Veľkolepý návrat po mesiacoch ticha – Martha Argerich Festival, Hamburg 2021

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Byť pri stretnutí koncertných umelcov na najvyššej úrovni s Marthou Argerich – o tom snívali všetci zasvätení od momentu, keď sa rozniesla správa o uskutočnení tretieho ročníka festivalu, pomenovaného po tejto legendárnej klaviristke. K účinkujúcim patria špičkoví hudobníci, ktorí dostali šancu vrátiť sa po týždňoch nútenej pauzy znova k svojim poslucháčom. Festival prebieha od 19. do 30. júna 2021 v Laeiszhalle v Hamburgu. Na otváracom koncerte sa predstavili Martha Argerich a Daniel Barenboim.

Prípravy na Martha Argerich Festival sprevádzala maximálna flexibilita. Do konečnej podoby dospel vlastne až v deň svojho otvorenia. Pocity neistoty, či sa plány budú môcť uskutočniť, sprevádzali do posledného momentu aj záujemcov o festival. Meniace sa hygienické predpisy a obmedzenie cestovania ho mohli negatívne ovplyvniť do poslednej minúty. Preto sa vstupenky dostali do predaja až 10 dní pred festivalom.

Vzhľadom na pozitívny vývoj pandémie senát mesta Hamburgu pár dní pred otváracím koncertom povolil podstatne zvýšiť počet divákov. Do predaja šli ďalšie tisíce vstupeniek. Kapacita veľkej siene neobarokovej Hambrurgskej Laeiszhalle, ktorá pojme 2000 návštevníkov, bola napokon šachovnicovým systémom dobre obsadená. Z pôvodne avizovaných 19 koncertov ostalo však iba 16, ale na dvanástich z nich je Martha Argerich hlavným aktérom a zlatým klincom. „My ľudia potrebujeme hudbu“, vyslovila sa táto výnimočná umelkyňa považujúc za šťastie, že muzicírovanie jej prisľúbilo veľa priateľov.

Martha Argerich Festival, Hamburg 2021, Anne-Sophie Mutter, Martha Argerich, foto: Daniel Dittus

Na festivale defiluje na koncertnom pódiu celý rad závideniahodných umelcov. Patria k nim klaviristi Daniel Barenboim, Lilya Zilberstein a Maria João Pires, violončelista Mischa Maisky, huslisti Renaud Capuçon a Gidon Kremer. Vystúpenie Marthy Argerich s huslistkou Anne-Sophie Mutter vo Franckovej Husľovej sonáte A dur bolo ich spoločnou premiérou. Niet pochybností že nešlo iba o regionálnu záležitosť, ale o významnú medzinárodnú udalosť. Globálny význam nadobúda celý festival navyše aj tým, že koncerty sa streamujú naživo do všetkých kútov sveta v špičkovej technickej a obrazovej kvalite, takmer porovnateľne so zážitkom v skutočnej koncertnej sieni. Poplatok je v porovnaní so vstupným na živé koncerty prijateľný.

Martha Argerich bola medzičasom partnerkou vo veľkých husľových a violončelových sonátach Mozarta, Francka, Mendelssohna Bartholdyho, Brahmsa a Šostakoviča, tiež sólistkou Druhého klavírneho koncertu B dur L. van Beethovena. Čaká na ňu ešte jeden z klavírnych partov Šostakovičovho Concertina pre dva klavíry, Bernsteinových Symfonických tancov z muzikálu West Side Story v úprave pre dva klavíry, Czerného Brilantného ronda pre šesť rúk, Bartókovej Sonáty pre dva klavíry a bicie ako i ako interpretku drobných komorných skladieb Fritza Kreislera a Astora Piazzollu. Za týmto pestrým hudobným ohňostrojom je plánované pôsobivé, pre Marthu Argerich typicky skromné hudobné finále: Na záver maratónu zahrá prvýkrát verejne dvanásť klavírnych kusov Čajkovského cyklu Ročné obdobia.

Martha Argerich Festival, Hamburg 2021, Anne-Sophie Mutter, Martha Argerich (5. júna 2021 oslávila významné okrúhle životné jubileum), Mischa Maisky, foto: Daniel Dittus

Kto je vlastne argentínsko-švajčiarska klaviristka Martha Argerich narodená v roku 1941 v Buenos Aires? Dozvedieť sa to bolo možné až v roku 2010, kedy autorizovala svoj prvý životopis. Klavirista a autor Olivier Ballamy bol vôbec prvým človekom, ktorému dala nazrieť do svojej príťažlivej osobnosti. Do talentu, dôsledne podporovaného rodičmi od útleho detstva, pred ktorým kapitulovali všetci jej učitelia, veľkí klaviristi. Ďalej do víťazstiev na renomovaných súťažiach (napr. r. 1965 laureátka Medzinárodnej Chopinovej súťaže vo Varšave), do jej pochybností o sebe samej i do podnes zotrvávajúcej obrovskej trémy pred každým vystúpením. To je dôvod, prečo ju dnes obdivujeme ako vášnivú komornú hráčku a prečo ju možno na pódiu zažiť ako sólistku iba pomerne zriedka.

Na jednom z dostupných videí klavírneho dua Martha Argerich – Daniel Barenboim ju Barneboim pred prvým tónom upokojuje položením svojej pevnej ruky na jej neistú, chvejúcu sa…

Tento dojímavý obraz je odkazom na príbuzné citové a myšlienkové prepojenie týchto dvoch umelcov, priateľov od útleho detstva. A pripomína aj príslovie, že každý má takých priateľov, akých si zaslúži. K Marthe Argerich patria tí najvýnimočnejší z výnimočných. Dnes ich spája nielen vzácny hudobný talent, ale i rovnaký pocit trpkej osamelosti v čase pandémie. Ich vstup na pódium je preto predovšetkým mimoriadnou udalosťou pre nich – až potom je to dar publiku. Umelecká zodpovednosť za tento festival tkvie v ume, skromnosti a súčasne i v odvahe tejto 80-ročnej klaviristky vyžarujúcej mladosť. Každý deň má pre ňu tú istú štruktúru: skúška, koncert. Niekedy aj dva za jeden večer – aby ich mohlo počuť čo najviac záujemcov. Obrovské penzum! Pristavím sa pri otváracom koncerte streamovanom o dva dni neskôr, ktorým rada odkazujem na možnosť sledovať do 30. júna večer čo večer live streamy z tohto neobvyklého festivalu (argerich.live).

Usporiadateľ festivalu Symphoniker Hamburg sa v posledných týždňoch nezastavil, jeho činnosť je presiaknutá Marthou Argerich. Plánované atraktívne otvorenie napokon neprekazil vývoj pandémie, ale choroba. Deň pred otvorením festivalu kvôli ochoreniu odriekla účasť operná diva, mezzospranista Cecilia Bartoli. Piesne Rossiniho, Bellinho a Schuberta, pripravené s Martou Argerich, sú odložené na inokedy.

Martha Argerich Festival, Hamburg 2021, Daniel Barenboim, Martha Argerich, foto: Daniel Dittus

Deň pred otvorením koncertu stála sympatická striebrovlasá klaviristka pred problémom, čo na koncerte streamovanom do celého sveta zaznie. Mala k dispozícii iba jedného žolíka – Daniela Barenboima – a iba zopár hodín rozhodnúť sa, čo ponúkne svojim poslucháčom okrem už avizovanej Bizetovej štvorručnej klavírnej suity Jeux d’enfants op. 22 (Detské hry) a Mozartovej Klavírnej sonáty D dur KV 448 pre dva klavíry v interpretácii s Barenboimom. Šancu dostal ďalší Mozart, jeho Andante s piatimi variáciami G dur KV 501 pre štvorručný klavír a Debussyho Prélude á l‘apres midi d‘un faune v autorovom spracovaní pre dva klavíry.

Ako milujúci zrelý manželský pár, držiac sa za ruky, takmer bezradne, placho, ale s neskrývanou radosťou, vstúpili Argerich s Barenboimom za obrovského potlesku na koncertné pódium hamburskej Laeiszhalle. A tu sa začal pohnutý prvý večer festivalu. Akoby bola tá úžasná grande dame, ktorú obdivuje svet za jej Scarlattiho či Prokofjeva, prekvapená, že namiesto prázdnej koncertnej siene ju víta živé publikum. Akoby ani neverila, že sa má s kým podeliť o radosť z hudby. A túto radosť potom rozdávala spolu s Barneboimom od jedného diela k druhému.

Vystúpenie pôsobilo ako neinscenovaná okamžitá improvizácia dvoch veľkých muzikantov. Aj listovanie a hľadanie tej správnej skladby v notách patrili ku koncertu. Či hrali na dvoch klavíroch oproti sebe, či na jednej klaviatúre štvorručne, ich súhra bola aj bez kontaktu očí v každom momente stopercentná.

Mozartovej Klavírnej sonáty D dur sa duo Argerich a Barenboim zmocnilo doslova s vervou, obsadilo všetky zákutia možností jej stvárnenia. Zahrali ju ako symfonickú riavu. Ich hra sugerovala raz tutti orchester, inokedy len skupiny sláčikov, ich crescendádiminuendá pripomenuli nekonečné možnosti interpretácie Mozarta. Obdivuhodné bolo pozorovať ich rytmickú pregnantnosť, ľahkosť klavírnych perlivých pasáží a napokon neskrotnú energiu záverečného Ronda.

Martha Argerich Festival, Hamburg 2021, Daniel Barenboim, Martha Argerich, foto: Daniel Dittus

Debussy znel zasa ako rozkvitnutá lúka, rozprestierajúca sa z ničoho nič sa pred človekom, ktorej farby sa pod pedálom zlievali do plátien Moneta či Maneta. Mozartove prosté Andante s variáciami vyznelo ako čisté a úprimné vyznanie lásky oboch veľkých umelcov k Mozartovi i ku klavíru. V Bizetovej klavírnej suite Jeux d’enfants ožilo na záver vyše 70-rokov staré priateľstvo Marthy Argerich a Daniela Barenboima.

Obaja sa aj v závratnom tempe zhostili svojich náročných klavírnych partov vynikajúco a zároveň hravo a roztopašne, s vychutnaním každej novej frázy. Vzácna harmónia je spoločným menovateľom klavírnej hry týchto dvoch energiou nabitých dlhoročných priateľov, ktorí hudobne cítia a rozmýšľajú rovnako, takže o interpretovanej skladbe nepotrebujú diskutovať. Vášeň pre hudbu sa stala ich životným poslaním a ich vzájomné porozumenie duší a sŕdc je zázrakom.

Autor: Agata Schindler

písané z otváracieho koncertu 19. 6. 2021 streamovaného 21. 6. 2021

Martha Argerich Festival 2021
19. – 30. júna 2021 / Laeiszhalle, Hamburg

Otvárací koncert 19. júna 2021

Martha Argerich, klavír
Daniel Barenboim, klavír

W. A. Mozart: Klavírna sonáta D dur Kz 488 pre dva klavíry
C. Debussy: Prélude á l‘apres midi d‘ un faune spracované ním pre dva klavíry
W. A. Mozart: Andante s piatimi variáciami G dur Kz 501 pre klavír štvorručne
G. Bizet: Jeux d’enfants op. 22 (Detské hry) pre klavír štvorručne

argerich.live

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár