Začal sa 29. ročník festivalu Allegretto Žilina

0

Veľkosť písma

  • A
  • A
  • A
Milovníci hudby zo Žiliny aj okolia si na nedostatok príležitosti stretávať sa s dobrou hudbou sťažovať nemôžu. Jedno zo sídiel šírenia kvalitnej kultúry je tunajší Štátny komorný orchester a jeho dramaturgicky pestré abonentné cykly pokrývajúce žánrové spektrum s ponukou vskutku kvalitnej a rôznorodej hudby. K mimoriadnym udalostiam však – popri ,,bežných” sériách, patrí každoročné vskutku mimoriadne týždňové podujatie zvané Allegretto Žilina (8. – 13. apríla 2019), ktoré možno zdôrazniť epitetom sviatočné.

Každý kto sleduje pohyby a dianie v hudbe vie, o čom a o kom je reč. Allegretto Žilina je hlavne o mladých. Na koncertnom pódiu Domu umenia Fatra dostávajú príležitosť interpreti náležiaci do nižšej vekovej kategórie, no v žiadnom ohľade nie sú debutanti. Každý zo zúčastnených je totiž držiteľom prestížnych európskych a svetových interpretačných súťažných ocenení, ktoré na žilinskom festivale môže obhájiť, potvrdiť, aj povýšiť.

Allegretto Žilina, 2019, Niklas Benjamin Hoffmann, Štátna komorný orchester Žilina,
foto: Roderik Kučavík

Týždňový hudobný maratón začal 8., potrvá do 13. apríla a naplní tak 29. ročník existencie stredoeurópskeho festivalu koncertného umenia. Popri Štátnom komornom orchestri Žilina nad podujatím drží organizačnú garanciu Hudobné centrum, Spolok koncertných umelcov, Rozhlas a televízia Slovenska, aj ďalšie inštitúcie participujúce o. i. aj udelením cien pre aktuálnych adeptov…

Čo priniesol prvý z kolekcie siedmich koncertov? Sympatické a priam symbolické bolo, že za pulty v ten večer zasadli členovia hostiteľskej inštitúcie žilinského Štátneho komorného orchestra, prezentačné pole patrilo dvom mladým umelcom. Permanentným, stále prítomným na pódiu bol dirigent z Nemecka Niklas Benjamin Hofmann (1990), ktorý okrem sprievodu dostal dosť veľkorysý priestor v troch orchestrálnych skladbách. Nanajvýš pozitívne sa mladý líder uviedol hneď prvou skladbou, brisknou, no vysoko náročnou skladbou Sarkazmy od Ilju Zeljenku.

Allegretto Žilina, 2019, Niklas Benjamin Hoffmann,
foto: Roderik Kučavík

Členitý terén postavený na premenlivých rytmicky kontrastných jednotkách a ich konfrontačných väzbách dostatočne zreteľne prehovoril o Hoffmannových interpretačných charakteristikách. Jeho koncepcia bola udivujúco jednoznačná, zrelá, reflektujúca názor, prehľad, presnosť i muzikantskú erudovanosť. To všetko ozmyselnil a vypointoval aj v dvoch symfonických cykloch, v pôvabnej juvenílii F. Mendelssohna-Bartholdyho (Symfónia pre sláčikové nástroje č. 2 D dur) aj Mozartovej Symfónii D dur zvanej Haffnerova, s akurátnou definíciou poetík skladieb, s ich vzájomnými konfrontačnými uhlami či odkazmi. Energiou nasýtený výkon nám predstavil výborného, jasne vyprofilovaného dirigenta. Napriek veku má už na konte množstvo skúsenosti z vystúpení naprieč Európou, viacerých umeleckých kooperácií, je držiteľom o.i. prestížnej ceny z londýnskej Donatella Flick & LSO Conducting Competition…

Ako impozantné a obohacujúce by som nazvala stretnutie dvoch umelcov: dirigent Hoffmann navigoval orchestrálny sprievod Mendelssohnovho Koncertu pre husle a orchester e mol op. 64, v ktorom sólistom bol (najmladší účastník festivalu) Ukrajinec Dmytro Udovychenko (1999). Meno interpreta je dekorované množstvom ocenení, teší sa pozornosti aj ponukám na spoluprácu u zvučných umelcov aj ansámblov. Skromný hudobník, pôsobiaci subtílne, až étericky predviedol brilantný výkon s presnou strhujúcou manuálnou technikou, plastickým ,,laserovým” tónom, suverenitou. Frázy tvoril a formoval neobyčajne farbisto, živo, part naplnil mäkkými priam slovansky prežiarenými emóciami. Spolupráca, stretnutie dvoch typologicky dosť odlišných – no vysoko kvalitných umelcov, znamenala už v úvode festivalu nielen nevšedné spestrenie, ale aj žriedlo neobyčajne inšpiratívnej potencie…

Festivalový týždeň sotva začal a už sme boli obdarení veľkými zážitkami. Viem, že ďalšie a ďalšie štedré nádielky ešte budú nasledovať. Už teraz však viem, že zájsť do Žiliny (aj) na toto jedinečné, týždeň trvajúce podujatie sa ako zvyčajne oplatilo…

Autor: Lýdia Dohnalová

písané z koncertu 9. 4. 2019

O programe 29. ročníka festivalu Allegretto Žilina sme informovali v článku Allegretto Žilina 2019 – Energia a nadšenie mladých hudobníkov z celého sveta

Otváraní koncert Allegretto Žilina 2019
Dom umenia Fatra
8. apríla 2019

Štátny komorný orchester Žilina (SK)
Niklas Benjamin Hoffmann, dirigent (DE)
Dmytro Udovychenko, husle (UA)

program koncertu

Ilja Zeljenka: Sarkazmy
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Koncert pre husle a orchester e mol op. 64
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Symfónia pre sláčikové nástroje č. 2 D dur
Wolfgang Amadeus Mozart: Symfónia č. 35 D dur Haffnerova KV 385

www.allegretto.sk

video

Podporte časopis Opera Slovakia
Článok je chránený autorským zákonom a jeho akékoľvek použitie, alebo šírenie bez písomného súhlasu redakcie Opera Slovakia alebo autora je zakázané.

O autorovi

Avatar

muzikologička, hudobná kritička a publicistka

Zanechajte komentár