Koncertné dianie prvých týždňov nového roka v žilinskom Dome umenia Fatra tak ako zvyčajne tematicky poznamenal sled sviatkov. Zelenú dostali najmä odľahčenejšie, populárne sfarbené programy. Vo februári zavítala do Žiliny česká muzikálová hviezda Radka Fišarová a zaľúbenci si na Valentína vychutnali operný galakoncert.
Zábavu garantoval najskôr večer 9. 1. s príjemným retropohľadom na zlaté éry swingu, tak ako ho s espritom reprodukuje známy Fats Jazz Band s umeleckým vedúcim Ladislavom Fančovičom.
Aj Novoročný koncert (16. a 17. 1.) programovým ladením potešil milovníkov vľúdnych operných aj operetných melódií: Štátny komorný orchester Žilina pod taktovkou Olivera Dohnányiho sprevádzal aj ruskú sólistku Olgu Tenyakovu. Príznačnou gravitačnou silou na publikum znova zapôsobili stále žiadaní Cigánski diabli (23. a 24. 1.) v exkluzívnom programe s počtom známych melódií, výdatne podporení aj domácim orchestrom pod taktovkou Adriana Kokoša.

Ľahšia múza len pozvoľna opúšťa priestory žilinskej Fatry. Aj prvé februárové koncerty (6. a 7.) ešte v plnej miere priali priaznivcom ,,vyššieho populáru“. K nemu žánrovo náleží aj francúzsky šansón, ktorý sa tešil obľube hlavne v prvých dekádach minulého storočia a to, že prežíva podnes, vďačí niekoľkým znalým a angažovaným interpretom. K tým patrí česká speváčka Radka Fišarová, ktorá sa do Žiliny opakovane vracia a publiku sa vždy znova zavďačí programom v prevažnej miere začierajúcim do oblasti nostalgických dnes už klasikou patinovaných jedinečných vokálnych útvarov.
Paris sera toujours Paris (Paríž ostane vždy Parížom) ako motto večera znelo z nezabudnuteľnej poézie prespievanej osobnosťami tohto špecifického francúzskeho vokálneho druhu, E. Piaff, G. Beacaudom, Ch. Aznavourom…
Zneli aj podmanivé piesne domácej (českej) proveniencie, či inštrumentálne verzie ďalších skladieb v stvárnení sprevádzajúcej skupiny Jazz 4 (Ondřej Kabrna – klavír, Mirek Linka – gitara, Petr Dvorský – kontrabas, Radek Doležal – bicie), kreatívneho akordeonistu a skladateľa z Bieloruska Aliaksandra Yasinského. Komorný ansámbel bol podporený hráčmi Štátneho komorného orchestra Žilina pod taktovkou Leoša Svárovského, čo zvukový obraz piesní s pôvodne komorným ustrojením transformovalo do iného levelu.

Ani nie tak ,,zahustene“ koncipovaný vokálno inštrumentálny komplex, skôr amplifikovaný zvuk sa dosť ,,zrážal“ so subtílnym žánrovým charakterom poetiky šansónu… K dobovým šantánom a kabaretom patril v spomínanom období minulého storočia aj originálny tanečný prejav zvaný step. Podobne ako typ francúzskeho šansónu, aj tento druh sa teší svojej resuscitovanej pozornosti. Ako vhodné aditívum programu zapôsobili technicky zdatne zvládnuté vstupy sólistu Dominika Budlovského.
Kolekciu sviatočne tematicky ladených programov uzavrel na dvojici koncertov 13. a 14. 2. Valentínsky operný galakoncert. Áno, aj sviatok svätého Valentína sa u nás viac než udomácnil a dnes ho na Slovensku s pompou korporatívne celebrujeme. Napokon, keď je spojený s pozitívnou myšlienkou a navyše podporený a dekorovaný peknou hudbou, prečo si ho neadoptovať…?
Pred Štátny komorný orchester predstúpil dobre známy dirigent s telesom kooperujúci už od roku 2004, vo Viedni úspešne etablovaný (dirigent, skladateľ, muzikológ pedagóg…) Vladimír Kiradjiev. Rezultáty jeho spolupráce so Žilinčanmi predstavujú bohatý a pestrý sumár kvalitných, zmysluplných, neraz výrazne osobitných či objavných stretnutí s hudbou.

V rámci valentínskeho večera zaujal pozíciu lídra orchestra sprevádzajúceho štvoricu vokálnych umelcov: sopranistku Stefani Krastevu, tenoristu Emila Pavlova (obaja z Bulharska), mezzosopranistku Helene Feldbauer z Rakúska a juhokórejského barytonistu Leo Hyunho Kima.
Program tvoril sled dvadsiatich čísel, vrátane štyroch orchestrálnych ,,oddychoviek“, čo predstavovalo mierne predimenzovanú množinu. Mladí umelci sa striedali v sólových áriách, duetách i kvartetách. V úvode sa v Mozartových duetách (Don Giovanni La ci darem la mano, Così fan tutte Il coro vi dono) postupne zbavovali náznakov tenzie, ktorú už celkom eliminovala následná konštelácia kvarteta Non ti fidar z Dona Giovanniho.

Všetci štyria speváci disponujú solídnym hlasovým vybavením, kultúrou, patričným cítením aj vzájomnou empatiou. Štandardne, no nie celkom bezvýhradne, zazneli sólové árie, Habanera z Bizetovej Carmen s nadbytkom glisánd, aj Gounodova sopránová ária Je veux vivre z Romea a Júlie pýtala väčšiu dávku ľahkosti a výrazovej iskry. V priaznivejšom svetle sa uviedli obaja mužskí protagonisti v Bizetovom duete Au fond du temple saint z Lovcov perál, osobitnou koncentráciou, precíznosťou a kreatívnou potenciou (aj v nasledujúcich vstupoch) imponoval prejav barytonistu.
V druhej časti programu, smerom k záveru, sa sólisti čoraz viac uvoľňovali, postupne sa tvorivo oddávali prúdom kantilén slastnej hudby. Ária aj dueto z Offenbachových Hoffmanovych poviedok celkom uvoľnila stavidlá mladistvej energii, kreativite a hravému muzicírovaniu. Dvaja mužskí sólisti si takmer príkladne a do dôsledku vychutnali sóla v Čajkovského áriách: tenorista v árii Kuda, kuda? z Eugena Onegina a barytonista presvedčivo stvárnil vyznanie Jeleckého – áriu z Pikovej dámy.

Záver vyústil do celkom šantivého, sugestívneho giocosa, ku ktorému spevákov inšpirovala chytľavá melodická hudba z operiet Lehára a Kálmána. Múzické radovánky súvisiace s celou sadou ponovoročných sviatkov takto pôsobivo a priam hekticky vyvrcholili. Neznamená to však, že nastávajúci pôst bude v slede žilinských koncertov na zážitky menej prajný…
Autor: Lýdia Dohnalová
písané z koncertov 6. a 13. 2. 2020
Program Valentínskeho operného galakoncertu
E. von Reznicek: Predohra z opery Donna Diana
W. A. Mozart: La ci darem la mano, dueto Dona Giovanniho a Zerliny z opery Don Giovanni
W. A. Mozart: Il core vi dono, dueto Dorabelly a Guglielma z opery Così fan tutte
W. A. Mozart: Non ti fidar, kvarteto z opery Don Giovanni
G. Bizet: L’amour est oiseu rebelle, Habanera z opery Carmen
G. Bizet: Au fond du temple saint, dueto Nadira a Zurgu z opery Lovci perál
Ch. Gounod: Je veux vivre , ária Júlie z opery Rómeo a Júlia
G. Verdi: Questa o quella, ária Vojvodu z opery Rigoletto
G. Donizetti: Caro elisir, dueto Adiny a Nemorina z opery Nápoj lásky
G. Rossini: Predohra k opere Il signor Bruschino
G. Verdi: Bella figlia dell“ amore, kvarteto z opery Rigoletto
E. Elgar: Salut d’amour op. 12
G. Puccini: O soave fanciulla, dueto Mimi a Rodolfa z opery Bohéma
J. Offenbach: Vois sous l’archet fremissant, ária Niclaussa z opery Hoffmannove poviedky
J. Offenbach: Belle nuit, ô nuit d’amour, barkarola z opery Hoffmannove poviedky
P. I. Čajkovskij: Ja vas ľubľu, ária Jeleckého z opery Piková dáma
P. I. Čajkovskij: Kuda, kuda?, ária Lenského z opery Eugen Onegin
D. Kabalevskij: Galop zo suity Komedianti op. 26
F. Lehár: Dein ist mein ganzes Herz, ária princa Su-Čonga z operety Zem úsmevov
E. Kálmán: Liebchen, mich reißt es, kvarteto z operety Čardášová princezná
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.