Veľký barytón Leo Nucci oznámil odchod zo scény

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Opona je dolu. Stálica lyrických javísk a tlmočník predovšetkým Verdiho génia, barytonista Leo Nucci, dal zbohom spevu. 77-ročný umelec to oznámil na galakoncerte venovanom Pavarottiho pamiatke. Z verejného života však neodchádza.

„Rozhodol som sa zatiahnuť oponu.“ charizmatický barytón postavil svoje publikum „pred hotovú vec“ na galavečere Zlatý Pavarotti (Pavarotti d’oro), ktorý sa konal 17. 10. 2019 v Teatro Comunale Bonifacio Assioli v severotalianskom Correggiu. Podujatie bolo Nucciho posledným verejným speváckym vystúpením. Informáciu priniesla talianska tlačová agentúra ANSA.

S tenorom s prezývkou Pig P ho spájalo hlboké priateľstvo. Leo Nucci (vpravo) s kolegami z opery. Zľava: Kiri Te Kanawa, Luciano Pavarotti a dirigent Sir Georg Solti. Zdroj: pinterest.com

Aj na Slovensku

Rodáka z Castiglione dei Pepoli si v roku 2012 mohlo vychutnať aj slovenské publikum. V Bratislave sa predstavil v divadelnej koži zlomeného benátskeho dóžu vo Verdiho dráme Dvaja Foscariovci. Predstavenie v novej budove Opery SND dirigoval Martin Leginus (recenziu predstavenia sme priniesli TU…).

G. Verdi: Dvaja Foscariovci, Opera SND, 2012, Leo Nucci (Francesco Foscari), foto: Alena Klenková/SND

„Najkrajšie divadlo je pre mňa to, kde budem spievať zajtra. Ja necítim za minulosťou nijakú nostalgiu. Pociťujem iba istú melanchóliu k budúcnosti.“ prezradil Nucci pred siedmymi rokmi pre slovenské médiá.

Jeho lyrický barytón naberal na intenzite v Bologni pod vedením Giuseppe Marchesiho. Spevák sa ďalej zdokonaľoval u Ottavia Bizzarriho a Maria Bigazziho. Scénický krst absolvoval v roku 1967 v Spolete. Spoločnosť mu robili hrebeň a nožnice Rossiniho Figara v Barbierovi zo Sevilly, s ktorým sa po päťročnej epizóde zboristu uviedol aj v milánskej La Scale.

Dve sedmičky na Nucciho pleciach evokujú nekonečno. Kruh sa uzatvára. Po oficiálnom oznámení o stiahnutí sa zo žiary reflektorov čaká Nucciho nové dejstvo. Na otium cum dignitate sa rozhodne nechystá, iba sa presunie na opačnú stranu javiska.

Leo Nucci, foto: Roberto Ricci

Mieni pôsobiť v opernej réžii. Tá nie je pre Nucciho neznámou. Pohľad na javisko z režisérskej stoličky si vyskúšal vo viacerých opusoch vrátane „verdioviek“ Luisy Miller a Simona Boccanegru v Marseille. Taliansky barytonista je podľa informácií spravodajského operného portálu Operawire.com pripravený oživiť na scénach Janova a Piacenzy libretá Bohémy a Maškarného bálu.

Najkrajší Rigoletto

Rozhodnutiu verejne uzamknúť svoj barytonálny fond predchádzalo lúčenie sa s postavou Rigoletta, ktorej Leo Nucci vdýchol divadelný život v 550 predstaveniach po dobu 46 rokov. V septembri 2019 zrušil sériu predstavení Rigoletta v Ópera de Tenerife. Kostým milujúceho otca s tvárou Quasimoda si spevák posledný raz obliekol 20. októbra 2019. La Scala praskala vo švíkoch.

V predvečer predstavenia poskytol Nucci exkluzívny rozhovor pre taliansky portál Avvenire.it, v ktorom prezrádza, ako Verdiho plačúci šašo ovplyvnil jeho profesijný i ľudský profil.

„Môj najkrajší Rigoletto? Ten v roku 1973 v Legnagu. Gildu spievala moja žena Adriana. Bola tehotná, čakala našu dcéru Cinziu.“ V zbore, ktorý prišiel z Parmy, nechýbal otec Luciana Pavarottiho, amatérsky tenorista Fernando. Gildine finálne verše „Lassù in cielo per voi pregherò“ („Tam na nebesiach budem sa za vás modliť“) sú slovami, ktoré sa Nucci rozhodol vytesať na hrob svojho otca baníka.

Aj na koncertnom pódiu sa Leo Nucci cítil doma. Foto: blogspot.com

Ikarove krídla

V súkromí vášnivý cyklista a milovník lietadiel, rozpovedal v interview pre portál Avvenire.it zážitok z detstva: „Prišiel mi na um príbeh Ikara, pre ktorý ma nadchla učiteľka v škole. Buď opatrný, ak chceš lietať príliš vysoko. Môžeš si spáliť krídla a spadnúť na zem.“ City Nucciho postáv podľa jeho fanúšikov kradli mlieko z Mliečnej dráhy, jeho srdce bilo vždy na zemi.

„Emócie sa večer čo večer rôznia.“ hovorí baritono verdiano z talianskej provincie Emilia-Romagna. „Aj môj život sa mení. Sme výsledkom našich vlastných dejín a hodnôt a táto naša história sa nemôže nepremietnuť do toho, čo robíme na scéne.“ Vývoj tej-ktorej kreácie podmieňuje osobnostný rast.

Aký signál dáva opernému svetu vitálny umelec, ktorý spievanie zavesil na klinec, ale z kultúrneho života neodchádza? Hlas nie je víno. Každý jedného dňa exspiruje. Barytón sa však cíti na vrchole psychických aj fyzických síl. „Cítim potrebu ísť príkladom,“ hovorí jeden z najlepších Rigolettov našej éry. „Žijeme v dobe, v ktorej sú dobré príklady čoraz vzácnejšie.“

Po speváckych skúsenostiach Leo Nucci sníva o režisérskej taktovke. Zdroj: biografieonline.it

Leo Nucci patrí k popredným exponentom predovšetkým verdiovského belcanta druhej polovice minulého storočia, na konte má však aj osobnosti z partitúr Pucciniho, Donizettiho, Cimarosu či Čajkovského Eugena Onegina. Sólista, pre ktorého je opera poéziou ľudskosti, si obliekol tričko veľvyslanca UNICEF. V roku 1992 mu hlava Talianska udelila motu proprio rád Veľkodôstojníka II. triedy za zásluhy o Taliansku republiku.

Pripravila: Lucia Laudoniu

zdroj: agentúrne správy, internet

video

Porcia menej známych belcantových árií s Anglickým komorným orchestrom, ktorý má v dirigentskej hrsti Gianfranco Massini. Leo Nucci nahral toto CD v roku 1986.

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Lucia Laudoniu

slovenská historička, muzikologička, publicistka a výtvarníčka rumunsko-talianskeho pôvodu

Zanechajte komentár