Vydarené Čarovné noci v opere

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Od mladosti som mal rád operné koncerty. Tie sa na našej národnej opernej scéne začali v poslednom čase používať ako náhrada za chýbajúce operné predstavenia či premiéry. V ich dramaturgii nebolo príliš veľa invencie a ani diváci sa na ne nehrnuli. Zdá sa, že rovnako uvažuje aj nové vedenie Opery SND. Nemalo šťastie kvôli odrieknutiu recitálu Štefana Margitu či koncertného uvedenia Cikkerovho Vzkriesenia, no teraz, pri koncerte s názvom Čarovné noci v opere (20. mája 2022), dobre zabodovalo.

Nápad uviesť montáž troch neznámych diel známych skladateľov vymyslel dirigent večera Robert Jindra. Spoznanie troch pre diváka neznámych skladateľských rukopisov a účasť štyroch zahraničných sólistov (nadnesene charakterizovaných ako svetových či vynikajúcich) pôsobilo už v zámere atraktívne. Neznáme diela väčšinou nepatria k vrcholom tvorby skladateľov, ale ich spoznanie obohacuje.

Prečítajte si tiež:
Opera SND predstavila 103. sezónu aj nového šéfdirigenta Kevina Rhodesa

Piesňový cyklus pre soprán a orchester Kouzelné noci je dielom Bohuslava Martinů z roku 1918, takže po štyroch operných opusoch skladateľa, s ktorými sme sa mohli zoznámiť v priebehu storočnej existencie Slovenského národného divadla, spoznali sme aj jeho umelecké začiatky. Dirigent Robert Jindra získal nedávno za nahrávku tohto diela medzinárodné ocenenie a bolo vidno, že mu je blízke.

Čarovné noci v opere, Robert Jindra, Orchester Opery SND, foto: Jozef Barinka / SND
Čarovné noci v opere, Opera SND, 2022, Simona Šaturová, Robert Jindra, Orchester Opery SND, foto: Jozef Barinka / SND

Hudba sa pohybovala od jednoduchého prostého výrazu s náznakmi symbolizmu k perlivejšiemu zvuku, v ktorom sa popri väzbe na rodnú Moravu odrážali aj nenásilne prekomponované exotizmy, v čase zrodu diela značne populárne. Chvíľami sa zdalo, že orchester mohol o čosi viac diferencovať jednotlivé nálady, aby tým uľahčil situáciu aj slovenskej sopranistke žijúcej v Prahe Simone Houda-Šaturovej, ktorej subtílny mozartovský soprán znel pôsobivo v jemne nasadzovaných výškach.

Perzská noc op. 26bis (Nuit Persane) Camilla Saint-Saënsa vznikla na základe pôvodného cyklu piesní Mélodies persanes op. 26. V porovnaní s ním po štvrťstoročí nadobudla dodatočne komplikovanejšiu štruktúru sledu hudobných čísiel, v ktorých sa striedajú výstupy recitátorky, zboru a dvoch sólistov, pričom sa nálady jednotlivých čísel menia od meditatívnych po rozšafnejšie. Skladateľ (ktorého slávnu operu Samson a Dalila uviedla Opera SND len jediný raz v roku 1927) bol jedným z prvých, koho v druhej polovici 19. storočia očarila exotika orientu, pričom však nezaprel sebe vlastnú francúzskosť.

Čarovné noci v opere, Opera SND, 2022, Monika Jägerová, Robert Jindra, Daniel Matoušek, Orchester Opery SND, foto: Jozef Barinka / SND
Čarovné noci v opere, Opera SND, 2022, Božidara Turzonovová, Monika Jägerová, Orchester Opery SND, foto: Jozef Barinka / SND
Čarovné noci v opere, Opera SND, 2022, Robert Jindra, Daniel Matoušek, Orchester Opery SND, Zbor Opery SND, foto: Jozef Barinka / SND

Skladbe na variabilite dodávala práve primeraná vyváženosť rôznych interpretačných zložiek od jubilujúcej recitátorky Božidary Turzunovovej cez kvalitne pripravený zbor v naštudovaní hlavnej zbormajsterky SND Zuzany Kadlčíkovej, vstupujúci do hry v lyrických pasážach, až po oboch sólistov. Mladá česká mezzosopranistka Monika Jägerová má krásne sfarbený zamatovo a teplo pôsobiaci hlas a milým prekvapením bol aj výkon mladého českého tenoristu Daniela Matouška. Osobitne pôsobivo zaznel jeho lyrický výstup, v ktorom sa vzorovo pohyboval na pomedzí plného hlasu a mezzavoce na spôsob francúzskych lyrických tenoristov.

Prečítajte si tiež:
V Slovenskom národnom divadle otvorili výstavu Bardi slovenskej opernej réžie

Azda o čosi menej oslovila kantáta Ruggiera Leoncavalla Májová noc napísaná v roku 1888 počas jeho pôsobenia v Paríži. Bolo badať, že v tom čase skladateľ ešte nebol kompozične štýlovo vyhranený. Mňa osobne zaujalo, ako sa v náznakoch, drobných miniatúrach, v nástupoch niektorých nástrojov, v intervalových riešeniach či v dynamike a inštrumentácii sem-tam dala vytušiť ruka budúceho autora slávnych Komediantov. Išlo napríklad o hudbu pripomínajúcu nástup Cania na začiatku opery, jeho áriu No, pagliaccio non son, známy zbor či výstup Harlekýna.

Čarovné noci v opere, Robert Jindra, Luis Chapa, Orchester Opery SND, foto: Jozef Barinka / SND

Tenorový part interpretoval Mexičan Luis Chapa silným, šťavnatým, zavše trochu menej kultivovaným tenorom. Spevák pôsobiaci na menej známych operných javiskách v roku 2018 debutoval aj na javisku Metropolitnej opery (Pinkerton). Leoncavallovu Májovú noc už interpretoval s dirigentom Jindrom aj na Košickej hudobnej jari 2019.

Najväčším nedostatkom vydareného podujatia bola slabá návštevnosť. Naozaj sa u nás publikum hrnie už len na Zbor židov z Nabucca?

Autor: Vladimír Blaho

písané z koncertu 20. 5. 2022

Čarovné noci v opere
Opera SND, nová budova SND
20. mája 2022

Hudobné naštudovanie a dirigent: Robert Jindra
Dramaturgia: Robert Jindra, Jozef Červenka
Zbormajsterka: Zuzana Kadlčíková
Režijná spolupráca a dizajn: Zuzana Fischer
Simona Šaturová, soprán
Monika Jägerová, alt
Luis Chapa, tenor
Daniel Matoušek, tenor
Božidara Turzonovová (Hlas sna)

Bohuslav Martinů: Kouzelné noci
Camille Saint-Saëns: Perzská noc / Nuit Persane
Ruggero Leoncavallo: Májová noc / La Nuit de mai

www.snd.sk

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár