sa inšpirujú.

Theodore Kuchar, Štátny komorný orchester Žilina, 2020, foto: Roderik Kučavík

Radostné entrée beethovenovského večera tvorila málo hrávaná Hudba k Rytierskemu baletu, v ktorej by sme márne hľadali autorovu zasmušilú, k hlbinám bytia smerovanú reflexiu. V lakonicky koncipovanom slede ôsmich častí skladateľ vsadil na nadľahčené pohrávanie sa s priehrštím pôvabných zábaviek, odkazujúcich na nezaťaženú ľudovú hudobnosť. Orchester, sugestívne motivovaný lídrom v ,,prskavkách” našiel optimálny priestor, spontánne zažiaril inštrumentálnymi farbičkami, aj humorom.

Nasledoval koncertantný skvost Husľový koncert D dur op. 61 a očakávanie sólistu. 28-ročný Arata Yumi, absolvent elitných štúdii doma aj v Európe, má na konte veľa ocenení z prestížnych súťaží, účasti na interpretačných kurzoch, vystúpení na koncertoch, festivaloch naprieč Európou… Výpočty a dáta vždy bývajú akousi povinnou verbálnou výbavou a sprievodným osvedčením profilu interpreta. Rozhodujúca je však ozajstná, živá tvár hudby. Mladý huslista rozhodol, a už od prvých presvedčil presvedčil, že je ,,poslom” skvelých hudobných správ.

Arata Yumi, Štátny komorný orchester Žilina, 2020, foto: Roderik Kučavík

Absolútna koncentrovanosť, fluidum pôsobiace na okolie, minuciózna práca s detailom a schopnosť reagovať, tvarovať a hierarchizovať frázy… Možno vysloviť množstvo adjektív, nad ktorými ťažiskovo ,,bdela” huslistova delikátna hudobnosť. Pavučinovo-strieborný tón očarujúci v hranične brilantných pasážach, cit pre dynamický element aj stavebný komplex… ďalšie a ďalšie čiastkové segmenty snúbiace sa s očarujúcou schopnosťou stotožniť sa so svetom veľkého tvorcu a ,,po svojom” prerozprávať (napr. v kadenčných ,,žonglovaniach”, vo frázovaní…) jeho dielo…

V žilinskom Dome umenia sme počúvali priam magicky tlmočený Koncert, stvárnený, v príkladnom porozumení všetkých interpretačných aktérov.

Theodore Kuchar, Štátny komorný orchester Žilina, 2020, foto: Roderik Kučavík

Záverečná Symfónia č. 2 D dur op. 36 znova zdôraznila parametre dirigenta. Theodore Kuchar bezozvyšku potvrdil svoju reputáciu majstra výstavby, dôverného znalca beethovenovskej dikcie, očaril bravúrou aj ,,trpezlivým” dávkovaním bohatých evolučných girlánd vpísaných do partitúry… Orchester hral s vysokým nasadením, angažovane, akoby sa snažil eliminovať oné otázniky, ktoré sa nehostinne zhostili nasledujúceho priebehu 47. sezóny Štátneho komorného orchestra Žilina…

Autor: Lýdia Dohnalová

písané z koncertu 30. 9. 2020

Medzinárodný deň hudby
Štátny komorný orchester Žilina
Dom umenia Fatra, koncert pôvodne naplánovaný na 1. 10. 2020 sa konal o deň skôr v stredu 30. 9.

Theodore Kuchar, dirigent, USA
Arata Yumi, husle, Japonsko

Ludwig van Beethoven
Musik zu einem Ritterballet
Husľový koncert D dur op. 61
Symfónia č. 2 D dur op. 36

www.skozilina.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Avatar

muzikologička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku