Viva La Diva! Maria Callas koncertuje 41 rokov po smrti

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Spoločnosť Base Hologram, filiálka americkej skupiny promotérov Base Entertainment, prichádza na kultúrny trh s ambicióznym projektom koncertného turné Marie Callas. Grécka sopranistka, ktorá zomrela v roku 1977, sa na jeseň 2018 vracia na scénu v podobe digitálneho trojrozmerného hologramu sprevádzaného symfonickým orchestrom a vytvárajúcim ilúziu živého človeka.

Taktovka sa vlní vo vzduchu. 50-členný klasický orchester z kalifornského mesta Sacramento vyludzuje allegro. Na javisku sa po krátkej introdukcii objaví La Divina Maria Callas v bielo-červenej saténovej toalete a s charakteristickými gestami tragédky začne spievať prvé tóny Júliinho valčíka z Gounodovej opery Rómeo a Júlia. Postava sa pohybuje a gestikuluje a hlas, ktorý znie sálou, jednoznačne patrí gréckej kráľovnej sopránu. Na scéne však nie je žiadne filmové plátno ani dablérka. Píše sa rok 2018. Kto stojí za reinkarnáciou Marie Callas?

Maria Callas The Hologram Tour,
foto: Base Hologram

Ako naozaj

Holografia je tvorba a projekcia trojrozmerných objektov prostredníctvom optickej laserovej technológie. Pravý hologram preto vytvára dojem „zjavenia“ predmetu či osoby priamo pred očami diváka. A práve túto technológiu použil americký gigant vo svete showbiznisu Base Hologram na „oživenie“ Marie Callas. Dokonalej simulácii osoby prostredníctvom laserového a počítačového systému predchádzalo niekoľkomesačné intenzívne štúdium scénickej prezencie divy, ktorá sa do dejín opernej interpretácie 20. storočia zapísala zlatými písmenami.

35 rokov skúseností a obchodnej spolupráce s National Space Center, Sony alebo Shakespeare Global Theatre otvorilo Base Entertainment dvere medzi popredných hráčov na anglofónnom kultúrnom trhu. Do vôd klasickej hudby vstupuje dcérska spoločnosť Base Hologram s koncertným vystúpením, ktoré je fúziou prvkov virtuálnej reality 21. storočia a tradičnej produkcie filharmonického orchestra. To všetko v reálnom čase. „Jej vklad do hudobného poľa je priekopnícky.“ charakterizuje umenie Marie Callas zakladateľ Base Entertainment Brian Becker. „Mala rovnaký vplyv v oblasti herectva, scénografie a módy, a to z nej robí ideálnu voľbu. Chceme, aby táto produkcia oslovila nové generácie, ktoré o nej veľa nevedia, ako aj operných nadšencov, ktorí majú tvorivý odkaz umelkyne v malíčku,“ vyhlásil Becker pre portál Operawire.com.

Odborným garantom nového projektu je režisér Stephen Wadsworth. Američan má v portfóliu 25 ročné skúsenosti v popredných európskych operných domoch, akými sú milánska La Scala či viendenská Opera na Ringu. Wadsworth dohliadal na proces transformácie speváčkinej reči tela do digitálneho tvaru.

Maria Callas The Hologram Tour,
foto: Base Hologram

Nápad z dielne Base Hologram sa tvári novátorsky, pred jeho precedensom v segmente popovej kultúry však nikto nezatvára oči. Holografická grafika býva súčasťou spektakulárnych eventov popových hviezd. V roku 2012 sa promotér ND Production postaral o holografický comeback multižánrovej arabskej mezzosopranistky Umm Kulthum, o ktorej sa priaznivo vyjadrovala i sama Callas. Rodená Egypťanka zomrela dva roky pred Callasovou a vo svojej kariére sa dotkla aj klasickej hudby. Že to bol len sen, divák pochopil až vo chvíli, keď sa hologram ikonickej Arabky rozplynul v zlatom prachu.

Negatívna reflexia

Časť hudobnej verejnosti bije na poplach. Kde je hranica medzi realitou a ilúziou? To, čo vidíme na javisku, nie je speváčkino alter ego, ale technologický fantóm. Len špiritistické médium tu nahrádza špičková práca inžinierov. Základný predpoklad každej performancie – generovanie neopakovateľnej umeleckej produkcie živým človekom – sa v prípade Callasovej hologramu stráca. Ak do tejto rovnice na jednej strane dosadíme zázrak techniky, orchester doprevádzajúci dokonale remasterovanú nahrávku a perfektne zorganizované promo, ale na druhej strane máme reálny umelecký výkon Marie Callas v čase jej najväčšej slávy, koreň rovnice sa rozpadá. „Fake“ Callas verzus diva zlatej éry, ktorá však od roku jej úmrtia (1977) zostáva len v spomienkach. Newyorský kritik Anthony Tommasini sa obáva profanácie speváčkinej pamiatky. Má oživená zrkadlová fotografia (tak možno nazvať hologram v simplifikovanej forme) interakciu s publikom? Kedy preletí iskra? A preletí vôbec? Treba však vedieť, že vytváranie ilúzií (a reakcia našej psychiky na ne) je jedným z pilierov zábavného priemyslu, do sféry ktorého uvedený koncert patrí.

Laserová projekcia de facto umožňuje „vrátiť“ na scénu kohokoľvek z veľkých mien minulosti. Idea trojdimenzionálnej resuscitácie mŕtveho umelca je v etickej rovine zahrávanie sa s ohňom. Je to správne? Jednu z odpovedí dáva etymológia slova resuscitácia, ktoré sa prekladá ako vzkriesenie, ale latinský koreň suscitare v skutočnosti znamená povzbudzovať, burcovať, dokonca až provokovať. Hologram vyvolávajúci nostalgický opar prítomnosti dávno mŕtveho človeka sa dá chápať dvoma spôsobmi: ako technologický zázrak a demonštrácia vyspelosti vedy, alebo ako morbídna provokácia pomocou falzifikátu. Každá minca má rub a líce a každý list má dve strany, rectoverso.

Čaša nesmrteľnosti

Aké argumenty sypú z rukáva prívrženci projektu? Na prvom mieste stojí „experience“, skúsenosť. Za čím chodia ľudia do divadla? Dnes už nie za katarziou, ale za zážitkom. Presnejšie, za neopakovateľným zážitkom. „Konzument“ prichádzajúci na predstavenie (pôvodný význam verba consumare nie je spotrebovať, ale „pohltiť v celosti“) je podľa filozofie kreatívneho priemyslu objekt prahnúci po psychologickej autopsii – teda po tom, čo nemôže zažiť doma v obývačke. A to bez ohľadu na to, či počúva starú pásku alebo si vychutnáva full HD na televíznom miláčikovi.

Eímear Noone na Maria Callas The Hologram Tour,
foto: Base Hologram

Holografické turné Marie Callas tento parameter spĺňa. Poskytuje zážitok, ktorý nemožno substituovať živým koncertom, keďže hlavná aktérka odišla do večnosti pred 41 rokmi. Prostredie koncertnej sály, orchester, svetlá a atmosféra očakávania stimulujú naše zmysly. Sú elektrickým vodičom vzrušenia. To holografickému gala Marie Callas nechýba. Projekt v neposlednom rade prináša nový pohľad na to, čo je to krása, pretože interpretačnú bravúru umelkyne sa tvorcovia hologramu usilujú prezentovať aj ako netradičnú učebnicu pre mladých operných umelcov. Tí môžu pozorovať faciálnu expresiu a mimiku, pohyby i hereckú akciu speváčky zblízka, v úplne novom móde.

Fanúšikovia operného hologramu tvrdia, že idea produkčného tímu je poslom pozitívnej emócie. Je ňou imortalita. Zdanie, akoby sa idol „vrátil z druhého brehu“ a „napil sa z čaše nesmrteľnosti“, vyvoláva eufóriu nielen u milovníkov science-fiction. Pokiaľ výdobytky techniky nezasahujú do duchovnej integrity človeka, ale umocňujú posolstvo geniálnych osobností bez profanácie, je všetko v poriadku. Fakticky zostáva už len dešifrovať rébus, kde končí ostnatý drôt únosnosti, či dokonca gýču. Plénom diskusného fóra letí aj mantra popularizácie opery. Tá si vyberá nové metódy a nové obete. Otázkou zostáva, komu návštevníci podujatia tlieskajú. Inžinierom, šikovnému štábu alebo pamiatke Marie Callas?

Hra sopránu a ženskej dirigentky

Spoločnosť Base Hologram spolupracuje s nahrávacím koncernom Warner Classics, ktorý je exkluzívnym kustódom sopranistkinho fonografického dedičstva. Tím zvukových mágov z londýnskych štúdií Abbey Road skonvertoval dramatické koloratúry grécko-americkej „reinkarnácie antickej múzy“ do štúdiovej kvality 24 bitov/96 kHz a z pôvodnej zvukovej stopy eliminoval orchester. Nahrávka pri viacnásobnej repetícii zostáva identická, avšak túto reprodukciu vnímame vždy inak, v závislosti od nášho aktuálneho stavu a miery aktivizácie kognitívnych funkcií. Polotovar v podobe vokálneho extraktu sa spája so živým orchestrom pod taktovkou Eímeary Noone ako zvláštna chemická reakcia.

Eímear Noone,
zdroj: internet

Írska dirigentka a skladateľka nie je vo svete klasickej hudby nováčikom. Viedla londýnsky Royal Philharmonic Orchestra, zaoceánsky Philadelphia Orchestra a spolupracovala so symfonikmi v Sydney. Noone je prvou ženskou dirigentkou, ktorá účinkovala v National Concert Hall v Dubline. Jej meno rezonuje aj medzi fanúšikmi videohier: Eímear Noone sa podpísala ako autorka hudby pod 26 herných titulov.

Na programe koncertu je Callasovej zlatý štandard: otvárací Júliin valčík z opernej verzie Rómea a Júlie od Charlesa Gounoda, fragmenty z Bizetovej Carmen (ohnivá habanera a temná kartová ária, počas ktorej „Maria“ veští z kariet a napokon ich ležérne vyhodí do vzduchu) alebo Oféliina scéna šialenstva z Thomasovho Hamleta. Verdiho zastupujú obe scény Lady z Macbetha a veristický blok reprezentujú ukážky z Catalaniho La Wally a z Ponchielliho opery Gioconda. Recitál v dĺžke 105 minút (osem árií a scén a štyri orchestrálne čísla) uzatvárajú Callasovej vokálne signatúry – Norma a Tosca. Program odhalil verejnosti David Salazar, šéf medzinárodného internetového operného portálu Operawire.com. Dramaturgiu podujatia kopíruje nový disk z dielne Warner Classics pod názvom Callas in Concert – The Hologram Tour, ktorý sa objaví na pultoch predajní v strednej Európe po 9. novembri 2018.

Maria Callas The Hologram Tour,
foto: Base Hologram

Show Callas in Concert zhliadnu od 23. septembra do konca októbra 2018 diváci na americkom kontinente vrátane Mexika, Argentíny a iných miest Latinskej Ameriky. Európania uvidia spievajúci hologram Grékyne v novembri a v decembri 2018. Šnúra začína na starom kontinente 25. novembra 2018 v Londýne a pokračuje Amsterdamom, Bruselom, Parížom, Bazilejom a Hamburgom. Ďalšie koncertné večery sú naplánované na začiatok roka 2019, kedy Maria Callas zaspieva v digitálnom šate v severoamerických metropolách.

Pripravila: Lucia Laudoniu

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

slovenská historička, muzikologička, publicistka a výtvarníčka rumunsko-talianskeho pôvodu

Zanechajte komentár