Dnes je: sobota, 18. 8. 2018, meniny má: Elena, Helena, zajtra: Lýdia

Vladimír Chmelo: Účinkovanie v Metropolitnej opere je vždy veľkým zážitkom

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Slovenský operný spevák Vladimír Chmelo opäť hosťoval v Metropolitnej opere v New Yorku. Tentokrát stvárnil postavu Ibn Hakiu v Ćajkovského opere Jolanta po boku špičkových svetových umelcov. Rozhovor o tomto hosťovaní v METke s Vladimírom Chmelom pripravila pre Opera Slovakia naša newyorská spolupracovníčka Elena Fedorková.

Vraciate sa pravidelne do Metropolitnej opery v New Yorku, teda do divadla, ktoré si drží najvyššiu profesionálnu úroveň. V minuloročnej sezóne ste tu účinkovali v opere Rusalka od Antonína Dvořáka. Teraz ste okrem účinkovania v úlohe Ibn Hakiu v opere Jolanta robili v časti týchto predstavení náhradníka (tzv. cover) resp. druhé obsadenie. Ako vnímate túto náročnú prácu?

Som veľmi rád, že ma Metropolitná opera od roku 2009 každoročne oslovuje k spolupráci. Je to divadlo, kde sa snúbi tá najnáročnejšia umelecká práca so skvelou atmosférou, kde takpovediac všetci ťahajú za jedno lano. Úsilie o čo najdokonalejší výsledok je tu hádam najväčšie, aké som kde zažil. Je tu dosť času na aklimatizáciu po ceste z Európy, dostatočné množstvo skúšok a v neposlednom rade priateľská atmosféra, ktorá vám pomáha a spríjemňuje pomerne dlhý pobyt. Po vyše mesiaci skúšok sa ďalší mesiac hrá a vydržať absolútne zdravý a pripravený v premenlivom počasí nie je jednoduché.

Vladimír Chmelo, foto: súkromný archív

Vladimír Chmelo,
foto: súkromný archív

Neoddeliteľnou súčasťou každého predstavenia sú skúšky. Mohli by ste čitateľom priblížiť ich chod pre covera? Sú niečím špecifické?

Bol som prekvapený, ako dokonale sú skúšky v divadle synchronizované. Prvé obsadenie sa skúša oddelene od druhého, takzvaných coverov, ktorí majú za úlohu byť pripravení pre prípad indispozície niektorej z hviezd. Divadlo by nedokázalo v deň predstavenia zaistiť náhradu za náhle chorého sólistu. V Európe sa to dá, pretože sieť divadiel je taká hustá, že ak ráno nemáte Rigoletta, do večera ho s veľkou pravdepodobnosťou zoženiete. Do New Yorku sa letí osem hodín a kvôli posunu času by takýto záskok nebol možný. Preto sa vytvoril systém druhého obsadenia, ktoré nemá v zmluve samotné prestavenia, len v prípade choroby. Druhý dôvod je samozrejme detailné naštudovanie réžie, ktoré vyžaduje hlavne v moderných inscenáciách veľa času. Pre mňa však bolo vždy veľmi atraktívne, že mi ku ,,coverovaniu” ponúkli aj predstavenia. Tak sa stalo aj v prípade Jolanty. Bolo mi cťou a veľkým zážitkom spievať s Annou Netrebko, pretože je obzvlášť v tejto úlohe neprekonateľná.

Nová inscenácia opier Jolanta/Hrad kniežaťa Modrofúza v réžii Mariusza Trelińskeho ponúka nový pohľad. Ako ho vnímate?

Vďaka priamemu prenosu mohli novú inscenáciu Trelińskeho posúdiť stovky divákov po celom svete. Z môjho pohľadu to bola inscenácia vydarená, pôsobivá, emocionálne nabitá, povedal by som rafinovaná. Divákovi sprostredkovala príbeh slepej Jolanty bez romantizujúcich momentov, ale pritom si zachovala určitú poéziu a hlavnú myšlienku diela. To práve v mnohých moderných réžiách uniká, takže vysoko oceňujem prácu tohto poľského režiséra.

Bola pre Vás úloha Ibn Hakiu spevácky náročná?

Keď mi ju ponúkli, musím sa priznať, že som ju nepoznal. Videl som Jolantu len raz v živote, poznal som niekoľko árií, ale úlohu Ibn Hakiu nie. Bol som ale presvedčený, že by mi neponúkli nič, čo by bolo proti môjmu hlasu – a nemýlil som sa. I v tom vidím obrovskú profesionalitu tohto divadla. Takže úprimne – ani som sa na noty nepozrel a hneď som súhlasil. Keď som sa pustil do štúdia, bolo to, ako keby to Čajkovskij písal pre mňa. Nie je to veľká rola, ale je v celom príbehu dôležitá a hlavne – nesie posolstvo, ktoré je aktuálne v každom čase a ku ktorému som sa vo svojom živote vlastne dopracoval až postupne. Je to sila myšlienky, sila presvedčenia, túžba a viera. To sú pojmy, ktoré som vždy v sebe cítil, ale skutočne som si ich prežil až časom, životnými skúsenosťami. A nečakal som, že by som sa stretol s operou, v ktorej by boli vyjadrené tak naliehavo, ako tu. Keď povie rozhodnutá Jolanta s istotou v hlase – „Lekár, začni ma liečiť – ja BUDEM vidieť, a on (cárovič) BUDE žiť“, vyhŕkli mi na javisku slzy. Anna to zaspievala presne – mal som pocit, že i ona si musela niečo v živote prežiť – nebolo to „len“ odspievané – bolo to naplnene životnou skúsenosťou. A to sú najkrajšie chvíle v opere. Keď zďaleka nejde len o noty, ale o život.

Spevácke obsadenie teda bolo na vysokej svetovej úrovni so zodpovedajúcou profesionalitou vzájomnej spolupráce. Mate nejakú skúsenosť, ktorá by stala za zmienku?

Ako som už spomenul, spievať s Netrebko bol zážitok. Ale rovnako aj s ostatnými. Spolupráca bola tak príjemná, inšpirujúca a bezproblémová, že si nemožno lepšiu predstaviť.

V. Chmelo a A. Netrebko v Metropolitnej opere New York, foto: súkromný archív

V. Chmelo a A. Netrebko v Metropolitnej opere New York,
foto: súkromný archív

Metropolitná opera mala s otvorením tejto sezóny vážne problémy. Pociťovali ste to ako sólista?

No, požiadali nás, aby sme sa vzdali 7% honorára, ale inak nie (smiech). Problémy si rieši MET za zatvorenými dverami a čo sa dostane von, sú úniky, ktoré na chod divadla nemajú vplyv, aspoň pokiaľ ide o prevádzku. Tá je zaistená v nemennej kvalite. Problémy MET vyplynuli z kritiky vedenia divadla hlavne od umeleckých pracovníkov. Keďže som osobne zažil len súčasné vedenie, nemám možnosť porovnávať a viac sa k tomu vyjadriť neviem.

Svoj voľný čas venujete aj príprave nových postáv, poprípade zdokonaľovaniu starších. Na čom teraz pracujete?

Keďže mám v repertoári vyše 60 opier, stále častejšie sa vraciam k skôr naštudovaným. Môžem sa teraz do nich viac ponoriť, overiť si, čo bolo v minulosti dobre a čo už nefunguje. A hlavne, mal som tu v New Yorku čas pracovať na svojom hlase, ktorý vekom prejavuje zmeny a dozrievanie a musí sa opatrovať…

Máte v tomto opernom dome niekoho, kto Vás v tom usmerňuje?

Touto otázkou môžem vlastne pokračovať. Pracujem s klaviristom a speváckym pedagógom, v ktorom som našiel veľkú oporu. Pracujem s ním intenzívne na ďalšom vývoji hlasu, ktorému dal väčšiu istotu a lesk, takže verím, že sa vraciam pripravený na nové úlohy, ktoré ma v budúcnosti čakajú, a že budem môcť naplniť očakávania publika viac ako kedykoľvek predtým.

Kam vedú vaše kroky po skončení hosťovania v Metropolitnej opere v New Yorku?

Keďže som bol prakticky pol roka nepretržite na cestách, trochu si oddýchnem doma v Brne a Prahe. A potom ma v Nemecku čaká obľúbená úloha Scarpiu v Tosce.

Ďakujem za veľmi príjemný rozhovor a prajem veľa ďalších pracovných i osobných úspechov.

www.chmelo.com

Pripravila: Elena Fedorková

Operné gala 2018
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Zanechajte komentár