Vitajte na webe nezávislého časopisu o opere, klasickej hudbe a balete Opera Slovakia.

Reklama

21. augusta 2023 Ľudovít Vongrej Sezóna 2022/2023

Vladimír Chmelo: Môj voľný čas je hudba a spev

Vladimír Chmelo v Metropolitnej opere New York, foto: súkromný archív
Veľkosť písma
A
A
A
V tomto roku (21. augusta) oslávil svoje okrúhle životné jubileum slovenský operný spevák a pedagóg žijúci v Českej republike Vladimír Chmelo. Pri tejto príležitosti poskytol pre Opera Slovakia rozhovor, v ktorom si zaspomínal na svoje začiatky v rodnom Lučenci či na študentské časy v Brne, predstavil osobnosti, ktoré ho ovplyvnili na jeho umeleckej dráhe, ale aj medzníky, ktoré doteraz považuje za kľúčové.

Medzinárodne pôsobiaci operný spevák Vladimír Chmelo, rodák z Lučenca, je absolventom Janáčkovej akadémie múzických umení v Brne. Následne začínal v Národnom divadle v Brne, kde si zároveň vytvoril základ svojho operného repertoáru, špecializujúc sa na talianske belkanto.

Vladimír Chmelo, foto: súkromný archív V. Chmela

Jeho umenie mohli spoznať diváci vo viacerých mestách, okrem českých a slovenských operných divadiel napríklad v Hamburgu, vo Viedni, v Essene, Bonne, Grazi, Innsbrucku, Salzburgu, Bielefelde, Miláne, Berlíne, Janove, Palerme, Wroclave, Amsterodame, Buenos Aires a ďalších. Je jedným z mála našich spevákov, ktorí sa predstavili aj na javisku prestížnej Metropolitnej opery v New Yorku. Za jeho umelecké počiny mu udelili českú Cenu Thálie (1998). Venuje sa aj koncertnej a pedagogickej činnosti a je zakladateľom Českého speváckeho inštitútu (Český pěvecký institut Vladimíra Chmela).

Pán Chmelo, aké ste mali leto?

Ďakujem za opýtanie – z veľkej časti pracovné. Dva týždne som strávil v Luhačoviciach, kde som viedol spevácke kurzy zväčša pre spevákov, ktorých učím počas celého roka, ale prihlásili sa aj niektorí, ktorých som nepoznal. Priznám sa ale, že mám radšej dlhodobú spoluprácu, kde vidím výsledky svojho formovania speváckej osobnosti. Každopádne, dva týždne po deviatich frekventantoch sa naplnili tak rýchlo, že som kurzom ani nestihol robiť reklamu.

Bolo to po piatich ročníkoch v Českom Krumlove prvé stretnutie s týmito moravskými kúpeľmi, preslávenými blahodarnou Vincentkou, takže vznikla láska na prvý pohľad. Budúci rok pokračujeme a možno ešte viac rozvinieme spoluprácu.

Majstrovské spevácke kurzy Vladimíra Chmela v Luhačoviciach, 2023, zdroj foto: archív V. Chmela

Okrem toho som spieval po českých hradoch a zámkoch v desiatich predstaveniach Dvořákovej Rusalky pod hlavičkou Českého pěveckého institutu, ktorý som založil v Prahe. No a v týchto dňoch oddychujem v Piešťanoch. Po dlhých rokoch cestovania konečne poznávam krásy Čiech a Slovenska.

Ako si spomínate na svoje spevácke začiatky vo svojom rodnom Lučenci?

Moje spevácke začiatky spadajú do veku piatich rokov, kedy sme sa presťahovali do Brna. A tie spomienky sú veľmi útržkovité. Na svoje piate narodeniny (21. 8. 1968) som totiž nedostal žiadnu tortu, keďže obchody boli pozatvárané a pamätám sa iba na tanky, pozerajúc z okna. A to mi do spevu nebolo, hoci som vôbec nechápal, o čo ide. Inak som ale podľa mojich rodičov spieval už v kočíku. Kde sa vzal ten talent v rodine leteckého konštruktéra a zubárky, naozaj neviem.

Každopádne sa u nás vždy spievalo na oslavách. A na Slovensku sa predsa oslavuje často, nie?

Kam z Lučenca smerovali vaše ďalšie kroky?

Brno sa stalo mojim domovom a tu som strávil svoje dospievanie, gymnázium (pretože som po základnej škole ešte nezmutoval), vysokoškolské roky na JAMU, a nakoniec i prvé roky angažmán v Janáčkovej opere.

V. Bellini: Puritáni, Opera SND, 2010, Vladimír Chmelo (Riccardo Forth), Peter Mikuláš (Giorgio Valton), Zbor Opery SND, foto: Ctibor Bachratý

U koho ste v Brne študovali? Aké ste mali študentské časy v Brne?

Na JAMU som študoval u doc. J. Hladíkovej, ktorá ma viedla takpovediac materským spôsobom až do piateho ročníka, kedy som dostal štipendium v talianskej Siene. Taliansko mi celkom učarovalo. Ako keby to bola moja druha vlasť. Zrazu som chcel vedieť všetko o belkante, ten spôsob spevu bol iný ako v Čechách, a tak som pátral a hľadal inú cestu. Čakali ma roky zdarov i nezdarov, ale vášeň k spevu stále horela. Nemohol som sa zastaviť.

Zaujímavou osobnosťou vo vašom profesijnom raste je aj Dan Iordăchescu. Čo vám dala stáž u tohto známeho rumunského barytonistu?

Presne ste trafili – v čase najväčšieho hľadania som narazil na tohto veľmi kultivovaného speváka, ktorý ma nesmierne inšpiroval a ukázal cestu, ako ďalej. Myslím, že ma posunul výrazne dopredu a dlho som čerpal z jeho rád. Pod jeho vedením som naštudoval úlohu Alfonsa v Donizettiho opere Favoritka, ktorú som spieval s banskobystrickým súborom v rámci festivalových Zámockých hier zvolenských. A to bol pre mňa nezabudnuteľný zážitok. Tu by som chcel s obrovskou úctou spomenúť meno Dr. Jaroslava Blahu, zrejme nenahraditeľnú osobnosť slovenskej opery.

Prečítajte si tiež:
Zmĺkol hlas, vyschlo pero, zamrzla klávesnica. Za Jaroslavom Blahom smúti divadelné Slovensko

Zámocké hry zvolenské, 2013, G. Verdi: Nabucco, Vladimír Chmelo, foto: Archív ŠOBB

Ktoré ďalšie osobnosti vás vo svojej profesii nejakým spôsobom ovplyvnili či názorovo formovali? A čím konkrétne?

Nuž, osud mi poslal do cesty veľa osobností, na ktoré rád spomínam. Ešte za čias štúdií na JAMU som spoznal profesorku herectva a javiskového pohybu doc. Mariu Mrázkovú, ktorá dlhé roky pôsobila aj v Bratislave a podieľala sa na neuveriteľne vysokej úrovni hereckých a operných umelcov niekoľkých generácií. Naštudoval som s ňou mnoho rol a keď som spieval v MET vo Verdiho Rigolettovi, režisér sa ma pýtal – kde som prišiel k takému poňatiu.

Maruška, ako sme jej hovorili vedela rozkryť text tak prekvapujúcim a rafinovaným spôsobom, že to umožňovalo veľmi širokú škálu pohybových možností. Naučila ma prísť na javisko takým spôsobom, že chôdza a jediné gesto povedali o postave všetko. Myslím, že takto sa dali vychovať javiskové osobnosti. Dnes sa toto umenie zväčša nahradzuje režisérskym experimentovaním.

Vladimír Chmelo po predstavení Rusalky v MET

Máte skúsenosti z medzinárodnej scény a tak by ma zaujímalo, ako si formujete svoj repertoár a čo považujete v tejto súvislosti za dôležité?

Úprimne povedané – svoju kariéru som si vôbec neriadil. Ako ponuky prichádzali, tak som ich prijímal alebo neprijímal. Našťastie ich bolo dosť, takže som mal z čoho vyberať. A tak sa formoval môj repertoár. Samozrejme – najviac som chcel spievať taliansky. Keby prišla ponuka hoci z Hornej Dolnej, išiel by som.

Koľko postáv máte vo svojom repertoári?

Vďaka tomu, že sa pomerne rýchlo učím, stihol som aspoň sedemdesiat rol. Ale to sa v posledných desiatich rokoch riadne flákam. Žiadne rekordy odo mňa nečakajte. Niektoré úlohy, ako napríklad Macbetha alebo Germonta som si zaspieval v desiatich rôznych inscenáciách. Veľmi ma bavilo vracať sa k rolám, znova ich naštudovať s istým odstupom.

Prečítajte si tiež:
Vladimír Chmelo: Účinkovanie v Metropolitnej opere je vždy veľkým zážitkom (rozhovor 2015)
Vladimír Chmelo nielen o svojom hosťovaní v Metropolitnej opere v New Yorku (rozhovor 2014)

Ktoré medzníky vo svojej opernej dráhe považujete za kľúčové?

Veľmi rád spomínam na obdobie, keď mi na základe konkurzu dala príležitosť šéfka innsbruckej opery, slávna nemecká mezzosopranistka Brigitte Fassbender, a obsadila ma do titulnej úlohy Verdiho Macbetha. To bol môj odrazový môstik k zahraničným angažmán. Získal som si meno ako verdiovský interpret a pomerne skoro som začal spievať všetky tie vysnené roly. Keď som úspešne absolvoval konkurz do MET, ponúkli mi Rigoletta a Scarpiu ako „cover“. Druhého z nich som nikdy predtým nespieval, mal som ale Toscu tak napočúvanú, že som bez váhania prijal.

Vladimír Chmelo ako Macbeth, 2014, zdroj foto: súkr. archív V. Chmela

Ako vnímate operný spev z pozície už aj pedagóga?

Hoci sa hovorí, že dobré spievanie je len jedno, dá sa vystopovať viac spôsobov, viac techník. Tým, že som vyrastal v prostredí českej speváckej školy, potom bratislavskej a nakoniec talianskej, poznám dôverne rozdiely medzi nimi. Mojou túžbou bolo naučiť sa techniku belkanta predvojnových spevákov. To sa mi podarilo až v posledných rokoch, kedy som objavil autentické pramene a overil som si ich svojou pedagogickou činnosťou. Preto som založil Český pěvecký institut v Prahe (www.ceskypeveckyinstitut.cz), ktorým chcem propagovať belcano v prostredí, z ktorého sa na dlhý čas vytratilo, ale v ktorom existovalo za čias Emy Destinovej, Karla Buriana, Marie Jeritze a mnohých ďalších českých spevákov.

Na čom v súčasnosti pracujete?

Teraz sa pripravujem na ďalšiu sezónu inštitútu, po Rusalke by sme chceli uviesť ďalšiu operu v komornom tvare – Smetanovu Predanú nevestu. Rusalka len s klavírom a harfou, skrátená na dve hodiny, sa nám veľmi osvedčila. Premiéru sme uviedli v pražskom divadle Hybernia s výraznými kostýmami, jednoduchou scénou a rozprávkovými projekciami. Vo všetkých úlohách účinkovali speváci, s ktorými dlhodobo spolupracujem – T. Mátlová, P. Berger, P. Malý, D. Hůlka, E. Pavlů a ďalší. Diváci oceňovali veľmi dobrú zrozumiteľnosť slova a poetickosť inscenácie.

A. Dvořák: Rusalka, produkcia Českého speváckeho inštitútu Vladimíra Chmela, klaňačka po premiére v pražskom divadle Hybernia, 2023, foto: Jana Křivancová

Chystáte sa v najbližšom čase účinkovať na Slovensku?

Po niekoľkoročnej odmlke, spôsobenej zdravotnými ťažkosťami a vážnou dopravnou nehodou, som prijal pozvanie Slovenskej filharmónie a v rámci Bratislavských hudobných slávností sa objavím v koncertnom prevedení Čajkovského Jolanty. Rolu Ibn-Hakii som spieval aj v MET po boku A. Netrebko, tak dúfam, že sa mi v Bratislave podarí úspešne vrátiť na pódium, na ktorom som veľakrát účinkoval a ktoré mi hádam najviac prirástlo k srdcu.

Máte popri svojej profesii dostatok priestoru aj na voľnočasové aktivity? Ako ste oslávili svoje životné jubileum?

Môj voľný čas je hudba a spev. Všetko sa točí okolo nich. Svoje narodeniny beriem ako príležitosť stretnutia s priateľmi a rodinou. Na cifre hádam tak nezáleží, usilujem sa byť lepším človekom, prospešný ostatným.

Rozprával sa: Ľudovít Vongrej

video

Zdieľať:

O autorovi

Ľudovít Vongrej
šéfredaktor Opera Slovakia, predseda redakčnej rady Opera Slovakia, spravodajca, publicista, odborný editor a hudobný producent, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)
Zistiť viac
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.
Opera Slovakia o.z. nezodpovedá za obsah autorov jednotlivých príspevkov a nenesie prípadné právne následky za názory autorov príspevkov a príspevky v diskusiách uverejnených v časopise Opera Slovakia.

Komentáre

Pridajte komentár

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.

W. A. Mozart: Figarova svadba
Opera Ballet Vlaanderen
záznam predstavenia z júna 2023
dirigent: M. Jacquot / réžia: T. Goossens
osoby, obsadenie a viac info TU...