Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

6. decembra 2015 Peter Bleha Sezóna 2015/2016

Verdiho Johanka z Arku otvorí sezónu v La Scale

Teatro alla Scala v Miláne
Veľkosť písma
A
A
A
Miláno – Teatro alla Scala 7. decembra 2015 slávnostne otvorí svoju tohtoročnú opernú sezónu Johankou z Arku od Giuseppe Verdiho. Dirigentskú taktovku bude v ruke držať Ricardo Chailly, ako Johanka z Arku sa predstaví Anna Netrebko, spolu s ňou budú hlavné postavy spievať taliansky tenor Francesco Meli, španielsky barytón Carlos Álvaréz a ruský bas Dmitrij Belosselskyj. Otvorenie sezóny budú naživo prenášať niektoré televízne spoločnosti a veľké kiná.

Zo strany Richarda Chaillyho, ktorý na otvorenie sezóny vybral práve tento titul ide o mimoriadne riskantný krok. Táto v poradí siedma opera Giuseppe Verdiho je v mnohých ohľadoch veľmi problematická. Je povestná tým, že niektoré vokálne party sú spievateľné len s veľkými ťažkosťami a je preto veľmi náročná na výber interpretov. Samotná partitúra je považovaná za nevyváženú, pretože mnohé unikátne a hudobne silné miesta sú nasledované pasážami, ktoré by v neskoršom období už len ťažko prešli Verdiho vlastnou autokorektúrou, dokonca aj pri zohľadnení skutočnosti, že ide o relatívne rané štádium autorovej tvorby.

Ricardo Chailly
Ricardo Chailly

Dej opery naviac obsahuje mnohé nelogické miesta, v librete je veľa historických nepresností a veľkým problémom inscenovania opery je aj zbor. Ten totiž zasahuje do deja podobne ako v antickej tragédii tým, že vzdychá, vykrikuje a komentuje príbeh a tieto jeho vstupy musia byť deklamované jednotne, čo sa ľahko napíše, ale oveľa ťažšie zrealizuje.

,,Libreto je tak trochu nepodarené, ale hudba je v mnohých pasážach nádherná” – hovorí Anna Netrebko. ,,Páčia sami hlavne lyrické časti, v ktorých je vykreslená Johankina láska ku kráľovi – hoci to samozrejme nie je celkom v súlade s historickými reáliami” – dodáva speváčka.

Opera sa pravdepodobne aj z vyššie uvedených dôvodov takmer nehrá. V La Scale bola naposledy uvedená v roku 1865 a po 150 ročnej prestávke znovu až teraz. Novovymenovaný hudobný riaditeľ La Scaly Ricardo Chailly, ktorý sa svojej funkcie ujme od 1. januára 2017 k tomu dodáva: ,,Opera sa málo hráva zrejme preto, že vyžaduje vysoké nároky na jej obsadenie. My takýto špičkový casting teraz máme”.

Chailly sám túto operu už raz dirigoval pred 26 rokmi v Bologni. Anna Netrebko taktiež Johanku z Arku nespieva po prvýkrát – v tejto úlohe debutovala pred dvomi rokmi v Salzburgu, kde postavu spievala v koncertnom prevedení (s Plácidom Domingom stvárňujúcim postavu jej otca Giacoma). ,,Zistila som, že táto verzia je iná než tá, ktorú som už robila. Opera je iná muzikálne, rytmicky a dokonca aj niektoré slová sú zmenené. Verzia v Salzburgu bola plná škrtov, tentokrát však verím, že nevypadla žiadna nota.”

Verzia, po ktorej siahol Richardo Chailly je iná predovšetkým preto, že ide o úplne pôvodnú podobu diela, tak ako ho napísal Verdi, očistenú od dobových cenzorských a iných zásahov. V tejto podobe v La Scale (ani inde) ešte nezaznela.

Koncertné prevedenie Johanky z Arku v Salzburgu, Plácido Domingo, Anna Netrebko
Koncertné prevedenie Johanky z Arku v Salzburgu,
Plácido Domingo, Anna Netrebko

,,Opera je napísaná vo vysokej tessitúre (rozsah, v ktorom sa pohybuje spevácky part najčastejšie) a musíte si preto potykať s dvojčiarkovou oktávou. A ďalší problém je passaggio (prechodný register medzi tónmi spievanými hlavovým registrom a hrudným registrom), pretože veľká časť opery je napísaná práve v passaggiu, čo je svojim spôsobom neobvyklé. Musíte mať taktiež celkom silný hlas, aby mohol znieť ponad orchester a ponad zbor a pritom zároveň musíte spievať veľmi veľa v pianissime, čo je protiklad vytvárajúci na speváka vysoké nároky. Jeden takýto vypätý moment spievaný v pianissime dokonca prichádza v úplne v poslednej scéne opery, kedy je už hlas unavený, a spievať pianissimá je dosť náročné. Ale na druhej strane cítim, že pre môj hlas je práve tento štýl spevu veľmi zdravý spôsob, ako ho zaťažovať, takýto typ spievania mu v konečnom výsledku pomáha a to sa mi páči” – hovorí Anna Netrebko.

Speváčka v poslednom období čoraz viac prechádza k najťažším úlohám svojho oboru. Ako poznamenala, niekedy si potichu vraví, že by bolo celkom príjemné na chvíľu vypnúť a oddychovať. Avšak sama uznáva, že momentálne to nepripadá do úvahy, pretože práve v poslednom období je spevácky vo svojej najlepšej forme, akej kedy bola.

,,Je to môj najlepší rok, hlas je na tom výborne, technika tiež. Trúfam si spievať ťažšie opery ako Trubadúr alebo Macbeth. Zamenila som “krehký a jemný” lyrický repertoár za “masívnejší. Teraz by bola škoda každého oddychovania.”

Jeanne d'Arc, pamätná socha vo Francúzsku
Jeanne d’Arc, pamätná socha vo Francúzsku

Netrebko sa však kvôli spievaniu dramatickejších rolí a ,,masívnejšieho” repertoáru potrebuje udržiavať v špičkovej kondícii aj po fyzickej stránke, k čomu jej v minulosti napomáhalo cvičenie akrobatického baletu. ,,Môj hlas potrebuje fyzickú silu. Nemôžem preto teraz náhle zmeniť napríklad ani svoje stravovacie návyky, pretože ak chcete spievať úlohy, na ktoré je potrebná fyzická kondícia, na akékoľvek diéty môžete v tej chvíli úplne zabudnúť. Teraz však už nemôžem ani cvičiť. Už viac ako rok nenavštevujem telocvičňu a nerobím žiadne cviky, ktoré by zaťažovali brucho, pretože brucho a svaly v abdominálnej oblasti musia byť zrelaxované a uvoľnené, inak vzduch, ktorý potrebujem k vytvoreniu tónu bude nimi stlačený“.

Úloha Johanky z Arku sa podľa Netrebko výborne hodí k jej temperamentu, Johanka je silná hrdinka, bojovná, má chuť sa pobiť za svoje ideály, za svojho kráľa. ,,Niekedy v tej jej bojovnosti nachádzam podobu s mojou povahou. Ja som častokrát tiež išla tvrdo za svojimi predstavami”. – hovorí speváčka.

Ako dieťa túžila stáť na javisku a ako povedala, tiež kráčala ,,hlava-nehlava” za svojim cieľom. ,,Bola som v tomto niekedy až príliš aktívna. Skúšala som veľa vecí, tanec, spev, poéziu, kreslenie, fotografovanie, či dokonca aj šport, aby som sa presadila”.

Zatiaľ čo energia je prvok, ktorý má Anna Netrebko zrejme spoločný s Johankou z Arku, v mnohých iných aspektoch je Johanka úplne iná, než jej predstaviteľka. ,,Predovšetkým ja nie som romantická. Ale napríklad môj priateľ je veľký romantik. Spievam tú romantickú postavu v podstate aj pre neho a pre môjho autistického syna”.

Skúška na Johanku z Arku v Teatro alla Scala, foto: súkromný archív "Anna Netrebko Group"
Skúška na Johanku z Arku v Teatro alla Scala,
foto: súkromný archív „Anna Netrebko Group“

Anna Netrebko sa v La Scale objaví po štyroch rokoch, v roku 2011 na najslávnejšej opernej scéne debutovala ako Donna Anna v Donovi Giovannim pod taktovkou Daniela Barenboima.

Generálny manažér a umelecký riaditeľ La Scaly Alexander Pereira v súvislosti so zahájením sezóny v La Scale uviedol, že bude prebiehať za mimoriadnych bezpečnostných opatrení. Potom, ako v Paríži prebehli teroristické útoky a potom ako talianska polícia v uplynulých dňoch zadržala piatich podozrivých, ktorí plánovali útoky na rôzne budovy v Taliansku – okrem iného aj na budovu divadla La Scala, pristúpilo vedenie divadla k bezprecedentným bezpečnostným opatreniam. ,,Otvorenie sezóny je slávnostným aktom, na ktorom bude mnoho celebrít nielen zo sveta hudby, ale aj politiky. Každý bude musieť prejsť cez detektory kovov namontované pri vstupe do divadla” – uviedol Pereira.

Alexander Pereira
Alexander Pereira

Produkciu Johanky z Arku režíruje dvojica Moshe Leiser a Patrice Caurier. Réžia zvolila neštandardný prístup, ktorým si chceli poradiť s problematickými miestami libreta. ,,Libreto síce občas akoby nedávalo zmysel, ale v tejto produkcii sa s týmto problémom režiséri Moshe Leiser a Patrice Caurier celkom dobre vysporiadali takým spôsobom, že hlavnú hrdinku prezentujú vlastne ako psychicky choré dievča, ktoré je posadnuté Pannou Orleánskou a celý ten príbeh si (na rozdiel od originálneho libreta) len predstavuje. Armáda, kráľ, všetko naokolo – to sú len jej vízie. Ja vlastne stvárňujem dievča, ktoré si žije vo svojich vlastných predstavách a neustále sa vracia zo svojho sveta ilúzií naspäť do reality. Keďže Johanka je duševne chorá, tak potom ani nevadí, že jej vízie sú občas aj nelogické” – uzatvára Anna Netrebko.

Skúška na Johanku z Arku, foto: Teatro alla Scala
Skúška na Johanku z Arku,
foto: Teatro alla Scala

Predstavenia opery Johanka z Arku budú prebiehať až do 2. januára 2016. Anna Netrebko pozvala do La Scaly aj niektorých svojich spolupracovníkov zo Slovenska. Otvorenie sezóny budú naživo prenášať niektoré televízne spoločnosti a veľké kiná.

Na Slovensku bude možné prenos sledovať vo vysielaní Českej televízie, prípadne prostredníctvom satelitného a káblového vysielania televíznych spoločností Arte, ZDF, a Rai5.

www.teatroallascala.org

Pripravil: Peter Bleha

video

záznam z tlačovej konferencii k novej inscenácii Johanky z Arku

Zdieľať:

O autorovi

Peter Bleha
spravodajca a publicista
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

W. A. Mozart: Figarova svadba
Opera Ballet Vlaanderen
záznam predstavenia z júna 2023
dirigent: M. Jacquot / réžia: T. Goossens
osoby, obsadenie a viac info TU...