Jūrmala – 37. ročník medzinárodnej speváckej súťaže Hans Gabor Belvedere zavŕšil maratón záverečných kôl v lotyšskom kúpeľnom meste Jūrmala. Finále súťaže, ktorá je od svojho zrodu v roku 1982 považovaná za prestížnu štartovaciu platformu a výmennú burzu mladých operných umelcov, sa konalo v dňoch 3. – 10. júna 2018 v koncertnej sále Dzintari na brehu Baltského mora. Kto si odniesol palmu víťazstva?
Otec konkurzu, rakúsky dirigent maďarského pôvodu a zakladateľ viedenskej Komornej opery Hans Gabor prišiel s iniciatívou kreovať spevácku súťaž, v ktorej by kreslá porotcov namiesto vokálnych pedagógov etablovaných v akademickom prostredí obsadili predstavitelia „operného priemyslu“ a promotéri primárne zodpovední za cirkuláciu sólistov v medzinárodných operných domoch. Kvalifikačné výberové kolá na národnej úrovni organizuje 71 miest sveta.

Finalisti 37. ročníka medzinárodnej speváckej súťaže Hans Gabor Belvedere,
zdroj: internet
Mladých umelcov túžiacich po vavrínoch víťazstva v podobe angažmánu na európskych divadelných doskách a finančnej odmeny privítalo mesto Jūrmala ležiace v historickom Livónsku 25 km od lotyšskej metropoly. Komplex Dzintari v štýle architektonického eklekticizmu tvoria dve koncertné siene: malá sála bola postavená v roku 1936 ako fúzia klasicizmu a lokálnej varianty romantizmu, zatiaľ čo veľká sála zo 60-tych rokov 20. storočia s kapacitou 2000 miest si nárokuje na štatút „koncertnej záhrady“ a integruje do harmonického celku modernú architektúru a prírodné krásy Pobaltia. Parciálne odkrytá scéna je od mája do septembra dejiskom letného hudobného života Lotyšska.

Komisia 37. ročníka medzinárodnej speváckej súťaže Hans Gabor Belvedere,
zdroj: internet
Šum morských vĺn a vôňa storočných borovíc v parku v koncertnom komplexe Dzintari inšpirovali v tomto ročníku 172 operných spevákov, z ktorých sa do absolútneho finále prebojovalo 16 súťažiacich. Mladých umelcov hodnotila 15 členná porota zložená zo zvučných manažérskych mien zo sveta hudobného divadla. Sedem porotcovských kresiel obsadili tváre nemeckých operných scén a festivalov. Porotcovského žezla sa ďalej zhostili umelecký riaditeľ Teatro Real Madrid Joan Matabosch, Olga Kapanina z Veľkého divadla v Moskve, David Gowland z londýnskej Kráľovskej opery Covent Garden či zástupca Buxtonského festivalu Michael Williams. Farby operného festivalu vo Wexforde v juhovýchodnom Írsku hájil David Agler, hostiteľskú krajinu zastupovali lotyšskí rodáci Ilmārs Lapiņš, šéfdirigent Gouverneur-Philharmonieorchester v juhosibírskom Irkutsku a generálny riaditeľ Litovskej národnej opery a baletu v Rige Zigmars Liepiņš pôsobiaci aj ako skladateľ klasickej i popovej hudby. Opraty prezidenta poroty držal v rukách popredný britský operný manažér, umelecký konzultant a nahrávací agent John Michael Mordler, ktorý v decéniu 1963 – 1973 zastával funkciu producenta nahrávok labelu Decca Records, v súčasnosti pod krídlami fonografického koncernu Universal Music Group. Mediálna sekcia mala vlastnú porotu redaktorov a hudobných žurnalistov. Porotcom z oblasti médií predsedala rodáčka z Dublinu Jane Carty aktívna na pôde Royal Irish Academy of Music a rozhlasovej stanice Teilifís Éireann, zakladateľka súťaže RTÉ Musician of the Future. Koho deklarovala porota tohtoročnej Hans Gabor Belvedere Competition za hudobníkov budúcnosti?
Víťazi 37. ročníka
Rady laureátov v roku 2018 rozšíril juhokórejský tenorista Sungho Kim, ktorý si zo súťaže odnáša finančnú odmenu 7.000 € a viacero ponúk na ďalšie vystúpenia na čele s lukratívnou zmluvou s drážďanskou Staatsoper. Tenor z ďalekej Ázie si s áriou Ernesta o hľadaní vzdialenej zeme (Cercherò lontana terra) z Donizettiho buffy Don Pasquale vyspieval prvé miesto.

Sungho Kim (tenor, J. Kórea), absolútny víťazi 37. roč. medzi. speváckej súťaže Hans Gabor Belvedere
zdroj: internet
Kráľovskú druhú cenu za grandiózny prednes árie kráľa Filipa z Verdiho španielskej drámy Don Carlo získal grécky bas Georgios Alexandros Stavrakakis. Talent z krajiny vibrujúcej odkazom antiky si získal srdcia auditória a odniesol si cenu divákov a angažmán v madridskej opere. S tretím miestom sa na piedestál víťazov postavil Pavel Petrov ako romantický Rodolfo z Pucciniho Bohémy, ktorý v árii Che gelida manina suverénne zdolal vysoké c. Petrov má vo vrecku aj špeciálnu cenu Litovskej národnej opery. Bieloruský tenor na seba upozornil už v roku 2013, kedy na medzinárodnej speváckej súťaži Marie Bieşu v moldavskom Kišineve získal prvé miesto.
Ruský tenor Boris Stepanov uspel s áriu Lenského z Eugena Onegina od Piotra Iľjiča Čajkovského a svojou cenou ho dekorovala mediálna porota. Žatva špeciálnych cien putovala do rúk reprezentantom exotickej Brazílie (sopranistka Camila Titinger) a južnej Afriky (barytonista Martin Mkhize), ale aj do opačného kúta sveta do Mexika (barytón Jorge Antonio Espino Martinez), do Nemecka (mezzosopranistka Deniz Uzun) a do Ruska (tenor Andrej Danilov). Favoritka protinožcov Emma Moore z Austrálie podľa hudobného publicistu Andrewa Larkina upútala sopránovými pianissimami. Ocenenie pre sľubných umelcov narodených po roku 1992 v tomto roku patrí Slovinsku. Zabojoval oň barytonista Jaka Mihelač s kultivovanou gradáciou árie Avant te quitter z Gounodovho Fausta. Exotickým bombónikom súťaže bol Cameron Shahbazi, výherca ceny Kráľovskej opery v Covent Garden. Tento iránsky kontratenor priniesol do lotyšského finále atmosféru orientálnych dvorov perzských šáhov. „Triumf mužských hlasov.“ To je titulok, ktorým Christophe Rizoud z francúzskeho portálu Forumopera.com charakterizoval tohtoročnú žatvu operného dorastu z pobaltskej Jūrmaly.

Finalisti 37. ročníka medzinárodnej speváckej súťaže Hans Gabor Belvedere,
zdroj: internet
Kvalifikačné kolá sú aj v Bratislave
Hlavnej súťaži každoročne predchádzajú kvalifikačné výberové kolá v približne sedemdesiatich mestách na celom svete vrátane slovenskej metropoly. Jedným z trojice členov bratislavskej komisie pre rok 2018 bol aj operný kritik a publicista Pavel Unger, ktorý o tohtoročnom slovenskom kvalifikačnom kole pre Opera Slovakia uviedol: ,,Bratislava je pravidelne jedným z veľkého počtu miest, v ktorých sa konajú kvalifikačné kolá prestížnej Medzinárodnej speváckej súťaže Belvedere. Popri prof. Eve Blahovej a šéfdirigentovi Opery SND Rastislavovi Štúrovi som bol členom domácej poroty, z rozhodnutia ktorej môžu do ďalšieho súperenia postúpiť dvaja (výnimočne traja) kandidáti. Ale rovnako aj nik. V minulých rokoch v bratislavskej jury zasadala tiež pani Isabella Gabor, vdova po zakladateľovi súťaže, tento rok však termín 31. marec kolidoval s viedenskou kvalifikáciou. V každom z určených miest (v tomto roku ich bolo sedemdesiatjeden) sa môžu zaregistrovať adepti z akejkoľvek krajiny. Pôvod speváka nie je kritériom. Šancu zmerať si sily v ďalšom kole, prípadne sa prebojovať sa až do finále, žiaľ, nevyužívajú slovenskí speváci v dostatočnej miere. Z približne desiatky tohtoročných účastníkov kvalifikácie to bola asi polovica. Každý mal pripravené dve árie a bolo na porote, či si vypočuje obe. Hoci tohtoročná bratislavská úroveň bola nižšia než vlani, predsa len na základe konsenzu poroty dve mladé dámy postúpili. V minulom ročníku sa medzi pätnástich finalistov prebojoval práve z bratislavského kola absolvent VŠMU, český basbarytonista Boris Prýgl, ktorý si odniesol jednu zo špeciálnych cien. Z viacročných skúseností člena poroty môžem do budúcnosti mladému slovenskému speváckemu dorastu len našepkať tri slová. Odvážnemu šťastie praje.“
Aktuálny ročník „operného Wall Street“ opäť potvrdil vzostupnú tendenciu sólistického importu z Ázie a z krajín východnej Európy. Latinské concurrere, ktoré sa fosilizovalo aj v slovenčine v pojmoch konkurencia a konkurz, znamená súbežne bežať s ostatnými. Výsledky tohtoročného „behu“ v náruči Baltského mora overí čas.
Autor: Lucia Laudoniu
zdroj: IHGBSC
video