Vitálna vdova si podmanila svet!

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Štátna opera v Banskej Bystrici pripravila novú inscenáciu klasického amerického muzikálu Hello, Dolly!, ktorého dej sa sústredí okolo šarmantnej vdovy (dohadzovačky) Dolly Leviovej, poskytujúcej konzultácie všetkého druhu, od finančných, cez právnické až po psychologické. O okolnostiach vzniku diela zo zlatej éry klasického muzikálu 60. rokov, ako aj o jeho legendárnom filmovom spracovaní, si prečítate v článku dramaturgičky Štátnej opery Alžbety Lukáčovej. Premiéra novej banskobystrickej inscenácie sa uskutoční 14. a 15. decembra 2018.

Znie to neuveriteľne, ale slávny muzikál Hello, Dolly! má svoje korene už v 1. polovici 19. storočia. V roku 1835 vznikla komédia Johna Oxenforda (1812 – 1877) pod názvom A Day Well Spent (Dobre strávený deň), ktorá odštartovala sériu inšpirácií, ktoré vyvrcholili premiérou muzikálu v roku 1964. Vráťme sa ale o 122 rokov späť: v roku 1842 vytvoril Johann Nestroy (1801 – 1862) na základe Oxenfordovho diela jeho nemeckú verziu, ktorá sa volala Einen Jux will er sich machen (Ide sa vyvádzať). Dielo nezaznamenalo výraznejší ohlas, ale jeho námet lákal ďalších: takmer po sto rokoch sa týmto námetom inšpiroval Thorton Wilder (1897 – 1975) a na popud divadelného režiséra a producenta Maxa Reinhardta (1873 – 1943) napísal komédiu Merchant of Younkers (Kupec z Younkersu). Úspechu sa však znovu nedočkala. Wilder však námetu bezvýhradne veril, a preto hru prepracoval. Nové uvedenie sa uskutočnilo na Broadwayi v roku 1955 pod názvom The Matchmaker (Dohadzovačka) a tento raz už zožalo veľký úspech. Práve túto hru môžeme považovať za zárodok svetoznámej hudobnej šou, ako ju poznáme dnes. Ostrieľaný broadwayský producent David Merrick (1911 – 2000) poveril libretistu Michaela Stewarda (1924 – 1987), aby komédiu prepracoval na výpravný muzikál. Na Broadwayi už v tom čase vládol kult tohto žánra a považoval sa za Mekku muzikálového umenia. Do módy sa v tomto období dostávajú džezové inšpirácie a najvýraznejšie tituly už dokonca prenikli aj do Európy. Spomeňme aspoň dve diela svetového ohlasu: My Fair Lady (1956) a West Side Story (1957). V 60. rokoch sa už rodia aj ďalšie hity ako Fidlikant na streche (1964) či Funny Girl (1968).

Hello Dolly!, dobový plagát,
zdroj: internet

Vráťme sa ale k Hello, Dolly! Ambíciou Merricka a Stewarda bolo napriek škrtom v pôvodnom texte, zachovať humorný ráz a sviežosť tohto textu. Tak, ako to býva v broadwayskej praxi zvykom, pred samotnou premiérou na Broadwayi sa uskutočnilo viacero tzv. tryoutov (skúšok) v priľahlých provinciách. Práve počas nich sa ukázalo, či dielo funguje ako celok, ktoré časti sú problematické a či dielo má potenciál uspieť na veľkej scéne. O užitočnosti tento praktiky svedčí aj to, že sa včas ukázalo, že dielo nezaberá a predstavenia dopadli zle: Hermanova hudba často nezodpovedala dianiu na javisku, neposúvala dej a celkovo pripomínala viac operetu ako veľkolepý muzikál. To si nikto nemohol dovoliť, lebo latka bola príliš vysoko, keď uvážime, že od roku 1961 West Side Story nielen ako muzikál, ale aj ako fantastický film prevalcoval svet. A zrazu príde Dolly s banálnym príbehom a historizujúcim námetom. Nuda. Titul Hello, Dolly! vyzeral na spiatočnícku záležitosť. Nakoniec spojili sily producenti, režisér i autori a za štyri týždne muzikál prepracovali – a urobili to dobre, lebo premiéra 16. januára 1964 v divadle St. James Theater bola veľmi úspešná.

Jerry Herman a Carol Channing,
(skladateľ a prvá predstaviteľka Dolly Leviovej),
zdroj: internet

Hovorí sa, že muzikálom Hello, Dolly! sa končí zlatá éra klasického muzikálu 60. rokov – po nej nasledoval muzikál iného strihu, iných inšpirácií, inej poetiky. Napr. kultové dielo 70. rokov Hair prinieslo protest, rockovú muziku, aktuálnosť, no v návštevnosti ani reprízovosti nemohlo Dolly konkurovať. Veď zvážme: prvé uvedenie Hello, Dolly! malo 2844 repríz za sebou a bolo jedným z tých, ktoré svet bez problémov prijal. Na jeho úspechu nepochybne mala zásluhu aj jeho predstaviteľka, prvá Dolly Leviová, ktorú na Broadway stvárnila vtedajšia hviezda Carol Channing (*1921). Channing bola ostrieľaná umelkyňa, lebo na tejto scéne začala pôsobiť už na začiatku 40. rokov. Na Dolly sa teda hodila aj vekovo aj skúsenosťami. Táto rola sa pre ňu stala životnou. Na tejto scéne ju hrala aj v ďalších naštudovaniach v rokoch 1978 a 1995 (tu už bol kritike podrobený najmä jej vek, vďaka ktorému nemohla Channing verne stvárniť aktívnu a dynamickú vdovu zažiadanú za mužmi).

M. Stewart – J. Herman: Hello, Dolly!, filmové spracovanie muzikálu,
Barbru Streisand (Dolly Leviová),
zdroj: internet

Muzikál sa pomerne krátko po svojom javiskovom uvedení dostal na plátna kín a réžiou filmového spracovania nebol poverený nik iný ako svetoznámy herec, tanečník, spevák, choreograf a režisér Gene Kelly (1912 – 1996). Ten pri natáčaní filmu zužitkoval všetky svoje skúsenosti. Koniec-koncov spomeňme jeho dva výnimočné muzikálové filmy An American in Paris (Američan v Paríži) z roku 1951, kde účinkoval ako herec a tanečník a Singin´ in the Rain (Spievanie v daždi) z roku 1952, ktorý režíroval a zároveň v ňom hral. Navyše prichádzala doba, keď nový 70 mm formát umožnil predviesť divákovi nebývalý vizuálny zážitok a motivoval ho, aby navštívil kino. Náklady enormne rástli, a preto bolo nutné zasiahnuť čo najväčšiu skupinu divákov. V prípade Hello, Dolly! sa to podarilo. Pre film boli angažované hviezdy prvého rangu: Barbra Streisand (*1942) a Walter Matthau (1920 – 2000). V jednej z vedľajších rolí sa dokonca uviedol známy džezmen Louis Armstrong (1901 – 1971), bravúrny interpret ústrednej piesne. Prirodzene, uvažovalo sa aj o tom, že hlavná postava Dolly by mohla byť zverená už spomínanej Carol Channingovej, ktorá ňou žala úspechy na divadelnej scéne. V tom čase však bol krátko natočený film Thoroughly Modern Millie (Hľadá sa muž, zn.: bohatý), no neohúrila v ňom tak, aby mali producenti chuť obsadiť ju ako Dolly Leviovú. Naopak, mladá Barbra Streisand už mala za sebou úspešnú divadelnú inscenáciu na Broadwayi aj film Funny Girl. Barbra touto postavou nebola nadšená – muzikál videla v divadle a príliš sa jej nepáčil, navyše cítila sa na rolu primladá. V tomto pocite nebola sama, no napriek tomu sa začala jedna z najnákladnejších produkcií dovtedajšieho filmu. Odhliadnuc od fatálnych sporov, ktoré mal medzi sebou ústredný herecký pár, film zaznamenal veľký úspech a Gene Kelly ním pomyselne dospel na vrchol svojej kariéry. I pre Barbru Streisand predstavovala Dolly jednu z jej najúspešnejších životných rolí.

M. Stewart – J. Herman: Hello, Dolly!, Štátna opera, 2018,
Oľga Hromadová (Dolly Leviová),
foto: Zdenko Hanout

Na pôde banskobystrickej Štátnej opery bol tento muzikál naštudovaný len raz, v roku 1999. Hudobne ho pripravil a dirigoval legendárny Zdeněk Macháček, režisérom bol Pavol Smolík. Nová inscenácia Štátnej opery, ktorá bude mať premiéru 14. a 15. decembra 2018, zaznie v hudobnom naštudovaní Igora Bullu a v réžii Dany Dinkovej.

Autor: Alžbeta Lukáčová, dramaturgička Štátnej opery

článok publikovaný v spolupráci so Štátnou operou

O premiére novej inscenácie Štátnej opery sme informovali TU…

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Alžbeta Lukáčová

dramaturgička Štátnej opery v Banskej Bystrici a publicistka

Zanechajte komentár