Večer operiet pred začiatkom jubilejnej 100. sezóny SND

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V historickej budove Slovenského národného divadla uviedli 11. septembra 2019 koncert s názvom ,,Večer operiet”, ktorý sa konal pri príležitosti výročia partnerských vzťahov Bratislavy a Kyjeva. Na koncerte sa predstavili umelci Opery SND a Kyjevskej národnej operety.

Opereta zohrala v dejinách SND významnú úlohu. Už Oskar Nedbal uvádzal tie najkvalitnejšie operetné opusy a v Drašarovej ére (30. roky) opereta (pravda aj menej kvalitná) zarábala na stratovú operu a činohru SND. Aj prvá generácia slovenských operných spevákov vyrastala na operete (Blaho, Hoza, Česányiová, Kišonová). Po roku 1948 bola opereta označená za dekadentné buržoázne umenie a len časom sa vzkriesila k novému životu na Novej scéne. Práve tam som videl v Nedbalovej Poľskej krvi najprv Belu Turbu a o desaťročie neskôr Karola Vlacha v úlohe Bola.

Večer operiet, Opera SND, 2019, Yana Tatarova, foto: Jozef Barinka

Skôr než operetu ako druh hudobno-zábavného divadla som si obľúbil vokálne úryvky z klasických operiet. Z viedenského rozhlasu ich spieval tenorista Rudolf Schock, o dvadsať rokov neskôr áriou Su Čonga končil svoj operný recitál vo Viedni s účasťou Slovenskej filharmónie spinto tenor Franco Bonisolli, vysokým d3. Aj v posledných rokoch viac než niekoľko operetných premiér v Opere SND (Noc v Benátkach, Netopier, Zem úsmevov, Poľský krv) ma oslovili operetné árie v podaní Jonasa Kaufmanna a Piotra Beczału.

Pred päťdesiatimi rokmi uzavrelo mesto Bratislava s vtedy ešte sovietskym Kyjevom Dohodu o spolupráci a priateľstve. Teraz prostredníctvom spoločného koncertu s názvom Večer operiet sa pokúsili na ňu nadviazať Opera SND a Kyjevské národné akademické operetné divadlo. Rýdzo umelecký rámec prekročil aj záštitou a účasťou primátora Matúša Valla a jeho kyjevského náprotivka známeho bývalého boxera Vitalija Klischka. Podujatie potešilo tak domácich priaznivcov operety ako aj u nás žijúcich Ukrajincov. Malo to, čo má mať pravá opereta: melódie, ktoré zavše zvádzajú publikum k rytmizovanému potlesku, pestré kostýmy, symbiózu spevu a baletu, pre operetu tak typické špilce na rozosmiatie publika a gýčovitý zadný horizont.

Publikum odchádzalo spokojné, no kritik musí mať vyššie nároky. Nemožno namietať voči dramaturgii koncertu od Johanna Straussa ml. a Offenbacha cez Kálmána, Lehára až ku nášmu Gejzovi Dusíkovi (4 ukážky) a ukrajinskej ľudovej piesni. Orchester Opery SND umiestnený v úzadí javiska dirigoval Dušan Štefánek, ako sólisti vystúpili štyria bratislavskí a piati kyjevskí speváci a štyria členovia tamojšieho baletu.

Večer operiet, Opera SND, 2019, Valeriya Tulis, Igor Levenets, Yana Tatarova, Olexander Chuvpylo, Olena Arbuzova, foto: Jozef Barinka

Zásadnou výhradou k tomuto koncertu je zbytočné ozvučenie spevu. Historická budova SND má dobrú akustiku a operní (ale aj operetní) sólisti by nemali mať problém zaujať aj bez mikrofónu, najmä keď ukrajinskí umelci spievali takmer len na rampe. Neviem, či sa v dnešných bláznivých časoch už azda spieva opereta s mikroportami aj vo viedenskej Volksopere, ale operetný spevák (na rozdiel od speváka muzikálu) vždy prechádzal operným vokálnym školením, ktoré dodáva hlasu nosnosť. Ozvučenie tónu nielenže stiera rozdiely medzi menším a väčším hlasovým fondom, unifikuje rôzne zafarbenia hlasov ale – keďže skladatelia operiet písali na vonkajškový efekt, čiže viedli ľudské hlasy do čo najvyšších polôh, tieto potom vo výškach znejú mimoriadne ostro a skreslene. Z tohto dôvodu sa dajú ozajstné kvality rutinne pôsobiacich ukrajinských spevákov odvodiť len približne.

Z piatich kyjevských sólistov ma najviac zaujal výkon lyrického tenoristu Olexandra Chuvpyla v citovom prednese ukrajinskej piesne Čorniji brovi, kariji oči. V duete z Lehárovej Veselej vdovy však jeho výkon pôsobil matnejšie, na rozdiel od jeho sopránovej partnerky Valeryii Tulis, ktorá spievala disciplinovane. Zato v známej árii z Kálmánovej Grófky Marice sopranistka svoj tmavšie sfarbený hlas nadužívala do zbytočného a jednostrunného forte. Yana Tatarova v dvoch speváckych číslach pôsobila interpretačne milo, kým ozvučenie najviac škodilo koloratúrnej sopranistke Olene Arbuzovej. Druhý tenorista Igor Levenets s pomerne málo lesklým hlasom zaujal až posledným pekne krytým vysokým tónom a hereckou uvoľnenosťou pri interpretácii Tassilovho výstupu z Grófky Marice. Dobre v rámci operetného klišé pôsobili tanečné výstupy členov Baletu Kyjevskej národnej operety.

Večer operiet, Opera SND, 2019, Pavol Remenár, Jana Bernáthová, orchester Opery SND, foto: Jozef Barinka

Zo štyroch sólistov Opery SND Jana Bernáthová vystúpila až trikrát. V poslednom duete z Modrej ruže aj u nej vadilo ozvučenie, no predtým hravo a s pôvabom zvládla áriu Adely z Netopiera a opernú áriu Olympie majstra operety z Hoffmanových poviedok. Napriek výhradám časti kritiky po premiére síce v druhej časti árie si neodpustila krkolomné výšky a vokálne ozdoby, no vďaka vokálnym schopnostiam a hereckému šarmu sa nebadane vypracúva na prvú stálu koloratúrku bratislavského súboru.

Pavol Remenár potvrdil svoje nevšedné herecké vlohy a v dvoch výstupoch z Dusíkovej Modrej ruže sa cítil dobre. Adriana Kohútková sa snažila o dynamicky diferencovaný prejav ukazujúc, že jej hlas čoraz viac inklinuje k dramatickému spevu. Presvedčivejšia bola v Modrej ruži než v známej Lehárovej árii o Vilji, kde jej hlas pôsobil trocha ťažkopádnejšie. Dve mimoriadne exponované čísla zostali pre lyrického tenoristu Tomáša Juhása. Vytknúť sa mu dá istá výrazová monotónnosť, niektoré náročné výšky mu vyšli dobre, iné menej. Každý tenorista spievajúci Dusíkovu Pieseň o rodnej zemi to má po geniálnej interpretácii Petra Dvorského ťažké.

Večer operiet, Opera SND, 2019, Pavol Remenár, Adriana Kohútková, Tomáš Juhás, Jana Bernáthová, foto: Jozef Barinka

Tento spoločný koncert možno nebola zlá myšlienka, no s nostalgiou som si spomenul na začiatok sedemdesiatych rokov, kedy k nám prišli koncertovať ukrajinskí operní speváci (sopranistka Cipolla, barytonista Morozov, basista Kočerga atď). To bolo iné café. Dúfam preto, že bratislavský primátor si spomenie na Operu SND aj pri ďalších a náročnejších projektoch.

Autor: Vladimír Blaho

písané z koncertu 11. 9. 2019

Večer operiet

Koncert k výročiu partnerských vzťahov Bratislavy a Kyjeva
11. septembra 2019
historická budova SND

Koncert sa konal pod záštitou primátora hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy, s podporou primátora hlavného mesta Ukrajiny Kyjeva, v spolupráci Slovenského národného divadla a Kyjevského národného akademického operetného divadla.

Dirigent: Dušan Štefánek
Dramaturgia a réžia: Marek Mokoš

Účinkovali

sólisti Opery SND
Adriana Kohútková, Jana Bernáthová, Tomáš Juhás, Pavol Remenár 

sólisti Kyjevskej národnej operety
Valeriya Tulis, Olena Arbuzova, Yana Tatarova, Igor Levenets, Olexander Chuvpylo

Balet Kyjevskej národnej operety
Yanina Sazonova, Anna Sharaburina, Oleksandr Nesterov, Vladyslav Synko

Spoluúčinkoval Orchester Opery SND

Program koncertu

J. Strauss ml. Na krásnom modrom Dunaji
Balet Kyjevskej národnej operety
J. Strauss ml. Netopier, ária Adely Mein Herr Marquis“
Jana Bernáthová
E. Kálmán Grófka Marica, ária Marice Čuju ja cihanski skrypky“/„Höre ich Zigeunergeigen“
Valeriya Tulis
F. Lehár Veselá vdova, Pieseň Vilji Tam v krajne skál“/„Es lebt eine Vilja“
Adriana Kohútková
F. Lehár: Giuditta, ária Giuditty Meine Lippen, sie küssen so heiß“
Yana Tatarova
F. Lehár: Zem úsmevov, ária Su-Čonga „Dein ist mein ganzes Herz“
Tomáš Juhás
F. Lehár: Veselá vdova, Dueto Hanny a Danila Hub movčańńa“/„Lippen Schweigen“
Valeriya Tulis, Olexander Chuvpylo
J. Offenbach Hoffmannove poviedky, ária Olympie Les oiseaux dans la charmille”
Jana Bernáthová
E. Kálmán: Fialka z Montmartru, ária Violetty Jak tiľky v nebi spalachne zorja“/„Du kleiner, zarter, duft`ger Veilchenstrauss“
Olena Arbuzova
E. Kálmán? Grófka Marica, čardáš Tassila Hraj, Cyhane!“/Komm, Zigany!“
Igor Levenets
Balet Kyjevskej národnej operety

prestávka

J. Strauss ml.: Tik-Tak Polka schnell
G. Dusík: Ružičky červené
Adriana Kohútková
G. Dusík: Hrnčiarsky bál, Pieseň o rodnej zemi „Najkrajší kút“
Tomáš Juhás
Hopak – ukrajinský tanec
Balet Kyjevskej národnej operety
Оj, pidu v daleki hory, Ukrajinská ľudová pieseň
Olena Arbuzova
G. Dusík: Modrá ruža, pieseň Filipa „Len bez ženy”
Pavol Remenár
Čorniji brovi, kariji oči, ukrajinská ľudová pieseň
Olexander Chuvpylo
Оj, ja znaju, ščo hrich maju, ukrajinská ľudová pieseň
Yana Tatarova
G. Dusík: Modrá ruža
Dueto Sylvy a Edmonda „Kto v srdci tajnú lásku skrýva“
Jana Bernáthová, Pavol Remenár
J. Offenbach Orfeus v podsvetí, Kankán
Balet Kyjevskej národnej operety

www.snd.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár