Dnes je: nedeľa, 19. 8. 2018, meniny má: Lýdia, zajtra: Anabela

Veľkolepý otvárací koncert 63. ročníka Košickej hudobnej jari

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Medzinárodný hudobný festival Košická hudobná jar vstúpil do svojho 63. ročníka mimoriadnym večerom so znakmi vysokej profesionality, svetovej úrovne hosťujúcich umelcov, netradičnou dramaturgiou a veľkým záujmom publika. Za dirigentským pultom Štátnej filharmónie Košice v jej sídle Dome umenia (19. apríla 2018) sa predstavil mladý dirigent, rodák z Taiwanu Yu-An Chang a ako sólista exceloval violončelista Bruno Philippe z Francúzska, laureát súťaže kráľovnej Alžbety v Bruseli r. 2017.

Oboch umelcov predchádzal chýr výnimočnosti. Dirigent Yu-An Chang sa r. 2016 stal víťazom medzinárodnej dirigentskej súťaže v Bukurešti, dirigentské kurzy absolvoval v Berlíne, bol finalistom súťaže v Besançone, pravidelne diriguje európske a čínske orchestre, venuje sa tvorbe mladých skladateľov. Vo svojej biografii neuvádza mená svojich pedagógov, ale jeho „rukopis“ svedčí o najkvalitnejších školách súčasnosti. V Changovom naštudovaní skladieb pre symfonický orchester, ako aj v sprievodnom koncertnom diele sme spoznali osobnosť dirigenta absolútne sústredeného, rešpektovaného a štýlovo presvedčivého. Náročnosť partitúr bola zrejmá od prvých tónov koncertu. Úvodná skladba ruského skladateľa Milija Balakireva (1873 – 1910), pôvodne Orientálna fantázia Des dur pre klavír zaznela v inštrumentácii jeho žiaka Sergeja Ľapunova ako orientálna fantázia op.18 „Islamej“ v troch častiach. Veľká náročnosť v tempách, rytmoch, nástrojových vstupoch a farbách evokovala skladateľov zámer objaviť krásy ruského Orientu v kazašskej a gruzínskej oblasti. Skladba vznikla pri zberateľskej práci ľudových piesní r. 1869, venoval ju slávnemu klaviristovi Nikolajovi Rubinšteinovi, neskôr sa dostala do repertoáru najvýznamnejších klaviristov sveta aj pre skvelé klaviristické možnosti a nuansy. V orchestrálnej podobe diela sme vďaka dirigentovi a plne obsadenému orchestru s oboma koncertnými majstrami (Maroš Potokár a Mátyás Mézes) a ich bezchybným stvárnením pocítili závan vzdialeného Orientu. Skladateľ pretavil do krátkej cca 8-minutovej skladby „prskavky“ kaukazských rytmov, skokov čerkeských tanečníkov a opojenia pri tanci v protiváhe s ľúbeznými tónmi milostných piesní, ale aj sily, vášne, až extázy.

Košická hudobná jar 2018, otvárací koncert,
Yu-An Chang, Štátna filharmónia Košice,
foto: Veronika Janušková, zdroj Košice:dnes

Košická hudobná jar 2018, otvárací koncert,
Bruno Philippe, Yu-An Chang, Štátna filharmónia Košice,
foto: Opera Slovakia

Sergeja Prokofieva (1891 – 1953) vnímame ako klasika hudby 20. storočia a každú príležitosť stretnutia s niektorým z jeho diel považujeme za chvíle sviatočné. Chvályhodná dramaturgia koncertu obohatila program o Symfóniu – koncert pre violončelo a orchester e mol, op. 125 v naštudovaní violončelistu Bruna Philippe-ho. Dielo vzniklo na konci skladateľovho života, keď sa spriatelil s talentovaným 20-ročným violončelistom Mstislavom Rostropovičom a napísal pre neho Sonátu op.119, ktorá sa hráva veľmi zriedka pre veľkú náročnosť, prístupnejšia je jeho Symfónia – koncert pre violončelo a orchester, ktorú Rostropovič a Sviatoslav Richter premiérovali 18. februára 1962 a historicky významným sa stal aj preto, že to bolo Richterovo prvé vystúpenie v úlohe dirigenta. Skladba má rozlohu troch častí, lyrika prevláda v úvodnej, v strednej časti je exponovaná veľká kadencia a sonátová forma s prenikavým dramatizmom vedľa nádhernej kantilény a záverečná variačná časť je vyvrcholením duchovného rozmeru, virtuozity a nedostižnej fantázie skladateľa. Tak ako Islamej Balakireva, aj Prokofievovo violončelové dielo bolo považované dlho za nehrateľné pre technicky veľmi náročné party. Už pri vzniku diela napomáhal novými nápadmi Mstislav Rostropovič a jeho nedostižný vzor sa darí dosiahnuť málokomu. Hosťujúci čelista na otváracom koncerte presvedčil svoje smerovanie k týmto métam. Sólový part predniesol s neuveriteľnou istotou, samozrejmým ovládaním najťažších pasáží, najnáročnejších technických finesov, to všetko v plnom tóne a dynamicky, spevavo, dravo, až drásavo. Vysoké tempá, zložitá rytmika a snivá nosnosť každého tónu svietili spolu s invenciou orchestrálnych vstupov. Hoci violončelo je sólistom klasického koncertu, orchestrálny sprievod má rovnocennú funkciu, myšlienku a náladové premeny. K veľkému a nadšenému prijatiu výkonu všetkých účinkujúcich prispela aj kvalita nástroja, zn. TONONI, ktoré mu zapožičala Baerova medzinárodná husľová spoločnosť.

Košická hudobná jar 2018, otvárací koncert,
Yu-An Chang, Štátna filharmónia Košice,
foto: Veronika Janušková, zdroj Košice:dnes

Dirigentské kvality Yu-An Changa sme naplno ocenili v záverečnej skladbe rovnako virtuóznej a náročnej, Symfonických tancoch Sergeja Rachmaninova (1873 – 1943). Trojčasťová skladba je reminiscenciou na predchádzajúce tvorivé počiny, spomienkou na domov, odkiaľ odišiel do Ameriky. Nechýba nostalgia, náznaky ľudových melódií, spievajúce nástroje. Stredná časť je návratom do nálady starého, šľachtického Ruska s jeho salónnym valčíkovým rytmom a v záverečnej tretej časti s prenikavou hravosťou, striedaním nástrojových farieb, s nostalgiou vzkriesenia a smrti, ale aj energickými rytmami, vstupom saxofónu a víťaznej efektnej záverečnej symfonickej zvukovosti s otvoreným komplexným gestom dirigenta.

Autor: Lýdia Urbančíková

písané z koncertu 19. 4. 2018

O koncertoch 63. ročníka Košickej hudobnej jari sme písali TU…

Otvárací koncert 63. Košickej hudobnej jari
Štátna filharmónia Košice
Dom umenia
19. apríla 2018

Yu-An Chang, dirigent
Bruno Philippe, violončelo
Štátna filharmónia Košice

program koncertu

M. Balakirev: Islamey, op. 18.
S. Prokofiev: Sinfonia concertante, op. 125
S. Rachmaninov: Symfonické tance, op. 45

www.sfk.sk


 

Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lýdia Urbančíková

muzikologička, dramaturgička, hudobná kritička, hudobná historička a publicistika

Zanechajte komentár