V Košiciach opäť zaznela Tretia symfónia Henryka M. Góreckého v podaní Slávky Zámečníkovej, sólistky Viedenskej štátnej opery a orchestra Štátneho divadla. Dielo, ktoré bolo v tomto istom obsadení uvedené v novembri 2021 v Kunsthalle Košice (recenziu Lýdie Urbančíkovej si prečítate TU…), tentokrát zaznelo 26. júna 2022 v pôsobivom sakrálnom prostredí Dómu sv. Alžbety.
Opera Štátneho divadla v Košiciach v sezóne 2021/2022 viackrát prekvapila v tom najlepšom zmysle slova kreativitou svojho dramaturgického posolstva obecenstvu. Odovzdala nielen mimoriadne umelecky plnohodnotné inscenácie (Vojvodkyňa z Chicaga, Werther, Tosca), ale aj inovatívnu La traviatu s úryvkami textov z novely A. Dumasa mladšieho, ďalej dva obdivuhodné projekty – Tretiu symfóniu so sólovým spevom od Henryka Góreckého, projekt Petra Mazalána s názvom Už stačí/Ich habe genug a smelý a úspešne realizovaný projekt výňatkov z opery Tristan a Izolda Richarda Wagnera, premostených textami z próz Thomasa a Klausa Manna. Toto všetko samozrejme poznáme z pravidelných recenzií, mojou snahou však bolo kratučko zosumarizovať prácu umeleckého tímu, pretkanú entuziazmom a napriek všetkým ťažkostiam korunovanú významnými umeleckými výsledkami.

Dóm sv. Alžbety, azda najkrajší chrám na Slovensku, sa stal nakrátko svedkom hlbokej hudobnej meditácie, rinúcej sa z tónov Tretej symfónie Henryka M. Góreckého. Meditácia, zakomponovaná do súradníc tónov, je v nej spojená s transcendenciou bolesti, smútku, žiaľu. Hľadá cestu útechy, ktorá nakoniec v závere hudobne vyúsťuje do vykúpenia a katarzie. Skladateľ to dáva na vedomie zmenou, ktorá ovládne koniec diela premodulovaním do zjasnenej durovej tóniny.
Uvedenie tejto duchovne prežiarenej symfónie v chrámovom priestore bolo mimoriadne prezieravým a uvážený činom vedenia operného súboru košického Štátneho divadla. Akustika chrámu dokázala zaodieť všetky hudobné nuansy do zvukovo bohatého celku, v ktorom sa nestratili, naopak, získali na intenzite dôležitosti a naliehavosti. Tretiu symfóniu, „Symfóniu žalostných piesní“, hudbu bolesti a smútku, obsahom tragickú až tragicky krásnu, skladateľ vystaval veľmi citlivo so silným zmyslom pre konštrukciu a formu. Poslucháča takto dielo vtiahne do neobyčajne naliehavej hudobnej výzvy, živenej sledom opakujúcich sa málotónových, najmä trojtónových motívov či sugesciou niekoľkých stúpajúcich tónov alebo cielene narastajúcou dynamikou zvuku.


Symfónia, pomerne málo uvádzaná v našich hudobných končinách, zaznela v Košiciach 26. júna 2022 v tom istom obsadení po druhý raz (predtým 20. novembra 2021 v Kunsthalle). Aj tentoraz spievala sólový part Slávka Zámečníková. Výnimočnosť jej skvelej interpretácie a prýštila z kryštálovo zvonivého hlasu, zvnútorneného paletou jemne diferencovaných poryvov emócií a citového vypätia. Jej prednes sa ideálne šíril a zaplavil akusticky bohatý priestor Dómu neobyčajným zmyslom sólistky naplniť ho hĺbkou zmyslu a výrazu Lamentácie z 2. polovice 15. storočia (1. časť), slov modlitby k Panne Márii (2. časť), ako aj skladateľovej kompozične zaujímavej adaptácie ľudovej piesne z okolia poľského mesta Opole (3. časť).
Prečítajte si tiež:
Štátne divadlo Košice predstavilo plány na novú sezónu 2022/2023
Orchester Štátneho divadla Košice pod vedením svojho šéfdirigenta Petra Valentoviča sa stal jednotiacim prvkom a spojovateľom temnej atmosféry smútku, šíriacej sa zo žalospevu matky nad mŕtvym synom, modlitby 18-ročnej väzenkyne, ktorá zahynula v gete gestapa v Zakopanom, a z ľudovej piesne z okolia Opole s vojnovou tematikou a opäť plačom matky nad stratou syna. Opodstatnene úsporné gestá súžili dirigentovi cieľavedome k minucióznej práci so zvukovým materiálom a jeho nevšednou podstatou.

Opera Štátneho divadla Košice týmto koncertom nezištne darovala obecenstvu plnohodnotné umenie, na ktorom sa podieľal aj výtvarne nádherne stvárnený interiér chrámu v štýle vrcholnej gotiky (stavba sa začala okolo r. 1378, skončila sa okolo r. 1508). Preklady textov poľských piesní sú dielom dramaturga Opery ŠD Stanislava Trnovského.
Autor: Dita Marenčinová
písané z koncertu 26. 6. 2022
Pridajte komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť/registrovať.