Za Christou Ludwig

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Priaznivci opery sú náchylní zjednodušene spájať všetko veľké, čo sa udialo v opernom živote s talianskymi umelcami. Ale aj nemecky hovoriace krajiny dodali opernému svete rad vynikajúcich osobností skladateľských (Mozart, Wagner), režisérskych (Felsenstein) a speváckych. K tým posledným patrí aj legendárna Christa Ludwig, ktorá 24. apríla 2021 odišla spomedzi živých. Ako uviedla jej rodina, zomrela vo svojom dome neďaleko Viedne.

Obaja rodičia tejto Berlínčanky (narodenej 16. marca 1928) boli opernými spevákmi. Christa študovala mnohé hudobné disciplíny a napokon spev v Aachene a Frankfurte nad Mohanom, kde získala prvé angažmán v rokoch 1946-52.

Ako mezzosopranistka pôsobila potom v divadlách v Darmstadte a Hannoveri a od roku 1955 vo Viedenskej štátnej opere, kde jej už v roku 1962 udelili titul Kammersängerin a kde vytvorila 43 operných úloh v 769 predstaveniach.

G. Rossini: Barbier zo Sevilly, Viedenská štátna opera, Christa Ludwig (Rosina), foto: Archív VŠO

Už rok pred Viedňou vytvorila na festivale v Salzburgu Mozartovho Cherubína, ktorým v roku 1959 debutovala aj Metropolitnej opere. Po Viedni jej práve MET bola najbližšou a na newyorskom javisku vytvorila 15 úloh a odspievala 121 predstavení.

V roku 1966 spievala po prvý raz v Bayreuthe a o dva roky neskôr v londýnskej Covent Garden. Hosťovala na mnohých významných operných javiskách (Miláno, Mníchov, Paríž). Jej repertoár bol neobyčajne široký, hoci najbližšie jej boli úlohy v operách Mozarta a oboch Richardov.

K jej wagnerovským postavám patrili Venuša, Ortrud, Fricka, Brangäne, Waltraute, Kundry, v operách Richarda Strausa bola napríklad Octavianom, Feldmarchalin, Klytaemnestrou. Od talianskych autorov si naštudovala Verdiho Eboli, Ulriku, Amneris, sopránovú Lady Macbeth, od Belliniho Adalgisu a Romea. S ďalších významných úloh spomeňme Bizetovu Carmen a Massenetovu Charlottu.

Christa Ludwig, Franco Corelli, Maria Callas počas prípravy inscenácie Belliniho Normy, Teatro alla Scala, 1960, foto: Erio Piccagliani/Teatro alla Scala

Okrem opery sa venovala aj koncertnej činnosti, osobitne velikánom piesňovej tvorby (Schubert, Brahms, Wolf, Mahler, Strauss). Bola častým hosťom v nahrávacích štúdiách. Mohli sme ju vidieť vo sfilmovanej Madama Butterfly (s Freniovou a Karajanom) či v Bernsteinovej Candide.

Jej hlas je zachytený na množstvo audiokompletov, na ktorých jej častým partnerom jej prvý manžel Walter Berry, a z ktorých uvediem aspoň nasledovné: Gavalier s ružou (Jones, Berry, Popp, dirigent Bernstein, 1971), Cosí fan tutte (L. Della Casa, Kunz, Dermota, resp. Schwarzkopf, Seefried, Fischer-Dieskau, Kunz, obe dirigent Böhm, 1955 resp. 1957), Fidelio (Vickers, Frick, dirigent Klemperer, 1962) Lohengrin (Thomas, Grümmer, Frick, Fischer-Dieskau, dirigent Kempe, 1963), Carmen (Schock, Muszely, dirigent Stein, 1961), Norma (Callas, Corelli, dirigent Serafin, 1962), Capriccio (Schwarzkopf, Gedda, Fischer-Dieskau, Wächter, dirigent Sawallisch, 1983) atď.

Christa Ludwig vo Viedenskej štátnej opere, foto: Archív VŠO

V časoch, kedy sme operné prenosy počúvali ešte len z ORF1, sme ju mohli obdivovať v spomínanom širokom spektre úloh dokonale zvládnutých.

Autor: Vladimír Blaho

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár