Agentúra Kapos rada spolupracuje s tenoristom Pavlom Bršlíkom. Vie, že na jeho koncert príde veľa poslucháčov a budú z neho odchádzať vrcholne spokojní. Po tom, čo sa z nášho tenoristu stala medzinárodná operná hviezda, producent Ján Korecký usporiadal za posledných osem rokov v Bratislave štyri spevákove koncerty. Ak si pri piesňových recitáloch prišli na svoje ostrieľaní labužníci, tentoraz (23. 11. 2022) si spevák zvolil repertoár, ktorý oslovuje širšie vrstvy priaznivcov vážnej hudby.
V programe sa striedalo trinásť hudobných čísel (ak počítame aj dva prídavky), ktoré tvorili operné árie, piesňové cykly, árie z operiet i ľudová pieseň. Koncert potvrdil, že spevákov hlas je vo vývine. Oproti svojim umeleckým počiatkom získal tmavšiu farbu, dokáže dodať svojmu spevu aj dramatický výraz, a azda len máličko mu chýba, aby si mohol trúfnuť na tenorový spinto repertoár. Jeho spevácka inteligencia je však zárukou, že to neurobí predčasne. Nie každý operne školený spevák sa vie rovnako suverénne pohybovať medzi interpretáciou opery a piesňovým repertoárom. Bršlík to dokáže.

Z troch prednesených operných árií by som najvyššie hodnotil áriu z prvého dejstva Rusalky, Kým v pasáži Vím, že jsi kouzlo, které mine jeho hlas znel úžasne sladko a zaliečavo, v závere jeho spevom vyjadrené city prešli do búrlivej vášnivosti. Massenetov Des Grieux vyhovuje spevákovmu naturelu, takže vzhľadom na unikátne schopnosti interpreta pohybovať sa na pomedzí medzi plným hlasom a polohlasom by som očakával, že si z tejto opery vyberie výsostne lyrickú áriu označovanú ako sen.
Iste by ju predniesol tak, ako sa spievala v minulosti a nie štýlom dnešných tenoristov. Spevák si však zvolil efektnejšiu Ah! fuyez douce image. Zvládol ju pekne, hoci pred náročným vysoko položeným záverom čísla si trochu oddýchol vynechaním pár nôt. Prekvapila ma jeho interpretácia árie Idomenea, ktorú poňal nezvyklo dramaticky naznačujúc, že mu je bližší taliansky model spievania Mozarta (plným hlasom) než model nemecký (nadľahčený). Tu trochu zavadzal prisilný zvuk klavíra.

Za vrchol koncertu považujem jeho interpretáciu piesní. Bršlík dokáže precítiť a pôsobivo kreovať malé detaily a vdýchnuť im „dušu“. Z Dvořákových Písní milostných, ktoré na Slovensku žijú trochu v tieni Biblických písní, osobitne zaujal mäkkým, jemne „nanášaným“ tónom v druhej, štvrtej a siedmej.
Objavom pre mňa bola interpretácia romancí Francesca Paola Tostiho (dvorného hudobníka anglického kráľa Eduarda VII. a podľa Cellettiho posledného komponistu píšuceho pre belcantistov), ktoré mnohí nesprávne dávajú do súvisu s populárnymi neapolskými canzonettami de Curtisa a ďalších. Kým tie sú stavané na efekt a vysokú polohu, Tostiho salónne piesne majú noblesu a tichú krásu.

Osobne považujem ich interpretáciu Bršlíkom za tak dokonalú, že ju staviam na vrchol koncertu. Piesne Španiela JoaquínaTurinu, u nás ešte menej známe než tie Tostiho, majú iný charakter. Sú odvodené od tamojšieho folklóru a vyjadrujú širší diapazón citov a nálad. V nich Bršlík mohol prejaviť aj svoj zmysel pre dramatický výraz.
Operetný program predstavovala ária z menej známej (v porovnaní s Grófkou Maricou a Čardášovou princeznou) Kálmánovej Cirkusovej princeznej, ktorú spevák interpretoval s operetnou rozšafnosťou. Nasledovali efektné známe árie z Lehárovej Giuditty a Zeme úsmevov interpretované so zápalom, hoci menej korešpondujú s nevšednými danosťami umelca. Na publikum to však zabralo.


Po prvom prídavku, známej árii Su Čonga Dein ist mein ganzes Herz z Lehárovej operety Zem úsmevov, koncert Bršlík ukončil holdom svojej vlasti, vyberúc si za druhý prídavok slovenskú ľudovú pieseň v úprave Mikuláša Schneidera-Trnavského Keď som sa spovedal. O suverénny klavírny sprievod sa postaral Róbert Pechanec, so spevákom dobre zohratý. Bršlíkov výkon umocňoval tak v lyrických ako dramatickejších pasážach.
Autor: Vladimír Blaho
písané z koncertu 23. 11. 2022
Pavol Bršlík, recitál
Koncert agentúry Kapos
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
23. novembra 2022
Pavol Bršlík, tenor
Róbert Pechanec, klavír
Wolfgang Amadeus Mozart: Fuor del mar
ária Idomenea z 2. dejstva rovnomennej opery
Antonín Dvořák: Písně milostné (Gustav Pfleger-Moravský) op. 83
piesňový cyklus
- Ó naší lásce nekvete to vytoužené štěstí
- V tak mnohém srdci mrtvo jest
- Kol domu se ted’ potácím
- Já vím, že v sladké naději
- Nad krajem vévodí lehký spánek
- Zde v lese u potoka
- V té sladké moci očí tvých
- Ó duše drahá, jedinká
Antonín Dvořák: Vidino divná, přesladká…. Vím, že jsi kouzlo…
ária Princa z 1. dejstva opery Rusalka
prestávka
Joaquín Turina: Poema en forma de canciones
(Ramón de Campoamor) piesňový cyklus
- Dedicatoria (klavír sólo)
- Nunca olvida
- Cantares
- Los dos miedos
- Las locas por amor
Gaetano Donizetti: Tombe degl´avi miei… Fra poco a me ricovero
ária Edgarda z 3. dejstva opery Lucia di Lammermoor
Jules Massenet: Ah! fuyez, douce image
ária Chevaliera des Grieux z 3. dejstva opery Manon
Francesco Paolo Tosti: Výber piesní
Emmerich Kálmán: Zwei Märchenaugen
ária Fedju Palinského (Fedja Palinski) z 2. dejstva operety Cirkusová princezná
Franz Lehár: Freunde das Leben ist Lebenswert
ária kapitána Octavia (Octavio) z 1. dejstva operety Giuditta