Viedenskí filharmonici s Christianom Thielemannom v bazilike Sagrada Família v Barcelone

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Navštíviť Barcelonu a z programu vynechať baziliku Sagrada Família je nemysliteľné. Ale doposiaľ sa v nej nepodarilo nikomu zažiť koncert Viedenskej filharmónie. Až 18. septembra 2021 bol tento špičkový orchester prvýkrát hosťom tohto architektonického skvostu. Koncert dirigoval súčasný šéfdirigent Sachsische Staatskapelle Dresden Christian Thielemann. Mĺkve stĺpy a chrámové lode architekta Antoniho Gaudího rozozvučali svojou hudbou Rakúšan Anton Bruckner a kanadský skladateľ Samy Moussa.

Architekt a dizajnér Antoni Gaudí (1852 – 1926) bol reprezentantom modernej katalánskej architektúry. Postaral sa o jej svetovú slávu. A to i napriek tomu, že jeho hlavné dielo, rímsko-katolícka Bazilika Sagrada Família (Basílica i Temple Expiatori de la Sagrada Família), ktorej základný kameň bol položený v roku 1882, nie je podnes dokončené. Svedčí však o Gaudího nezameniteľnom štýle, o jeho vlastnom estetickom cítení, ktoré nie je možné nikam zaradiť.

V chráme, ktorý do poslednej miniatúry fascinuje svojim vonkajškom i vnútornými fasádami, sa uskutočnil veľkolepý koncert. Začiatok podujatia bol situovaný na predvečernú 18. hodinu. Cez farebné chrámové okná tak slnko, plávajúce na bezoblačnej oblohe, presvietilo každý uhol a detail baziliky. Ožili aj betónové stĺpy, podobajúce sa kmeňom jesenných stromov…

Sagrada Família v Barcelone, foto: internet

Početné publikum v rúškach malo vstupenky rôznej kategórie: poslucháči sedeli aj na miestach s oklieštenou viditeľnosťou hlavného pódia, kde boli odkázaní iba na príjem z obrazoviek. Rozličnú akustiku v bazilike, disponujúcej viacerými priestormi a mnohými zákutiami, zrejme vyriešili reproduktory.

Viedenskí filharmonici s dirigentom Thielemannom účinkovali na pódiu v hlavnej chrámovej lodi pod 45 metrov vysokou klenbou. Koncert sa s dvojhodinovým časovým posunom prenášal televíziou 3SAT, prebralo ho však ďalších 50 televíznych staníc. A ten prenos bol technicky perfektný. Postarali sa oňho režiséri zvuku i obrazu. Účinkujúcich snímali naprogramované kamery. Zvuk a obraz sa odvíjali po celý čas naraz, bola to vzácna jednota, ktorú bolo možné bez problémov vnímať v domácom pohodlí. Live is life, ale oplatí sa investovať do domácej techniky, v poslednom čase sa to potvrdilo už viackrát.

Viedenskí filharmonici, Christian Thielemann, Sagrada Família v Barcelone, 2021, foto: Pep Daudé. J.C.S.F

Tandem Viedenská filharmónia dirigent Christian Thielemann spolupracuje už 30 rokov, diela Antona Brucknera patria do jeho repertoáru – na koncertoch i na nahrávkach. Práve sa pripravuje ich vydanie k 200. výročiu narodenia skladateľa v roku 2024. Na Brucknerovi Thielemann s týmto telesom pracoval vo Viedni aj v čase pandémie, keď inde, napríklad v jeho domovskom orchestri v Drážďanoch, nebolo hudobníkom povolené ani skúšať. A tak sa, samozrejme, Viedenčania spolu s Thielemannom vydali na cestu na mimoriadny koncert do Barcelony.

Ako hlavné dielo večera priviezli do nedokončenej baziliky mimoriadne obľúbenú Brucknerovu 4. symfóniuRomantickú. Iste, mohla to byť symbolicky aj Schubertova Nedokončená. Ale aj Brucknerova 4. symfónia prešla toľkými zmenami, že jej definitívna podoba nie je jednoznačná. Na koncerte zaznela jej druhá verzia z r. 1878/1880. Svetová premiéra sa uskutočnila vo Viedni v roku 1881 (iba rok pred položením základného kameňa baziliky) v podaní Viedenských filharmonikov. Na koncerte v Barcelone preto dielo sprevádzala neskutočne napínavá atmosféra priestoru – všetko sa v ňom uskutočnilo prvýkrát – veľkolepé pocovidové verejné podujatie, dirigent Thielemann, Viedenskí filharmonici…

Zmieniť sa o všeobecne známej prvotriednosti orchestra a dirigenta netreba. Ale nemožno nespomenúť tie úvodné perfektné lesné rohy nad nádherným sláčikovým tremolom v 1. časti symfónie, tú mimoriadne pôsobivo stvárnenú smútočne ponurú atmosféru 2. časti, čisté signálne trúbky a drevené dychové nástroje scherza a lahodný ländler 3. časti, a napokon parádne stupňujúce sa defilé vo finále. V Brucknerovi Thielemann vyburcoval filharmonikov k maximálnemu výkonu a poslucháčov k standing ovations.

Viedenskí filharmonici, Christian Thielemann, Sagrada Família v Barcelone, 2021, foto: Pep Daudé. J.C.S.F

Usporiadatelia sa odvďačili skromným kvietkom, Thielemann ho venoval prvej koncertnej majsterke. Dirigentovi a filharmonikom patrila aj pohnutá vďaka, ktorú na pódiu prejavil autor úvodnej skladby koncertu. Známy kanadský skladateľ a dirigent Samy Moussa, žijúci a tvoriaci v Európe, obdržal objednávku na nové dielo práve pre tento koncert. Vznikla orchestrálna skladba Elysium, bazírujúca na využití podobného obrovského inštrumentária ako v symfónii Antona Brucknera. Ako keby Moussa koncipoval o seba sa trecie dramatické aleatórne plochy, aby napokon vyústili do rajskej harmónie a radosti. Aj tejto hudbe načúvať bolo šťastím!

Koncert Viedenských filharmonikov v Barcelone bol mimoriadnou udalosťou. Svedčil o sile umenia, bol symbiózou hudby, architektúry, šikovnosti a talentu umelcov, režisérov zvuku, obrazu, svetla a v neposlednom rade i atmosféry harmónie a mieru. Majstrovská bazilika v Barcelone nebola v tento večer iba miestom či kulisou, ale rovnocennou súčasťou koncertu. Jej mnohoraké dispozície však mohol vnímať iba poslucháč/divák digitálneho záznamu. V najbližších mesiacoch koncert odvysiela celý rad televíznych staníc.

Viedenskí filharmonici sa koncom septembra predstavia aj na Slovensku v rámci 56. ročníka Bratislavských hudobných slávností, na ktorých uvedú diela Antonína Dvořáka a Césara Francka.

Autor: Agata Schindler

písané z koncertu 18. 9. 2021

Sagrada Família
koncert 18. septembra 2021

Viedenská filharmónia
Christian Thielemann, dirigent

Samy Moussa: Elysium (premiéra)
Anton Bruckner: Symfónia č. 4 Es dur, WAB 104 „Romantická“ 2. verzia 1878/1880

videozáznam koncert z 18. 9. 2021

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár