Za Róbertom Szücsom

0

Týždenný prehľad najnovších článkov

Prihlásením k odberu súhlasíte so zásadami ochrany osobných údajov. Z odberu sa môžete kedykoľvek odhlásiť.

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Dnes už neexistujúca galéria historickej budovy SND by sa mala zahaliť do smútku. V pondelok 28. septembra 2020 nás navždy opustil slovenský operný spevák Róbert Szücs. Spolu so Štefanom Hudecom, po roku 1968 emigrujúcim Andrejom Macháčkom, už takmer tri desaťročia nebohým Františkom Cabanom, bratmi Blahovcami, Elenou Blahovou-Martišovou a dievčinou, ktorá sa po vydaji volala Jana Billová a stala sa známou pedagogičkou bratislavského Štátneho konzervatória, bol práve Róbert Szücs jedným z mála návštevníkov galérie v poloprázdnom hľadisku opery 60. rokov minulého storočia.

To boli popri štúdiu na konzervatóriu (1958 – 1964), kde kombinoval štúdium husľovej hry a spevu a následne na Vysokej škole múzických umení u prof. Imricha Godina jeho učňovské roky. Veď naučiť sa dá aj počúvaním a mladý adept operného spevu sa v hľadisku opery Slovenského národného divadla mal od koho učiť. Či už od dramatického Bohuša Hanáka alebo lyrického Juraja Oniščenka.

Róbert Szücs (1942 – 2020), foto: Kamil Vyskočil/Archív SND

Už počas jeho učňovských rokov som mal možnosť vidieť a počuť ho v štúdiu Vysokej škole múzických umení (dnes malá sála Slovenskej filharmónie) v úlohe Bohuša v Dvořákovom Jakobínovi, a potom v jeho absolventskom predstavení ako Mozartovho Dona Giovanniho. Spevákov príjemne znejúci hlas bol lyrický, no v spektre farieb mu nechýbali ani tmavšie farebné odtiene a kvalitne ovládal legátový spev. Zaslúžene sa v sezóne 1968/69 stal sólistom bratislavskej opery, ktorej bol potom verný od sezóny 1970/1971 do sezóny 1999/2000. Medzitým využijúc poslednú možnosť voľného cestovania bol jeden rok sólistom opery v nemeckom Trieri.

Počas svojej umeleckej dráhy vytvoril množstvo zaujímavých a kvalitných kreácií. Prezieravo sa len výnimočne odhodlal spievať dramatickejšie barytónové party (Luna z Trubadúra, Amonasro z Aidy, Tonio z Komediantov) a držal sa striktne jemu vlastného odboru a úloh blízkych jeho naturelu.

G. Verdi: Aida, Opera SND, 1978, Róbert Szücs (Amonasro), foto: Jozef Vavro/Archív SND

V prvých sezónach sa ukázal ako mimoriadne vhodný interpret Mozartových barytónových úloh. Bol Almavivom vo Figarovej svadbe (1971), Guglielmom v „omadenej“ inscenácii Così fan tutte (1971 i neskôr v 1982) i Donom Giovannim (1975) pod taktovkou mozartovského špecialistu Zdeňka Košlera. Na Juraja Oniščenka nadviazal príkladne lyrickým Eugenom Oneginom (1972), hlasovo pohyblivým Malatestom v Donovi Pasqualovi (1973), junákom Martinom vo Frešovej detskej opere Martin a Slnko (1975), Figarom v Paisielovej verzii Barbiera zo Sevilly realizovanom na platforme Málkovho komorného súboru (1978) či pravým smetanovským Tomešom v Hubičke (1980).

Z Verdiho postáv mu bol najbližší Giorgio Germond v Kramosilovej inscenácii Traviaty (1975). Party z moderných opier má zaznamenané aj vďaka rozhlasovým záznamom (Moyzesov Udatný kráľ, Hatríkov Šťastný princ, Šostakovičova Katarína Izmajlova), pričom kritika osobitne vyzdvihla jeho výkon v náročnej Benešovej Hostine (1984).

J. Beneš: Hostina, Opera SND, 1984, Vojtech Schrenkel (Herodes), Róbert Szücs (Obadja), foto: Archív SND

Spevák sa popri javiskovom a koncertnom pôsobení venoval aj pedagogickej činnosti na Štátnom konzervatóriu (kratšie aj na VŠMU). Jeho najúspešnejším žiakom je vari dnešná opora operného súboru SND Daniel Čapkovič.

Česť jeho pamiatke.

Autor: Vladimír Blaho

Róbert Szücs sa narodil 24. novembra 1942 v Budapešti a zomrel 28. septembra 2020 v Bratislave.

Verejnosť sa bude môcť s bývalým dlhoročným sólistom Opery SND rozlúčiť v stredu 30. septembra 2020 o 13. hod. v historickej budove Slovenského národného divadla na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave.

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Vladimír Blaho

operný kritik a publicista, člen Slovenského centra Medzinárodnej asociácie divadelných kritikov (SC AICT)

Zanechajte komentár

Sledujte nás na Facebooku