Viedenskí filharmonici sa pričinili o ďalší sviatok na Bratislavských hudobných slávnostiach

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
V Koncertnej sieni Slovenskej filharmónie pokračovali vo štvrtok 30. septembra 2021 Bratislavské hudobné slávnosti ďalšou hudobnou perlou – koncertom Viedenských filharmonikov na čele s francúzskym dirigentom arménskeho pôvodu Alainom Altinoglu a francúzskym violončelistom Gautierom Capuçonom.

Zatiaľ čo vychýrený dirigent, ktorý stojí na čele Opéra de la Monnaie v Bruseli od roku 2015 (zmluvu má až do roku 2025) a od tejto sezóny je aj šéfdirigentom hr-Sinfonieorchester – Symfonického orchestra Hesenského rozhlasu vo Frankfurte nad Mohanom, stál na pódiu v bratislavskej Redute po prvýkrát, sólista Gautier Capuçon prichádza pravidelne a je aj víťazom Medzinárodnej tribúny mladých interpretov New Talent z roku 2001.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Gautier Capuçon, Alain Altinoglu, Viedenskí filharmonici, foto: Alexander Trizuljak

Lákadlom bola teda nielen famózna Viedenská filharmónia, ktorá sa zvlášť na Slovensku teší veľkej obľube, ale aj dirigent a sólista. Toto svetoznáme teleso sa na BHS darí pozývať – naposledy tu hosťovalo s Andrésom Orozcom-Estradom pred dvoma rokmi. Vďaka festivalu Viedenskí filharmonici vystúpili na pódium v Bratislave niekoľkokrát, tentokrát s dynamickým, temperamentným Alainom Altinoglu. Členovia Slovenského filharmonického zboru ho poznajú zo spolupráce na produkcii Viedenskej štátnej opery v inscenácii Les Troyens od Hectora Berlioza spred 2 rokov.

Na programe BHS bol Koncert pre violončelo a orchester h mol, op. 104 z roku 1885 od Antonína Dvořáka a Symfónia d mol z roku 1889 od Césara Francka, francúzsko-belgického skladateľa s nemeckými koreňmi. S tým istým programom vystúpili umelci v Elbphilharmonie v Hamburgu (2. 10. 2021), ďalší z plánovaných koncertov tejto šnúry v Benátkach však organizátori kvôli pandémii zrušili.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Alain Altinoglu, Viedenskí filharmonici, foto: Alexander Trizuljak

Krásny violončelový koncert odznel vo veľmi precíznej, výrazovo oduševnenej interpretácii Gautiera Capuçona. Skladateľ skomponoval dielo mysliac na svoju domovinu a neskôr aj na svoju švagrinú Josefínu Kounicovú, ktorá vážne ochorela. Bolo to ešte počas jeho pôsobenia v New Yorku, dokončil ho však, až keď sa vrátil naspäť do Čiech. Tento violončelový koncert vyniká nádherou kantilén, dramatickosťou a prenikavým citom, ktorý muzikológovia definujú ako túžbu po vlasti. V repertoári ho majú azda všetci svetoví violončelisti.

Prečítajte si tiež:
Pinchas Steinberg, Javier Perianes a Slovenská filharmónia otvorili 56. ročník Bratislavských hudobných slávností (recenzia BHS, 2021)
Na BHS okienko do Beethovenových piesní s Janou Kurucovou, Jurajom Hollým a Róbertom Pechancom (recenzia BHS, 2021)

Sólista je nositeľom významných ocenení z medzinárodných súťaží a od nahrávacích spoločností, je to majster tónu a farieb. Svojím výrazom ešte viac znásobuje emócie, ktoré sú v diele čitateľné, jeho tón je výrazný a jasný, jeho violončelo má zamatovú farbu. S perfektnou technikou sa snúbi hlboký výraz, ktorý práve v Dvořákovom diele prekypuje nehou, túžbou a láskou. Majstrovskú hru podčiarkuje jeho vzácny nástroj L’Ambassadeur z roku 1701 (Matteo Goffriller).

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Gautier Capuçon, Alain Altinoglu, Viedenskí filharmonici, foto: Alexander Trizuljak

180. výročie narodenia veľkého českého majstra si pripomína celý svet. Určite aj preto sa umelci rozhodli aspoň symbolicky venovať publiku ďalšie významné dielo majstra – po zaslúženom potlesku Capuçon pridal známu áriu z Dvořákovej opery Rusalka Měsíčku na nebi hlbokém v transkripcii pre violončelo. Filharmonikom slúži ku cti, že sa vopred dohovorili na prídavku s orchestrom, čo publikum vysoko ocenilo.

Symfónia d mol, FWV 48 Césara Francka je pozoruhodné dielo neskorého romantizmu. Alain Altinoglu s Viedenskými filharmonikmi vložil do jeho interpretácie vecnosť, precíznosť, ale aj romantickú vášeň. Orchester znel v celej svojej kráse a s perfektnou brilanciou. Krásne melódie, nežnosť, ale aj bohatý zvuk sa niesli Slovenskou filharmóniou s vášňou, akú vie svojej interpretácii vtlačiť len obdivuhodný profesionál a veľký umelec, akým Alain Altinoglu nesporne je. Jeho dirigovanie strháva hráčov i publikum, jeho temperament nabíja elektrinou, určuje výsledný tvar diela.

Bratislavské hudobné slávnosti, 2021, Gautier Capuçon, Alain Altinoglu, Viedenskí filharmonici, foto: Alexander Trizuljak

Vždy, keď sledujem Viedenských filharmonikov, rozmýšľam, akí sú privilegovaní, keď môžu dokonale porozumieť fungovaniu orchestra na koncertnom pódiu a zároveň v opernej orchestrálnej jame. Hrávajú v Zlatej sále Musikvereinu, kde je ich sídlo, ale aj vo Viedenskej štátnej opere. S potešením sme si medzi hráčmi všimli skvelého slovenského huslistu Tibora Kováča, ktorý dokonca naučil dirigenta niekoľko slovenských viet. Počuť Francúza hovoriť perfektnou slovenčinou, dokonca rulovať naše „r“, to sme ešte na pódiu nezažili. Tibor Kováč žiaril – mal dobrého žiaka. Možno aj prídavky vymyslel práve on.

Za Franckovou symfóniou totiž nasledoval Dvořákov Slovanský tanec č. 10 e mol, op. 72. Ale to už dirigent ohlásil po anglicky. Celá sála jasala. Bol to hold krásnemu umeniu, naozajstný festivalový koncert!

Autor: Viera Polakovičová

písané z koncertu 30. 9. 2021

Viedenská filharmónia
Bratislavské hudobné slávnosti
Koncertná sieň Slovenskej filharmónie
30. septembra 2021

Wiener Philharmoniker
Alain Altinoglu – dirigent
Gautier Capuçon – violončelo

Antonín Dvořák – Koncert pre violončelo a orchester h mol, op. 104
César Franck – Symfónia d mol, FWV 48

www.www.bhsfestival.sk

Archív Bratislavské hudobné slávnosti

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

muzikologička, hudobná kritička a publicistka, členka Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár