Večer francúzskej hudby na koncerte Košickej hudobnej jari pod taktovkou Roberta Jindru

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Festival klasickej hudby Košická hudobná jar (KHJ) sa po dvoch rokoch pandémie konečne vrátila do pôvodného termínu jarných mesiacov máj a jún. Vrátila sa nečakaným, či skôr netradičným spôsobom. Otvárací koncert 66. ročníka totiž nepatril orchestru, ale komornému koncertu, na ktorom vystúpilo sláčikové kvarteto zložené z absolventov hudobných inštitúcií, sídliacich v Bruseli (informácia z bulletinu).

Druhý koncert KHJ 28. apríla 2022 v sále Domu umenia nazvem veľkým – aj preto, že ho naplnila žiarivá farba hudby, ktorú sprostredkoval so Štátnou filharmóniou Košice jej šéfdirigent Robert Jindra. Orchester hral vo všetkých sekciách v plnom obsadení, čo znásobovalo účinok mimoriadne farebne znejúceho hudobného telesa. Koncert pod názvom Večer francúzskej hudby sprostredkoval poslucháčom výlučne diela francúzskych majstrov – skladateľov 19. storočia. Z hľadiska dramaturgie to bol zaujímavý výber, v ktorom figurovali mená a hlavne diela bežne takmer neznáme.

Robert Jindra, Štátna filharmónia Košice, Košická hudobná jar, 2022, foto: Dávid Hanko / ŠfK

Édouard Lalo, francúzsky skladateľ španielskeho pôvodu zväčša zaberá hudobný priestor svojimi inštrumentálnymi dielami, štyrmi husľovými koncertami, venovanými Pablovi de Sarasatemu, Koncertom pre violončelo, či Španielskou symfóniou. Tri skladateľove opery nepatria v našom, teda slovenskom opernom svete k frekventovaným umeleckým artiklom.

Prečítajte si tiež:
Košická hudobná jar: Načerpajte krásno, objavte silu v hudbe

Práve úvodná skladba koncertu, predohra k opere Le roi d´Ys (Kráľ z Ys), mi pripomenula, ale len vzdialene, že táto opera skutočne existuje. Robert Jindra už touto úvodnou orchestrálnou skladbou naznačil perlivú hudobnú atmosféru, ktorá napokon ovládala celý večer. Interpretáciu predohry charakterizovala vyváženosť dramatických zvratov a ich plynulé zapojenie do kontextu hudobnej štruktúry diela, čo dávalo tušiť azda i celú hudobnú koncepciu opery.

Robert Jindra, Štátna filharmónia Košice, Košická hudobná jar, 2022, foto: Dávid Hanko / ŠfK

Autorom Koncertu pre klavír a orchester je známy operný skladateľ Jules Massenet, takmer neznámy na pôde hudby inštrumentálnej. Jeho jediný klavírny koncert, na rozdiel od troch opier Manon, Don Quijote a súčasnej inscenácie Werthera sa pravdepodobne v Košiciach nikdy nehral. Ako autor hudobne komplikovaných opier sa v tomto diele nedal spoznať. V Klavírny koncerte totiž prevláda nenáročný hudobný obsah, no na druhej strane interpretovi predkladá veľa zradných miest a kladie mimoriadne nároky na jeho technickú zdatnosť, až odolnosť.

Dielo sa málo hráva možno ani nie kvôli technickým nárokom, ale skôr pre hudobne slabšiu výpovednú hodnotu. Mladý český klavirista Marek Kozák sa s náročným partom popasoval naozaj bezvýhradným výkonom. Rad brilantných pasáží drobnej techniky, striedanej s hutným akordickým materiálom hovoril v prospech umelca – zdatného klaviristu. Robert Jindra a orchester vytvorili pre sólistu spoľahlivú oporu. Zaujímavým detailom je, že tretia časť koncertu má podtitul Airs slovaques – Slovenské melódie.

Marek Kozák, Robert Jindra, Štátna filharmónia Košice, Košická hudobná jar, 2022, foto: Dávid Hanko / ŠfK

Symfónia B dur op. 20, jediná od francúzskeho skladateľa Ernesta Chaussona predstavila tohto málo hrávaného skladateľa v pozitívnom svetle. O niečo mladší ako J. Massenet či C. Franck, ale ešte stále romantik, s koncepciou veľkých, širokých hudobných tém a ich jedinečným spracovaním. Inštrumentácia a pozornosť v rámci hudobného prúdu, akú jej skladateľ venoval, viedla ku kráse zvukového výsledku hudobnej štruktúry.

Robert Jindra interpretačne sceľoval a vytváral absolútnu jednotu hudobného obsahu, tematického materiálu diela a jeho spracovania do nádherne vybudovanej formy. Svojím aj vizuálne jedinečným dirigentským gestom vyvolal v orchestri reakciu, ktorá v interpretačnej rovine u poslucháča dospela k výrazovo sugestívnemu vnemu.

Autor: Dita Marenčinová

písané z koncertu KHJ 28. 4. 2022

Večer francúzskej hudby
Košická hudobná jar
Dom umenia Košice
28. apríla 2022

Štátna filharmónia Košice
Robert Jindra, dirigent
Marek Kozák, klavír

Édouard Lalo: Le roi d´Ys, predohra
Jules Massenet: Klavírny koncert
Ernest Chausson: Symfónia B dur op. 20

www.sfk.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, pedagogička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár