Vydarený dirigentský majstrovský kurz v Drážďanoch, ale úspešná bilancia vyzerá inak

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Hudobný život na celom svete poznačila pandémia koronavírusu a koncertný život sa preniesol prevažne do onlinu. Tak je to aj v Drážďanoch, s výnimkou Semperovej opery, ktorá v poslednom čase svoje online projekty nečakane obmedzila. Marcovým prekvapením na jej pôde bolo uskutočnenie majstrovského kurzu pre mladých adeptov dirigovania pod vedením Christiana Thielemanna.

Do hudobného života Drážďan, zdecimovaného v roku 2020 pandémiou, avizovali Drážďanské hudobné slávnosti na rok 2021 vyberanejší program ako zvyčajne (písali sme o tom TU…). Ale už mimoriadny koncert so sólistom Denisom Macujevom ohlásený na 2. marca doslova padol do vody. Klavirista, Orchestre Symphonique de Montréal ani dirigent Kent Nagano nemohli kvôli pandémii prísť… A to je len jeden z mnohých koncertov, ktoré bolo a bude treba oželieť.

Tlač. konferencia k Drážďanským hudobným slávnostiam 2021 (uskutočnená v októbri 2020), foto: Oliver Killig

Intendant hudobných slávností a violončelista Jan Vogler je známy svojím optimizmom. Ale ani ten nevyrieši situáciu, ktorú diktuje koronavírus. A tak sa podujatia festivalu presúvajú, prekladajú, nahrádzajú inými, z live koncertov sa stávajú digitálne, mnohé sa rušia bez náhrady. Koncert speváka a songwritera Jamieho Culluma sa presúva už tretíkrát až na festival v roku 2022! Záujemca o tohoročné hudobné slávnosti je odkázaný na webovú stránku, ktorá sa neustále aktualizuje.

Voglerovým cieľom je v čase koronakrízy podľa možností zachovať vyžarovanie sily hudby a prostredníctvom nej poskytnúť ľuďom pozitívnu energiu. Organizačný tím úpenlivo pracuje na uskutočnení živého festivalu v rámci dodržiavania prísnych protipandemických opatrení. Máj a jún sa blížia. Otvorenie festivalu filharmóniou z Hong-Kongu ani koncert London Symphony Orchestra s dirigentom Sirom Simonom Rattlom či Straussova opera Capriccio Krassimirou Stojanovou pod taktovkou Christiana Thielemanna, žiaľ, neprichádzajú do úvahy.

Drážďanská filharmónia a dirigent Daniel Orén počas natáčania Verdiho opery La traviata, 2021, zdroj foto: Dresdenphililharmonie.de

Práve jubilujúca 150-ročná Drážďanská filharmónia musela svoje veľkolepé plány presunúť do koncertov rozhlasových. Ale vznikla aj nahrávka Verdiho La traviaty v hlavných postavách s dvojicou Lisette Oropesa a René Barbera. Veľká koncertná sieň umožnila „rozsadiť“ sólistov, zbor a filharmonikov na pódiu, v hľadisku a na balkónoch v dostatočných odstupoch. Dirigent Daniel Orén spĺňal v tomto prípade skôr úlohu krotiteľa ako hudobného šéfa.

Tímová práca hudobníkov a vedenia filharmónie zorganizovala desiatky rôznych hudobných podujatí. Patril k nim i takzvaný onlinový formát. Ale vychovať si prípadné nové publikum livestreamami asi nie je možné. Počiatočný veľký záujem o digitálne koncerty klesol. Registrovaných bolo síce 400 000 kliknutí, ale už po niekoľkých sekundách či minútach bolo zrejmé, že tieto ponuky koncerty naživo nenahradia. Na časy, keď vo veľkej koncertnej sieni budú sedieť zasa stovky ľudí, si budeme musieť ešte počkať.

Je nepochopiteľné, že brány Semperovej opery ostávajú už mnoho týždňov pozatvorené dokonca aj pre online ponuky či produkcie. Na program sa namiesto toho dostali iba verbálne obvinenia. Jablkom sváru medzi umelcami a vedením je otvorená otázka: prečo sa nepovolilo sólistom, členom zboru a orchestra pracovať? Kým iné divadlá od Mníchova po Viedeň boli aktívne aspoň prostredníctvom streamov, Semperova opera sa odmlčala.

Semperoper Dresden, foto: Matthias Creutziger

Šéfdirigent Staatskapelle Dresden Christian Thielemann so svojím orchestrom pracovať nemohol, hoci vo Viedni mal dvere otvorené a nahrával. Dlhé týždne sa neriešilo ani jeho hosťovanie so Staatkapelle v rámci Osterfestspiele v Salzburgu, ani následné reprízy v Semperovej opere. Medzinárodná tlač hovorila o „Dresden-Eklat“.

Medzičasom je tento problém vyriešený a Salzburg avizuje na Veľkú noc Thielemanna so Staatskapelle Dresden. Na Veľký piatok zaznie Mozartovo Rekviem, na Veľkonočný pondelok galakoncert. Medzi sólistami je ohlásená Anna Netrebko. V Semperovej opere všetok pôvodný plán do konca sezóny zrušili. Plánovaná repríza koncertov zo Salzburgu sa v Drážďanoch neuskutoční.

Táto kríza je zrkadlom toho, ako si aj špičkový ansámbel môže v rámci pandémie vylomiť zuby na chýbajúcej komunikácii medzi umelcami a administratívou. Medzičasom bežia aspoň tzv. on-linové štvrtky, koncerty na nezvyčajných miestach tohoto nádherného operného domu.

O to prekvapujúcejšie bolo uskutočnenie majstrovského kurzu pre mladých adeptov dirigovania študujúcich na Hochschule für Musik Dresden. Kurz viedol Christian Thielemann, k dispozícii stála celá Staatskapelle Dresden.

Christian Thielemann počas dirigentského majstrovského kurzu v Drážďanoch, 2021, foto: Matthias Creutziger
Študenti Hochschule für Musik Dresden, absolventi dirigentského majstrovského kurzu v Drážďanoch, 2021, foto: Matthias Creutziger

V októbri 2020 Thielemanna menovali za honorárneho profesora tejto umeleckej školy a 18. marca 2021 umožnil desiatim študentom dirigovania nazrieť do tajov svojej dirigentskej taktovky. Na pódiu Semperovej opery tak stáli študentom k dispozícii jeden zo špičkových orchestrov a jeden zo špičkových dirigentov vo svetovom meradle. Na dvoch skúškach si mohli adepti dirigovania overiť svoje schopnosti vo vedení veľkého symfonického orchestra.

,,Považujem za potrebné a zodpovedné odovzdať mladým dirigentom svoje vlastné skúsenosti a schopnosti, ktoré som za mnohé roky nadobudol ako šéfdirigent orchestra s takou bohatou tradíciou, akú má Staatskapelle Dresden. Teším sa na stretnutie so študentmi a dúfam, že im budem môcť odovzdať dôležité impulzy pre ďalšiu prácu. Aj ja sa v ten deň niečo naučím“, prezradil Thielemann.

Yixuan Wang, študentka Hochschule für Musik Dresden, absolventka dirigentského majstrovského kurzu v Drážďanoch, Staatskapelle Dresden, 2021, foto: Matthias Creutziger

Fotografie, ktoré vznikli počas kurzu, hovoria o tom, že to bol pre všetkých zúčastnených veľký deň. Každý účastník si vopred pripravil dve diela, ktoré potom pod vedením Thielemanna a po pripomienkach členov orchestra dostali svoju konečnú podobu.

Okrem predohry k Weberovmu Čarostrelcovi sa pracovalo na Beethovenovej Tretej symfónii a Schumannovej Druhej symfónii. Medzi bakalármi a študentmi majstrovskej triedy sedeli aj ich samotní pedagógovia prof. Ekkehard Klemm, prof. Steffen Leißner a prof. Georg Christoph Sandmann.

Dirigentské majstrovské kurzy študentov Hochschule für Musik v Drážďanoch, Staatskapelle Dresden, 2021, foto: Matthias Creutziger

Operné javisko dýchalo životom, znelo hudbou a opäť po dlhom čase splnilo svoju funkciu. Obdobie bezplatných digitálnych koncertných streamov bude, dúfajme, čoskoro za nami. Všetci potrebujeme perspektívu, aby sa neopakovalo rušenie a prekladanie operných premiér či celých festivalov, aby sme mohli čo najskôr naživo sledovať aj takýto nezvyčajný majstrovský kurz…

Pripravila: Agata Schindler

Páčil sa vám článok? Podporte nás pri tvorbe ďalších. ĎAKUJEME!

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

hudobná kritička a publicistka, spolupracovníčka Opera Slovakia z Drážďan

Zanechajte komentár