Vladimír Blaho: Vokál v Slovenskej filharmónii

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Silné zastúpenie ruskej hudby na tohoročných BHS malo svoje pokračovanie aj v začiatkoch koncertnej sezóny SF, kedy sa na program koncertov dostali diela Stravinského, Prokofieva, Rachmaninova, Chačaturiana a Čajkovského.

Vyvrcholením tejto fázy a zároveň štartom niekoľkých koncertov zameraných na vokálnu tvorbu boli koncerty 14. a 15. novembra. Na programe boli diela Musorgského, Rachmaninova a Šostakoviča. Prvý kontakt s operou nastal už pri známom symfonickom obraze Musorgského Noc na Lysej hore, ktorý sa končí krásou lyrickou melódiou použitou v skladateľovej opere Soročinský jamok. Najatraktívnejšou časťou programu bol Rachmaninovov Klavírny koncert č.4 v interpretácii v Kanade naturalizovaného Ukrajinca Dmitri Levkoviča, ktorý si temperamentným výkonom získal srdcia poslucháčov, aby potom v prídavkoch zahral aj na strunu lyrickú a virtuózne- technicky-ľúbivú. Dramaturgicky najobjavnejšie bolo tretie číslo programu – Šostakovičova suita na básne Michelangela Buonarotiho pre bas a orchester. Ako sólista sa v ňom predstavil barytonista opery SND Sergej Tolstov. Skladateľ vokálny part nehnal do extrémne nízkych polôh, a tak ho mohol zvládnuť aj dramatický barytonista, inak medzi sólistami opery SND jediný s ozajstne barytonálnou farbou hlasu. Dramatickému cíteniu speváka konvenovalo aj to, že väčšina piesní prechádzala od meditatívnych do výsostne dramatických plôch (najviac v piesňach Hnev a Tvorba). Výsostne lyrické chápanie dominovalo iba v piesni Rozlúčka a v záverečnej Nesmrteľnosti. Aj keď vo výraze niektoré z piesní boli menej diferencované, celkovo sólista sa čestne zhostil ich interpretácie. Opäť by som pochválil zostavovateľov bulletinu, v ktorom sa texty okrem ruštiny nachádzali aj v slovenskom resp. českom preklade. Naproti tomu únavne pôsobia texty venované v bulletinoch SF Šostakovičovi, v ktorým sa venuje neadekvátne veľa priestoru politickému kontextu jeho tvorby. V najbližších koncertoch SF sa ako vokalisti predstavia Peter Mikuláš a Eva Garajová.

Autor: Vladimír Blaho

Foto: Slovenská filharmónia

článok zaradený do: Recenzie, prečítali sme

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár